Doar 4 cilindri pe un SUV atât de mare? De ce nu? Sunt aproape 250 CP. În test, Mercedes-Benz GLE 300 d 4Matic cu noul motor turbodiesel de 2 litri și 245 CP.
SUV-urile de lux sunt percepute ca niște dinozauri care poluează și prezența lor pe străzile marilor orașe europene nu este privită cu ochi buni. În timp ce Porsche a renunțat la diesel, Audi, BMW, Mercedes, Range Rover și Jaguar le utilizează încă pe scară largă la SUV-urile lor de lux.Și Mercedes utilizează un diesel pentru a oferi cel mai ieftin și economic GLE: Mercedes-Benz GLE 300 d 4Matic.
Dinamică și confort
Și pentru a veni cu emisii reduse dar și un preț mai mic, unele SUV-uri de lux au primit chiar și motoare diesel cu 4 cilindri. Este și cazul lui Mercedes-Benz GLE 300 d 4Matic care are sub capotă un motor biturbo diesel de 2 litri și 245 CP, lansat acum câțiva ani pe E-Class și parte din aceeași familie de motoare cu noul 6 în linie de 3 litri care de asemenea poate fi comandat și la GLE.
Cu tracțiune integrală și aceeași cutie automată cu 9 trepte, dieselul de 2 litri și 245 CP din GLE 300 d 4Matic este cu circa 3.500 euro mai ieftin decât GLE 350 d 4Matic cu 6 cilindri în linie și 272 CP. Merită? De ce nu?
Spre exemplu, Volvo are doar motoare cu 4 cilindri pe marele XC90 care dispune ca și GLE și de opțiune de șapte locuri.
La prima vedere, un diesel de 2 litri pe o mașină lungă de aproape 5 metri și care cântărește în mod real 2.346 kg pare să nu fie o alegerea ideală. Însă performanțele oferite sunt mai mult decât decente din două motive.
Cutia automată cu 9 trepte este excelent etajată și oferă o plajă largă de utilizare care se combină perfect cu cuplul mare de 500 Nm disponibil încă de la 1.600 rpm și care rămâne constant până la 2.400 rpm. Așadar, prejudecata inițială că este o versiune submotorizată nu are niciun suport real deoarece GLE 300 d 4Matic accelerează de la 0 la 100 km/h în numai 8 secunde, iar repriza de la 70 la 120 km/h durează numai 7,6 secunde.
Și asta nu este tot. Mai ușor pe puntea față, acest motor conferă o distribuție mai bună a maselor de 54/46% iar consumul înregistrat în test, de 8,06 l/100 km este mai mic decât la versiunea cu motor cu 6 cilindri.
Așadar, facem economii și la achiziție, dar și la costurile de rulare și mai ales la impozite, dar avem la dispoziție performanțe decente. Dacă chiar doriti un upgrade și să fiți mai eco, noi nu v-am recomanda versiunea în 6 cilindri ci noul Plug-In Hybrid diesel GLE 350 de echipat cu același diesel de 2 litri, dar cu 194 CP și cu un motor electric de 136 CP care promite o autonomie electrică de peste 100 km pentru doar 5.000 euro în plus.
Motorul turbodiesel de 2 litri este ceva mai zgomotos decât cel de 3 litri, dar diferențele sunt mici și este silențios prin comparație cu alte motoare similare de pe piață mai ales că GLE este și excelent antifonat. Într-un fel este explicabil de ce auzim mai mult micul motor deoarece zgomotele la vânt sunt foarte reduse chiar și la viteze care depășesc limita legală de pe autostrăzi.
Confortul la rulare este una din calitățile oricărui SUV Mercedes-Benz, dar noi vă recomandăm opțiunea pentru suspensia Airmatic adaptivă (2.034,90 euro) care permite reglarea gărzii la sol automat sau manual pe șase niveluri și care conferă un ruliu mai redus și o conducere mai incisivă pe modul Sport. În același timp, cu suspensia Airmatic, GLE plutește peste orice denivelare cu mențiunea însă că suspensia nu este foarte soft pe modul Comfort.
Caroserie și interior
La fel ca și la Clasa S, cele două ecrane mari de 12,3 inci întrepătrunse pentru indicatoarele de bord virtuale și sistemul multimedia MBUX cu navigație HDD sunt standard ca și volanul cu cele două mici touchpad-uri foarte practice.
Apoi nu putem trece cu vederea finisarea excepțională cu fețele de uși elegante, tunelul central lat și frumos finisat și zona inferioară a planșei de bord cu cele patru guri de ventilație cu ramă cromată care dau impresia de lățime a habitaclului.
Doar butonul de start este puțin ascuns privirii iar schimbătorul cutiei automate este ca de obicei în dreapta pe coloana volanului. Ca și la alte modele Mercedes-Benz regretăm puțin controller-ul rotativ al cărui loc a fost luat de un touchpad cu suprafață mare, dar foarte sensibil și în mers este greu uneori să nimerești exact direcția pe care vrei să o urmezi.
Din fericire, ai mai multe opțiuni să comanzi tabloul de bord și sistemul multimedia: de pe mini touchpad-urile de pe volan (stânga pentru tabloul de bord, dreapta pentru sistemul multimedia), prin gesturi sau prin comandă vocală, sistemul răspunzând la comanda Hey, Mercedes!. Înțelege numele din agenda telefonului, dar mai greu e cu numele de străzi care nu îi sunt foarte familiare sistemului.
Opțional, poți să comanzi funcția de realitate augmentată care la apropierea de intersecții prezintă pe displayul navigației indicatoarele și semafoarele.
Verdict
Ideea că mai mare este mai bun nu funcționează în cazul de față. Cu 500 Nm, cei patru cilindri ai lui Mercedes-Benz GLE 300 d 4Matic oferă performanțe mai mult decât rezonabile și un consum foarte redus pentru un SUV de lux cu acest gabarit.
- Diesel potent și performant
- Consum redus
- Nivel general de zgomot redus
- Spațiu interior generos
- Confort la rulare de excepție cu Airmatic
- Preț mai mic decât la GLE 350 d 4Matic
- Opționale scumpe
DATE TEHNICE | Mercedes-Benz GLE |
---|---|
Model | 300 d 4Matic |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.950 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 245/4.200 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 500/1.600-2.400 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 9 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.924/1.947/1.797 |
Ampatament (mm) | 2.995 |
Volum portbagaj (l) | 630-2.055 |
Masă la gol (kg) | 2.165 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 7,2 |
Viteză maximă (km/h) | 225 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,2 |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 188 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 3,4 |
0-100 km/h (s) | 8,0 |
0-130 km/h (s) | 13,3 |
0-150 km/h (s) | 18,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,1 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 3,3 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 7,6 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 38,8 |
Consum | |
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,74/6,37/8,69 |
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 8,62/7,30/8,26 |
Consum în test (l/100 km) | 8,06 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 2.346 |
Distribuția maselor (%) | 54/46 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 53,1 |
în accelerare maximă | 71,9 |
Preț (euro cu TVA) | 68.790,33 |