TEST Hyundai Tucson. Hyundai revine la numele Tucson cu o platformă complet nouă și un design foarte reușit. Prezentăm primul test în România cu versiunea 4wd echipată cu noul motor turbo de 1,6 litri și 177 CP combinat cu noua transmisie automată cu 7 trepte și dublu ambreiaj.
Pare greu de crezut, dar Hyundai a devenit mai european decât producătorii japonezi cu mai vechi state de serviciu în Europa: uzine moderne în Cehia și Turcia și o gamă 100% europeană perfect adaptată cerințelor bătrânului continent. De la lansarea primei generații Santa Fe în 2000, Hyundai a vândut peste 1,2 milioane de SUV-uri în Europa, iar în 2014 vânzările de SUV-uri compacte Hyundai în Europa au atins 20,5% din vânzările pe vechiul continent.
De aceea, noul Tucson este crucial pentru marca coreeană. A treia generație a SUV-ului compact coreean revine la numele Tucson al primei generații după ce predecesorul s-a numit ix35. Încă de la prima vedere, la noul Tucson se vede implicarea genialului Peter Schreyer, șeful lui Kia, care de curând răspunde și de designul modelelor Hyundai. Grila hexagonală elegantă – noua semnătură a mărcii – se îmbină elegant cu farurile în timp ce bara orizontală de sub grilă, în formă de aripă, care susține luminile de zi cu LED, conferă o referință vizuală privind lățimea ecartamentului. Linia laterală înaltă converge la baza montantului spate cu partea superioară a stopurilor scoțând în evidență profilul sculptural, iar linia în formă de Z de deasupra pasajelor roților spate accentuează linia de SUV.
Ca gabarit, noul Tucson este aproape la fel de mare ca și prima generație Santa Fe, care avea 4.500 mm lungime și un ampatament de 2.620 mm. Noul Tucson are 4.475 mm lungime și un ampatament de 2.670 mm, încadrându-se din acest punct de vedere exact la mijlocul segmentului compact cu o amprentă similară actualelor VW Tiguan și Mazda CX-5.
Compact pe dinafară și mare pe dinăuntru nu este deloc doar o deviză de marketing. În spate, noul Tucson oferă loc la genunchi ca într-o limuzină de clasă mare. Distanța confort de 78 cm (distanța între spătarul banchetei și cel al scaunelor față) este similară cu cea dintr-un Mercedes Clasa E. De asemenea, spătarul banchetei se înclină sub cinci grade diferite, iar bancheta spate se rabate în raport 40/60%. Suprafața creată prin rabatere este aproape plană, iar volumul portbagajului este generos fiind cuprins între 513 litri (488 litri cu roată de rezervă normală ca în cazul mașinii de test) și 1.503 litri. Portbagajul are o formă destul de practică cu o deschidere de 1.030 mm între pasajele roților spate (dacă suspensia multilink ar fi fost mai compactă, lățimea ar fi fost și mai mare) și o deschidere la hayon de 1.094 mm. Critica noastră se îndreaptă spre înălțimea de ridicare a hayonului, de doar 1,88 metri. Nu există banchetă culisantă, dar având în vedere spațiul mare la genunchi și volumul portbagajului, nici nu avea sens.
Și în față este mult loc, înălțimea interioară fiind suficientă chiar și în prezența trapei panoramice care face parte din dotarea Luxury+ testată și în ciuda unei poziții de condus puțin cam prea înaltă.
În stilul traditional Hyundai, ergonomia este ireproșabilă. Noul sistem multimedia cu ecran tactil de 8 inch, plasat în partea superioară a consolei centrale, include un sistem de navigație de trei ori mai rapid decât la fosta generație, iar butoanele sunt mari și ușor vizibile. Blocul climatizării ester clar delimitat imediat sub sistemul multimedia și include facilități standard la Luxury+ care se regăsesc doar la clasele superioare: scaune față ventilate, volan încălzit și scaune spate încălzite. Între cele două indicatoare mari de bord se află displayul computerului de bord care a devenit acum multifunctional și include și meniul pentru activarea sistemelor de asistență.
Echiparea de top Luxury+ testată oferă printre altele scaune cu reglaj electric pe 10 direcții la șofer și 8 direcții la pasagerul față, tapițerie din piele, hayon acționat electric, trapă panoramică, jante de 19 inch din aliaj ușor cu pneuri 245/45 R 19 și sistem de pornire Keyless entry.
Noi am avut pentru test o versiune care marchează multe premiere: primul motor turbo pe benzină din istoria lui Hyundai cuplat cu prima cutie cu dublu ambreiaj și 7 trepte din istoria mărcii ce a debutat acum câteva luni și pe i30.
