Test Mazda2 facelift: Și frumoasă și deșteaptă

test Mazda2 facelift 2020

Cea mai șarmantă apariție din segmentul hatch-urilor mici, Mazda2, a absolvit școala bunelor maniere. Am flirtat braț la braț prin Atena și pe virajele de coastă din Grecia, și, lăsând la o parte discreția, am să vă povestesc totul pas cu pas!

Rog pudicii să treacă mai departe. Aici e vorba despre o poveste de dragoste, pe care o trăiesc alături de întruchiparea frumuseții, Mazda2, exact în „livingul” zeiței Afrodita. Blasfemie? Poate. Dar chiar și atotputernicii trebuie să se închine în fața eleganței sale răpitoare!

Caroserie și interior 

Japoneza a renunțat la proiectoarele de ceață, profitând de performanța noilor lumini full-LED (standard la Challenge și Takumi) și chiar celor adaptive cu 20 de diode independente (standard la Takumi Plus), iar masca cu „diamante” este acum încadrată de un ornament cromat care se extinde până sub faruri. Și bara de protecție din spate a coborât și are inserții cromate, jantele pe 15 și 16 inci au fost restilizate, iar rochia de gală Roșu Soul Crystal (620 euro) îmi dă fiori.

test Mazda2 facelift 2020

Mici retușuri trupești, care se continuă cu un interior mai rafinat ca oricând. Nu veți întâlni culori exuberante, ci doar patru combinații cromatice elegante, dintre care eu am primit-o pe cea albastru-gri, combinată cu tapițeria din piele, standard la versiunea de top, Takumi Plus.

În față, totul inspiră calitate, de la plasticele moi de pe bord, zona centrală a ușilor și marginile consolei centrale, până la liniile fluide, trasate armonios. Există două mufe USB, încălzire în scaune cu trei trepte și finisaje ireproșabile.

test Mazda2 facelift 2020

Mai mult, șoferul primește head-up display și, în premieră, volan încălzit, iar poziția de conducere, cu turometru central flancat de elemente dispuse perfect simetric și cu noul scaun excepțional de comod m-a cucerit din prima clipă. Dacă bifezi și cotiera centrală (244 euro), nu-ți mai lipsește nimic!

Sigur că am și obiecții: au rămas încă plastice tari în zona superioară a ușilor, cotierele laterale din spate sunt tari, iar cea centrală nu există, nu există mufe USB, priză de 12 V sau guri de ventilație centrale pentru pasagerii de pe banchetă și nici mânere de susținere.

Există, totuși, o banchetă foarte bine profilată, care asigură o bună reținere laterală pe viraje și suficient spațiu, atât la cap, cât și la genunchi: câte șapte cm mă despart de scaunul din față și de plafon.

Sistemul multimedia a fost îmbogățit cu compatibilitatea Apple CarPlay și Android Auto via USB, poate fi comandat fie din unitatea de control de pe tunelul central, fie touch (dar nu și în mers) și poate primi inclusiv navigație (595 euro).

Cât despre portbagaj, simplitatea îl caracterizează: nu veți găsi nici agățătoare pentru pungi, nici ochiuri de fixare a plasei de amarare, nici priză de 12 V, nici buzunare laterale. Găsești, în schimb, un volum de 255 l, suficient pentru o raită la mall împreună cu trei prietene.

Dinamică și confort 

Și deșteaptă, și frumoasă, dar și devreme-acasă? Da, cu o singură condiție: să uiți de toate preconcepțiile legate de actualele motoare turbo cu trei cilindri. Sub capota mezinei se află binecunoscutul „4 cilindri” aspirat, care dezvoltă 90 CP, și care vine la pachet cu o mică surpriză: sistemul mild-hybrid cu un mic motor electric cu funcție de starter și generator, și cu baterie de 0,012 kWh, care lucrează la o tensiune de 22,5 V.

Pe cât de mică e bateria, pe atât de ușor de sesizat e efectul: în primul rând, în oraș, pornirea motorului cu sistemul Stop/Start activat este extrem de lină. Unde mai pui că motorul nu pornește la apăsarea ambreiajului, ci la eliberarea lui, salvând o picătură de benzină la fiecare pornire. Iar picăturile se adună, până când pe display, în Atena, apare năucitoarea valoare de 5,5 l/100 km!

