Întâlnire la înalt nivel. Cele mai bine vândute trei SUV-uri compacte se înfruntă în meciul anului. Două dintre ele – VW Tiguan și Kia Sportage – sunt modele complet noi, fiind lansate acum câteva luni, iar Nissan Qashqai este liderul segmentului SUV din ultimii doi ani. Test cu versiunile diesel.
Preferințele românilor sunt aceleași cu ale europenilor. Nissan Qashqai este cel mai bine vândut SUV compact în România și în Europa cu un avans considerabil față de concurență. În Europa, locul al doilea este ocupat de VW Tiguan, iar al treilea loc pe podium revine lui Kia Sportage. În România situația locurilor 2 și 3 este inversată, Sportage fiind înaintea lui Tiguan în 2015 și 2014.
Ce avantaje au aceste modele față de rivalii lor și de ce sunt preferate de cumpărători mai mult decât Ford Kuga, Mazda CX-5, Toyota RAV4, Hyundai Tucson? În special în cazul lui Qashqai una din explicații este faptul că Nissan oferă multe versiuni 4×2 cu motoare mici de 1,2 litri turbo pe benzină, respectiv 1,5 litri diesel care au prețuri atractive și reprezintă grosul vânzărilor (1.061 din 1.459 unități în 2015 în România). Și în cazul lui Sportage, versiunile 4×2 și-au luat partea leului cu 676 vânzări din totalul de 1.206 unități vândute în 2015, dar procentul de 4×4 rămâne totuși important, de 40%. În plus, Kia are o politică agresivă de preț chiar și pentru versiunile 4×4.
În testul nostru se înfruntă versiunile 4×4 cu transmisie automată și motor turbodiesel de 2 litri la Tiguan și Sportage și transmisie manuală și motor turbodiesel de 1,6 litri la Qashqai care nu este disponibil în versiunea cu transmisie integrală decât cu cutie manuală cu 6 trepte. Cine vrea cutie automată, are opțiunea unei cutii CVT combinată doar cu două roti motrice.
Caroserie și spațiu interior
Segmentul SUV-urilor compacte este în mare efervescență înregistrând cea mai mare creștere după cel al SUV-urilor de clasă mică. Astfel, se explică avalanșa de noutăți din segment. Cel mai vechi model al acestui comparativ – Nissan Qashqai – a fost lansat doar acum doi ani și jumătate, dar este un model foarte modern pentru că este primul construit pe noua platformă flexibilă CMF a alianței Renault-Nissan utilizată de curând și la Renault Kadjar, Megane și Talisman.
La lansarea primei generații în ianuarie 2007, Qashqai a fost poziționat mai mult ca un înlocuitor al compactei Almera decât ca un SUV veritabil. A doua generație a renunțat la versiunea +2 și a crescut în dimensiuni pentru a se alinia cu concurența mai tânără. Deși este mai lungă cu 49 mm, a doua generație rămâne în continuare cea mai compactă comparativ cu Tiguan și Sportage. Mai scurtă cu 10 cm și cu un ampatament mai mic cu circa 3 cm, Qashqai oferă un spațiu pentru genunchi în spate puțin mai mic, cea mai mică lățime interioară față/spate și cea mai mică înălțime interioară în spate. Însă nu ne putem plânge că Qashqai nu oferă suficient spațiu chiar și pentru pasageri înalți de 1,80 metri care nu vor atinge plafonul cu capul. Dacă deranjează ceva este deschiderea mai îngustă a ușii în spate mai ales în partea inferioară, care nu conferă un acces la fel de facil ca în Tiguan sau Sportage.
Pentru cine vrea mai mult spațiu, Nissan are totuși o alternativă în X-Trail – mai spațios și cu opțiune de șapte locuri care a luat practic locul versiunii +2 de la vechea generație Qashqai. Nu doar Qashqai este construit pe o platformă complet nouă. Tiguan e primul SUV de la VW care beneficiază de platforma flexibilă MQB lansată pe Golf VII in 2012, în timp ce Kia Sportage beneficiază, de asemenea, de o platformă complet nouă, cu un ampatament mărit cu 30 mm.
