TEST Jeep Renegade versus Fiat 500X. Frați de cruce

TEST Jeep Renegade versus Fiat 500X. Construiți pe platforma de clasă mică revizuită masiv a concernului Fiat și adaptată pentru tracțiune integrală, Fiat 500X și Jeep Renegade au multe puncte în comun, dar există și diferențe notabile. Test cu versiunile 4×4 echipate cu motorul turbodiesel 2.0 M-Jet de 140 CP. Foto: Bogdan Paraschiv

Acum câteva luni am prezentat teste individuale cu 500X 1.4 M-Air 170 CP 4×4 și Renegade 2.0 M-Jet 170 CP 4×4 în versiunea cea mai potentă de off-road, Trailhawk, ambele echipate cu noua transmisie automată cu 9 trepte. Revenim acum cu o comparație în familie în care ambele modele au sub capotă același diesel de 2,0 litri și 140 CP combinat cu transmisie manuală la Jeep și automată cu 9 trepte la Fiat.

Cele două modele sunt poziționate diferit. 500X este oferit cu trei nivele de echipare față de patru la Renegade, doar Renegade dispune de o versiune cu reductor, combinată cu echiparea de vârf Trailhawk, Renegade este mai bine echipat standard, dar și evident mai scump.

test-jeep-renegade (17)

Cu aceste două modele, Fiat a dat două lovituri de marketing. Pe de o parte, a exploatat capitalul excelent de imagine al lui Fiat 500, creând o familie în jurul acestuia (vezi 500L și 500X), iar pe de altă parte a utilizat aceeași platformă pentru a intra cu un nume de tradiție ca Jeep în segmentul SUV-urilor de clasă mică, care înregistrează cea mai mare creștere dintre toate categoriile de SUV-uri. Iar Jeep nu a făcut niciun rabat la acest downsizing, oferind mai multe versiuni 4×4 decât orice alt concurent din segment. De altfel, în România, Jeep Renegade este singurul din segment la care predomină vânzările de versiuni 4×4 în proporție de 75% în timp ce alți concurenți din segment nici nu au versiuni 4×4 sau vânzările acestora sunt doar marginale.

test-jeep-renegade (7)

Caroserie și interior

Ambele modele au același ampatament și aceeași lungime, dar Jeep este mai înalt cu 8 cm. Forma spatelui lui Fiat nu este cea mai practică fiind mai plonjată spre spate în timp ce Jeep păstrează formele regulate tradiționale. Pentru a obține același volum standard al portbagajului la ambele modele, bancheta spate de la Fiat a fost împinsă mai spre înainte, astfel că spațiul la genunchi este puțin mai mic decât în Jeep. De asemenea, fiind mai înalt și având un acoperiș mai plat, Jeep oferă și mai mult loc la cap în spate. Am fi apreciat însă dacă ambele modele ar fi avut o banchetă spate mai bine profilată, iar la niciuna dintre ele nu se creează suprafață plană de încărcare. Portbagajul lui Jeep e mai practic având o formă mai regulată, iar la ambele există un compartiment practic sub podeaua portbagajului dacă nu se comandă roată de rezervă. Datorită formei mai pătrățoase, volumul maxim al portbagajului lui Jeep este net mai mare decât cel al lui Fiat.

În față, oferta de spațiu și scaunele sunt similare, dar există și diferențe. Jeep are un display informațional mai mare și mai elegant între turometru și vitezometru, de 7 inch, iar sistemul multimedia cu display de 5 inch este plasat mai jos sub gurile de ventilație și dispune standard de navigație la echiparea Limited în timp ce echiparea de top Cross de la Fiat 500X are standard doar sistem multimedia cu ecran de 5 inch fără navigație. Ambele modele încearcă să scoată maxim din tradiție. Grila-semnătură Jeep cu șapte fante este embosată pe spătarul scaunelor, pe carcasa difuzorului din ușile față, pe interiorul hayonului, pe stopuri, un Jeep Willys mic este gravat la baza parbrizului, iar pe bord la loc de cinste stă emblema „Since 1941”. La Fiat regăsim emblema 500 de la micul model de clasă mini.

test-jeep-renegade (8)

Dinamică

Ambele modele au sub capotă același motor, combinat cu transmisie manuală cu 6 trepte în cazul lui Jeep și automată cu nouă trepte în cazul lui Fiat. Prin comparație, la pornire, motorul lui Fiat este ceva mai zgomotos. O explicație ar fi și faptul că noua cutie automată cu nouă trepte are o primă treaptă foarte scurtă (raport de 4,7:1) comparativ cu cea de la cutia manuală, la care valoarea este de 4,15:1, astfel că motorul lui Fiat 500X se turează mai mult la pornire. Însă, subiectiv, și la viteze mai mari, Jeep este per total puțin mai silențios.

