Test DS3 Crossback Puretech 155 EAT8: X și romb

test DS3 Crossback PureTech 155

PSA a dat dovadă de mare curaj relansând marca DS. După DS7 Crossback, DS3 Crossback impresionează prin rafinament și atenție la detalii la care se adaugă o versiune nouă încântătoare a motorului turbo de 1,2 litri cu 155 CP. Test DS3 Crossback PureTech 155 EAT8 Grand Chic.

Într-o eră a electrificării în care presiunea pe costuri este uriașă, PSA a dat dovadă de mare curaj și a relansat marca DS în segmentul premium oferind încă de la început și versiuni electrificate: electric pentru DS3 Crossback și Plug-In Hybrid pentru DS7 Crossback.

Curajul lui PSA a fost răsplătit deoarece în 2019 DS a vândut 49.155 unități în Europa, adică la nivelul lui Alfa Romeo (50.830 unități) și Lexus (54.130 unități) care au mai multe modele în gamă și o continuitate în istorie. Iar acest frumos succes a fost obținut cu doar două modele.

După ce am testat în premieră anul trecut DS7 Crossback, a venit acum rândul lui DS3 Crossback în versiunea de top echipată cu motorul turbo în 3 cilindri de 1,2 litri și 155 CP combinat cu transmisia automată cu 8 trepte și echiparea de top Grand Chic.

test DS3 Crossback PureTech 155

 

Să lămurim și poziționarea. Cu numai 4,12 metri lungime, DS3 Crossback are formatul unui SUV de clasă mică, principalul rival fiind Audi Q2 și într-o oarecare măsură noul Renault Captur Initiale într-un segment al clasei mici premium în care există puțini concurenți deoarece Mini Countryman, noul Mercedes GLA, Audi Q3 sau BMW X1 concurează într-un segment superior, al clasei compacte.

DS3 Crossback este un deschizător de drumuri în grupul PSA pentru că este primul model care a inaugurat noua platformă CMP utilizată ulterior și la noile 208 și 2008 și care suportă și propulsie electrică. DS3 Crossback e-tense va fi disponibil din vara lui 2020 cu motor electric de 136 CP, baterie de 50 kWh și autonomie de 300 km WLTP.

Designul exterior atrage în primul rând prin grila proeminentă hexagonală, ca la unele modele, Audi având un grilaj romboidal, motivul rombului fiind definitoriu pentru marca DS. Îți atrag atenția apoi farurile Matrix LED Vision, de asemenea standard la Grand Chic.

Nimic nu strică profilul elegant al mașinii și cum te apropii cu cheia de mașină, clanțele ascunse în caroserie ies în afară. E un detaliu pe care îl vezi doar pe la mărci mult mai scumpe precum Aston Martin sau Range Rover.

Un interior premium, unic și original 

Ca și în cazul lui DS7 Crossback, interiorul este superb și pare desprins dintr-un living al unui apartament din centrul Parisului. Are atât de mult șarm și finețe încât va atrage cu siguranță doamnele pentru care interioarele reci germane nu spun nimic.

test DS3 Crossback PureTech 155

DS3 Crossback promovează o atmosferă caldă și putem spune fără să greșim absolut deloc că interiorul se ridică la nivelul impus de segmentul premium. Pielea albă din centrul bordului cu cusături romboidale se îmbină elegant cu plasticul negru și moale din zona superioară a planșei de bord.

Volanul relativ gros, cu o priză excelentă, cu inserții negru lucioase și butoane rotative cu design special ca și padelele din spatele volanului, fine la atingere, completează imaginea premium care este confirmată și de tehnologia din industria ceasurilor pentru butoanele de pe tunelul median.

Butoanele pentru comanda geamurilor și blocarea ușilor sunt realizate printr-o tehnică de gravaj cu linii ce se intersectează formând mici piramide și se numește Clous de Paris fiind inventată de Abraham Louis Breguet, fondatorul lui Breguet în 1786.

Practic, butoanele pentru geamuri arată ca mici opere de artă într-un interior în care ergonomia a fost proiectată în numele designului. De aceea, contează mai puțin că aceste butoane sunt amplasate puțin nepractic pe tunelul median.

