A doua generație Mercedes CLA vine cu plusuri evidente în materie de spațiu interior, vizibilitate, sisteme multimedia și de asistență. În test Mercedes CLA 220 cu motorul turbo de 2 litri și 190 CP combinat cu transmisie automată 7G-DCT.
Foto: Bogdan Paraschiv
Prin lansarea lui CLS în 2004, Mercedes-Benz a inventat o nouă specie de automobil. Coupé-ul cu patru uși și-a câștigat de atunci numeroși adepți devenind practic o marcă înregistrată Mercedes-Benz. Mulți rivali au copiat-o de atunci în mai multe segmente și toți au avut succes cu această nouă formă de caroserie.
În 2013, Mercedes-Benz a recidivat și a propus această caroserie și în noua clasă compactă. De atunci, firma cu stea în frunte a reușit să vândă nu mai puțin de 750.000 unități CLA și CLA Shooting Brake, iar aceste două modele înfrățite au reușit să scadă vârsta medie a cumpărătorului de Mercedes-Benz. Succesul extraordinar se explică și prin faptul că 50% dintre clienți au fost noi pentru marca germană, provenind de la concurență.
Platformă MFA îmbunătățită
A doua generație este construită pe platforma MFA2 derivată din cea de dinainte. Nu este o platformă complet nouă, dar Mercedes a schimbat destul de multe lucruri: s-au mărit ecartamentele față/spate cu 63, respectiv 55 mm, s-a mărit ampatamentul cu 30 mm, s-a îmbunătățit aerodinamica și vizibilitatea și s-a adoptat noul sistem multimedia MBUX de la A și B-Class.
Gama de motoare este preluată de la A-Class, la startul vânzărilor fiind disponibile patru versiuni pe benzină și un diesel. Gama pe benzină cuprinde modelele CLA 180/CLA 200, echipate cu motorul turbo de 1,3 litri realizat împreună cu Renault, cu 136 și respectiv 163 CP, combinate cu transmisie manuală cu 6 trepte și CLA 220/CLA 250, ambele cu motorul turbo de 2 litri de origine Mercedes, cu 190 respectiv 224 CP, cuplate cu transmisie automată 7G-DCT și disponibile și cu tracțiune integrală 4Matic.
Pachetul AMG opțional se potrivește perfect la un coupe cu patru uși
La primul contact cu noul CLA, noi am condus versiunea CLA 220 cu pachet AMG Line (3.510,50 euro) care se potrivește perfect cu ADN-ul sportiv al acestui coupé cu patru uși. AMG Line vine cu scaune sport cu tetiere integrate, volan multifuncțional îmbrăcat în piele nappa, o inserție din aluminiu în zona centrală a bordului în dreptul pasagerului, jante de aliaj de 18 inci la care se adaugă un eșapament cu sunet sport, o suspensie mai coborâtă și o direcție Direct Steer cu raport de demulitplicare variabil.
Așadar, avem o mulțime de motive pentru a opta în favoarea pachetului AMG Line dincolo de aspectul exterior mai atractiv, cu bare de protecție față și spate și praguri AMG. În primul rând, ca și la A-Class, suspensia confort coborâtă cu 10 mm care vine standard în pachetul AMG Line este cea mai bună alegere pentru că oferă cel mai bun compromis.
Mașina noastră de test avea și suspensia adaptivă opțional care permite alegerea a două moduri de rulare: Comfort și Sport. Cu un preț foarte rezonabil de 833 euro, suspensia adaptivă merită bifată pentru că pe modul Sport se întărește vizibil, reduce ruliul și conferă o ținută de drum mai incisivă. Iar când vrei confort, revii pe modul Comfort și te bucuri de confortul proverbial al unei suspensii Mercedes-Benz la drumuri lungi pe autostradă.
Și direcția cu raport de demulitplicare variabil răspunde spontan și este extrem de precisă în modul Sport. La parcurgerea unor succesiuni de viraje, CLA se simte ușor și agil, iar masa oficială de 1.490 kg este moderată. La fosta generație nu a existat această versiune ci doar CLA 250 echipat cu același motor de 2 litri turbo și 218 CP care cântărea 1.480 kg. Astfel, în ciuda unor ușoare creșteri ale lungimii exterioare și lățimii, noul CLA este puțin mai ușor decât cel vechi.
La rularea pe autostradă, CLA 220 este demn de modelele Mercedes mai scumpe, cu transmisie spate.
Nivelul de zgomot general este extrem de redus, trenul de rulare este foarte silențios, iar zgomotul la vânt este de asemenea foarte redus datorită unei aerodinamici de excepție (Cx = 0,23) în ciuda faptului că geamurile nu au ramă. CLA rulează la fel de confortabil ca un C sau E-Class și pasagerii pot vorbi între ei fără să ridice vocea și la viteze de 170 km/h.
Motorul turbo de 2 litri și cutia 7G-DCT sunt 100% Mercedes
Motorul turbo de 2 litri este alegerea ideală pentru CLA deoarece coupé-ul cu patru uși este mai greu și mai masiv decât A-Class. Iar în cazul lui A-Class am constatat că noul motor turbo de 1,3 litri realizat împreună cu Renault și noua cutie 7G-DCT furnizată de Getrag nu formează un mariaj fericit. Așadar, alegerea optimă pentru CLA este un motor și o cutie 100% Mercedes. Simbolul 7G-DCT vă poate induce în eroare pentru că este aceeași denumire și pentru cutia automată Mercedes și pentru cea de la Getrag.
