Hyundai Kona în variantă full-electric este unul dintre cele mai așteptate SUV-uri alimentate cu energie electrică. După o perioadă în care durata de așteptare a fost mare din cauza problemelor de producție, Hyundai pare să fi intrat pe calea cea dreaptă cu noul său model electric. Primul test Hyundai Kona Electric cu bateria mare de 64 kWh.
Foto: Quattroruote
Hyundai Kona electric este unul dintre cele mai așteptate SUV-uri alimentate de baterie. Pe piața din Europa, SUV-ul coreean a creat chiar o mică isterie la nivel de comenzi, constructorul fiind în imposibilitatea de a le onora în timp util.
La această oră, versiunea electrică este produsă doar în Coreea, dar constructorul are planuri ca de la jumătatea acestui an, Kona electric să fie produsă și în Europa la uzina Hyundai din Nosovice, Republica Cehă. În 2019, Hyundai a reușit să producă 48.000 exemplare ale modelului electric Kona. Pentru 2020, Hyundai plănuiește să dubleze această cifră.
Hyundai Kona este cel mai mic SUV din gama constructorului coreean alături de Tucson și marele Santa Fe. Încă de la lansarea din 2018, Kona a impresionat prin designul futurist, scos în evidență de blocurile optice înguste și liniile angulare ale caroseriei.
După ce inițial, Hyundai a oferit modelul Kona exclusiv în versiune cu motor termic, clienții putând alege între motoare pe benzină de 1.0 litru și 120 CP sau 1.6 litri de 177 CP. Cei care preferă un SUV economic pot alege modelul Kona echipat cu motorul turbodiesel de 1.6 litri și 136 CP. Kona poate fi configurat cu tracțiune față sau tracțiune integrală.
Pe lângă versiunile cu motor termic, Hyundai oferă și o versiune full-electric pentru modelul Kona. Kona Electric se deosebește vizual de frații săi cu motor pe benzină sau motorină prin câteva elemente de design, cum ar fi grila radiatorului plină și jantele aerodinamice cu design specific.
Hyundai Kona Electric a fost prezentat oficial la Salonul Auto de la Geneva din 2018 și avea să atragă multe priviri și datorită fișei tehnice impresionante. Kona Electric anunța o baterie mai mare față de standardul folosit la acea vreme de majoritatea constructorilor concurenți și asta avea să îi asigure o autonomie mai mare.
Colegii noștri din Italia, de la revista Quattroruote, au pus modelul electric la încercare. Deși poziția la volan este identică cu cea dintr-un Hyundai Kona cu motor termic, diferențele se simt imediat ce te pui în mișcare. Kona electric se conduce extrem de fluid, puterea fiind livrată instant încă de la plecarea de pe loc. Versiunea electrică beneficiază și de recuperarea energiei obținută prin frânare, iar dozajul decelerării regenerative poate fi setat prin intermediul padelelor de pe volan.
Cu un pic de antrenament, Kona electric poate fi condus fără a atinge pedala de frână, cel de la volan putând anticipa distanțele în care mașina poate încetini doar prin simpla eliberare a pedalei de accelerație.
În cadrul testului efectuat de jurnaliștii din Italia, Kona electric a înregistrat un consum mediu de 19,23 kWh/100 km și o autonomie medie de 360 km față de 482 km media oficială WLTP.
În oraș însă, Kona a reușit să parcurgă 493 km între două încărcări, ceea ce este un rezultat de excepție. Kona suportă încărcare rapidă la stațiile cu curent continuu de până la 100 kW, iar la cele lente cu curent alternativ poate încărca cu maxim 7,4 kW.
Astăzi, însă, Kona Electric se află în oferta importatorului din România în trei versiuni cu prețuri ce încep de la 33.772 euro, preț cu TVA pentru versiunea cu baterie mică de 39,2 kWh, iar versiunea cu baterie mare de 64 kWh are un preț de pornire de 38.175 euro cu TVA în timp ce versiunea Luxury+ costă 42.935 euro cu TVA.
Hyundai nu se află la primul model derivat în trei versiuni diferite de tipuri de propulsie. Tot în gama constructorului coreean se află și sedanul Hyundai Ioniq care este disponibil în versiune hibrid, plug-in hibrid și full-electric.
