Grupul PSA revitalizează brandul DS și profită de boom-ul SUV-urilor pentru a accelera dezvoltarea gamei DS cu două noi crossovere: DS 7 CROSSBACK și DS 3 CROSSBACK. Test în premieră în România cu DS 7 CROSSBACK THP 225 EAT8.
Cine nu își amintește de Citroen DS, lansat în 1955 cu revoluționara pe atunci suspensie hidro-pneumatică? Mai ales că această mașină a fost și mașina oficială a președintelui francez Charles de Gaulle dar și a ultimului președinte Emanuel Macron, iar lui de Gaulle i-a salvat viața într-un atentat.
După mai bine de 50 de ani, în 2009, Citroen a renăscut numele DS ca un sub brand pentru unele modele Citroen pentru ca în 2015, DS Automobile să devină marcă independentă fiind poziționată ca marcă premium contra rivalilor germani. O dată cu explozia SUV-urilor, francezii au profitat de acest curent pentru a lansa două crossovere: DS 7 CROSSBACK în 2017 și DS 3 CROSSBACK în 2018 la Salonul de la Paris.
Noi am condus în exclusivitate pentru România noul DS 7 CROSSBACK echipat cu cea mai puternică motorizare pe benzină, 1.6 THP turbo cu 225 CP, combinată cu transmisia automată cu 8 trepte.
Până la partea tehnică, trebuie să analizăm întâi interiorul și detaliile de design pentru că rar am fost atât de fascinați de un interior ca în cazul lui DS 7 CROSSBACK. Până acum, standardele noastre erau reprezentate de interioarele sobre și foarte bine finisate ale modelelor premium germane. Dar acestea nu au exuberanța, cromatica și exclusivitatea pe care o oferă DS 7 CROSSBACK prin procesul revoluționar de producție.
Ați auzit de procesul de „guillochage” utilizat de producătorii de ceasuri de lux? Toate butoanele de pe consola centrală sunt realizate cu această tehnică de gravaj și arată pur și simplu fabulos. Această tehnică de guillochage (gravaj) cu linii care se intersectează formând mici piramide se numește Clous de Paris și a fost inventată de Abraham-Loius Breguet, fondatorul lui Breguet, în 1786. Astfel, comutatoarele pentru geamuri plasate pe consola centrală, pentru frâna de parcare sau blocarea ușilor și geamurilor sunt adevărate opere de artă încadrând schimbătorul futurist preluat de la SUV-urile Peugeot.
Apoi, ne atrag atenția cele două ecrane de 12 inci, unul pentru indicatoarele digitale și al doilea pentru sistemul multimedia. Cel pentru sistemul multimedia este suspendat, fiind de sine stătător și rama cromată este vizibilă doar sus și jos nu și în lateral, astfel că arată ca un TV cu LED modern cu tehnologie Black Panel.
Priviți apoi butonul de volum cu o textură elegantă aflat imediat sub ecranul de 12 inci în zonă centrală care este o altă operă de artă sau ceasul BRM R180 care pivotează 180 grade când pui contactul. Am căutat 5 minute să găsesc butonul de pornire al motorului, care se află într-un loc neobișnuit, sub ceasul BRM, deasupra ecranului sistemului multimedia. Iar pielea fină și modul în care aceasta este croită pe scaune completează imaginea unui interior premium absolut superb.
Mașina aceasta este atât de bine personalizată încât sunt șanse mari să nu existe două la fel. Astfel, clienții pot alege cinci tipuri de ambianțe pe care DS le-a botezat „Inspirații”. Noi am avut la test ambianța Opera, dar mai există Bastille, Rivoli, Faubourg și Performance Line.
Apoi poți să selectezi două profile diferite My Cashmere și My Titanium care îți permit să memorezi programele de masaj pentru scaunele față (cinci programe cu trei intensități diferite), modul de rulare, intensitatea luminii interioare.
Spațiul interior este corespunzător segmentului premium al clasei medii. Deși este mai scurt cu 9 cm decât Audi Q5, DS 7 are în spate un spațiu maxim la genunchi de 46 cm comparativ cu 42 cm la Audi. Explicația este că la Audi motorul este amplasat longitudinal și acest lucru răpește din spațiu. Și portbagajul este generos, ajungând la 407 litri. Prin comparație Audi Q5 oferă un volum măsurat de 392 litri care crește la 465 litri doar când se împinge bancheta culisantă spre înainte.
