Maserati Levante este primul SUV din istoria casei italiene. În ciuda dimensiunilor impozante, primul SUV din istoria lui Maserati conferă o dinamică în conducere conformă cu tradiţia mărcii. Şi în acelaşi timp şi un confort de primă clasă. În exclusivitate primul drive test.
David şi Goliath: dacă alături Levante lui Ghibli, comparaţia este evidentă în ceea ce priveşte gabaritul. Însă deşi Levante are o gardă la sol sensibil mai mare, accesul nu pune niciun fel de probleme. Datorită prezenţei standard a suspensiei pneumatice care permite reglarea gărzii la sol şi coborârea ei de la valoarea standard de 207 mm la cea de 162 mm pentru manevrele de urcare şi coborâre, nu trebuie să te caţeri pentru a-ţi găsi poziţia ideală la volanul SUV-ului din Modena.
La interior, regăsim un layout cunoscut dar doar până la un punct pentru că forma planşei de bord este uşor diferită de cea a limuzinelor care au ca siglă Tridentul. Atât instrumentele de bord cât şi sistemul multimedia sunt diferite (vezi caseta) ca şi comenzile de pe tunelul central. Pe lângă butoanele pentru programele de rulare a apărut acum şi modul Off-road, cele două controllere concentrice care gestionează funcţionarea noului sistem multimedia şi comutatorul pentru reglarea gărzii la sol. Iar garda la sol corespunde unui SUV adevărat, cu toate avantajele ce decurg de aici pentru vizibilitate deoarece şoferul priveşte drumul de la o înălţime mai mare. Doar vizibilitatea trei sferturi spate este uşor problematică datorită montantului spate lat şi a liniei caroseriei care urcă uşor spre spate.Poziţia de condus corespunde standardelor maşinilor cu tentă sportivă: pedalier bine poziţionat (reglabil la cerere), scaune cu multiple reglaje electrice, suport excelent pentru gambe şi lateral. Ampatamentul de 3 metri a permis degajarea unui spaţiu generos pentru genunchi. Bancheta spate oferă mult confort, iar portbagajul are un volum suficient de 580 litri.
Ca şi la Ghibli, butonul de start al motorului este în stânga coloanei volanului, ascuns puţin de volan. Motorul turbodiesel porneşte liniştit şi nu se aude aproape deloc deoarece compartimentul motor a fost atent antifonat. De asemenea, şi alte zgomote sunt ţinute departe de pasageri, Levante având geamuri duble laminate. Singurele zgomote percepute sunt cele la rulare. Iar suspensia pneumatică asigură o absorbţie eficientă a oricăror tip de denivelări fără a crea acea senzaţie de plutire care poate fi uneori deranjantă la mașinile cu suspensie pneumatică. Levante oferă un nivel excelent de confort conferit de o suspensie pneumatică reglată mai ferm şi nu foarte soft ca la Lexus spre exemplu. Se poate călători cu o supleţe remarcabilă la 130 km/h când turometrul indică 2.000 rpm dar la apăsarea acceleraţiei, turbodieselul SUV-ului din Modena poate urca relaxat la 4.400 rpm, asigurând reprize nu neapărat devastatoare dar progresive şi viguroase. Maserati prezintă pe displayul central dintre indicatoare distribuţia cuplului între cele două punţi şi pe autostradă se poate observa că aceasta este tot timpul 0/100% faţă/spate, semn că SUV-ul rulează exclusiv cu puntea spate motoare. Dacă se accelerează mai brusc, circa 20% din cuplu se transferă spre faţă. De altfel, în situaţii extreme se poate transfera spre faţă până la 50% din cuplu.
