Test în România: Porsche Cayenne – Născut sportiv

Test în România: Porsche Cayenne - Născut sportiv

Construită pe platforma MLB Evo, a treia generaţie Porsche Cayenne are un design relativ similar cu al fostei generaţii, dar tehnic este complet nou.

Acesta a trecut printr-o nouă cură de slăbire şi primeşte în premieră direcţia integrală. În aşteptarea dieselului, am testat versiunea de bază pe benzină echipată cu motorul V6 turbo de 3 litri şi 340 CP.

Test în România: Porsche Cayenne – Născut sportiv

Cayenne este cel mai vândut Porsche al ultimilor 15 ani. Nu mai puţin de 770.000 exemplare s-au vândut de la lansarea primei generaţii la finalul lui 2002, care adunate la cele circa 250.000 Macan, rezultă o cifră de peste 1 milion de SUV-uri, adică mai mult decât s-a vândut iconicul 911 de la apariţia lui în 1963. Curentul SUV a pus stăpânire şi pe marca de maşini sport Porsche, Cayenne fiind un imens succes.


Mapa de presă spune că noul Porsche Cayenne este puternic înrudit cu 911, datorită utilizării pneurilor de dimensiuni diferite faţă/spate şi a direcţiei integrale. În realitate însă, Cayenne utilizează platforma MLB Evo care stă şi la baza lui Audi Q7, Bentley Bentayga şi nou lansatului Lamborghini Urus şi care beneficiază de noua suspensie pneumatică cu trei camere, barele stabilizatoare active electromecanice acţionate de un motor electric alimentat la 48V, direcţie integrală şi sistem de tracţiune integrală activ.

 

La cea de-a doua generaţie, lansată în 2010, Porsche a impresionat cu reducerea substanţială a masei, de până la 200 kg. Şi cea de-a treia generaţie  a trecut printr-o nouă cură de slăbire, versiunea de bază testată Cayenne  având 2.060 kg, cu 65 kg mai puţin, deşi echiparea standard este în progres incluzând acum faruri cu LED, roţi mai mari de minim 19 inci şi asistent la parcare faţă şi spate.

La primul contact vizual cu noul Cayenne, remarcăm silueta sa mai zveltă şi din profil maşina pare mai scundă şi mai aerodinamică. În realitate, înălţimea este cu numai 9 mm mai mică în timp ce lungimea a crescut cu 63 mm în condiţiile păstrării aceluiaşi ampatament, de 2.895 mm de la generaţia trecută. Prin comparaţie cu Audi Q7 şi Bentley Bentayga, al căror ampatament depăşeste 3 metri, Cayene este mai compact, având 4.918 mm lungime şi 1.983 mm lăţime. Cert este că la interior este foarte mult spaţiu şi în spate noul Cayenne pare mai aerisit decât cel vechi deşi ampatamentul este identic. Şi portbagajul a crescut substanţial, având acum 770 litri, cu 100 litri mai mult decât înainte şi se poate extinde la 1.710 litri prin rabaterea banchetei.


Lansarea noului Cayenne a surprins prin anunţul incertitudinii în ceea ce priveşte o versiune diesel, care cel puţin în România, a reprezentat 90% din vânzări. Între timp, misterul a fost elucidat şi un diesel va exista dar abia în toamna lui 2018. Până atunci, sunt disponibile trei versiuni pe benzină: Cayenne cu V6 turbo de 340 CP, Cayenne S cu V6 bi-turbo de 440 CP şi Cayenne Turbo cu V8 bi-turbo de 550 CP.


Noi am avut pentru test versiunea de bază Cayenne, echipată cu motorul V6 turbo care dezvoltă 340 CP şi 450 Nm, cifre ce îi conferă performanţe foarte bune pentru un model de start în gamă: 0-100 km/h în 6,2 secunde (5,9 secunde cu pachet Sport Chrono) şi 245 km/h viteză maximă.


La prima probă de condus pe şoselele României, Cayenne se simte mai uşor şi mai agil decât vechea generaţie, iar suspensia pneumatică prezentă pe maşina de test conferă un confort de înaltă clasă chiar şi cu jantele de 21 inci RS Spyder Design cu care era dotată maşina de test. Suspensia pneumatică cu trei camere (3.833 euro, opţional există şi o suspensie simplă adaptivă) este reglată mai sportiv astfel că pe modul Normal nu apare acel fenomen de pompaj longitudinal ca la alte modele de lux cu suspensii pe pernă de aer reglate foarte moi, iar pe modul Sport Plus, ruliul este aproape zero şi nu simţi niciun moment masa mai mare în viraje.

Asta şi pentru că servodirecţia Plus cu asistare variabilă oferă un feedback superb fiind uşoară la viteze mici şi consistentă la viteze mai mari. Maşina de test nu avea noul sistem electromecanic cu bare stabilizatoare active şi nici direcţia integrală însă chiar şi fără aceste opţionale, Cayenne are o incisivitate rar întâlnită printre SUV-urile de această categorie.

 

Noua cutie automată Tiptronic S cu 8 trepte schimbă spontan şi confortabil, punând tot timpul în valoare puterea motorului V6 turbo. Şi ergonomia schimbătorului este nouă cu buton de parcare P dedicat, amplasat foarte la îndemână. Nou este şi pachetul Sport Chrono care dispune acum de un mod individual configurabil şi de un mod PSM Sport, care limitează intervenţia sistemului ESP (PSM la Porsche) şi îi permite şoferului să utilizeze întreg potenţialul dinamic.