DS utilizează platforma EMP2 a grupului PSA ceea ce înseamnă că nu există opțiunea pentru tracțiunea integrală. Dar ca și la alte modele Peugeot, există un sistem similar Extended Grip care îți permite să alegi modurile Normal, Sport, Sand, Mud și Snow plus unul pentru modurile de rulare Eco, Comfort, Normal și Sport.
Platforma EMP2 înseamnă că există și posibilitatea adoptării sistemului Plug-In Hybrid și a tracțiunii integrale electrice, astfel că din această vară, DS 7 CROSSBACK E-Tense va dispune de cel mai sofisticat sistem PHEV din segment, care include motorul turbo de 1,6 litri de 225 CP prezent și pe mașina noastră de test, cuplat cu un motor electric de 110 CP și 337 Nm care antrenează roțile față și un al doilea motor electric de 110 CP și 166 Nm care antrenează roțile spate.
Dar să revenim la versiunea convențională de propulsie testată. Motorul turbo de 1,6 litri este cunoscut de la exuberantul Peugeot RCZ și împinge cu vigoare încă de la turații mici oferind o dinamică foarte bună.
Noua cutie automată cu 8 trepte introdusă la DS 7 CROSSBACK și disponibilă acum și la alte modele ale grupului PSA este foarte fluentă și precisă în schimbări fiind orientată mai mult spre confort. Aceasta are un rol decisiv în reducerea consumului deoarece consumul în test înregistrat de colegii noștri de la Quattroruote a fost de numai 8,13 l/100 km, ceea ce reprezintă o valoare excelentă pentru un motor turbo de 225 CP.
Și suspensia controlată electronic a lui DS 7 CROSSBACK este unică în acest segment, ceva similar existând doar în segmentul de lux la Mercedes Clasa S sau BMW Seria 7. O cameră plasată în spatele parbrizului scanează drumul și transmite informații cu ajutorul a 4 senzori și trei accelerometre la o unitate de control care modifică tăria suspensiei individual pe fiecare roată.
Astfel, confortul la rulare este de înaltă clasă indiferent de calitatea suprafeței de rulare, DS 7 CROSSBACK rivalizând cu modelele premium de clasă medie. În virajele rapide apare un ruliu moderat, reglajele suspensiei fiind prioritare pentru un confort absolut.
Și în privința sistemelor de asistență DS 7 CROSSBACK marchează o premieră, fiind primul model din segmentul său cu sistem Night Vision care detectează prezența obiectelor, pietonilor și animalelor mari pe o distanță de până la 100 metri.
46.000 euro cu TVA inclus este prețul lui DS 7 CROSSBACK 225 THP EAT8, un preț care i-ar face invidioși pe rivalii germani mai ales dacă privim nivelul materialelor și dotările standard.
Verdict
Noul DS 7 CROSSBACK are o personalitate foarte puternică conferită de interiorul și ambianțele unice oferite. Finețea materialelor, tehnologia de prelucrare a suprafețelor și butoanelor deschid o nouă perspectivă în industria auto. Iar toate acestea sunt dublate de o platformă competitivă și un preț care îi face invidioși pe rivalii germani.
- Design și calitate interior de top
- Dotări demne de clase superioare
- Consum rezonabil
- Spațiu interior generos
- Preț atractiv raportat la dotări
- Lipsă imagine deocamdată
DATE TEHNICE | |
---|---|
DS7 CROSSBACK | |
Model | Puretech 225 EAT8 |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.598 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 225/5.500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 300/1.900 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.570/1.895/1.620 |
Ampatament (mm) | 2.738 |
Volum portbagaj (l) | 555-1.752 |
Masă la gol (kg) | 1.500 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 8,3 |
Viteză maximă (km/h) | 236 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,4/4,9/5,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 134 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,4 |
0-100 km/h (s) | 8,6 |
0-130 km/h (s) | 13,1 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,1 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 3,3 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 7,0 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 41,5 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,71/6,58/9,26 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 8,70/6,80/8,77 |
Consum în test (l/100 km) | 8,13 |
Autonomie (km) | 762 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.703 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 55,2 |
În accelerare maximă | 77,3 |
Preț (euro cu TVA) | circa 46.000 |