Revenind la Kona Electric, versiunea de top are un motor electric cu o putere de 204 CP, ceea ce asigură performanțe foarte bune pentru un SUV cu aceste dimensiuni. Bateria litiu-ion oferită pentru această versiune are o capacitate de 64 kWh, ceea ce asigură o autonomie de până la 470 km.
Accelerația 0-100 km/h este realizată în doar 7,6 secunde. Măsurătorile Quattroruote au relevat o accelerație de 7,2 secunde. Ca termen de comparație, o Kona cu motor diesel de 136 CP accelerează în 10,5 secunde de la 0 la 100 km/h.
Cea de-a doua versiune oferită are un motor electric cu o putere de 136 CP, care îi asigură o accelerație de la 0 la 100 km/h în 9,3 secunde. Acumulatorii au o capacitate mai mică, de 39,2 kWh, însă autonomia ajunge la
300 km. Pentru ambele versiuni, timpul de încărcare de la o sursă de încărcare rapidă este același: 54 de minute pentru 80% din capacitate.
Vezi prețurile lui Hyundai Kona Electric
Însă, în cazul în care se optează pentru încărcarea de la o priză AC, timpul de încărcare pentru întreaga capacitate este de 6 ore și 10 minute pentru bateria mai mică și de 9 ore și 40 de minute pentru bateria mai mare. Autonomia pentru ambele versiuni este afișată în noul ciclu de testare WLTP, mult mai drastic și mai apropiat de condițiile reale de trafic.
La interior, noul Hyundai Kona Electric se remarcă printr-o serie de diferențe față de modelul cu motor termic. Planșa de bord pentru modelul electric este de fapt un display digital de șapte inci, diferit față de ceasurile analogice cu display central folosite de Kona cu motor normal.
Pe consola centrală există un al doilea display digital de opt inci amplasat în partea superioară. Kona Electric nu are însă levier pentru selectarea treptelor de viteze, Hyundai preferând să folosească un sistem cu patru butoane. Eliberarea spațiului de pe consola centrală prin eliminarea levierului a permis instalarea unui spațiu de depozitare pentru recipiente de băuturi.
Kona electric și-a păstrat și latura practică, SUV-ului coreean având un portbagaj cu un volum de 332 litri (276 litri măsurați), iar pe bancheta din spate pot lua loc până la trei pasageri.
Verdict
Hyundai Kona Electric este un SUV electric cu două variante de baterie ce poate asigura necesitățile de transport pentru o familie. Cu un look futurist, Kona Electric atrage și multe priviri pe stradă și promite o autonomie mai mult decât suficientă.
- Look modern și futurist
- Autonomie mare pentru varianta cu baterie de 64 kWh
- Poziție la volan bună și ergonomică
- Accelerație impresionantă
- Distanțele de frânare sunt mai mari din cauza greutății ridicate a mașinii
DATE TEHNICE | Hyundai |
---|---|
Model | Kona Electric Luxury+ |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 204 |
Cuplu maxim (Nm) | 395 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 1 treaptă, reductor |
L/l/h (mm) | 4.180/1.800/1.570 |
Ampatament (mm) | 2.600 |
Volum portbagaj (l) | 332-1.114 |
Masă la gol (kg) | 1.750 |
Capacitate baterie brut/net (kWh) | 67,1/64 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 7,6 |
Viteză maximă (km/h) | 167 |
Consum mixt | |
(kWh/100 km) | 15,4 |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 0 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 3,6 |
0-100 km/h (s) | 7,2 |
0-110 km/h (s) | 8,5 |
0-120 km/h (s) | 9,9 |
0-130 km/h (s) | 11,6 |
400 m cu start de pe loc (s) | 15,4 |
1 km cu start de pe loc (s) | 28,4 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 2,1 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 5,8 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 43,5 |
Consum | |
În oraș/drum național/autostradă (kWh/100 km) | 14/16,9/27,7 |
Consum în test (kWh/100 km) | 19,2 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.823 |
Distribuția maselor (%) | 54/46 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 60,2 |
în accelerare maximă | 74,9 |
Preț (euro cu TVA, bonus Rabla Plus) | 32.025 |