Are precizia unui avion de vânătoare, însă nu va părăsi niciodată asfaltul. Honda Civic Type R Ultimate Edition este un instrument chirurgical gândit să ofere maximum de performanțe pentru o mașină de stradă. Foto: Bogdan Paraschiv
Când te apropii de Honda Civic Type R Ultimate Edition, simți că îți lipsește ceva. Casca și combinezonul de pilot de vânătoare, pentru că japonezii de la Honda au reușit să creeze un automobil performant care se aseamănă foarte bine cu un avion militar de interceptare.
Din zona din ce în ce mai rarefiată a hot hatch-urilor compacte, Honda reușește să iasă în evidență cu Civic Type R. A făcut-o mereu, modelul japonez fiind veșnic un huligan cu maniere specifice poporului din Țara Soarelui Răsare. Spre deosebire de modelele rivale din Europa, Type R nu păcănește, nu mârâie prea tare și nu face scandal mai mult decât trebuie, dar reușește să livreze resurse nebănuite de putere cu o precizie aproape înspăimântătoare.
În primul rând, Honda Civic Type R este un automobil care arată spectaculos. Cu o aripă impresionant de mare în spate, care are rol aerodinamic și nu a fost pusă acolo doar pentru aspect, cu spoilere masive și aripi evazate, Civic Type R își anunță scopul încă dinainte să te urci la volan. Știi că ai de-a face cu un automobil foarte puternic, doar uitându-te la el. Și totuși, japonezii știu să nu exagereze. Cam tot ce au amplificat la mașină față de un Civic normal a fost făcut cu un scop practic. Ce-i drept, în cazul versiunii Ultimate Edition, pe care o avem în față, au ales să folosească fibra de carbon pentru un element de pe capotă și pentru aripa deportantă din cadrul eleronului posterior. Pe lângă aspect, acest lucru scade greutatea. La fel, și jantele folosite.
Civic Type R Ultimate Edition folosește jante forjate BBS. Acest tip de jantă este fabricată prin forjarea directă a aluminiului, și nu prin turnare. Asta înseamnă că avem un element mult mai rezistent, care permite folosirea de spițe mai subțiri, iar acest lucru contribuie la aspectul general. Jantele BBS forjate au un diametru de 20 de inchi, sunt cu 2,2 kilograme mai ușoare față de cele standard și vin încălțate cu anvelope sport Michelin Sport Cup 2 245/30 ZR20. Acest tip de anvelope sunt gândite pentru performanțe maxime pe circuit, dar sunt omologate și pentru uzul pe drumuri publice. Mai interesant este faptul că pneurile din echiparea de bază a mașinii rămân și ele în proprietatea clientului și se livrează împreună cu mașina. Astfel, dacă optați pentru Civic Type R Ultimate Edition, o să aveți două seturi complete de anvelope, din care unul numai bun să fie pus la încercare pe un circuit.
Revenind la aspectul exterior, un Type R mai poate fi identificat și după evacuarea triplă amplasată fix pe centrul spoilerului din spate. Iar dacă tot suntem în partea din spate, remarcăm și siglele scrise cu litere fumurii, specifice ediției speciale Ultimate.
Bun, ne-am familiarizat cu exteriorul de samurai de autostradă, acum să trecem la interior. Scaunele sport cu tetieră încorporată și logo Type R te primesc la bord ca o îmbrățișare strânsă. Sunt scaune excelente, cu o susținere laterală exemplară, dar și confortabile la drum lung. În fața ta, celebrul volan cu inserții roșii, îmbrăcat în Alcantara, fix ca la mașinile de competiție. Pe volan, o serie de butoane și comenzi dintr-un plastic lucios, ce contrastează un pic ciudat cu restul interiorului. Mai avem levierul metalic al schimbătorului de viteze pentru cutia manuală cu șase trepte, ce dispune de o timonerie la fel de precisă ca sabia unui samurai, dar și un display central relativ mic pentru standardele actuale, și o grafică tipic japoneză. În schimb, Apple CarPlay funcționează impecabil și putem să ne bazăm pe Waze atunci când vine vorba de navigație. Lângă ecranul central a reapărut butonul rotativ pentru controlul volumului audio, reintrodus la cererea publicului, după faceliftul operat gamei Civic la jumătatea vieții comerciale.
Despre comportamentul rutier, nu are rost să vă plictisesc prea tare. Civic Type R este un instrument de precizie alimentat de motorul turbo de 2,0 litri și 320 CP. Puterea e transmisă către puntea față fără a-ți rupe mâinile de pe volan printr-un torque steer exagerat. Type R poate rula liniștit, timp în care vei aprecia direcția grea și extrem de precisă, dar vei mormăi printre dinți la trecerile peste liniile de tramvai sau atunci când nu mai poți evita una dintre proaspetele gropi apărute în asfaltul bucureștean. Type R Ultimate Edition este o mașină pentru asfalt impecabil, așa cum găsim pe marile circuite ale lumii, și nu pentru testarea reflexelor la proba de evitat gropi și alte capcane pe care mediul urban al Capitalei le presară în fața șoferilor.
Acest model are nevoie de drumuri întinse, viraje pe șosele alpine și excursii de sute de kilometri. Nu te vei bucura de el în naveta de dimineață, când parcurgi bară la bară cei 12 kilometri până la biroul din Pipera. În ceea ce privește consumul de benzină, Honda spune că media este de 7,8 l/100 km și 9,7 în mediul urban. Motorul 2.0 turbo beneficiază de un sistem start/stop extrem de eficient, dar setarea implicită pune motorul în modul Sport de fiecare dată când pornim mașina. Pe parcursul nostru urban, consumul mediu înregistrat de computerul de bord a fost de 10 l/100 km, deci foarte aproape de valoarea oficială. Însă, dacă deschidem pedala de accelerație, consumul va urca ușor spre 16–17 l/100 km.
Cei care s-au convins deja că nu mai pot trăi fără un Type R Ultimate Edition mai trebuie să știe că acest model Honda are un preț de listă de 53.599 de euro, cu peste 9000 mai mare decât al versiunii standard Civic Type R GT.
DATE TEHNICE | Honda Civic Type R |
---|---|
Model | Type R Ultimate Edition |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1996 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 320/6500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 400/2500-4500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4557/1877/1434 |
Ampatament (mm) | 2699 |
Volum portbagaj (l) | 420 |
Masă la gol (kg) | 1380 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 5.8 |
Viteză maximă (km/h) | 272 |
Consum mixt (l/100 km) | 7.8 |
Emisii CO2 (g/km) | 177 |
Preț (euro cu TVA) | 53599 |
Problemele tehnice cu care se confruntă Registrul Auto Român (RAR) continuă, însă instituția a anunțat reluarea activități la stațiile ITP.…
Gigantul chinez al vehiculelor electrice BYD a anunțat că va lansa o nouă generație de baterii „blade” în 2025. ……
Northvolt, producătorul suedez de celule de baterii pentru vehicule electrice, a anunțat că și-a înaintat cererea de intrare în faliment…
Raportul ACAROM cu privire la producția de mașini a României arată că, în perioada ianuarie - octombrie 2024 au fost…
Registrul Auto Român (RAR) a oprit ieri activitatea la toate sediile sale din țară din cauza unui „incident tehnic”. Și…
Nu este un secret faptul că noua eră Dacia, sub umbrela Renault, a pornit cu ideea de a oferi “țărilor…
Acest site utilizeaza cookies.
Leave a Comment