Test Fiat Grande Panda – Obsesia dreptunghiului

Fiat Grande Panda AutoExpert

După ce am văzut în premieră noul Fiat Grande Panda la Salonul Auto de la Bruxelles, a sosit și momentul testului internațional. Fiat ne propune un design modern, în care dreptunghiul este elementul dominant, amintind de silueta pătrățoasă a primei generații, din 1980. Astfel, Grande Panda iese în evidență într-o lume auto în care domină suprafețele fluide.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Panda este un model emblematic atât pentru Fiat cât și pentru segmentul autoturismelor de clasă mică. În cei aproape 45 de ani de la prima generație, Panda a fost, în același timp, un model simpatic, polivalent, o mașină pentru toate vârstele și pentru aproape toate variantele posibile de drum. A avut chiar și variante 4×4, care au dat clasă modelelor mult mai mari și cu pedigree off road. Îmi amintesc cu plăcere de evenimentul nostru, SUV Fest, unde o Panda 4×4 a uimit asistența parcurgând același traseu ca un Mercedes G.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Fiat a făcut jocurile mult timp în segmentul autoturismelor mici, unde modelele Uno și Punto au reprezentat etaloane la fiecare generație. Din păcate, în ultimii ani a căzut victimă atât lipsei de inspirație a managerilor de la Stellantis (cu siguranță, cei care lucrează în fabricile italiene au sărbătorit plecarea lui Carlos Tavarez), cât și politicilor nefericite Green Deal, care au dus la dispariția majorității modelelor din gama Fiat europeană. Tavarez a fost obsedat doar de producerea unor modele globale, în detrimentul modelelor europene. Cel mai bun exemplu este Strada, care a fost și în 2024 cel mai vândut model Fiat la nivel mondial, dar care nu se vinde în Europa.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Ca urmare, Fiat are mari așteptări de la acest Grande Panda, care ar trebui să readucă marca italiană în poziția de actor relevant în piața autoturismelor mici. “Grande Panda trebuie să fie cea mai globală mașină pentru, probabil, cel mai global grup auto mondial” – ne-a declarant domnul Olivier Francois, CEO Fiat, cu ocazia lansării Panda, într-un loc emblematic pentru industria auto mondială – fabrica, muzeul și circuitul de testare Lingotto.

Fiat Grande Panda AutoExpert

De obicei, atunci când reiau peste timp tema unor modele emblematice, designerii auto modernizează mai mult sau mai puțin radical liniile trecutului, fiind foarte clar pentru privitorul mașinii moderne care a fost sursa de inspirație. Așa a fost la Mini, la VW Beetle, la Fiat 500 sau, cel mai recent, la Renault 5. Dar la Grande Panda este altfel. Designerul șef Fiat, Francois Leboine, ne-a explicat că La Grande Panda am propus un design modern de la zero, ținând cont doar de silueta primului model Panda și preluând doar căteva elemente din istorie”. Într-adevăr, Grande Panda nu te duce cu gândul la trecut, chiar dacă ne expune agresiv tema dreptunghiului, prezentă la Panda din 1980, de la faruri, parbriz, până la lunetă.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Mi-l imaginez pe Francois Leboine copil, stând într-o cameră plină de jucării paralelipipedice, de toate dimensiunile, muncind să le combine pe toate într-o mașină. Rezultatul este o mare de dreptunghiuri, în toate pozițiile, de la faruri și grila față până la stopurile ieșite mult în relief. Până și jantele, obiecte obligatoriu rotunde, au în centru un dreptunghi cu sigla Fiat. Interesantă este și povestea în care apare Lingotto – se pare că sursa de inspirație pentru farurile și stopurile dreptunghiulare, împărțite la rândul lor în alte dreptunghiuri mai mici este fațada imensei clădiri de la Lingotto, care are aceleași linii și ferestre dreptunghiulare.

