Test drive Mazda 3 – 2014

mazda 3 (10)

O suta de cai frumosi

 

Mazda propovăduieşte cu succes tema motoarelor aspirate şi ridică la nivel de artă cilindreea de 1,5litri şi 100 CP, toţi unul şi unul.

mazda 3 (11)

La prima aparitie a motoarelor pe benzină cu cilindree mică şi turbine, mulţi oameni din industrie le cântau prohodul motorizărilor aspirate, în special celor care măsoară sub 2.000 cmc. Da, marea lor majoritate sunt motoare arhaice,care şi-au demonstrat în timp fiabilitatea şi consumul nu tocmai mic de carburant.

mazda 3 (1)

 

Aşa cum se întamplă în fiecare domeniu, există şi mărci care înoată împotrivă curentului turbo, cel mai bun exemplu fiind producătorul nipon Mazda. Din lipsa de fonduri, cum spun gurile rele, Mazda a decis să îmbunătăţească în mod constant motorizările aspirate pe benzină. Dacă în cazul multor branduri rezultatele sunt doar pe hârtie, sigla Sky Active înseamnă eficienţă şi plăcerea de a conduce. Am pus la încercare cel mai controversat propulsor: 1,5litri şi numai 100 CP aflat sub capote noii Mazda3 sedan. La o simplă privire în oferta concurenţei, avem două situaţii: fie cilindreea de 1,5 litri este în compania unei turbine şi atunci se înregistrează o putere în jurul valorii de 150 CP, fie acei 100 CP sunt rodul unei motorizări de 0,9 cmc sau 1 litru, dar tot împreună cu o turbină. Mazda3 sedan este genul de maşină care respiră prin toţi porii sportivitate. Partea frontal agresivă, profilul bine sculptat şi spatele zvelt promit o experienţă unică în spatele volanului. Interiorul este un mare pas înainte, dacă facem comparaţie cu cel al versiunii precedente, şi poate fi aşezat acum în topul celor mai reuşite interioare din segment.

mazda 3 (13)

Atmosfera rămâne în continuare sobră, însă atenţia acordată detaliilor şitehnologiei este un mare plus. Avem aşadar un layout simplu, împrumutat parcă din liga premium, şi un număr redus de comenzi amplasate ergonomic. Display-ul central găzduieşte principalele informaţii şi poate fi accesat cu ajutorul unui comutator aflat pe tunelul median, în zona schimbătorului de viteze.Grafica este bună, răspunsul rapid, numai de bine! Poziţia de conducere joasă, tipică mărcii, este completată cu succes de scaune confortabile, cu un şezut suficient de lung cât să nu ai nevoie de pauze de dezmorţire. În spate se călătoreşte confortabil, poate doar montanţii groşi împreună cu luneta de mici dimensiuni pot crea ceva probleme la capitolul vizibilitate. Mazda este foarte atentă la sugestiile clienţilor care au dorit constant ca portierele să nu mai creeze impresia că sunt foarte uşoare atunci când sunt închise. Problema a fost rezolvată parţial, deoarece sunt o idée mai grele dar necesită mai multă atenţie/forţă atunci când le închizi.

mazda 3 (14)

Toate aceste detalii devin nesemnificative când apăs butonul Start şi motorul este trezit la viaţă. În primele momente de funcţionare, poţi jura că arecel puţin 2.000 cmc – un sunet gros, baritonal şi un răspuns excelent al pedalei de acceleraţie. Este o adevarată plăcere să selectezi treptele de viteze, Mazda în acest moment oferind, din punctul meu de vedere, cea mai reuşită cutie de viteze manuală. Uşor şceptic cu această cilindree de sub capotă, mă avânt în traficul bucureştean la ceas de seară. Modul în care se acţionează ambreiajul a fost îmbunătăţit, motorul urcă în ture surprinzător de repede şi acei 100 de CP prind viaţă în jurul valorii de 3.000 rpm. În astfel de condiţii şi o viteză medie de deplasare de 22 km/h, computerul de bord este ţintuit la 8 l/100 km.

mazda 3 (8)

Escapada în afara localităţii reuşeste să scadă această valore cu circa 3 litri la 100 km când am rulat cu 90km/h în treapta a şasea şi la 2.000 rpm, iar un condus normal (110 km/h la 2.500 rpm şi 130 km/h la 3.000 rpm) a crescut consumul cu circa un litru – până la 6l/100km. Proba dinamică a scos în evidenţă şi suspensia setată perfect pentru drumurile din România, care implică atât gropi cât şi viraje.  Direcţia putea fi, în schimb, o idée mai comunicativă la schimbările rapide de traiectorie şi transferul de mase. Noua Mazda3 echipată cu motorizarea de 1,5 litri benzină şi 100 CP este o opţiune de buget, care oferă în realitate mai multe decât promite la prima citire a datelor. O surpriză plăcută, o alternativă viabilă la fenomenul turbo!

Date tehnice1.5 100CP
pret de baza14.990 euro cu TVA inclus
masa proprie/totala (kg)1.190/1.800
L/l/h (mm)4.460/1.795/1.450
volum portbagaj (L)365/1.250
combustibilbenzina
cilindree (cmc)1.496
putere max. (kW(CP)/rpm)74(100)/6.000
cuplu max. (Nm/rpm)150/4.000
cutie de viteze/treptemanuala/6
viteza maxima (km/h)182
sprint 0-100 km/h (s)10,8
consum urban/extra/mixt (L)6,5/4,3/5,1
norma poluare/emisii CO2 g/kmEuro 6/119

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top