Noul Land Rover Discovery reprezintă o îmbinare superbă între interiorul luxos al unui SUV și aptitudinile off-road legendare ale lui Land Rover. Test cu noul Land Rover Discovery în versiunea cu noul motor bi-turbo diesel de 2 litri și 240 CP. Foto: Bogdan Paraschiv
Astăzi, specia off-roaderelor pure este pe cale de dispariție. Nissan Patrol a dispărut de pe multe piețe, Mitsubishi Pajero are deja 11 ani, ceea ce este foarte mult pentru viteza de schimbare a modelelor, Toyota Land Cruiser va intra și ea în curând în al zecelea an de producție, iar Mercedes G-Class este aproximativ în aceiași formă din 1990. În acest context, noul Land Rover Discovery este un model foarte modern în această companie selectă. Lansat acum 27 ani, Discovery a avut practic doar două generații pentru că a doua a fost o restilizare a primei generații, iar a patra un facelift al celei de-a treia. A cincea generație nu se mai numește Discovery 5 ci pur și simplu Discovery.
Ca și Discovery Sport, Discovery spune adio formelor cubice în favoarea unora mai fluide. Cred însă că vechile forme se potriveau mai mult profilului de off-road pur și dur. Numai că filozofia mașinii s-a schimbat semnificativ. Noua generație vine cu un interior foarte luxos, care poate fi comparat cu cel al lui Range Sport. Și atunci ce le diferențiază pentru că și aptitudinile off-road sunt la cel mai înalt nivel?
La primul contact cu noul Discovery am înțeles diferența. Range Rover Sport este orientat spre sportivitate și dinamică, în timp ce Discovery este orientat spre activitățile din timpul liber punând accent pe un spațiu interior mai mare, modularitate superioară și aptitudini off-road duse la extrem.
Discovery este una din foarte puținele mașini disponibile în Europa care oferă șapte locuri full-size, la fel de confortabile. Mașina noastră de test era echipată cu pachetul foarte atractiv ca preț „7 locuri” (3.165 euro) care pe lângă configurația cu 7 locuri include cutie de transfer cu două trepte și diferențial central activ blocabil, sistem Terrain Response cu cinci moduri de rulare și suspensia pneumatică. Practic, acest pachet include tot ceea ce este specific lui Discovery. În plus, echiparea opțională a mașinii de test a inclus și pachetul Scaune 4 (2.249 euro, scaune îmbrăcate în piele Windsor, reglabile electric pe față și pe rândul al doilea) plus scaune reglabile electric pe al treilea rând (321 euro).
- Aptitudini off-road de excepție
- Ținută de drum demnă de un SUV
- Interior foarte luxos și elegant
- Modularitate fără rival
- Spațiu interior uriaș
- Motor Sd4 extrem de potent și de economic
- Preț mare pentru un off-roader de vacanță
- Sistem multimedia care mai poate fi îmbunătățit
Scaunele de pe rândul al doilea și al treilea se pot coborî sau ridica de la butoane aflate în portbagaj (12 secunde pentru cele din rândul al treilea și 15 secunde pentru cele din rândul al doilea), iar cele din rândul al treilea se pot rabate și de la două butoane aflate pe pasajul ușilor din spate. Toată operațiunea este inteligentă pentru că scaunele din rândul al treilea nu se pot rabate dacă cele din rândul al doilea sunt prea în spate și atunci, cele de pe rândul al doilea sunt împinse întâi electric spre înainte. Dar asta nu este tot. Scaunele de pe rândul al doilea și al treilea se pot poziționa și utilizând comanda tactilă de pe displayul de 10 inch al sistemului multimedia InControl Touch Pro, oferit standard la echiparea HSE testată. În plus, bancheta de pe rândul a doilea culisează fracționat pe o distanță de 160 mm. Spațiul pe rândul al doilea este uriaș (ampatamentul de 2.923 mm este cu 38 mm mai mare decât înainte), iar faptul că garda la sol este foarte înaltă a permis montarea arborelui cardanic sub podea și practic nu există tunel central în spate, astfel că al cincilea pasager are loc suficient la genunchi. Nu cred că există niciun SUV european în momentul de față care să ofere atât de mult loc pe rândul al doilea. Accesul spre al treilea rând de scaune nu este foarte facil și din cauza gărzii la sol înalte, dar spațiul pe al treilea rând este mai mult decât decent inclusiv pentru persoane înalte de peste 1,80 metri. Hayonul nu mai este acum din două bucăți ci clasic dintr-o singură bucată, dar Land Rover a găsit o soluție pentru a înlocui hayonul inferior.
Tipic britanic, în portbagaj există și o secțiune rabatabilă electric, lată de 285 mm, care iese în afară la apăsarea unui buton și care poate fi utilizată atât ca masă de picnic dar poate susține la nevoie o sarcină de până la 300 kg. Welcome, Mr. Bean! Chiar și cu 7 locuri montate, rămâne un volum de bagaje de 258 litri care crește la 1.231 litri dacă se rabat scaunele din al treilea rând și ajunge la 2.500 litri dacă se culcă și bancheta de pe rândul al doilea. Mai mult nu oferă nimeni.