Tiguan și Sportage sunt parcă tăiate cu laser la indigo, având aproape același gabarit. Cu toate acestea, SUV-ul lui VW are dimensiuni ușor mai mari în toate direcțiile (lățime interioară mai mare cu 4 cm în spate, înălțime interioară mai mare cu 2 cm în față) și un plus de 4 cm, respectiv 5 cm la spațiul pentru genunchi în spate, față de Kia, respectiv Nissan. Tiguan are un avantaj față de concurență pentru că oferă o banchetă culisantă pe o distanță de 18 cm ce permite ori maximizarea volumului portbagajului, ori al spațiului pasagerilor. În plus, la Tiguan bancheta se poate rabate și din portbagaj și nu doar clasic. Doar la Tiguan și Sportage se poate înclina spătarul banchetei spate sub 6 unghiuri diferite.
Qashqai are cel mai mic portbagaj standard din cauza unei podele mai înalte, dar prin rabaterea banchetei se obține un volum mai mare decât la Kia, care plătește tribut unor forme mai aerodinamice. Portbagajul lui Qashqai are cea mai mare lățime minimă și este foarte bine organizat având o podea dublă din două segmente, unul din cele două segmente permițând o ancorare inteligentă a bagajelor atunci când portbagajul nu este plin. La toate trei modelele se obține o suprafață aproape plană de încărcare însă prin metode diferite. La Kia se coboară șezutul când se rabate spătarul, iar Nissan are podea dublă.
În toate trei modelele se stă cu circa 10 cm mai sus decât într-o compactă, Tiguan și Sportage având o poziție de condus situată la 66 cm de sol, în timp ce în Qashqai se stă cu 3 cm mai jos. Surprinde plăcut la toate cele trei modelele profilarea foarte bună a banchetei spate care oferă o călătorie confortabilă pentru doi pasageri.
Ergonomie
Cu o vechime de doi ani și jumătate, Nissan Qashqai este cel mai bătrân din acest comparativ dacă putem spune așa. Atmosfera la interior este mai degrabă sobră, iar sistemele de asistență au butoane separate nefiind integrate în sistemul multimedia. Însă nu i se poate reproșa aproape nimic sub aspectul ergonomiei deoarece sistemul multimedia are comenzi intuitive, grafica este elegantă și sugestivă, iar blocul climatizării are un display separat cu afișaj foarte clar. Poate ar fi fost de preferat o amplasare a comenzilor pentru scaunele încălzite în zona blocului climatizării și nu pe cotiera centrală și o poziționare mai centrală a butonului pentru sistemul 4×4, ascuns în stânga volanului. Fosta generație a impresionat prin calitatea de asamblare foarte solidă, lucru remarcat și acum.
La Sportage se observă o oarecare îngrămădeală de butoane în zona centrală, dar există și circumstanțe atenuante pentru că ultimul rând de jos reprezintă comenzile pentru delicatese gen scaune ventilate sau volan încălzit. În schimb, climatizarea are afișaj doar pe displayul sistemului multimedia plasat foarte bine la vedere în partea superioară a consolei centrale. Mai nouă, Kia prezintă o dispunere mai elegantă și grupată a comenzilor pentru sistemul 4×4, sistemul de parcare, de asistare la coborârea pantelor etc.
Tiguan este însă cel mai high-tech model dintre toate din toate punctele de vedere. Cu excepția afișajului mic pentru temperatură, ergonomia este de referință. Ca și la Kia, comenzile pentru frâna de mână, sistemul de parcare, ca și controllerul pentru modurile de rulare sunt amplasate în jurul schimbătorului, iar opțional pot fi comandate specialități nedisponibile la concurență. După Passat, Tiguan este al doilea VW care dispune de indicatoarele de bord virtuale cu multiple posibilități de configurare (standard la Highline), iar opțional se oferă și Head-up display (518 euro). Și sistemul multimedia Discover Pro de top prezent pe mașina de test (1.754 euro, standard se oferă sistem multimedia Composition Media cu display tactil de 8 inch, opțional 682 euro pentru navigație) dispune de hard disc de 64 GB și senzor de proximitate.
Dinamică
Designul și aspirațiile nu sunt totdeauna reflectate în realitate. Mai ales în echiparea GT Line cu jante de 19 inch și cu proiectoarele de ceață sub forma unui pachet de patru LED-uri, Sportage arată cel mai sportiv, dar sportul nu e activitatea lui preferată fiind în primul rând un SUV de familie. Kia are suspensia cea mai soft, se înclină cel mai mult în viraje, este extraodinar de confortabilă și extrem de rafinată și de silențioasă. Progresul realizat de Kia în materie de rafinament și nivel de zgomot este uimitor. Coreenii au reușit să creeze o mașină la fel de silențioasă și de rafinată ca și Tiguan, lucru confirmat și de măsurătorile de zgomot ale colegilor de la Quattroruote. Doar în accelerare maximă se aude ceva mai mult motorul, în rest este liniște totală în Kia.
