A treia generaţie Hyundai i30 este mai competentă şi mai rafinată decât predecesorii săi oferind şi mai multe versiuni cu noua transmisie automată cu dublu ambreiaj DCT. Dublu test cu noile motorizări turbo pe benzină de 1,0 litru în 3 cilindri 120 CP cu transmisie manuală şi de 1,4 litri în patru cilindri 140 CP cu transmisie automată DCT. Foto: Bogdan Paraschiv
Acum 10 ani, i30 a fost primul model Hyundai care a adoptat litera i în numele lui concentrându-se pe cucerirea Europei la fel ca şi modelul paralel cee’d de la Kia. Cu un început timid în 2007 şi 2008, i30 a depăşit 100.000 unităţi vândute în Europa în 2010 şi 2011, intrând în competiţie cu rivalii tradiţionali ai acestei clase – Golf, Astra, Megane sau Focus. Şi anul trecut, ultimul din fostul ciclu de viaţă, i30 s-a situat în Top 10 în segmentul clasei compacte. Începând de la a doua generaţie, i30 a crescut mult în materie de calitate şi performanţe. De la a doua generaţie, i30 a devenit şi mai european, fiind dezvoltat la Russelsheim, la doi paşi de Opel, produs la Nosovice, în Republica Cehă şi testat pe circuitul de la Nurburgring în Germania.
A treia generaţie s-a cizelat şi mai mult, Hyundai concentrându-se foarte mult pe design, care a devenit argumentul numărul 1 de cumpărare al unui model Hyundai în Europa. Deşi aprecierea unui design este subiectivă prin definiţie, cred că sunt în asentimentul tuturor când spun că noul i30 are o personalitate mai bine definită şi mai agresivă. Se vede mâna lui Peter Schreyer, care a preluat pe lângă şefia Grupului Hyundai şi responsabilităţile legate de design inclusiv pentru Hyundai după ce a revitalizat designul mărcii surori Kia. Primul contact cu noul i30 scoate în evidență noua grilă hexagonală, botezată de Hyundai “cascading grille” datorită ornamentelor care parcă se revarsă ca într-un flux și care va deveni noua identitate de marcă. Însă nu putem să nu remarcăm câteva asemănări cu VW Golf/Audi A3, care ne aduc aminte de cariera lui Schreyer. Liniile clare și precise ca și distribuția luminilor la stopuri ne aduc aminte de Golf 6, iar grila hexagonală și farurile ne duc cu gândul la Audi A3. Cu siguranță, i30 este mai european ca oricând.
Noi am testat versiunile 1.0 T-GDI în echiparea Highway şi 1.4 T-GDI în echiparea de top Exclusive, care este foarte bine dotată, având jante de aliaj de 17 inch, faruri cu LED, climă automată pe două zone, pilot automat, scaune faţă şi volan încălzite, sistem wireless pentru încărcare telefoane mobile şi sistem multimedia cu Bluetooth, display tactil color de 5 inch şi cameră pentru marşarier. Din păcate, la noi nu e disponibil sistemul multimedia de top cu ecran tactil de 8 inch şi navigaţie.
Displayul tactil de 5 inch este de sine stătător, fiind excelent plasat deasupra consolei centrale şi a gurilor de ventilaţie și fiind permanent în câmpul vederii şoferului. Displayul TFT dintre indicatoarele de bord are o grafică similară cu cea de la Golf, led-urile albastre de la comenzile climatizării sunt de inspirație VW, în timp ce dispunerea liniară a comenzilor de la climatizare și comenzile grupate în jurul schimbătorului cutiei de viteze automate DCT ne duc cu gândul tot la Golf. Poziţia de condus este comodă, confortabilă şi relativ joasă. Şoferul stă la doar 50 cm de sol, suportul lombar reglabil electric este standard, volanul are plaje ample de reglaj pe ambele direcţii şi în special pe înălţime, iar centura se reglează pe înălţime, o facilitate care nu este atât de des întâlnită în acest segment.
Bancheta spate este foarte bine profilată, unghiul optim dintre șezut și spătar oferind o ședere confortabilă. Deși este mai lung cu 4 cm decât vechiul model, ampatamentul a rămas neschimbat, iar spațiul pentru genunchi este ușor mai mic decât la vechea generație oscilând între 4 și 35 cm față de 9-39 cm la vechea generație. Însă nimeni nu se poate plânge de spaţiu pentru că pasagerii din spate nu vor atinge nici spătarul din faţă cu genunchii şi nici plafonul cu capul chiar dacă au 1,80 metri înălţime. Practic, oferta de spațiu în spate este la nivelul lui Renault Megane şi Opel Astra.
Faţă de vechea generaţie, i30 a progresat mult la volumul portbagajului. Cu o valoare măsurată de 363 litri, acesta este puţin mai mare decât la rivalii Golf şi Astra. Doar marginea de încărcare este plasată la 76 cm de sol, mai sus ca în trecut, acesta fiind şi un tribut plătit designului. Prin rabaterea 60-40% a banchetei nu se creează suprafaţă perfect plană dar nici nu apare un prag la încărcare.
Şi acum la drum. Prima impresie este că habitaclul este solid construit şi bine insonorizat. Noi am condus cele două versiuni pe benzină turbo de 1 litru în trei cilindri cuplată cu transmisia manuală cu 6 trepte şi de 1,4 litri în patru cilindri combinată cu transmisie automată DCT. Motorul turbo de 1,4 litri este o premieră la Hyundai în timp ce micuţul 3 cilindri de 1 litru ne este cunoscut de la i20 Active.