Impresionante sunt și numeroasele spații de depozitare și multiplele posibilități de conectivitate. Original este compartimentul secret de sub displayul sistemului multimedia care se deschide la apăsarea unui buton. Sistemul multimedia InControl Touch Pro cu display de 10 inch a fost modernizat, dar rezoluția ecranului și ergonomia nu ating încă perfecțiunea lui iDrive de la BMW spre exemplu.
În Discovery se stă sus ca într-un off-roader pur, iar garda la sol poate ajunge până la valoarea de 283 mm
(+43 mm). Structura caroseriei este autoportantă, dar în parcursul pe macadam, Discovery a dat dovadă de o rigiditate excepțională. Construcția autoportantă și platforma din aluminiu (procentul de aluminiu este de 85%) au permis reducerea masei cu până la 480 kg.
Am condus nu doar un nou Discovery, ci am luat contact și cu evoluția motorului Ingenium de 2 litri. Supraalimentat cu două turbine, versiunea Sd4 a motorului Ingenium furnizează 240 CP și 500 Nm (180 CP și 430 Nm la Td4) făcându-ne să nu regretăm în multe momente excelentul V6 de 258 CP și 600 Nm. Cu acest motor Sd4 în patru cilindri, Discovery cântărește numai 2.115 kg, având practic aceiași masă la gol cu a unui SUV mult mai puțin potent în off-road și fiind mai ușor decât Land Cruiser, spre exemplu, cu aproape 200 kg! Și acest lucru se simte evident la condus. Prima impresie este că Discovery se conduce ca un SUV de lux și nu ca un off-roader greu și masiv. În viraje se înscrie precis și nu are inerția tipică unui off-roader cu șasiu separat.
Motorul Ingenium bi-turbodiesel trage vânjos de la puțin peste 1.000 rpm și este extrem de rafinat.
Cu siguranță, Discovery este un Rambo care a renunțat la echipamentul de luptă în favoarea unui costum de firmă, fiind cel mai elegant și silențios off-roader în momentul de față. Noul motor Ingenium Sd4 nu este doar foarte puternic pentru un motor de 2 litri, dar și consumă extrem de puțin. În mers normal, noi am înregistrat o medie de 8,3 l/100 km însă un condus economic poate coborî media la un incredibil 6,3 l/100 km, ceea ce pentru un astfel de gabarit este o valoare excepțională.
Modelul de test avea pachetul „7Locuri” care include și cutia de transfer cu două trepte, diferențialul central activ blocabil, caz în care sistemul Terrain Response are cinci moduri de rulare inclusiv modul Rock Crawl și suspensia pneumatică cu garda la sol variabilă.
Cu o gardă maximă la sol de 283 mm și unghiuri de trecere excepționale de atac/ventral/ieșire de 34/27,5/30 de grade, nu am întâmpinat niciun fel de probleme la trecerea peste un teren accidentat cu pietre mari și colțuroase. La pornire, tracțiunea este distribuită 50/50% și variază în funcție de necesități. Apoi, în afară de sistemul de asistare la coborârea pantelor, există și un sistem propriu Land Rover numit All-Terrain Progress Technology care îți permite să reglezi viteza de parcurgere a unor drumuri greu accesibile cu viteze între 2 și 30 km/h. Cine nu e mulțumit doar cu reductorul și diferențialul central blocabil, poate opta și pentru diferențial spate blocabil (1.250 euro). Trebuie să mai spunem că având o cursă a suspensiei de 500 mm, Discovery poate aborda terenuri foarte accidentate, iar pentru vaduri de apă există un alt sistem original Land Rover – Wade Sensing – care detectează adâncimea vadului de apă.
Suspensia pneumatică permite coborârea gărzii la sol pe autostradă, reducând consumul, dar și zgomotele aerodinamice. În mod normal, garda la sol este de 208 mm. Sub 50 km/h și pe programul Rock Crawl, garda la sol ajunge la nivelul maxim de 283 mm, între 50 și 85 km/h și pe alte programe off-road este reglată la 248 mm, pentru ca la peste 105 km/h să coboare la 195 mm. Chiar și cu jantele de 20 inch opționale prezente pe mașina de test (619 euro), confortul la rulare este excepțional, iar ruliul este moderat în viraje.
Verdict AutoExpert
Noul Discovery este la fel de capabil în off-road ca o Toyota Land Cruiser, dar interiorul este mult mai luxos, fiind demn de Range Rover Sport sau BMW X5. Discovery este cel mai rafinat off-roader construit vreodată. Iar pe șosea se conduce ca un SUV și nu ca un off-roader datorită noii platforme din aluminiu care a redus substanțial masa.DATE TEHNICE | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery Sd4 HSE |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.998 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 240/4.000 |
Cuplu maxim/turaie (Nm/rpm) | 500/1.500 |
Transmisie | integralã |
Cutie de viteze | 8 trepte, automatã |
L/l/h (mm) | 4.970/2.073/1.846 |
Ampatament (mm) | 2.923 |
Volum portbagaj (l) | 258-2.500 |
Masã la gol (kg) | 2.115 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,3 |
Vitezã maximã (km/h) | 207 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 165 |
Preț (euro cu TVA) | 63.070 |