Caroseria lui Sportage este mai rigidă cu 39%, având un procent crescut de oțel de înaltă rezistență, de 51% față de 19% la vechea generație. Deși masa la gol este apropiată de a lui Tiguan, la condus nu se simte la fel de agilă și direcția nu are feedback suficient. Există un buton Drive de la care se poate comuta între sport și normal și care modifică răspunsul cutiei, al motorului și al direcției, dar nu se poate spune că vorbim de un mod sport pur-sânge. Și motorul de 185 CP este cel mai puternic din test, dar electronica ține puțin prea mult în frâu caii putere și puterea de pe hârtie nu este atât de evidentă și pe drum.
Nu e doar o simplă impresie pentru că Tiguan accelerează cu 0,2 secunde mai repede până la 100 km/h deși are 35 CP în minus. În schimb, plusul de cuplu de 60 Nm al lui Kia față de Tiguan, obținut la aceeași turație, se regăsește în reprizele mai bune ale lui Sportage, care se traduc și prin depășiri mai rapide în ciuda unei cutii automate clasice cu 6 trepte relativ lentă comparativ cu cea automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte de la Tiguan. Și același plus de cuplu a fost decisiv și pe circuitul de la Vairano unde Sportage a fost mai rapid cu peste 1 secundă deși nu are trenul de rulare adaptiv ca în cazul lui Tiguan.
Dar SUV-urile nu sunt concepute în primul rând pentru sportivitate și Kia pune foarte mult accent și pe valorile familiale. În off-road, Kia este la fel de confortabilă ca și pe șosea, dar datorită suspensiei mai soft este bine să nu abordați în viteză prea mare trecerea peste denivelări succesive pentru că tangajul este ceva mai mare decât la rivali.
Deși a fost conceput inițial ca o alternativă la un model compact, Qashqai are ceva în comportament care ne aduce aminte de ilustrele modele clasice 4×4 de la Nissan. Cu capota decupată ca la un off-roader clasic Nissan și cu un tren de rulare rigid, Qashqai se simte ca peștele în apă pe teren accidentat unde tangajul este mic și poți trece cu viteze mai mari peste denivelări succesive. Modelul japonez se simte indestructibil și parcă este făcut dintr-o singură bucată la fel ca vechile modele Nissan cu șasiu separat. Și pe șosea Qashqai prezintă un ruliu mic, o direcție comunicativă și te îmbie să mergi cu viteze mai mari. Însă nu este la fel de rafinat ca rivalii săi și în accelerare și în sarcină dieselul de 1,6 litri are un sunet ceva mai prezent. În schimb, micul Prâslea de numai 1,6 litri le arată rivalilor că cilindreea mai mică nu mai este nicidecum un handicap.
Cu un cuplu apropiat de al lui Tiguan, motorul lui Qashqai are o dinamică foarte bună și nu se simte cu nimic inferior. Abia la viteze mari de peste 140 km/h se simte că avem de-a face cu un motor de cilindree mai mică. În schimb, cilindreea mai mică nu ne-a adus acea economie de combustibil așteptată. Deși este mai ușor cu peste 100 kg decât Tiguan și Sportage și are 20 CP și 400 cmc în minus față de Tiguan, Qashqai a consumat cu 0,3 l/100 km mai mult decât Tiguan. Însă ambele valori măsurate de 7,48 l/100 km la Qashqai și 7,14 l/100 km la Tiguan sunt meritorii. În schimb, Sportage este mai gurmand, media de 8,33 l/100 km fiind cu circa 1l/100 km peste a concurenței. Există însă și o scuză, motorul lui Kia având 55 CP și 80 Nm în plus față de Qashqai.
Tiguan este singurul din test care vine cu un tren de rulare complet adaptiv. Standard, se poate regla răspunsul motorului, cutiei și direcției de la programele de rulare și opțional și al suspensiei dacă se plătesc 1.009 euro pe suspensia adaptivă DCC. La noul Tiguan, VW a sofisticat și mai mult programele de rulare oferind programele Snow, Onroad, Offroad și Offroad Individual. Apoi, în fiecare mod există profiluri personalizate, de exemplu Normal, Sport, Eco și Individual pe Onroad. Cu o plajă largă de reglaj a suspensiei între Sport și Comfort, Tiguan oferă o polivalență ieșită din comun între softul Sportage și rigidul Qashqai.
