Intrigantă și extrem de rapidă, noul McLaren 720S ridică ștacheta și mai sus, fiind mai rapidă chiar decât 675 LT. Superbă pe circuit, poate fi și un grand turism pe stradă știind să fie politicoasă pentru o mașină supersport. Concurența din Maranello are de ce să se teamă. Test McLaren 720S.
Timpul nu este absolut și la fel este și spațiul. Nu este nevoie să cunoaștem teoriile lui Einstein pentru a realiza acest lucru mai ales dacă mașina pe care o conduci este capabilă să accelereze de la 0 la 200 km/h în numai 7,1 secunde și să se oprească de la 100 km/h în doar puțin peste 4 secunde. Mă refer la noul McLaren 720S pe care îl vedeți în acest test.
Poziție de condus foarte joasă, aproape de axa longitudinală a mașinii
Pur și simplu timpul se dilată sau dacă vreți, distanțele se scurtează.
Urcarea la bordul lui 720S nu e simplă pentru că ușile tip future nu se ridică foarte mult și șoferul trebuie să pășească peste pragul foarte lat al celulei din fibră de carbon. Dar e un efort pe care merită să îl faceți pentru că, o dată ce ai ajuns în scaun, ești răsplătit cu un scenariu aproape unic. Poziția de condus este la doar câțiva centimetri de asfalt într-o poziție foarte avansată și, comparativ cu alte mașini sport, foarte aproape de axa longitudinală a mașinii. Nu stai central ca în celebrul F1, dar ești mai central decât în alte mașini sport.
Apoi, mai este ceva special. Celula din fibră de carbon Monocage II cuprinde toată celula de siguranță a pasagerilor inclusiv montanții și acoperișul conferind o rigiditate excepțională la o masă foarte scăzută. Astfel, montanții față sunt foarte subțiri și parbrizul panoramic care parcă te înconjoară conferă o vizibilitate superbă spre înainte și vezi exact pe unde calcă roțile. Inginerii englezi au reușit de asemenea să reducă suprafața frontală a mașinii, ceea ce a redus rezistența la înaintare și a îmbunătățit aerodinamica.
Stând mult în față, șoferul simte mai bine ce se întâmplă cu roțile față. Deși 720S nu este dedicat circuitelor atât de mult cum era cazul extremului 675 LT derivat din “civilul” 650S, predecesorul direct al lui 720S, scaunul cu structură din fibră de carbon îmbrăcat în piele pe margini și alcantara pe centru, este montat tot direct pe podea și nu se poate regla decât pe lungime. Și spre spate vizibilitatea s-a îmbunătățit pentru că motorul este montat cu 120 mm mai jos decât la vechiul 650S, iar spatele este cu 145 mm mai coborât.
O planșă de bord mai elegantă
Volanul este și el special având un diametru mic, de 360 mm, teșit în partea inferioară și fiind poziționat aproape vertical, unghiul față de verticală fiind de numai 10 grade. Spre deosebire de Ferrari, volanul nu încorporează un buton de tipul manetino pentru reglajul trenului de rulare ci este simplu și are doar două padele pentru schimbat treptele de viteze. McLaren consideră că volanul trebuie să fie simplu pentru a nu distrage de la condus.
Toate butoanele esențiale sunt pe consola centrală și trebuie să spunem că față de consola centrală de la fostul 650S care arăta banal și ieftin pentru această clasă de preț, noua consolă centrală este mai lată și mult mai elegantă și mai ergonomică.
Aici regăsim acum un display tip portret pentru sistemul multimedia de 8 inci flancat în stânga aproape de șofer de cele două comutatoare magice, unul pentru ansamblul motor-cutie și unul pentru trenul de rulare (direcție, suspensie activă), fiecare cu trei moduri: Comfort, Sport și Track. În interiorul comutatorului pentru reglajul trenului de rulare avem un buton cu două trepte pentru reglajul ESP-ului, iar în interiorul celui pentru reglajul răspunsului motorului și cutiei un buton pentru comutarea pe manual a fabuloasei cutii Getrag cu 7 trepte.
Sistemul multimedia include și McLaren Track Telemetry care adaugă acum unghiul pedalei de accelerație și accelerația laterală.
