Test Lexus UX 250h E-Four

Lexus UX 250h 4x4

Lexus debutează în segmentul SUV-urilor compacte premium cu modelul foarte îndrăzneț ca design UX și nu lipsește bineînțeles renumita propulsie hibridă. Test cu versiunea de top UX 250h E-Four cu tracțiune integrală electrică în echiparea de top Luxury Premium.

Segmentul SUV-urilor compacte premium a crescut cu 20% în 2018 până la peste 546.000 unități datorită apariției unor actori noi cum ar fi Jaguar E-Pace, Volvo XC40, BMW X2, dar și lansării unor noi generații ale lui Range Rover Evoque și Audi Q3.

Însă cu excepția lui Volvo XC40, care oferă o versiune Plug-In Hybrid, propulsiile neconvenționale nu există în acest segment premium. În acest context debutează Lexus UX, bineînțeles cu propulsie hibridă disponibilă în două versiuni: cu un motor termic și electric care antrenează puntea față sau cu un motor termic/electric în față și un al doilea motor electric cu rol de propulsie care antrenează puntea spate, dând naștere unei tracțiuni integrale electrice (E-Four). Acesta este și modelul testat de noi în echiparea de top Luxury premium.

 

RX, NX și acum UX. Numele este tot o combinație de două litere, dar are o semnificație precisă: U de la urban și X-over de la crossover. Și UX exact asta este: un crossover urban cu o înălțime de numai 1,54 metri, mai mică decât a unui SUV clasic. El urmează întrucâtva linia lui C-HR față de care este mai lung cu 14 cm și mai scund cu 1 cm. Cele două modele sunt înrudite pentru că noua platformă GA-C utilizată în premieră la Lexus este derivată direct din cea TNGA a lui Toyota utilizată la construcția lui C-HR, noua Corolla și Prius.

La primul contact cu UX, am remarcat un mix interesant între caroseria cu forme fluide, de coupe, combinată cu pasajele evazate destul de mult ale roților care îi conferă un look de off-roader. Iar pasajele roților au și rol functional, decuparea dreaptă în partea superioară având rol de a ghida curentul de aer pe deasupra. La fel, forma stopurilor care ies puțin în afară și au o profilare specială are rolul de a conduce curentul de aer în jurul spatelui mașinii pentru o curgere aerodinamică optimă.

Arată superb și a întors multe capete pe stradă însă există și un revers. Datorită acoperișului mult coborât spre spate și a montanților spate lați, vizibilitatea trei sferturi spate are de suferit. Însă per total, unghiul întunecat de 109 grade nu este mai mare decât la alte modele care au un design mai convențional.

Materiale de calitate peste tot

Interiorul este un adevărat spectacol de eleganță și materiale fine. Sigur, aveam în față versiunea Luxury Premium, extrem de bine dotată, dar nu poți să nu apreciezi că plasticul moale era aproape peste tot, inclusiv pe fețele de uși integral, dar și în lateralele tunelului median.

Apoi, pe bord, găsim o combinație de plastic moale, inserții de plastic negru striat care arată foarte bine și un material cu aspect Washi (hârtie japoneză prelucrată manual din fibre de dud japonez) în zona orizontală a bordului care arată ca un fel de Alcantara dar mai rezistentă.
Aceasta poate fi comandată în mai multe culori în funcție de culoarea exterioară.

Sistem multimedia sofisticat, ergonomie perfectibilă

Atmosfera generală este o combinație de high-tech cu neconvențional conferită de consola centrală asimetrică, gurile de ventilație atipice cu un singur buton cu LED pentru controlul direcției și volumului aerului, maneta rotundă pentru reglajul modurilor de rulare în dreapta tabloului de bord și touchpadul cu rol de controller.

Ai un buton de menu și unul de back care îți permit să accesezi oricând meniul general sau să revii de unde ai plecat, dar nu există un controller propriu-zis, locul acestuia fiind luat de un touchpad.

Lexus păstrează astfel soluția inițială cu touchpad, dar acesta este mult mai precis acum decât la primele modele. Practic, are cam aceeași precizie, la fel de bună, ca noul touchpad de la sistemul MBUX de la Mercedes.

Totuși, în mers, este mai complicat de operat decât dacă ai sta la un desktop și nu ai și opțiunea ecranului tactil. Există comandă vocală dar, ca și la Mercedes, aceasta este mai familiarizată cu numele englezești decât cu cele românești în special dacă ne referim la nume de străzi. Ca și la Audi sau BMW, touchpadul poate fi utilizat și pentru scrierea de nume.