Costuri
Scandalul Dieselgate a schimbat poziționarea lui VW față de concurență. Și la Tiguan se remarcă o agresivitate în politica de prețuri care sunt mai reduse. Totuși, versiunea de top Highline cu motorul 2.0 TDI/150 CP, tracțiune integrală și cutie DSG rămâne cea mai scumpă atât la prețul de bază cât și la cel comparat. Însă echiparea standard este în mare progres, farurile cu LED, clima automată, pilotul automat inteligent, indicatoarele de bord virtuale, un sistem multimedia peste medie și jantele de 18 inch fiind în serie.
Nissan Qashqai pare scump la prima vedere pentru că prețul standard este cu doar 2.700 euro mai mic decât la Tiguan în configurația cu transmisie manuală, singura disponibilă la versiunea 4×4. În schimb, cam tot ce se poate pune pe o mașină din această clasă este standard la echiparea de top Tekna inclusiv navigație, jante de 19 inch, plafon panoramic, faruri cu LED, sisteme de asistență, doar tapițeria de piele (foarte ieftină ca upgrade la cea mixte textil/piele) și vopseaua metalizată fiind opționale. Astfel, la prețul comparat, diferența față de Tiguan devine semnificativă.
Sportage nu se dezminte și chiar și în echiparea de top GT Line are cel mai atractiv preț de bază din acest comparativ și o dotare standard foarte bună inclusiv navigație, tapițerie de piele, scaune încălzite față și spate și jante de 19 inch. Însă sistemele de asistență nu sunt standard nici la versiunea de top și costă destul de mult (doar asistentul de bandă e standard, cel de unghi mort costă 546 euro, iar cel de frânare de urgență autonomă la viteze de oraș 780 euro), astfel că prețul comparat ajunge la nivelul lui Qashqai. Însă excelentele condiții de garanție de 7 ani sau 150.000 km nu au rival.
- VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG
Modelul german e greu de ucis pentru că are cel mai modulabil și cel mai mare interior, este cel mai high-tech și are și cel mai economic motor. Dotarea standard este în mare progres dar prețul este încă peste al rivalilor.
2. Kia Sportage 2.0 CRDI 4×4 GT Line
Coreeanul impresionează printr-un rafinament de excepție, cele mai bune condiții de garanție, echipare standard bogată și printr-o dinamică bună conferită de plsusl de cuplu. Păcat doar de consumul mai mare și direcția ușor fadă.
2. Nissan Qashqai 1.6 dCi 4×4 Tekna
Mootrul de 1,6 litri se bate cu succes cu rivalii mai puternici, fiind incitant și plăcut la condus grație unei mase mai mici și unei suspensii ferme și este cel mai bine dotat standard din test având cel mai bun preț comparat. Downsizingul nu a adus economia așteptată și interiorul este puțin mai mic.
Verdict AutoExpert
Nu întâmplător, acestea sunt cele mai bine vândute SUV-uri din România. Noile generații ridică și mai mult standardele în toate privințele, nivelul de dotări standard fiind chiar peste al unor limuzine de clasă medie. Noul VW Tiguan vine cu un preț atractiv deși mai ridicat decât al rivalilor, dar oferă delicatese tehnice nedisponibile la concurență și cel mai mare interior. Cine își permite să plătească prețul pentru Tiguan, va fi încântat de pachetul tehnic și de oferta de spațiu. Cu adevărat surprinzător este progresul uluitor făcut de Kia Sportage mai ales sub aspectul rafinamentului. În plus, coreenii au și condiții de garanție fără rival. În versiunea 4×4, Qashqai confirmă așteptările pe care le avem de la un Nissan chiar dacă astăzi nu mai vorbim de un off-roader veritabil ci de un SUV. Paradoxal, Qashqai a ajuns cel mai vine vândut SUV din Europa nu datorită versiunilor 4×4, ci al celor 4×2, care au prețuri foarte atractive.DATE TEHNICE | Kia Sportage | Nissan Qashqai | VW Tiguan |
---|---|---|---|