La întrebarea dacă cu motorul în trei cilindri de 1 litru i30 nu este submotorizat, răspundem clar: nu. Micul propulsor răspunde prompt în orice situaţie. Nu are chiar un temperament sportiv dar merită să apreciem silenţiozitatea lui şi absenţa vibraţiilor. Cuplul maxim disponibil de la turaţii mici de numai 1.500 rpm, o virtute a acestor mici motoare turbo, îi conferă multă vivacitate şi plăcere în conducere. Consumul în test, de 7 l/100 km, nu este foarte atrăgător dar nici alţi rivali nu se descurcă mult mai bine. În schimb, în oraş, a obţinut o medie excelentă de 7,35 l/100 km.
Cine vrea mai multe performanţe poate alege complet noul 1.4 litri turbo care furnizează 140 CP/6000 rpm şi un cuplu maxim de 242 Nm încă de la 1.500 rpm. Urcă lejer în ture până în zona roșie la 6.500 rpm și rămâne silențios și în zona superioară de turații la fel ca şi frăţiorul său mai mic. Cutia DCT cu dublu ambreiaj și șapte trepte, având padele pe colana volanului, lansată pe Tucson în combinație cu motorul turbo de 1,6 litri, se armonizează și mai bine cu motorul turbo de 1,4 litri. Anticipează foarte bine la retrogradări, iar pe modul sport schimbă foarte rapid și fără nicun fel de șocuri. Nu dă impresia acelui “şut în spate” la kickdown, dar dacă privim cifrele, observăm că reprizele sunt rapide.
Cu un preț moderat, sensibil mai mic decât al cutiei rivale de la Golf (1.428 euro), această cutie este o bună alternativă oferind pe lângă confortul în schimbări și o reacție spontană, dar lină în același timp pe modul sport. Motorul turbo împinge cu vigoare de la turații scăzute și asigură performanțe dinamice foarte bune. Totul perfect? Nu chiar deoarece motorul turbo de 1,4 litri consumă şi mai mult decât cel de 1 litru în trei cilindri. Un consum mediu de 8,2 l/100 km este departe de cifra oficială de 5,5 l/100 km. Cu siguranță, versiunea diesel este clar mai eficientă.
La prima probă de condus, i30 surprinde prin ușurința și precizia cu care se conduce, rigiditatea caroseriei fiind mult îmbunătăţită. Puține mașini din această categorie de preț, de sub 20.000 de euro, se conduc atât de sigur ca i30. La limită, efectul subvirator este mult diminuat, ceea ce conferă o mare plăcere în conducere. i30 se înscrie cu mare precizie pe traiectorie, iar sistemul ESP reacționează progresiv și eficient. În virajele rapide, ruliul este relativ mic. Puntea spate multilink cu trei braţe şi jumătate și-a dovedit utilitatea pe serpentinele ușor denivelate de la Pârâul Rece. Aceasta este standard la toate versiunile nefiind condiţionată de puterea motorului ca la Golf. Direcția este cu 10% mai incisivă și Hyundai declară că răspunsul a fost îmbunătătțit cu 15 milisecunde. Însă este în continuare destul de soft și feedback-ul putea fi mai bun.
Se pot selecta trei moduri de rulare – Eco, Normal și Sport – care schimbă radical răspunsul motorului și al cutiei automate, dar nu și al direcției care rămâne destul de soft. Cu jantele de 17 inch prezente în standard la echiparea Exclusive, confortul de rulare este printre cele mai bune din segment, i30 absorbind elegant atât denivelările scurte cât și pe cele mai lungi. Trenul de rulare oferă un compromis ideal între o ținută de drum sigură și un confort de înaltă clasă. i30 este din acest punct de vedere una din cele mai atractive oferte ca mașină de familie. Este evident că noua generaţie este mult mai rafinată și mai competentă.
Verdict AutoExpert
Hyundai i30 este mai bun de la generaţie la generaţie. Noul model se remarcă printr-o calitate de fabricaţie foarte solidă şi precisă şi materiale foarte bune pentru această clasă de preţ. Trenul de rulare cu punte multilink pe spate conferă un compromis excelent între ţinuta de drum şi confort, i30 oferind multă siguranţă în conducere. Iar garanţia de 5 ani conferă multă linişte proprietarului. Noile motoare turbo sunt impresionante în răspuns şi rafinament, dar cel de 1,4 litri consumă prea mult.DATE TEHNICE | Hyundai i30 | |
---|---|---|
Versiune | 1.0 T-GDI Highway | 1.4 T-GDI Exclusive |
Cilindree (cmc) | 998 | 1.353 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 120/6.000 | 140/6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 171/1.500-4.000 | 242/1.500 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală | 7 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.340/1.795/1.455 | 4.340/1.795/1.455 |
Ampatament (mm) | 2650 | 2650 |
Volum portbagaj (l) | 395-1.301 | 395-1.301 |
Masă la gol (kg) | 1.342 | 1.388 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,5 | 9,2 |
Viteză maximă (km/h) | 190 | 205 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,0 | 5,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 115 | 125 |
Preț (euro cu TVA) | 16.247 | 19.579 |