Tablou de bord rotativ cu două afișaje
Tabloul de bord digital este rotativ având două afișaje. În poziție normală Full Display Mode, aveți un afișaj tradițional care oferă informațiile uzuale într-un format lat, iar pentru circuit, de exemplu, displayul se rotește și apare latura îngustă a acestuia Slim Display Mode pe care se afișează pe o lățime minimă doar scala digitală a turometrului și viteza în format digital.
Sub displayul sistemului multimedia se regăsește blocul climatizării și apoi butonul de start marcat cu roșu. Sub el, clapetele D,N și R de la cutia de viteze și jos de tot la baza consolei centrale care se îngustează butonul Launch Control.
Înainte de a apăsa butonul Start să explicăm rapid și ce face butonul Aero situat la baza superioară a consolei centrale. Acesta controlează eleronul acționat hidraulic și are și funcție de frână aerodinamică având trei poziții: una care să creeze mai multă apăsare pe puntea spate, DRS la fel ca în Formula 1 când este înclinat la doar 30 grade față de orizontală pentru viteză maximă de top și cea de frână aerodinamică când este în poziție perpendiculară.
Și acum, momentul culminant. Apăsăm butonul Start și pornim noul V8 de 4 litri care se simte deja că debordează de putere și are un sunet baritonal încă de la pornire. McLaren nu a fost adeptul utilizării unui sistem de flapsuri pe evacuare care să modifice sunetul motorului în funcție de turație.
- Vizibilitate excepțională în toate direcțiile
- Motor incredibil de performant, peste cel al lui 650S
- Regim de înaltă turație pentru un motor turbo
- Aderență senzațională
- Telemetrie inclusă în sistemul multimedia
- Direcție electrohidraulică de senzație
- Preț mare
- Șoferul și pasagerul stau prea aprope unul de altul
Cuplăm treapta întâi și 720S se mișcă ușor. Cu trenul de rulare și motorul pe Comfort, supermașina britanică este neașteptat de gentilă. Treptele se schimbă rapid chiar și pe modul Automat, dar zgomotul este prezent din diverse surse, de la pneuri și de la motor.
Trebuie să precizăm că mașina de test era echiparea Performance, pe lângă echiparea de bază numită simplu 720S mai fiind disponibile echipările Luxury și Performance. În aceasta din urmă s-a făcut ceva economie de materiale fonoabsorbante, dar cu toate acestea, 720S poate fi utilizat și ca un grand turism normal.
Spațiul interior nu este prea generos, dar se poate călători acceptabil în doi, chiar dacă scaunele sunt foarte apropiate ceea ce creează un fel de intimitate mistică. Cu siguranță în acest McLaren chiar și o plimbare scurtă se transformă într-o experiență de viață.
Pe modul Track, McLaren 720S dă măsura valorii sale
De pe modul Comfort trecem la lucruri mai extreme și rotim spre dreapta în poziția T (Track) atât comutatorul pentru trenul de rulare cât și cel pentru motor, ceea ce îl transformă pe 720S în ceva complet diferit. Motorul se dezlănțuie cu toată forța și caii putere sunt eliberați către asfalt cu o vehemență care te lasă pur și simplu perplex.
Față de 650S pe care am avut ocazia să îl conducem la „testul de 3 secunde” acum doi ani pe poligonul Quattroruote de la Vairano, motorul lui 720S are 70 CP și 92 Nm în plus deși cilindreea este mai mare cu numai 195 cmc. Deși motorul este derivat direct din fostul propulsor de 3,8 litri prin mărirea cursei cu 3,6 mm, 41% din componente sunt noi. Împinge viguros de jos, își arată cuplul enorm în regimurile medii de turații pentru ca să explodeze apoi într-un crescendo incitant care nu se oprește până nu intervine limitatorul la 8.200 rpm.
Datorită cutiei Getrag cu 7 trepte și dublu ambreiaj care pe modul Track schimbă fulgerător, 720S ajunge la 100 km/h în 2,7 secunde și la 200 km/h în numai 7,1 secunde. Iar dacă insisti pe pedala de accelerație, după încă circa 11 secunde ajungi la 300 km/h. Și totul nu se oprește aici pentru că McLaren 720S poate atinge viteza stratosferică de 344,5 km/h sau dacă preferați o unitate de măsură din aeronautică, de 0,3 Mach. Ca să explicăm puțin, asta înseamnă să călătorești cu 96 metri pe secundă. Iar în acest moment, lumea, așa cum v-am spus la începutul acestui articol, este complet diferită.
