Honda CR-Z
Placerea de a conduce si tehnologia hibrida au fost doua concepte care, pana recent, se excludeau reciproc. Honda CR-Z este exceptia care confirma regula.
McLaren P1, LaFerrari, Porsche 918 Spyder, trei hiper-masini lansare recent in productia de serie care demonstreaza ca viitorul automobilelor de performanta este strans legat de tehnologia hibrida. Din pacate pentru Honda, foarte probabil, cele trei vor ramane in istorie drept initiatorii acestui trend si nu acest CR-Z alb, care, in teorie, are dreptul de preemptiune pe acest segment. Acum doi ani, japonezii lansau aceasta masina sub motto-ul primul hibrid cu transmisie manuala, reducand intregul concept care a stat la baza lui CR-Z la un nivel mult prea simplist. In fapt, acest coupe construit pe platforma lui Jazz Hybrid insemna mult mai mult decat o transmisie manuala cu o timonerie impecabila, dar pentru a vedea dincolo de asta ai nevoie de timp si de intelegere. In primul rand trebuie sa renunti la ideea ca desenul spectaculos al exteriorului ascunde un hot-hatch, sau chiar un warm-hatch cum le spun englezii.
Cu 122 CP proveniti din mariajului unui motor pe benzina de 1.5 l si unul electric de 7 CP, CR-Z nu a fost gandit sa rivalizeze sportivele clasice. El trebuie privit ca un exercitiu de imagine din partea unui producator care nu a urmarit niciodata reteta clasica a sportivitatii. Sistemul hibrid IMA nu se afla la prima aparitie in gama Honda iar coordonatele lui se pastreaza: motorul electric si pachetul de acumulatori nu fac decat sa asiste propulsorul pe benzina care ramane in toate scenariile de propulsie actorul principal. Cei 14 CP electrici (mai degraba cei xx Nm) se afla la dispozitia piciorului tau drept si pot fi apelati la orice apasare hotarata a acceleratiei. Rezultatul palpabil este un plus evident de cuplu ce poate fi comparat cu prezenta unei turbine de capacitate mica, efectul fiind cel mai usor de sesizat la cele doua extreme ale turometrului.
Restul pachetului tehnic implica o directie foarte precisa, o suspensie poate prea rigida raportata la puterea totala si starea drumurilor autohtone si cele mai placute frane ce includ modului de regenerarea pe care le-am experimentat pana recent pe un hibrid. Consumul nu este influentat major de modului hibrid ci mai degraba de excelentul sistem start stop ce opreste motorul inca de la viteze de 10-15 km/h si il reporneste aproape instant. Daca vei accesa buton ECON te poti apropia de un 6 l/100 km in oras, dar asta implica un stil de condus care, din start, anuleaza scopul principal al acestei masini. La polul opus, modul sport implica un consum de 10 l in oras si o pedala de acceleratie poate prea sensibila pentru condusul urban, motiv pentru care in timpul testul modul normal a fost cel mai folosit.
Imperfecta cum e CR-Z are meritul de a fi primul hibrid pe care vrei sa il conduci si nu unul care vrei sa te conduca, iar asta poate fi primul pas intr-o directie care va schimba modul in care privim performanta. Pentru moment insa CR-Z ramane o jucarie rezervata celor care nu se uita la bani, dar cu evolutia tehnicilor de productie, ideea iterata de japonez se va concretiza in produse mai accesibile.
Date tehnice | Honda CR-Z |
---|---|
pret de baza | 26.015 euro cu TVA inclus |
masa proprie/totala (kg) | 1.200/1.520 |
L/l/h (mm) | 4.075/1.740/1.395 |
volum portbagaj (L) | 225/595 |
combustibil | benzina |
cilindree (cmc) | 1.497 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 86(114)/6.100 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 145/4.800 |
cutie de viteze/trepte | manuala/6 |
viteza maxima (km/h) | 200 |
sprint 0-100 km/h (s) | 9,9 |
consum urban/extra/mixt (L) | 6,1/4,4/5 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 5/117 |