Se păstrează în continuare butonul Sport Response în partea dreapta de jos a volanului care permite exploatarea la maximum a performanţelor pentru 20 de secunde.
La viteze mari pe autostradă, de peste 150 km/h, am remarcat şi nivelul mai redus de zgomot, confortul şi susţinerea excelentă a scaunelor confort cu reglaje pe 14 direcţii (1.672 euro, standard sunt oferite scaune cu reglaje electrice pe 8 direcţii).

Pentru că frânele cu discuri ceramice sunt încă scumpe raportate la preţul lui Cayenne, reprezentând 10% din preţul de bază,  Porsche a inventat un nou tip de discuri de frână din oţel cu acoperire cu carbid de tungsten disponibile la o treime de preţ faţă de cele ceramice, în combinaţie cu jantele de 20 şi 21 inci. Într-o perioadă în care majoritatea SUV-urilor de lux renunţă la aptitudinile off-road, Porsche promite în continuare să fie un partener de nădejde în off-road.

Astfel, după modelul lui Terrain Response de la Range Rover, şoferul lui Cayenne are la dispoziţie un sistem similar care adaptează tracţiunea integrală şi blochează diferenţialul central sau cel spate în funcţie de modul ales – pietriș, noroi, nisip sau pietre. Pe programul Noroi și Nisip, se blochează diferențialul central, iar pe programul Pietre sunt blocate atât centralul cât și diferențialul spate. Suspensia pneumatică  permite reglarea gărzii la sol pe patru niveluri: teren, crescut, mediu și jos. De asemenea, unghiul de atac, de 25,2 grade, are o valoare foarte bună pentru acest segment.

 


În lipsa dieselului, cei ce nu mai au răbdare să aştepte vor trebui să ia în calcul un consum de circa 11 l/100 km la viteze legale de autostradă şi 18 l/100 km în oraş însă se vor bucura de rafinamentul motorului pe benzină.

Interiorul lui Cayenne este de asemenea complet nou şi se orientează după layoutul de la Panamera, beneficiind de noul sistem multimedia PCM cu ecran tactil de 12,3 inci şi servicii online cu acces la internet şi informaţii în timp real din trafic. Noul ecran în format wide are o rezoluţie foarte bună şi a preluat câteva din funcţiile butoanelor fizice de la fosta generaţie, astfel că noua consolă centrală este mai aerisită şi oferă o ergonomie net superioară.

Restul comenzilor sunt acum de tip touch ascunse sub o imitaţie de geam de sticlă. A rămas neschimbată poziţia cheii de contact în stânga volanului şi aranjarea cu cinci cadrane de bord, cu turometrul analog  plasat central, flancat de două displayuri de 7 inci configurabile. Cu comenzile tactile pentru climă şi trenul de rulare şi noul display cu ecran lat de 12,3 inci, planşa de bord arată mai high-tech, iar materialele de calitate şi finisarea ireproşabilă oferă o ambianţă de lux şi eleganţă care satisface gusturile celui mai pretenţios client având în vedere că preţul de bază al lui Cayenne pleacă de la sub 80.000 euro. 


La preţul de 77.766 euro, Cayenne este mai scump cu 12.000 de euro decât BMW X5 xDrive 35i care are însă 34 CP mai puţin, dar se apropie de profilul sportiv al lui Cayenne. Consolarea este că Porsche oferă acum un standard îmbunătăţit cu faruri full LED (opţional mai sunt disponibile faruri LED adaptive sau LED Matrix ca cele prezente pe maşina de test, 2.030 euro), jante de aliaj de 19 inci, senzori de parcare faţă/spate, scaune reglabile electric pe 8 direcţii. În schimb, facilităţile dinamice pentru trenul de rulare cum ar fi suspensia pneumatică, barele stabilizatoare active sau direcţia integrală ridică preţul cu încă 9.000 euro. 

Verdict AutoExpert

Chiar şi la acest preţ mai mare decât al rivalilor, Porsche îşi merită banii pentru că noul interior, care combină atmosfera high-tech cu luxul şi eleganţa, este impecabil, ireproşabil. Noua platformă cu masa mai redusă îi conferă lui Cayenne o dinamică de excepţie chiar şi în absenţa unor sisteme dinamice care sunt foarte scumpe. Cayenne este deopotrivă confortabil şi sportiv şi, în plus, se poate aventura în off-road mai departe decât unii dintre rivalii săi.

 

 

DATE TEHNICE

Porsche

Model

Cayenne

Motor/nr. cilindri

V6, turbo

Cilindree (cmc)

2.995

Putere max./turație (CP/rpm)

340/5.300-6.400

Cuplu max./turație (Nm/rpm)

450/1.340-5.300

Transmisie

integrală

Cutie de viteze

8 trepte, automată

L/l/h (mm)

4.918/1.983/1.696

Ampatament (mm)

2.895

Volum portbagaj (l)

770-1.710

Masă la gol (kg)

2.060

Accelerație 0-100 km/h (s)

6,2 (5,9)*

Viteză maximă (km/h)

245

Consum mixt (l/100 km)

9,2

Emisii CO2 (g/km)

209

Preț (euro cu TVA)

77.766

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top