Da, este o Mazda2 Hybrid, chiar dacă ai putea crede altceva. De ce a apelat Mazda la Toyota pentru a adăugă în ofertă un al doilea hatch în segmentul B? Cum se simte la condus? Cât consumă și cât de spațioasă e? Citește totul mai jos, în primul test internațional, organizat în Catalunia! Text: Bogdan Grigorescu. Foto: Mazda
Da, nu te-nșală privirea. Această Mazda2 Hybrid este, de fapt, o Toyota Yaris ”primenită”. Acum, după facelift, a primit un pic de ruj pe buze și ceva farduri pe obraz, devenind mai șic, așa cum doar o Mazda știe, o trăsătură pe care Toyotele obișnuite n-o dețin. Pe scurt, între faruri și-a făcut loc o mască cu 7 laturi, iar mai jos, zona centrală a spoilerului este neagră, nu vopsită în culoarea caroseriei, în timp ce, în spate, hayonul a fost ușor retușat. Singura diferență notabilă la interior este apariția ecranului central de 10,5 inchi. Este disponibil exclusiv pe versiunea de top, Homura Plus, care mai oferă și plafon panoramic.
De ce a apelat Mazda la Toyota?
Dar, de ce a apelat Mazda la Toyota pentru versiunea full hybrid a lui Yaris? Simplu, pentru a reuși să scadă nivelul total al emisiilor întregii game de autoturisme, cu costuri minime. Dacă normele europene nu cereau asta, atunci Mazda2 originală, cea frumoasă ca o Mazda și care încă se vinde în paralel cu versiunea Hybrid, ar fi fost, probabil, singura disponibilă pe piața din Europa, așa cum se întâmplă și pe alte continente. Iar, pentru echitabilitate, pe piața Nord Americană, Yaris a fost până recent, când a ieșit din ofertă, o Mazda2 cu sigle Toyota (foto jos).
Importanța modelului în gama Mazda este crucială, acesta fiind vândut în mai bine de 20.000 unități de la lansare. Acum, în segmentul B poți alege între benzină mild hybrid (Mazda2 originală), full hybrid (Mazda2 provenită din Toyota Yaris) și, conștient că forțez un pic nota, urcând spre granița cu segmentul C, plug-in hybrid (MX-30 EV) și PHEV (MX30 R-EV). De toate pentru toți, mai ales că vorbim despre trei modele complet diferite de la nivelul planșei de proiectare.
Mazda2 Hybrid – impresii de conducere
În afară de însuși Yaris, cei mai mari adversari ai Mazdei2 Hybrid sunt Honda Jazz HEV și Renault Clio E-Tech. Dar va trebui să se păzească și de MG3 Hybrid, abia prezentat la Geneva și care nu va întârzia mult pe piața din România. Ca funcționalitate și dinamică, nu există nicio diferență față de Yaris. Drept urmare, 2-ul Hybrid oferă o poziție de conducere echilibrată, dar mai înaltă decât la versiunea convențională, și cu gambele mai verticale, în ciuda sportivei platforme TNGA de la Toyota. În oraș, suspensia nu pune probleme, ci lucrează fără zgomot și amortizează bine toate denivelările, cu excepția pragurilor abrupte, case se resimt un pic pe banchetă.
Încă de la echiparea de bază, Prime-Line, primești cameră de marșarier, iar vizibilitatea este, în general, bună, cu stâlpi frontali și oglinzi care nu obstrucționează câmpul vizual. Pe scurt, este un model ideal pentru oraș, mai ales dacă ne uităm la cel mai mare atu al său, consumul de benzină. În mod real, mașina asta poate scădea în oraș sub 4 l/100 km, la un mers normal. Dar, nu doar aici excelează, ci și la drum întins, unde a consumat 4,3 l/100 km, atât la măsurătorile colegilor de la QRT, cât și în testul nostru din zona Barcelonei.
Iată ce aduce nou Mazda2 MHEV facelift! 
Nici când am tras la limită de ea, n-am reușit s-o conving să sară de 7. Pe autostradă, o să vezi pe ecran valori de aproximativ 6,5 l/100 km. Indiferent de scenariu, însă, îmbucurător este comportamentul dinamic sigur, fără supravirare la limită și cu o aderență fabuloasă a anvelopelor Bridgestone Ecopia. Dincolo de această siguranță, plăcerea de a conduce nu se ridică la nivelul surorii mild-hybrid de origine Mazda, mai ușoară, mai comunicativă și mai sportiv reglată. Dar, se apropie.
Spațiul interior este aproape identic la cele două versiuni, diferența semnificativă înregistrându-se la nivelul volumului portbagajului, mai mare cu 37 l la full hybrid, conform măsurătorilor colegilor de la QRT.
În revista AutoExpert din aprilie vom publica testul cu măsurători complete, statice și dinamice. Vom explica pe larg tehnica și cum se raportează prețul full hybridului la cel al mild hybridului Mazda2.
Vezi aici lista de prețuri a modelului! 
Verdict AutoExpert
Două hatch-uri mici în ofertă? Iată ”o aroganță” pe care nu și-o mai permite nimeni, în Europa! Mazda țintește și sportivii și ecologiștii folosindu-se de colaborarea cu Toyota. Și schema le iese ca la carte!- Consum excepțional, indiferent de scenariu
- Ținută de drum sigură
- Dotări foarte cuprinzătoare în versiunea de top
- Silențioasă și asamblată cu simț de răspundere
- Preț mare
- Cutia e-CVT încă are un pic de efect de bandă elastică
Date tehnice | Mazda | |
---|---|---|
Model | 2 | |
Motor termic | ||
Nr. cilindri | L3, aspirat | |
Cilindree (cmc) | 1490 | |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 92/5500 | |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 120/3600-4800 | |
Motor electric | ||
Putere maximă (CP) | 80 | |
Cuplu maxim (Nm) | 141 | |
Putere totală ansamblu (CP) | 116 | |
Cuplu total ansamblu (Nm) | nc | |
Tracțiune | față | |
Cutie de viteze | e-CVT | |
L × l × h (mm) | 3940 x 1745 x 1505 | |
Ampatament (mm) | 2560 | |
Masă la gol (kg) | 1180 | |
Volum portbagaj (l) | 286-935 | |
Capacitate baterie (kWh) | 0,76 | |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 9,7 | |
Viteză maximă (km/h) | 175 | |
Consum mixt (l/100 km) | 3,8 | |
Emisii CO2 (g/km) | 87 | |
Preț de bază (euro) | 22.190 |