Fiat Grande Panda AutoExpert

În afară de dreptunghiuri, ies în evidență suprafețele embosate ale ușilor, unde avem în relief pe laterale scris mare Panda și, în spate, la fel de mare, Fiat. Împreună cu pasajele de roți bine conturate, dau mașinii un aer puternic, chiar apropiat de un vehicul militar (dacă faci abstracție de culorile agresive). Despre asta, Olivier Francois ne-a spus: Le-am dat ca temă să facă un model care să inspire încredere, un fel de Duster, sau Hummer, sau Range Rover mai mic…”. Firesc, m-a amuzat ideea că Dusterul spartan a fost sursă parțială de inspirație pentru Grande Panda.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Tema dreptunghiurilor agresive este reluată la interior, unde ies în evidență gurile de aer laterale, vertical și centrul volanului, care are un mare dreptunghi cu o siglă Fiat. Aici lecția de geometrie continuă cu două elemente ovale de mari dimensiuni, care înconjoară tabloul de bord și, respectiv, spațiul dintre șofer și pasager, unde este poziționat selectorul de viteze. Iarăși intervine Lingotto, care are deasupra fabricii un circuit oval de testare, amintit de cele două elemente ovale, care sunt și evidențiate în culoarea caroseriei. Designerii au vrut sa fie siguri că nu uiți în ce mașină te-ai urcat, pentru că sigla Fiat este reluată uriaș pe uși, iar literele din Panda acoperă aproape întreg spătarul scaunelor.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Firesc, interiorul ar fi fost mult mai simpatic dacă ar fi conținut materiale de altă calitate, pentru că, din păcate, totul este spartan, dur, chiar dacă vizual arată bine. Este tributul plătit noii ere a automobilului, în care producătorii auto trebuie să economisească de la confort pentru a face noile tehnologii mai ușor de digerat / cumpărat.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Francois Leboine a mai avut o temă dificilă – aceea de a face un model Fiat cu totul diferit de confrații lui, Citroen C3 Aircross și Opel Frontera. Chiar dacă împart aceeași platformă și aceleași tehnologii / motorizări, chiar nu ai senzația că te sui în aceeași mașină. În afară de selectorul de viteze și butoanele de pe volan, nimic nu amintește de ceilalți doi. Un minus, comparativ cu Opel și Citroen este faptul că Grande Panda nu va avea și o versiune cu 7 locuri.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Momentan, Grande Panda se lansează în versiunea electrică, cu un motor de 115 CP și baterie de 44 kW, care asigură performanțe decente. Teoretic, este declarată o autonomie de 320 km, care ar putea fi atinsă doar dacă nu rulezi deloc pe autostradă. Din motive organizatorice, a trebuit sa mă grăbesc la întoarcerea din test, așa că am avut ocazia să rulez aproximativ 60 de kilometri pe autostradă, cu viteză aproape constantă de 137 km/h (atât afișa în bord, chiar daca viteza maximă declarată este de 132 km/h), iar autonomia a scăzut exponențial. În plus, am experimentat și stabilitatea laterală la vânt… cam neplăcut după depășirea vehiculelor mari.

Fiat Grande Panda AutoExpert

Este interesant cablul AC retractabil integrat în partea frontală (în plus față de portul de încărcare din spate), capabil să încarce la valori de până la 7 kW, încărcând de la 20% la 80% în 4 ore și 20 de minute. Acest cablu este foarte lung (4,5 metri), așa că asigură comoditatea încărcării în orice poziție a mașinii față de priză. În plus, fiind depozitat în față, nu mai ocupă loc în portbagaj.

Mai multe detalii după testele din România și în cadrul competiției BestElectricCityCar.

 

Verdict AutoExpert

Grande Panda este o mașină polivalentă pentru utilizare urbană și periurbană, oferind un spațiu interior remarcabil și un confort peste media segmentului din care face parte.

 

  • design interesant, care stârnește atenția
  • spațiu interior generos, cu acces ușor la toate locurile
  • cablu de încărcare montat în grila față, foarte lung
  • Materiale dure și ieftine la interior
  • Consum mare / autonomie redusă la viteze mari
  • Stabilitate laterală redusă la vânt și viteze mari

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Nikola Motor

Nikola, aproape de faliment

Despărțirea de Iveco, cu care avea un parteneriat, pare să fi fost doar un pas în declinul Nikola Corporation. Acum, producătorul de

Tesla Robotaxi - Robovan

Vânzările Tesla, în cădere liberă

Un cumul de factori a făcut ca, în 2024, vânzările Tesla să scadă pentru prima oară în istoria companiei. Ne-am obișnuit ca

Scroll to Top