Aerodinamică de top
La viteze foarte mari, stabilitatea este garantată de aerodinamică care lipește pur și simplu mașina de asfalt. Ca să vă dau doar o cifră, apăsarea aerodinamică pe puntea spate este cu 30% mai mare decât la 650S. Îmi place mult acest McLaren și pentru că, datorită masei reduse (este cu 18 kg mai ușor decât 650S cântărind numai 1.283 kg conform cifrelor oficiale) și suspensiei echilibrate, se conduce cu o agilitate extraordinară.
Suspensie activă de generația a doua cu tehnologie din Formula 1
Suspensia Proactive Chassis Control II a trecut la generația a doua fiind o perfecționare a celei de la prima generație Super Series (MP4-12C). Această soluție unică de suspensie activă fără bare stabilizatoare utilizată de McLaren interconectează hidraulic toate cele patru amortizoare și se reglează pe baza informațiilor primite de la 12 senzori, reacția sistemului fiind de 2 milisecunde.
Direcția electrohidraulică este un instrument de mare precizie: rapidă, precisă și extrem de incisivă dar nu trebuie să o bruscați pentru că mai ales pe modul Track aceasta răspunde extrem de spontan. 720S nu are diferențial autoblocant pe puntea spate. Această soluție, neobișnuită la o mașină sport atât de puternică, conferă însă o mai mare agilitate în viraje. Pe de altă parte, motricitatea este garantată de uzul intens la frânelor spate, care acționând pe roata spate din interior, transferă cuplul spre cea din exterior (sistemul McLaren Brake Steer preluat din Formula 1).
Cealaltă față a poveștii este o ușoară indecizie când se negociază un viraj rapid unde o acțiune de blocare a roții de pe interior mai eficientă nu ar strica.
Nouă este funcția McLaren Variable Drift Control disponibilă pe modurile Sport și Track și ESP setat pe Dynamic. Aceasta permite șoferului să aleagă nivelul de tracțiune pe care îl dorește modificând în sistemul multimedia unghiul maxim de drift pe care îl poate și salva pentru o utilizare ulterioară.
Este inutil să vă spun că frânarea este fabuloasă, discurile de carbon de 390 mm pe față și 380 mm pe spate
fiind standard. Pedala are o cursă scurtă și necesită ceva efort dar este extraordinar de liniară. În plus, mai există și frâna aerodinamică care ajută foarte mult când este poziționată la verticală pentru a acționa ca frână aerodinamică. În acest caz, decelerația depăsește 1,3 g și mașina devine foarte stabilă pentru că centrul aerodinamic se mută spre spate.
Verdict
Progresul față de 650S este evident, în unele privințe 720S fiind mai rapid chiar decât extremul 675 LT. 720S este mașina sport pură, englezii concentrându-se pe a obține o masă redusă și aerodinamică perfectă ce îi conferă o agilitate incredibilă și un comportament de senzație. Chiar și criticata la început suspensie activă fără bare stabilizatoare este acum de senzație. Iar diferența de preț de 5% față de 650S e neimportantă.
Model | McLaren 720S |
---|---|
Motor | V8, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 3.994 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 720/7.500 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 770/5.000-6.000 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată |
Tip Pneuri | Pirelli PZero Corsa |
Dimensiuni pneuri | 245/35 R19 - 305/30 R20 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 2,9 |
Viteză maximă (km/h) | 341 |
Consum mixt (l/100 km) | 10,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 249 |
Masă la gol (kg) | 1.283 |
Măsurători | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 1,6 |
0-100 km/h (s) | 2,7 |
0-130 km/h (s) | 3,7 |
0-150 km/h (s) | 4,5 |
0-180 km/h (s) | 5,9 |
0-200 km/h (s) | 7,1 |
0-240 km/h (s) | 10,1 |
0-300 km/h (s) | 18,6 |
400 m cu start de pe loc (s) | 9,9 |
1 km cu start de pe loc (s) | 17,9 |
Reprize | |
70-90 km/h în tr. VII/D (s) | 6,0/1,9 |
70-120 km/h în tr. VII/D (s) | 12,1/3,0 |
Frânare | |
de la 100 km/h (m) | 36,8 |
Timp pe tur de circuit Vairano (s) | 1' 10" 218 |
Preț (euro cu TVA) | 273.530 |