- Spațiu interior generos
- Echipare standard bogată
- Ergonomie foarte bună
- Cutie cu dublu ambreiaj rapidă și lină în schimbări
- Motor performant și rafinat
- Unele materiale tari pe planșa de bord
- Consum mare
De cum ai urcat la bord impresionează asamblarea solidă. Surprinde plăcut finisarea foarte bună și ambianța interioară plăcută în versiunea de interior Oceanids Black (există încă două versiuni Red Wine și cea în două tonuri Chai Beige). Au dispărut afișajele ieftine pe fond albastru de la fosta generație și de la fostul Santa Fe (noul model a fost prezentat deja la Frankfurt) și indiferent de suprafața de rulare nu se aud niciun fel de zgomote neplăcute de la plastice sau de la trenul de rulare. Surprinde plăcut rigiditatea excelentă a caroseriei (Hyundai declară că rigiditatea torsională a crescut cu 48%) demnă de segmentele premium. Prima impresie la volan este mult peste condiția de SUV compact de volum chiar dacă unele materiale de pe planșa de bord puteau fi mai bune. Ciudat, plasticele de pe bord din apropierea șoferului sunt tari, iar cele mai apropiate de parbriz, cu care în mod normal șoferul nu vine în contact, sunt moi, mai de calitate.
Tucson este construit pe o platformă complet nouă care dispune de punte multilink pe spate atât pentru versiunile cu tracțiune față cât și cele cu tracțiune integrală. La condus, Tucson este extrem de confortabil. De altfel, confortul la rulare a fost una din prioritățile lui Hyundai. Trenul de rulare moale și catifelat absoarbe eficient chiar și denivelările mici din asfalt în ciuda jantelor mari și a anvelopelor cu talon redus. Hyundai a renunțat la ideea de a oferi o direcție electrică cu trei reglaje – sport, normal și confort – și oferă acum un buton Drive Mode care reglează atât răspunsul direcției cât și al cutiei automate în două moduri – Sport și Normal. Direcția electrică oferă un feedback bun pe Sport și este suficient de incisivă pentru un SUV de familie. Condus în regim sportiv, ruliul este moderat, iar precizia pe traiectorie este exemplară. La limită, sistemul Advanced Traction Cornering Control (ATCC) care lucrează împreună cu sistemul 4×4 și ESP-ul, transferă cuplu spre spate pentru a diminua efectul subvirator.
Sistemul 4×4 distribuie cuplul în proporție de 100% pe puntea față în condiții normale și poate transfera până la 50% pe puntea spate. Pentru condiții grele sistemul Lock Mode blochează transmisia în raportul 50/50% până la viteze de 40 km/h. Împreună cu garda la sol de 172 mm și sistemul de asistare la coborârea pantelor, sistemul Lock Mode permite și abordarea unor terenuri mediu accidentate, adică mai mult decât are nevoie orice utilizator normal.
Motorul turbo de 1,6 litri cu injecție directă este primul de acest gen din istoria lui Hyundai. Acesta poate fi combinat cu transmisia manuală cu șase trepte sau cu noua cutie automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte prezentă pe mașina de test. Ca și în cazul lui Hyundai i30, cutia DCT ne-a lăsat o impresie bună, având un răspuns spontan și o anticipare corectă la retrogradare. Motorul turbo este rafinat și urcă ușor în ture, cuplul maxim de 265 Nm fiind atins încă de la 1500 rpm. Din păcate însă, consumă destul de mult deși Hyundai declară că noua cutie a îmbunătățit eficiența cu 20% față de vechea cutie automată. Un consum de 8,5 l- 9 l/100 km la un mers normal este prea mult pentru aceste timpuri.
Versiunea 1.6 T-GDI 4wd pornește de la 25.870 euro cu promoție în echiparea Style, în timp ce echiparea de top Luxury+ costă 34.054 euro și include pe lângă echiparea de top de confort și toate sistemele de asistență moderne. Cine dorește mai multă eficiență poate opta pentru dieselul de top de 2 litri și 185 CP care costă 34.674 euro în echiparea Luxury cu transmisie manuală.
Verdict AutoExpert
Noul Tucson impresionează prin interiorul generos, ergonomia ireproșabilă și ținuta de drum exemplară, oferite toate la un preț foarte atractiv raportat la echiparea standard foarte bogată. Este de apreciat și evoluția high-tech cu noul motor turbo și noua cutie cu dublu ambreiaj, dar motorul consumă prea mult. Dieselul este o alegere clar mai economică.DATE TEHNICE | Hyundai |
---|---|
Model | Tucson 4x4 1.6 T-GDI DCT Luxury+ |
Motor | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.591 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 177/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 265/1.500-4.500 |
Transmisie | automată dublu ambreiaj, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.475/1.850/1.645 |
Ampatament (mm) | 2.67 |
Unghi atac/ventral/ieșire (grade) | 17,2/23,9/18,6 |
Gardă la sol (mm) | 172 |
Masă la gol (kg) | 1.609 |
Volum portbagaj (l) | 513-1.503 (488-1.478*) |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,1 |
Viteza maximă (km/h) | 180 |
Consum mediu (l/100 km) | 7,5 |
Normă pol./emisii CO2 (g/km) | EU6/175 |
Preț (euro cu TVA) | 34.054 |