Motivul rombului se regăsește peste tot, de la cusături până la butoanele tactile de pe consola centrală. Dacă judecăm la rece ergonomia, sunt câteva lucruri care nu sunt prea logice, dar au fost sacrificate de dragul simetriei și designului.

Ai comandă pentru aerul condiționat în blocul romboidal din stânga sus, dar cele pentru dezaburire și recirculare sunt în altă parte, în blocul romboidal din stânga jos, iar alte comenzi ale climatizării sunt disponibile doar în meniul sistemului multimedia.

Butoanele de volum sunt digitale în zona centrală, jos, dar meniurile de la sistemul audio sunt doar pe ecranul sistemului multimedia. Dar totul e mult prea frumos și original pentru a critica mai mult micile imperfecțiuni, mai ales că ecranul tactil de 10,3 inci al sistemului multimedia de sine stătător având și o ramă elegantă arată de asemenea foarte bine și vine standard cu navigație, Bluetooth, 8 boxe și Mirror Link la echiparea de top Grand Chic. Ne-au plăcut și luminile de citit cu LED și acționare tactilă.

Și pornirea mașinii este un adevărat spectacol. Deschizi mașina din cheie și DS3 Crossback îți zâmbește scurt cu luminile de zi cu LED tip falangă și cu o lumină violet. Apoi, apeși butonul de pornire al motorului de la baza consolei centrale care se aprinde în roșu.

Și tabloul de bord are afișaj virtual, dar acesta este puțin cam îngust și gradația turometrului este foarte mică în stânga. Ai cinci moduri de afișaj, dar vitezometrul este afișat totdeauna digital. Există chiar și un head-up display cu proiecție pe un mic ecran de plastic, de asemenea standard la Grand Chic și cu un afișaj foarte lizibil.

Scaunele față sunt excelent configurate și contra a 550 euro beneficiați și de reglaj electric și masaj pentru scaunul șoferului cum era pe mașina de test. Deși este o mașină mică, spațiul în spate este decent și bancheta este poziționată la o înălțime suficientă pentru ca pasagerii să nu stea cu genunchii în aer.

Nu rămâne foarte mult loc la cap în spate (84 cm), dar este totuși suficient. Oferta generală de spațiu este bună însă volumul portbagajului este destul de mic, de numai 261 litri. Și podeaua dublă lipsește astfel că dacă se rabate spătarul banchetei se creează un prag nepractic. Iar butonul de deschidere al portbagajului este amplasat ascuns, prea jos, dar ai opțiunea să deschizi portbagajul și din cheie.

Însă prezentarea, ambianța și finisarea premium nu sunt suficiente pentru aspirațiile clienților din acest segment dacă nu oferi și o dinamică pe măsură.

Un motor turbo în trei cilindri cu 130,1 CP/litru

De aceea, DS3 Crossback vine și cu o versiune mai puternică a motorului turbo de 1,2 litri care dezvoltă 155 CP față de 130 CP în alte modele Peugeot/Citroen. Pentru cei care nu sunt  familiarizați cu marca să spunem că motorul de 1,2 litri în 3 cilindri este derivat din cel de 1,6 litri prin renunțarea la un cilindru.

Cu 155 CP, micul motoraș are o putere litrică impresionantă, de 130,1 CP/litru pe care îi arată cu vioiciune pe drum. Spre deosebire de motoarele rivale turbo de 1 litru, acest 1,2 litri are mai multă vână la turații mici și împinge cu forță aproape pe toată plaja de turație pentru că și la turații înalte reacționează încă spontan dorind parcă să se tureze peste limita roșie aflată la 5.500 rpm.

test DS3 Crossback PureTech 155

Îl ajută foarte mult și excelenta cutie automată cu 8 trepte și convertizor de cuplu, o apariție rară în acest segment.

Apoi, ne-a plăcut foarte mult și sunetul motorului pentru că rârâitul tipic al unui 3 cilindri este estompat de un sunet baritonal superb, total diferit de al frățiorilor de 110 și 130 CP.

Și consumul mediu real de 7,87 l/100 km este decent dacă privim și performanțele dinamice: 205 km/h viteză maximă și 8,7 secunde de la 0 la 100 km/h.

