Ca un pasionat de Mazda ce sunt, ”i-am luat fața” colegului Dragoș, și am scris eu, la sfârșitul anului trecut, despre faceliftul lui CX-5. Din vorbe nu părea decât un machiaj de zi aplicat pe un ten fără imperfecțiuni. Totuși, Mazda s-a opintit și ne-a invitat în Spania, ca să experimentăm pe viu schimbările. Ce pot să-ți spun e că, odată cu machiajul, CX-5 model 2022 a fost supus unui curs de bune maniere. Iar rezultatul se simte în toate privințele.
Arbitrii n-ar trebui să fie părtinitori. Sigur, în spatele ficăriuia dintre ei se ascunde un om. Iar oamenii au slăbiciuni. Slăbiciuni pe care un arbitru bun trebuie să le înăbușe, atunci când e în exercițiul funcțiunii. Eu n-o să fac asta. Deși ar trebui să arbitrez imparțial meciul dintre Mazda și restul lumii, mă declar pe față fan al japonezilor. Băieții ăștia ”s-au dat jocului” și au uitat de regulile din curtea școlii. Cu fruntea sus, nu mai aud de profesorii care strigă de pe marginea terenului ”downsizing” și ”cutie automată”. Se aruncă în vâltoarea meciului cu o dezinvoltură pe care echipele adverse o admiră, dar n-au curaj s-o fure.
De departe, cel mai îmbucurător fapt e că atitudinea obraznică nu dă semne de domolire nici în viitor. Mazda CX-5 model 2022 s-a schimbat (și o spun fără să exagerez în vreun fel) fix acolo unde era cazul. Suspensia era cam zgomotoasă și tare? Solved! Scaunele te cam oboseau după câteva sute de kilometri? Solved! Culoarea Red Crystal era singura pe care ai fi ales-o să-ți înfrumusețeze parcarea? Ghici ce? Pregătește-te pentru nuanțe noi și, implicit, pentru decizii dificile. Cum e Zircon Sand, din pozele astea. Să detaliez.
CX-5 model 2022: primul contact
Primul contact cu noua generație nu-ți dă peste cap scara de valori, pentru că CX-5 era și înainte o frumusețe. Garantat, îți sar în ochi farurile LED adaptive și stopurile cu patru tușe daylights, care o fac să pară ceva mai lată. Există trei pachete, Newground, Homura și Takumi Plus. Primele două arată spectaculos, dar al treilea îmi pare prea simplu privit din față, fapt care accentuează înălțimea botului și scade vizual latura dinamică. Eu l-am ales în primă instanță pe Newground, cel mai ”jucăuș” dintre ele. Are inclusiv 4 elemente verzi-fosforescent în mască.
La interior, câteva accente verzi fac dintr-un model matur, unul mai jucăuș decât a fost vreodată. Și scaunele… Dacă la Mazda3 sunt suple și perfect conturate anatomic, la CX-5 sunt masive și comode. Atât de comode, încât, după aproape 200 km de autostradă, serpentine și drumuri locale prin Spania, am ajuns să-i aștept cu nerăbdare pe următorii 200. N-au mai venit, din lipsă de timp.
Mașina se simte mai confortabilă, datorită suspensiei reglate un pic mai moale după facelift. De asemenea, zgomotul suspensiei s-a domolit întrucâtva, din același motiv. Geamurile laminate pe față nu lasă turbulențele să zgârie timpanul, așa că, și la viteze mari, ambianța interioară rămâne relaxantă. Mașina se simte ușor mai matură, mai comodă, mai ”așezată”.
Inițial, m-a îngrijorat acest viraj spre confort, care prevestea o ușoară limitare a dinamicii pe porțiunile sinuoase. Însă după primele câteva succesiuni de curbe, m-am relaxat. Inginerii au compensat noile reglaje cu sistemul G-Vectoring Control + (GVC+), care ține mașina pe trasă mai ceva ca trenul pe șine. Surprinzător, suspensia mai moale pare că îl ”plantează” mai bine pe CX-5 model 2022 pe șoselele denivelate, roțile păstrând mai corect contactul cu asfaltul.
➡ Configurează-ți propria Mazda CX-5 model 2022 aici! 💡
Chiar și în cea mai dezavantajoasă configurație, cu motorul diesel greu apăsând puntea față motrice, mașina subvirează mai târziu decât te-ai aștepta. Iar jantele pe 19 inchi, combinate cu anvelopa cu talon jos, care aproape că nu se deformează, sunt ideale pentru siguranță. Nu și pentru confort, ce-i drept, așa că nu le alege dacă ai drumuri zilnic prin oraș.
De fapt, doar motorul diesel de 150 CP ronțăie ”old-school” la interior. Nu tare, dar suficient cât să afli că există și muncește pentru tine. S-a mulțumit cu 6,7 l/100 km, fără să-l menajez. Cutia manuală care l-a sprijinit poate fi caracterizată printr-un singur substantiv propriu ”adjectivizat”: Mazda. Perfectă în toate privințele. Exactă, fină, rapidă, plăcută. Așa cum numai Mazda știe să facă.
În aceleași condiții, benzina de 2.5 litri și 194 CP, combinată cu transmisia automată și tracțiunea față a consumat 9,2 l/10 km. Deși sună evident mai bine decât dieselul, e clar că nu e la fel de adaptat gabaritului și greutății, mai ales că trebuie turat ca să scoți totul din el. Dacă alegi o versiune 4×4, primești și selector pentru program Off-Road. Eu n-am făcut asta, simplu, pentru că traseele noastre includeau doar porțiuni de asfalt. Am primit, însă, selector pentru modurile Normal și Sport, care influențează mai ales comportamentul cutiei automate de viteze. Aceasta schimbă mai sus și răspunde mai repede la accelerări în Sport.
➡ Află totul despre CX-5 facelift aici! 💡
Am făcut un experiment pe autostradă, unde pachetul de rulare semi-autonomă, nou montat pe CX-5 model 2022, a ținut banda și distanța față de mașina din față fără reproș. Acum poate inclusiv să țină piept și ambuteiajelor fără intervenția șoferului, dar rutele prestabilite nu aveau astfel de scenariu în program.
Sistemul multimedia vine cu Apple CarPlay și Android Auto, al doilea funcționând fără probleme în combinație cu al meu Xiaomi Redmi Note 10 Pro. Există, în premieră, și încărcare wireless pentru telefon.
- Suspensie și scaune confortabile
- Stabilitate excelentă pe trasă
- Pachet de asistență complet
- Mai frumoasă ca oricând
- Motor diesel cu sunet specific
DATE TEHNICE | Mazda | Mazda |
---|---|---|
Model | CX-5 CD150 MT Newground | CX-5 G194 AT Newground |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel | L4, benzină |
Cilindree (cmc) | 2191 | 2488 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 150/4500 | 194/6000 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 380/1800-2600 | 258/4000 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | automată, 6 trepte |
L x l x h (mm) | 4575 x 1845 x 1685 | 4575 x 1845 x 1685 |
Ampatament (mm) | 2700 | 2700 |
Volum portbagaj (l) | 510/1626 | 510/1626 |
Masă la gol (kg) | 1687 | 1605 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 9,0 |
Viteză maximă (km/h) | 204 | 195 |
Consum WLTP mixt (l/100 km) | 5,6 | 7,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 147 | 171 |
Preț (euro cu TVA) | 34.590 | 34.390 |