Plan urbanistic
La 5 ani de la lansare, GLK a inceput sa dezvolte unele riduri de expresie, in mare masura concentrate in zona tehnica, dar asta nu il opreste sa domine concurenta atunci cand ostilitatile se desfasoara in mediul urban.
Privind facelift-ul lui GLK imi vine greu sa realizez ca a trecut aproape jumatate de deceniu de cand Mercedes-Benz introducea primul SUV compact din istoria marcii. Liniile angulare aparent simple ce incadreaza cu o precizie matematica formele lui GLK pot fi oricand incadrate in categoria artei moderniste imune la trecerea timpului. In ziua de azi nu sunt multe masini a caror design exterior isi pastreaza prospetimea artistica mai mult de doi trei ani de la lansare asa ca GLK pleaca din start cu o bila alba.
Facelift-ul primit anul trecut nu a adus interventii majore, iar reperele modificate pot fi usor incadrate in categoria detalii: avem faruri noi, blocuri optice cu interior presarat cu LED-uri si mici retusuri aplicate spoilerelor. In cazul de fata, putem spune ca modelul testat a “trisat” putin prin introducerea pachetului AMG de exterior, o mutare care nu poate da gres indiferent de modelul caruia ii este aplicat. Sigur ca vorbim despre 3.410 euro pentru acest plus estetic, ce include spoilere AMG, jante pe 19″ si extra-crom, dar dincolo de efectul de orgoliu, ea te poate ajuta pe termen lung in cazul unei eventuale revanzari.
Primul indiciu care tradeaza varsta modelului este furnizat de layout-ul bordului, in special latura multimedia construita in jurul sistemului Command, a carui ergonomie si eficienta per total poate fi considerata modesta. Daca nu bifezi versiunea de top a sistemului, apare si un contrast evident intre calitatea medie a displayului frontal si cea foarte buna a ecranului digital din zona cadranelor de bord.
In rest, calitatea materialelor si a finisarilor nu poate fi adusa in discutie, ci poate doar abordarea clasica a layout-ului bazata in stilul patentat Mercedes-Benz pe o multitudine de butoane. Personal nu sunt fanul butoanelor in cantitate mare, dar in cazul masinilor cu stea in frunte aceast clasicism exacerbat se potriveste cu ideea de eleganta pe care masinile Mercedes-Benz si-a bazat filozofia in ultimele decade. In cazul in care te intereseaza ceva mai multa imaginatie poti oricand inova in materie de tapiserie si insertii, desigur cu costuri pe masura.
Spatiul interior se dovedeste o sabie cu doua taisuri pentru GLK, deoarece privit strict in comparatie cu ofertele concurentilor Q5 si X3, SUV-ul compact Mercedes-Benz se vede depasit, pe alocuri clar. Daca pasagerii din fata nu prea au motive pentru a se plange, pe bancheta spatiul si accesul pentru adultii in jur de 1,8 m este doar mediu, iar portbagajul de 450 l se afla la ceva distanta de cei 550l raportati de X3. Aceasta situatie este logica in conditiile in care GLK este un SUV compact in adevaratul sens al cuvantului, avand o lungime cu aproape 12 cm mai mica comparativ cu modelele precizate mai sus.
Partea buna a acestei statistici se observa usor in mediul urban, acolo unde GLK este mai usor de parcat si de manevrat. Aici conteaza enorm vizibilitatea excelenta generata de configuratia optima a montantilor si de formele angulare ale caroseriei. Putini clienti acorda suficienta importanta capitolului vizibilitate atunci cand achizitioneaza o masina, iar aceasta situatie ajunge sa devina frustranta pe termen lung. Realist vorbim, te poti obisnuit cu lunetele de mici dimensiuni si montantii A masivi si arcuiti, dar de ce trebuie sa o faci atunci cand exista masini care nu sacrifica vizibilitatea pe altarul formelor inchipuite de coupe si a plafoanelor arcuite?
Revenind in spectruil cifrelor si a valorilor usor masurabile, indicativul 220 CDI montant pe hayonul masinii noastre de test puncteaza cea mai populara configuratie tehnica pentru clientii GLK si anume diesel, patru cilindri, 2.2 litri si 170 CP. Aceasta cale de mijloc diesel, intre entry-level-ul 200 CDI/143 si indicativul 250 CDI/205 CP, are de partea sa performante dinamice meritorii, dar si avantaje in materie de costurile de achizitie si consum. Pe parcursul testului consumul extra-urban s-a stabilizat in jurul valorii de 6,5 l/100 km cu patru pasageri si bagaje, singurul inconvenient venind din partea raspunsului sedat la acceleratiei.
Mai exact, GLK iti ofera doua moduri unul Efficiency, in care am remarcat problema mentionata anterior si unul Sport, care furnizeaza un raspuns echilibrat din partea ansamblului acceleratie/transmisie. Sunt sigur ca, pe viitor, Mercedes-Benz va integra un mod intermediar, fie el Normal sau Confort, iar asta va rezolva problemele, dar, pana atunci, cel putin in mediul extraurban posesorii de GLK vor fi nevoiti sa cupleze modul Sport chiar daca acesta nu este in fapt, dezideratul lor. Tot in categoria tehnica se observa varsta transmisiei 7G-Tronic care, desi schimba treptele aproape imperceptibil, o face de multe ori cu o lentoare evidenta.
Probabil ca nu as fi pusa accent pe acest minus in cazul in care concurentii sai nu ar fi trecut deja la transmisii performante cu 8 trepte, dar avansul tehnologic nu poate fi contestat. Pe partea de suspensie, GLK nu se vrea sportiv ci mai degraba echilibrat si eficient in filtrarea imperfectiunilor, chiar si pe fondul jantelor optionale pe 19″. Privit per ansamblu, cu plusuri si cu minusuri, GLK ofera o abordare pragmatica si eficienta a ideii de SUV premium compact, cu un accent evident pe latura urbana, acolo unde manevrabilitatea si de ce nu desenul foarte reusit sunt doua atuuri greu de ignorat.
Date tehnice | 220 CDI 4Matic |
---|---|
pret de baza | 44.156 euro cu TVA inclus |
masa proprie/totala (kg) | 1.805/2.455 |
L/l/h (mm) | 4.535/1.840/1.670 |
volum portbagaj (L) | 450/1.550 |
combustibil | motorina |
cilindree (cmc) | 2.143 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 125(170)/3.200 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 125(170)/3.200 |
cutie de viteze/trepte | 400/1.400 |
viteza maxima (km/h) | 205 |
sprint 0-100 km/h (s) | 8,8 |
consum urban/extra/mixt (L) | 7,1/5,5/6,1 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 5/159 |