Când se comută de pe modul Normal pe Sport, întâi motorul, cutia şi direcţia şi apoi garda la sol devin mai “Maserati” şi caracterul maşinii se schimbă. Sunetul motorului turbodiesel se ascute fără însă ca nivelul de decibeli să crească prea mult (un sistem activ de sunet este disponibil inclusiv la diesel), răspunsul pedalei de acceleraţie este mai spontan, timpii de schimbare a vitezelor se reduc fără ca operaţiunea să devină brutală, suspensia se întăreşte şi garda la sol coboară la peste 130 km/h de la 207 la 187 mm (revine la loc la sub 90 km/h). Chiar dacă şi pe modul Normal ruliul este destul de redus, pe Sport acesta este redus aproape la zero. De comportamentul rutier excelent în viraje este responsabilă puntea faţă cu braţe duble şi partea frontală a trenului de rulare din aluminiu ranforsată suplimentar pentru o rigiditate foarte bună în toate direcţiile. Chiar şi la schimbările rapide de direcţie, reacţiile la schimbarea de sarcină nu sunt intempestive. Comportamentul rutier rămâne foarte echilibrat graţiei şi unei excelente distribuţii a maselor de 50/50%. Iar electronica care controlează stabilitatea maşinii intervine progresiv şi mai târziu lăsând şoferul să se bucure de plăcerea conducerii.
Totul este acompaniat de o direcţie hidraulică foarte precisă şi promptă în reacţii, dar ne-am fi dorit o forţă ceva mai mare în volan la fel ca la Ghibli. Foarte convingător este şi sistemul de frânare puternic (discuri ventilate de 345 mm cu etriere cu două pistonaşe pe faţă şi discuri pline pe spate) şi cu o dozare fină a pedalei de frână.
Cum se comportă Levante în off-road? Cu siguranţă, off-road-ul nu este destinaţia principală a acestui SUV fiind mai dificil de manevrat în teren accidentat o caroserie de 5 metri lungime. Însă dacă vă aventuraţi nu trebuie să vă faceţi niciun fel de probleme pentru că Maserati Levante are toate tehnologiile pentru off-road pe care le regăsim şi la Porsche Cayenne: gardă la sol maximă de 247 mm în modul Off-road, diferenţial blocabil la puntea spate (standard) şi Torque vectoring. Levante dispune de o motricitate excelentă chiar şi în prezenţa pneurilor extralate de 20 inch existente pe maşina de test. Este adevărat că Levante nu are o cutie de viteze cu rapoarte dedicate (faţă de Ghibli, doar raportul final este diferit) dar compensează acest lucru cu electronica prin programul Off-road (pe lângă Normal, Sport şi ICE – un fel de Eco) care modifică reglajele cutiei, motorului şi amortizoarelor. Nu lipseşte nici sistemul de asistenţă la coborârea pantelor şi garda la sol poate varia într-o plajă largă de la 162 la 247 mm permiţând abordarea celor mai diverse suprafeţe. Şi datorită camerei faţă, poţi vedea întotdeauna unde mergi şi pe unde calcă roţile.
Gardă la sol variabilă
Platforma tehnică este preluată de la limuzinele Quattroporte şi Ghibli, cu diferenţa substanţială că Levante dispune de suspensie pneumatică care permite pe lângă reglarea tăriei suspensiei şi varierea gărzii la sol. Astfel, sunt posibile cinci gărzi la sol (plus încă una pentru parcare) şi patru moduri de rulare diferite: Normal, ICE, sport şi off-road. Pe modul off-road se modifică răspunsul motorului, transmisiei, dar şi al amortizoarelor electronice Skyhook. În modul Normal, garda la sol este de 207 mm şi se poate coborî la 187 mm (Aero 1), 172 mm (Aero 2) sau 162 mm (pentru urcarea şi coborârea din maşină, funcţionează doar până la 24 km/h) sau se poate ridica la 232 mm (Off-Road 1) sau 247 mm (Off-road 2). Pe modurile Normal şi Sport se poate selecta manual garda la sol de 207 sau Aero 1, dar acesta variază automat şi în funcţie de viteză. La peste 185 km/h garda la sol comută automat pe Aero2 şi revine la Aero 1 sub 140 km/h. Garda la sol Aero 1 se activează la peste 130 km/h şi revine la Normal sub 90 km/h. Pe modul Off-road se comută pe garda la sol Off-road 1 care este activă între 40 şi 90 km/h. Sub 40 km/h se poate comuta pe Off-road 2, caz în care garda la sol este maximă de 247 mm.