Față de C-HR, versiunea de top dispune de sistem multimedia cu navigație și ecran extralat de 10,3 inci, standard fiind oferit un sistem multimedia cu ecran de 7 inci. Din păcate, niciunul din sistemele multimedia nu este compatibil Android Auto sau Apple CarPlay. Ecranul de 10,3 inci arată superb, are o rezoluție foarte bună și este perfect integrat în partea superioară a bordului. Față de cel de 7 inci de la C-HR este mai scund și astfel nu obturează vizibilitatea spre înainte.

Tabloul de bord sub forma unui ecran TFT LCD de 7 inci este iluminat diferit în funcție de modul de rulare. Nu lipsește nici un head-up display cu laser care afișează informațiile pe un display cu rezoluție foarte bună, disponibil standard de la echiparea Luxury în sus.

Se conduce foarte incisiv pentru un Lexus

Șoferul stă foarte jos pentru un crossover și Lexus se mândrește că UX are cel mai coborât centru de greutate din segment, situat la numai 594 mm față de sol. Scaunele sunt excelent configurate, iar pielea este cusută după tehnica sashiko, utilizată la realizarea costumelor de judo și kendo.

Toyota se laudă că utilizarea oțelului de înaltă rezistență și a sudurii cu laser (33 m în total) au contribuit la obținerea unei structuri foarte rigide.

Cu suspensia adaptivă AVS prezentă pe mașina de test, standard la Luxury Premium, ai încă două moduri de rulare, Sport+ și Custom pe lângă Eco, Normal și Mode. Pe modul Sport+, ruliul se reduce la minim și Lexus UX e incisiv aproape ca un BMW X1. Și nici nu se simte mai greoi decât un X1 pentru că în ciuda unui sistem hibrid cu trei motoare electrice (unul are rol doar de generator) și baterie este la fel de greu ca un BMW X1 cu motor diesel.

Volanul gros de diametru moderat oferă o priză foarte bună și direcția e foarte comunicativă în modul Sport. Iar cu jantele de 18 inci cu anvelope runflat confortul la rulare este optim pentru un crossover cu valențe sportive. Sunt ceva zgomote la rulare care se aud mai pregnant dar asta și pentru că zgomotul la vânt și cel al motorului sunt reduse.

Surprinzător, în spate este mult loc la cap în ciuda alurii de coupe agresiv deoarece înălțimea interioară în spate de 93 cm este competitivă în segment. În schimb, spațiul la genunchi este destul de restrâns, cu o valoare maximă de 36 cm.

Sistem hibrid rafinat și extrem de eficient

A patra generație a sistemului hibrid de la Lexus a câștigat mult în rafinament și dinamică (vezi caseta). Nu simți absolut deloc când pornește sau se oprește un motor electric. Iar efectul de bandă elastic al cutiei e-CVT a fost mult atenuat și nu doar pentru faptul că acum ai 6 rapoarte prestabilite. Pe modul Sport și Sport+ se simte o ușoară patinare la accelerații bruște, dar deloc deranjantă.

Poți însă să schimbi treptele și manual mutând schimbătorul spre stânga. La drum, UX250h se simte mai puternică decât arată cei 184 CP poate și pentru că aportul motoarelor electrice îi conferă un cuplu generos aproape de la zero care îi asigură o forță de împingere viguroasă.

Nu există legătură mecanică între punți, practic distribuția puterii față/spate fiind optimizată automat de sistemul de control al stabilității. Motorul electric din față furnizează 109 CP, dar la cel din spate Lexus nu comunică puterea. Acesta nu ajută doar la pornirea de pe suprafețe alunecoase iarna ci și la corectarea situațiilor de sub sau supravirare.

La condus, UX250h E-Four se simte foarte neutru și ușor de controlat. Versiunea cu tracțiune integrală aduce un surplus de masă de 60 kg și unul de preț de 2.500 euro dar îmbunătățește tracțiunea.

Aveți ceva de pierdut însă la volumul portbagajului dacă optați pentru tracțiunea integrală E-Four pentru că podeaua este mai ridicată datorită celui de-al doilea motor electric. Astfel, marginea de încărcare este destul de înaltă, la 81 cm de sol, iar volumul portbagajului este de numai 227 litri. Reversul este că această valoare nu este departe de volumul oficial de 283 litri (320 litri oficial la tracțiune față, 247 litri măsurați).

Lexus UX 250h pornește în mod electric și de fiecare dată când iei piciorul din gaz, trece în mod electric. Lexus susține că până la 50% din timp UX poate fi utilizat în mod electric. Aveți la dispoziție și un mod Electric care se activează dintr-un buton de pe tunelul median, dar acesta nu funcționează decât dacă bateria este încărcată la o anumită capacitate.