Dar acest lucru nu implică o sportivitate evidentă pentru că DS3 Crossback nu excelează la acest capitol. La limită, mașina subvirează destul de mult ceea ce ne arată că misiunea lui nu este de a pune mușchii gâtului la încercare.

test DS3 Crossback PureTech 155

În testele de stabilitate, DS3 Crossback a suportat o accelerație laterală de 0,91 g, o valoare destul de discretă. Însă comportamentul rutier este foarte sigur deoarece sistemul ESP reacționează progresiv și taie accelerația când începe subvirarea, iar puntea spate este foarte stabilă și neutră.

Ne-a plăcut mult și faptul că PSA a ales un cu totul alt reglaj pentru trenul de rulare decât la 2008. Suspensia este fermă, mai ales pe spate dar în același timp confortul la rulare este de înaltă clasă pe majoritatea suprafețelor unde accelerația punților nu depășeste 2,5 m/s2. În viraje, DS3 Crossback se înclină puțin și șoferul poate alege între trei moduri de rulare: Eco, Sport și Normal.

Pe modul Sport, sunetul motorului se  amplifică și direcția devine mai grea și mai incisivă. Și zgomotele la rulare sunt reduse, iar compartimentul motor este extraordinar de bine antifonat pentru că zgomotul înregistrat la accelerație maximă a fost de numai 72,1 dBA, o valoare foarte bună și pentru limuzine de lux. Singurele zgomote care se aud sunt cele la vânt la peste 130 km/h, dar în limite decente.

Vezi lista de prețuri DS3 Crossback PureTech 155 EAT8

DS cere 35.000 euro cu TVA pentru versiunea de top combinată cu echiparea de top Grand Chic pe care am testat-o. Pentru acest segment sunt mulți bani dar dacă comparăm cu Audi Q2, vedem că versiunea echivalentă 1.5 TFSI cu 150 CP și cutie automată S-Tronic începe la 33.351 euro, iar dacă punem pe ea toate echipamentele opționale care sunt standard la DS3 Crossback, ajungem la 45.000 euro. Din această perspectivă, DS3 Crossback este un chilipir.

Mașina de test avea opțiuni de 2.254 euro și un discount de 1.681 euro astfel că prețul mașinii de test este de 35.682 euro.

test DS3 Crossback PureTech 155

Verdict

Rar am văzut în acest segment un interior mai elegant și de calitate care va cuceri cu siguranță mulți clienți mai ales că vine la pachet și cu o dotare standard de excepție la echiparea de top Grand Chic. Ne-a impresionat foarte plăcut atât dinamic cât și acustic și versiunea de top a motorului de 1,2 litri cu 155 CP și cutia automată cu 8 trepte, o raritate în segment. Doar portbagajul e relativ mic.

  • Materiale deosebite la interior
  • Cuplu viguros la turație scăzută
  • Cutie automată cu 8 trepte nobilă – o raritate în segment
  •   Confort foarte bun la rulare
  • Dotare standard foarte bogată
  • Preț atractiv raportat la echipare
  • Consum decent
  • Portbagaj mic
  • Ergonomie complicată datorită designului
  • Agilitate doar medie
DATE TEHNICE DS3 Crossback
ModelPuretech 155 EAT8 Grand Chic
Motor/ nr. cilindri L3, turbo
Cilindree (cmc)1.199
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)155/5.500
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)240/1.750
Transmisiefață
Cutie de viteze8 trepte, automată
L/l/h (mm)4.118/1.791/1.534
Ampatament (mm)2.558
Volum portbagaj (l)350-1.050
Masă la gol (kg)1.280
Acceleraţie 0-100 km/h (s)8,2
Viteză maximă (km/h)208
Consum mixt (l/100 km)6,3
Emisii CO2 WLTP (g/km)115
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s) 4,0
0-100 km/h (s)8,7
0-130 km/h (s)14,2
0-140 km/h (s)16,7
1 km cu start de pe loc (s)30,5
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s)3,5
Repriză 70-120 km/h (s)8,4
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)38,1
Consum
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km)5,65/6,25/8,47
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km)8,85/6,58/8,06
Consum în test (l/100 km)7,87
Masă
Masă măsurată (kg)1.383
Distribuția maselor (%)61/39
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)56,4
în accelerare maximă72,1
Preț (euro cu TVA)35.000

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top