În al doilea rând, datorită asistenței electrice la plecarea de pe loc, ambreiajul cuplează excepțional de lin, fără șocuri, iar asta poate transforma un începător într-un șofer de 5 stele. Este o plăcere să bați străduțele cu Mazda2, pentru că suspensia a fost recalibrată spre confort, direcția se mișcă ușor, iar o cutie de viteze cu timonerie atât de exactă și de ușor de acționat nu veți mai găsi în segment.

test Mazda2 facelift 2020

Se și parchează ușor, datorită diametrului de 10,4 m (sau 10,1 m pentru jantele de 15 inci), și nici nu prea ai motive să te sperii de borduri, la adăpostul gărzii la sol de 14,3 cm. Și apoi mai e camera video standard la echiparea de top Takumi Plus (sau 351 euro la Challenge și Takumi), care, împreună cu senzorii de parcare fac din manevrele dificile o joacă de copil.

Pe virajele cu diferențe de nivel din Grecia, sistemul GVC Plus suplinește fără probleme setarea mai relaxată a suspensiei, iar buburuza se înscrie pe viraje cu o naturalețe și cu o incisivitate întâlnită doar la liderii segmentului, Kia Rio și Peugeot 208.

Deși direcția e cam ușoară pentru sportivi, este comunicativă, iar scaunele sunt bine conturate și foarte comode pe distanțe lungi. După o tură inundată de adrenalină și asezonată cu pante și rampe, consumul a stat la un ireal 5,7 l/100 km! Abordarea relaxată a scăzut valoarea până la 4,8 l/100 km. Motorul se comportă tipic pentru un aspirat: trage progresiv, modest la turații mici și medii și devine fâșneț la peste 3.500 rpm, și astfel asigură senzațiile atât de iubite de puriști.

Dacă ați mers cu versiunea pre-facelift, veți remarca în special la viteze mari că nivelul de zgomot a scăzut (chiar cu 35%, conform japonezilor), datorită unor lufturi mai mici în zona stâlpilor centrali, a unor protecții de noroi din plastic poziționate sub aripi, a stratului izolator suplimentat al plafonului și a unui cheder suplimentar din zona superioară a lunetei.

De aceea, Mazda2 a devenit un companion de încredere inclusiv pe autostradă, unde, pe scurtele porțiuni pe care am testat-o, a consumat aproximativ 6,7 l/100 km.

Cât despre pachetul ADAS, avem sistem de frânare automată cu recunoașterea pietonilor, asistent activ de bandă, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, pilot automat adaptiv, iar la acestea se adaugă luminile LED adaptive și oglinda centrală anti-orbire.

Prețurile în România pornesc de la 14.190 euro și nu este disponibilă decât configurația motor 1.5 aspirat – cutie manuală. Dotarea standard, Challenge, include, printre altele, aer condiționat, faruri LED și radio cu MP3, USB și Bluetooth.

test Mazda2 facelift 2020

Verdict

Ne place, place, place! E frumoasă foc, super-economică, foarte bine dotată și se conduce ca un vis! E loc de mai bine la volumul portbagajului și la anumite gadgeturi practice, dar vorbim doar de chestiuni de detaliu. Mazda2 oferă o supradoză de plăcere pură, la nivelul concurenților de top din segment.

  • Ținută de drum extrem de sigură
  • Consum foarte scăzut
  • Pachet de asistență consistent
  • Motor plăcut, old-school
  • Transmisie de nota 10
  • Anumite lipsuri de detaliu în spate și în portbagaj
  • Portbagaj mai mic decât la concurenții de top
Date tehniceMazda2
VersiuneG90 M-Hybrid Takumi Plus
Motor/nr. cilindriL4, benzină
Cilindree (cmc)1.496
Putere maximă/turație (CP/rpm)90/6.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)148/4.000
Sistem mild hybrid
Putere motor electric (CP)nc
Capacitate baterie (kWh)0,012
Tensiune (V)22,5
Transmisiefață
Cutie de vitezemanuală cu 6 trepte
L/l/h (mm)4.065/1.695/1.495
Ampatament (mm)2570
Volum portbagaj (l)255
Masă la gol (kg)1.025
Accelerație 0-100 km/h (s)9,8
Viteză maximă (km/h)183
Consum WLTP urban/extr./mixt (l/100 km)6,4/4,5/5,3
Emisii CO2 (g/km)120
Preț (euro cu TVA)16.690

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top