Model | 2.0 DSL GT Line AT 4x4 | 1.6 dCi Tekna 4WD | 2.0 TDI DSG7 4Motion Highline |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 | 1.598 | 1.968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 185/4.000 | 130/4.000 | 150/3.500-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.750-2.750 | 320/1.750 | 340/1.750-3.000 |
Transmisie | integrala | integrala | integrala |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte | manuală, 6 trepte | automată DSG, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.480/1.855/1.635 | 4.377/1.806/1.590 | 4.486/1.839/1.673 |
Ampatament (mm) | 2.67 | 2.646 | 2.677 |
Diametru de bracaj (m) | 11,2 | 10,7 | 11,5 |
Tip pneuri | Continental Sport Contact | Dunlop Sport Maxx RT | Continental Sport Contact |
Dimensiuni pneuri | 245/45 R19 | 225/45 R19 92W | 235/55 R18 |
Masă la gol (kg) | 1.615/ | 1.602/512 | 1.598/641 |
Volum portbagaj (l) | 503-1.492 | 430-1.585 | 615-1.655 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,5 | 10,5 | 9,3 |
Viteza maxima (km/h) | 201 | 190 | 200 |
Consum urban/extraurb./mixt (l/100 km) | 7,9/5,3/6,3 | 5,6/4,5/4,9 | 6,7/5,0/5,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 166 | 129 | 147 |
Volum rezervor (l) | 62 | 55 | 60 |
Masurători Quattroruote | |||
Accelerații | |||
0-60 km/h (s) | 4,3 | 4,6 | 3,8 |
0-100 km/h (s) | 9,7 | 10,5 | 9,4 |
0-130 km/h (s) | 15,9 | 19,3 | 16,5 |
1 km cu start de pe loc (s) | 31,1 | 32,8 | 31,1 |
REPRIZE | |||
Repriză 70-90 km/h * | 3,3 | 4,6 | 4,0 |
Repriză 70-120 km/h * | 8,7 | 11,2 | 10,1 |
PERFORMANȚE DINAMICE | |||
Viteză maximă (km/h) | 197 | 188 | 193 |
Tur de circuit Vairano | |||
Timp (s) | 13114 | 13345 | 13254 |
Frânare de la 100 km/h | |||
La gol, rece (m) | 40,2 | 39,8 | 41,1 |
Sarcină maximă, rece (m) | 43,3 | 41,9 | 42,1 |
Sarcină maximă, cald (m) | nc | 42,9 | 43,1 |
Consum | |||
la 90/100/130 km/h (l)* | 5,58/6,25/8,47 | 5,17/5,79/7,93 | 5,49/5,91/7,57 |
In ora?/drum national/autostrada (l) | 9,52/7,14/8,13 | 8,3/6,43/7,49 | 7,46/6,32/7,57 |
Consum în test (l/100 km | 8,33 | 7,48 | 7,14 |
Autonomie (km) | 744 | 766 | 840 |
Masă și dimensiuni | |||
Masă măsurată (kg) | 1.877 | 1.734 | 1.851 |
Distribuție mase (%) | 60-40% | 61-39 | 58-42% |
Volum portbagaj (l) | 465 | 421 | 494-639 |
Zgomot interior | |||
La 50 km/h pe asfalt (dB(A)) | 53,7 | 55,2 | 54,0 |
La accelerare maxima (dB(A)) | 71,8 | 70,6 | 69,0 |
COSTURI&GARANTIE (lei cu TVA) | |||
Impozit anual (lei/an) | 179 | 64 | 177 |
Interval revizii (km) | 30 | 30 | 15 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 2.003 | 3.024 | 4.394 |
Garantie | 7 ani sau 150.000 km | 3 ani sau 100.000 km | 4 ani sau 120.000 km |
Garantie împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani | 12 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | |||
Preț de bază | 28.86 | 30.38 | 33.185 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | - | serie |
Climatizare automată | serie | serie | serie |
Radio/CD/Bluetooth | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem de navigație | serie | serie | 682 |
Pilot automat/inteligent | serie/- | serie/- | serie/serie |
Pachet sisteme de asistență** | 1.326 | serie | 414 |
Senzori parcare fata/spate | 358 | serie/serie | serie/serie |
Scaune reglabile electric | 328 | serie (1) | -2 |
Scaune încălzite față | serie | serie | -2 |
Tapițerie de piele | serie | 390 | 2.231 (2) |
Banchetă fracționabilă | serie | serie | serie |
Suspensie adaptivă | - | - | -1.009 |
Jante aliaj 18/19 inch | -/serie | -/serie | serie/634 |
Faruri xenon/LED | 452/- | -/serie | -/serie |
Vopsea metalizată | 90 | 490 | 460 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 31.414 | 31.26 | 37.606 |