Capacitatea bateriei Ni-MH este de numai 1,2 kWh, fiind ușor de încărcat în timpul mersului
datorită managementului sofisticat al sistemului hibrid. Și motorul termic care funcționează după ciclul Atkinson are o eficiență peste medie, de 41%, datorită adoptării unui raport de compresie înalt, de 14:1, la fel ca la motoarele Mazda.

Consum mediu real de numai 6,13 l/100 km

Ca și la alte modele Lexus și Toyota, consumul real este mai mic în oraș decât la drum întins. Explicația este simplă. La drum întins, sistemul hibrid nu poate face minuni, dar în oraș își dovedește eficiența extraordinară.

Totuși, trebuie menționat că UX 250h consumă în medie mai puțin decât cel mai economic diesel din segment cu putere echivalentă. Consumul mediu real a fost de 6,13 l/100 km comparativ cu 6,94 l/100 km la BMW X1 xDrive 20d. Pe autostradă consumul s-a cifrat la 8,1 l/100 km, iar în oraș a scăzut la un incredibil 4,89 l/100 km.

Cu aceste valori, UX 250h face ca și un Plug-In Hybrid să pară desuet pentru că o dată descărcată bateria, acesta își pierde mult eficiența. În plus, noul sistem hibrid permite oprirea motorului termic la coborârea unor pante, de exemplu până la viteze de 115 km/h.

Versiune de top superechipată, preț de pornire atractiv

Ca și alte modele Lexus, standardul lui UX250h este foarte bogat și chiar și echiparea de bază Business este foarte dotată, pachetul de sisteme de asistență activă care la BMW/Mercedes costă extra peste 2.000 euro fiind aici standard pe toată gama.

Iar accesul în lumea hibridă a lui UX începe la 37.475 euro pentru UX250h FWD. Versiunea de top Luxury premium împreună cu tracțiunea integrală E-Four ajunge la 52.557 euro, dar niciun alt SUV compact premium configurat la fel nu costă mai puțin ci dimpotrivă. Și niciunul nu este la fel de eficient.

Jucând pe cartea eficienței și având acum o gamă completă de SUV-uri hibride cum nu are nimeni, Lexus speră să ajungă la 100.000 unități vândute pe an în Europa din 2020, iar UX joacă un rol crucial în acest plan îndrăzneț.

Verdict

Sistemul de propulsie hibrid a ajuns la o maturitate și o eficiență fără egal întrecând și dieselul în orice situație. Designul și calitatea materialelor impresionează chiar prin comparație cu rivalii germani sau britanici, iar prețul este competitiv în segment. UX este cel mai sportiv SUV Lexus. Touchpadul mai precis nu poate suplini totuși lipsa ecranului tactil, iar cutia e-CVT nu are sportivitatea uneia cu dublu ambreiaj.

  • Consum mediu și în oraș foarte redus
  • Calitatea materialelor de top
  • Agilitate remarcabilă
  • Ruliu mic în viraje cu suspensia AVS
  • Portbagaj mic
  • Touchpad uneori complicat de acționat în mișcare
  • Spațiu redus la genunchi în spate
DATE TEHNICELexus
ModelUX250h E-Four Luxury Premium
Motor termic
Motor/ nr. cilindriL4, aspirat
Cilindree (cmc)1.987
Putere maximă/turație (CP/rpm)152/6.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)190/4.400-5.200
Motor electric față
Putere maximă (CP)109
Cuplu maxim (Nm)202
Putere maximă totală (CP)184
Transmisieintegrală electrică
Cutie de vitezee-CVT, 6 rapoarte prestabilite
L/l/h (mm)4.495/1.840/1.540
Ampatament (mm)2.64
Volum portbagaj (l)283
Capacitate baterie (kWh)1,2
Masă la gol (kg)1.675
Accelerație 0-100 km/h (s)8,7
Viteză maximă (km/h)177
Consum mixt (l/100 km)4,8
Emisii CO2 (g/km)113
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s)4,3
0-100 km/h (s)9,2
0-130 km/h (s)14,6
0-150 km/h (s)19,6
1 km cu start de pe loc (s)30,1
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s)3,4
Repriză 70-120 km/h (s)8,5
Frânare (de la 100 km/h)
La gol, rece (m)41,6
Consum
La 90/100/130 km/h (l/100 km)5,13/5,46/9,00
În oraș/drum național/autostradă (l)4,87/5,52/8,19
Consum în test (l/100 km)6,13
Autonomie (km)701
Masă
Masă măsurată (kg)1.752
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)58,5
în accelerare maximă72,2
Preț (euro cu TVA)52.557

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top