Motoarele pe benzină sunt preluate de la limuzina Ghibli, dar au puterea şi cuplul mărite cu 20 CP respectiv 30 Nm: V6 de 3 litri cu 350 CP/500 Nm şi 430 CP/580 Nm. În schimb, dieselul are aceeaşi putere de 275 CP ca şi la Ghibli. Toate motoarele sunt cuplate standard cu transmisia automată cu 8 trepte având raportul final modificat faţă de Ghibli. Tracţiunea integrală permanentă este preluată de la Ghibli SQ4, având la bază un cuplaj multidisc care variază permanent cuplul între punţile faţă şi spate de la 0/100% la 50/50%, diferenţial blocabil spate şi Torque vectoring. Caroseria utilizează elemente uşoare, capota motorului, uşile şi portbagajul fiind din aluminiu, iar traversa care susţine planşa de bord este din magneziu. Faţă de Ghibli SQ4, Levante este mai greu cu 110 kg.
Integrare totală
Sistemele de asistenţă şi sistemul multimedia sunt acum integrate aşa cum este normal la o maşină din această clasă. Levante dispune de pilot automat adaptiv cu funcţie stop&go, asistent de bandă, asistent pentru unghiul mort, avertizare la coliziune frontală, sistem automat de parcare, cameră de marşarier şi sistem de camere cu vedere la 360 grade, asistent la coborârea pantelor şi la plecarea din pantă. Camera se activează automat la cuplarea marşarierului sau prin apăsarea unui buton de la noua centrală multimedia MTC Plus cu display de 8,4 inch. Aceasta se controlează în premieră de la cele două controllere concentrice de pe tunelul median, oferind acces la internet şi interfaţă pentru conexiunea telefonului mobil. Levante este disponibil cu două echipări: Sport (jante de 20 inch, scaune sport noi cu reglaje electrice pe 12 direcţii, etriere roşii, padele în spatele volanului) şi Luxury ca în cazul maşinii de test (jante de 19 inch, grilă cromată, inserţii de lemn la interior, scaune Comfort cu reglaje electrice pe 12 direcţii, tapiţerie piele premium, sistem audio Harman Kardon de 900 W cu 14 difuzoare). Ca alternativă, se oferă un sistem audio de top Bowers & Wilkins QuantumLogic Surround Sound cu 1280 W şi 17 difuzoare. Levante se produce pe o linie nouă a uzinei din Mirafiori, uzina din Modena fiind prea mică pentru cadenţa de producţie de 120 de unităţi pe zi. Producţia a început cu motorul V6 pe benzină, producţia de serie a dieselului urmând să înceapă în mai odată cu comercializarea în Europa. Lansarea pe piaţa chineză va avea loc în vară, iar în SUA în toamnă. Copyright: Quattroruote
Verdict AutoExpert
Levante este la fel de “Maserati” ca şi Ghibli în ciuda masei suplimentare şi gabaritului mai mare. Cu suspensie pneumatică care variază atât tăria suspensiei cât şi garda la sol şi cu un sistem 4×4 orientat spre sportivitate, Levante are tot ce îi trebuie în materie de tehnologie pentru a se bate cu marii rivali germani. De asemenea, reînnoirea sistemului multimedia este un mare pas înainte. În plus, faţă de rivalii germani să notăm eleganta ambianţă tipic italiană cu piele şi lemn de calitate.DATE TEHNICE | Maserati |
---|---|
Model | Levante |
Motor/nr.cilindri | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.987 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 275/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 600/2.000-2.600 |
Transmisie | integrală permanent |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 5.003/1.968/1.679 |
Ampatament (mm) | 3.004 |
Masă la gol (kg) | 2.205 |
Volum portbagaj (l) | 580 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,9 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 8,2/6,6/7,2 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | 174 |
Preț (euro cu TVA) | n.c. |