Ambele modele au un sistem 4×4 eficient energetic. Fiat susține că este singurul sistem 4×4 din segment care decuplează complet puntea spate de cea față în modul Auto pentru a obține un consum minim pe asfalt uscat. După cum era de așteptat, în acest duo, Fiat este mai mult SUV, iar Jeep mai mult off-roader.

test-jeep-renegade (19)

Fiat 500X dispune de trei moduri de rulare: Auto, Sport și Traction, în ultimul caz cuplul fiind transferat mai rapid spre puntea spate chiar de la pornire. Jeep vine cu patru moduri de rulare la echiparea Limited, sistemul Selec-Terrain permițând alegerea între Auto, Snow, Mud și Sand. La Trailhawk există și un al cincilea mod Rock care activează reductorul cu raportul de 20:1.

Dar chiar și în versiunea Limited, Jeep are aptitudini off-road mai bune decât Fiat. Garda la sol este de 198 mm față de 179 mm la 500X, iar unghiurile de atac/ventral/ieșire sunt de 21/23,5/32,1 grade față de 21,3/22,3/30,1 grade la Fiat.

Deși ambele modele au la bază o platformă Fiat de clasă mică, suprinde plăcut rigiditatea excelentă și robustețea caroseriei, care se observă mai ales în teren accidentat. Jeep susține că 70% din oțelul utilizat la caroserie este de înaltă rezistență.

test-jeep-renegade (16)

Cu suspensie independentă la puntea spate și un reglaj mai rigid al suspensiei, ambele modele sunt agile și foarte manevrabile în off-road. Trenul de rulare rigid generează un ruliu mic în viraje și pe denivelările mari în off-road astfel că se pot aborda terenuri mai grele cu viteze relativ mari. După un parcurs mai greu în off-road, putem spune că dintre multitudinea de SUV-uri de clasă mică apărute în ultimul timp, acestea sunt cel mai bine pregătite pentru off-road cu un plus pentru Jeep, care în opinia noastră este liderul off-road al acestei categorii. Ambele sunt foarte plăcute de condus în off-road, iar direcția electrică este incisivă și precisă în jurul punctului mort. Motorul turbodiesel de 2 litri nu mai este la prima tinerețe și ar putea fi mai rafinat. În schimb, oferă un cuplu sănătos de 350 Nm încă de la 1.750 rpm (la 1.500 rpm la versiunea cu cutie manuală de la Jeep) și consumă puțin. În modul Auto pe asfalt uscat, consumul lui Jeep cu transmisie manuală are o valoare foarte bună de 5,7 l/100 km. La Fiat, cutia automată adaugă circa 0,5 l/100 km și este scumpă, dar oferă mult confort în conducere.

Costuri

Jeep e vedeta acestui duo și, evident, este mai scump. Comparând prețurile versiunilor de 140 CP cu transmisie manuală și tracțiune integrală, versiunea de top Cross de la 500X costă 23.415 euro (25.424 euro cu transmisie automată), iar Jeep în echiparea Limited cu transmisie manuală ajunge la 26.832 euro (28.982 euro cu transmisie automată cu 9 trepte). Renegade Limited este mai bine dotat având standard climă automată și sistem multimedia cu navigație de 5 inch, în timp ce la echiparea de top de la Fiat clima costă extra 484 euro, iar navigația începe de la 650 euro în versiunea cu ecran de 5 inch.

test-jeep-renegade (14)

Verdict AutoExpert

Au la bază aceeași platformă, dar există și unele diferențe. 500X este mai SUV, iar Renegade este off-roaderul de referință al acestui segment. Renegade este mai bine dotat și mai scump, în timp ce Fiat este mai accesibil, cele două modele fiind bine poziționate pentru a nu intra în concurență. 
DATE TEHNICE Fiat 500XJeep Renegade
Model 2.0 M-Jet 4x4 Cross AT92.0 M-Jet Limited M6 4x4
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.9561.956
Putere maximă/turație (CP/rpm)140/4.000140/3.750
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)350/1.750350/1.500
Transmisieintegralăintegrală
Cutie de vitezeautomată, 9 treptemanuală, 6 trepte
Tip anvelopeBrigestone TuranzaBridgestone Turanza
Dimensiuni anvelope225/55 R18 98V225/55 R18 98V
Sistem de frânare față/spatediscuri ventilate/discuridiscuri ventilate/discuri
L/l/h (mm)4.273/1.796/1.6204.232/1.804/1.689
Ampatament (mm)2.572.57
Gardă la sol (mm)179198
Ungi atac/ventral/ieșire (grade)21,3/22,3/30,121/24/32,1
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.570/5301.502/
Volum portbagaj (l)350-1.000351-1.297
Acelerație 0-100 km/h (s)9,89,5
Viteză maximă (km/h)190191
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)6,5/4,9/5,56,0/4,6/5,1
Consum în test (l/100 km)6,25,7
Volum rezervor (l) 4848
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/144EU6/134
Preț de bază 25.42426.832

1 thought on “TEST Jeep Renegade versus Fiat 500X. Frați de cruce”

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top