Test Kia Soul Electric Trendbust AT

Test Kia Soul Electric Trendbust AT

Primul automobil electric din istoria Kia primește o baterie mai mare, care îi asigură o autonomie teoretică de 250 km. Cât adevăr se ascunde în cifrele coreenilor? Aflăm împreună din testul cu Soul Electric Trendbust AT.

Test Kia Soul Electric Trendbust AT

Deși pare greu de crezut, nișa vehiculelor electrice este extrem de disputată inclusiv în România. Dacă modele precum BMW i3, Renault ZOE și noul Nissan Leaf au la bază platforme dedicate exclusiv sistemelor de propulsie electrică, VW e-Golf și Kia Soul Electric sunt construite pe platforme convenționale.

Teoretic, prima categorie este avantajată, însă Kia Soul ne-a demonstrat că este mai catolic decât Papa, reușind consumuri cel puțin egale cu ale modelelor concurente. Coreenii au făcut multe eforturi pentru a oferi un vehicul electric competitiv: pachetul de acumulatori a fost montat sub caroserie (și nu în portbagaj, ca la e-Golf), fapt care le-a permis inginerilor să adauge un cadru cu 8 traverse pe post de suport al bateriilor, mărind rigiditatea torsională a caroseriei cu 27% față de cea a versiunii cu motor termic.

 

Au fost alese bateriile cu cea mai mare densitate de pe piață (200 Wh/kg), pentru a menține greutatea totală în limite rezonabile. La începutul lui 2018, pachetul de baterii a fost suplimentat cu încă 8 celule, fapt care a ridicat capacitatea totală de la 27 kWh la 30 kWh. Teoretic, această suplimentare asigură o autonomie mărită cu 37 km, de aceea Soul Electric promite să parcurgă 250 km cu o singură încărcare. Am pornit testarea încărcând bateria la 100%, iar autonomia indicată (bazată pe cifrele anterioare de consum) a fost de 220 km, cu 30 km sub valoarea declarată de producător.

 

„Deloc promițător”, îmi spun, și încep testul urban resetând valorile anterioare de consum. Cuplez programul B al transmisiei automate, care asigură o regenerare maximă a energiei consumate la frânare și care, în practică, se simte precum o frână de motor puternică. Astfel, aproape că pot să conduc în oraș fără să apăs pedala de frână.

Apăs tasta ECO, care scade sensibilitatea pedalei de accelerație și pornesc. Adopt un stil de conducere normal, fără accelerări bruște sau viteză de melc, iar computerul de bord mă recompensează cu nota 8, valoarea maximă a scorului Eco, pe care o păstrez fără efort. Tot ce trebuie să fac este să am grijă ca la accelerare să păstrez indicatorul consumului de energie în zona verde Eco, evitând urcarea spre Power și observ că autonomia scade mai lent decât distanța parcursă de mine.

Astfel, după 64 km de trafic urban, consumul indicat este de 11,4 kWh, ceea ce indică o autonomie totală de 263 km în oraș. Soul Electric reușește să consume mai puțin decât a consumat e-Golf în testul nostru (12,9 kWh/100 km urban), dar bateria mai mare a germanului, de 35,8 kWh, îl face să parcurgă 278 km cu un singur plin în oraș. Apoi am resetat computerul de bord, am apăsat mai puternic pedala de accelerație, iar în următorii 15 km consumul s-a stabilizat la 12 kWh/100 km, indicând o autonomie de 250 km.

Sunt valori teoretice, pentru că în practică ar mai trebui scăzut 10%: niciuna dintre baterii nu permite descărcarea completă, care ar scădea durata de viață. Calculând la prețul de 0,16 lei/kWh (tarif de noapte), rezultă un cost de 1,83 lei/100 km, echivalentul a 0,3 l/100 km benzină! Dacă porniți climatizarea, autonomia va scădea cu 10%, însă scaunele față încălzite/ventilate în 3 trepte rezolvă problema fără scăderea sesizabilă a autonomiei. La drum întins, păstrarea în zona eco a vitezometrului înseamnă rularea cu maximum 65 km/h, cu un consum de 8,8 kWh/100 km. De-aici, consumul crește proporțional cu viteza: la 80 km/h – 12,7 kWh/100 km, iar la 100 km/h atinge 16 kWh/100 km.

Ce oferă Kia la 33.665 euro (sau 22.708 euro cu tichet Rabla Plus), echivalentul variantei de bază Ecobust AT? Ei bine, toate dotările de care aveți nevoie, printre care scaune și volan încălzite, sistem de navigație cu ecran tactil de 8 inci, cameră marșarier, senzori parcare față-spate, 4 geamuri electrice, climatizare automată, asistent de bandă și vopsea metalizată.

În plus, versiunea Trendbust vine cu trapă panoramică, scaune ventilate și banchetă încălzită, precum și tapițerie din piele, toate la prețul de 35.688 euro (sau 24.468 în programul Rabla Plus). Deși dotările sunt excelente, prețul este relativ ridicat, dar asta nu i-a speriat pe clienții din Europa, unde aproape jumătate din exemplarele Soul comercializate sunt electrice, performanță neegalată de vreun adversar cu platformă comună cu cea a modelelor termice.

Verdict AutoExpert

Cu noua baterie de 30 kWh, care permite o autonomie teoretică de 250 km, Soul Electric permite și călătorii extraurbane scurte și medii, fără teama de a rămâne în drum. Coreeanul dovedește un bun echilibru între performanțele dinamice bune și habitaclul spațios.

  • Autonomie în creștere
  • Accelerații rapide
  • Spațiu interior mare
  • Poziție de conducere înaltă
  • Preț ridicat
  • Design interior conformist

DATE TEHNICE

Kia

Model

Soul EV Trendbust

Motor

electric, sincron

Putere maximă/turație (CP/rpm)

110/2.730-8.000

Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)

285/0-2.730

Transmisie

față

Cutie de viteze

automată, 1 treaptă

L/l/h (mm)

4.140/1.800/1.593

Ampatament (mm)

2.570

Volum portbagaj (l)

281

Baterie (kWh)

30

Masă la gol (kg)

1.526

Accelerație 0-100 km/h (s)

11,3

Viteză maximă (km/h)

145

Consum mediu (kWh/100 km)

14,2

Autonomie (km)

250

Preț (euro cu TVA)

35.688

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top