Gama compactă de la Mercedes are trei cutii de viteze: 7G-DCT de la Getrag pentru motoarele realizate în cooperare cu Renault, de 1.3 litri turbo și 1.5 diesel, 7G-DCT produsă de Mercedes și utilizată și la vechea generație, pentru motoarele turbo Mercedes de 2 litri și 8G-DCT produsă tot de Mercedes pentru noul diesel de 2 litri.
Pe modul Sport, cutia schimbă prompt și trebuie să remarcăm sunetul superb atunci când transmisia retrogradează mai multe trepte. Cuplul de 300 Nm nu este uriaș, dar e disponibil de la 1.800 rpm și motorul împinge cu vigoare mașina nu mai grea de 1,5 tone.
Cu ecartamentele mai late și cu o distribuție a maselor bună pentru o mașină cu tracțiune față, CLA nu subvirează prea mult și oferă o experiență de condus foarte plăcută. Motorul pe benzină este mai potrivit spiritului unui coupé cu patru uși mai ales că te bucuri și de sunetul sport al eșapamentului, dar trebuie să iei în calcul și un consum în jur de 10 l/100 km.
Noul CLA nu este atractiv doar la condus ci și prin felul cum arată. Noua parte frontală bot de rechin cu grila coborâtă și farurile orientate în jos spre grilă ca și capota lungă cu cele două nervuri îi conferă un look dinamic. Iar în spate, stopurile alungite din două bucăți îi dau aerul unui GT rasat.
Sistem multimedia spectaculos și cu un soft foarte bun
La interior, remarcăm noul sistem multimedia MBUX cu cele două displayuri de 10,25 inci care arată superb și oferă o rezoluție de iPad dar nu sunt deloc ieftine: 773 euro displayul sistemului multimedia, 535 euro displayul configurabil al indicatoarelor de bord și 654 euro navigația pe hard disc plus încă 297 euro pentru realitatea augmentată.
Sunt mulți bani dar merită pentru că puteți configura displayul indicatoarelor în multiple feluri, deoarece fiecare mod – Sport, Progressive, Classic, Understated și Standard – are la rândul lui șase teme diferite. Apoi, ecranul multimedia poate fi controlat și de la touch-ul de pe volan, tactil, prin comandă vocală și de pe touchpad-ul generos ca dimensiuni.
Deși e mai precis decât la Lexus, soluția cu touchpad nu este mai bună decât cea cu clasicul controller însă ai la dispoziție alte trei moduri. Iar comanda vocală face progrese de la un model la altul. Activezi sistemul cu „Hey Mercedes” și apoi spui „I am hungry” și îți găsește restaurant în zonă sau spui „I need a hotel” și îți afișează cele mai apropiate hoteluri cu review-urile de pe tripadvisor.
Interiorul este de asemenea un mare pas înainte pentru că în spate este sensibil mai mult loc la genunchi deși pe hârtie spațiul la genunchi a crescut cu numai 1 mm. La cap însă a rămas cam același spațiu în sensul că persoane înalte de 1,80 metri vor atinge plafonul cu capul dacă se comandă trapa panoramică. Un mare progres se înregistrează la vizibilitate.
Noile displayuri extralate de 10,25 inci sunt mai plate, iar parbrizul nu mai este atât de aplatizat, astfel că în față, câmpul vizual este mult mai mare și nu mai ai acea senzație de claustrofobie. Și spre spate vizibilitatea este net mai bună.
Poziția de condus este destul de joasă și scaunele sport îmbrăcate în piele cu Alcantara oferă o susținere foarte bună însă soluție cu tetiera integrată nu este optimă. În cazul persoanelor înalte, nu ai o susținere optimă în zona cefei.
Volumul portbagajului de 460 litri este mai mic cu 10 litri însă noi am apreciat deschiderea mai largă cu 26 cm datorită noilor stopuri din două bucăți și bancheta fracționabilă 40/20/40% care permite încărcarea obiectelor lungi.
Sub 40.000 euro pentru CLA 220 cu transmisie automată este un preț destul de rezonabil, iar cu pachetul AMG ajunge la circa 41.300 euro. Cu opțiunile de sistem multimedia de top, sisteme de asistență și scaune reglabile electric, prețul se duce spre 50.000 euro. Însă ce alt coupé cu patru uși poți cumpăra la acești bani?
Verdict
Noul Mercedes-Benz CLA nu este doar o mașină la fel de frumoasă ca și precedentul model, ci este și mult mai practic. Confortul la rulare și nivelul redus de zgomot sunt în progres. Noul sistem multimedia este spectaculos și eficient, iar motorul turbo de 2 litri 100% Mercedes este alegerea optimă. Dacă alegi un CLA, atunci alege unul cu motor și cutie 100% Mercedes. Astfel, te vei bucura pe deplin de calitățile unui Mercedes.
- pațiu interior în progres
- Vizibilitate foarte bună
- Confort la rulare de top
- Nivel de zgomot foarte redus la viteze mari
- Sistem multimedia inteligent și intuitiv
- Scaunele cu tetierele integrate nu au formă optimă
- Sistem multimedia scump
- Touchpad neergonomic
DATE TEHNICE | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLA 220 7G-DCT |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.991 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/5.500-6.100 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 300/1.800 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.688/1.830/1.439 |
Ampatament (mm) | 2.729 |
Volum portbagaj (l) | 460 |
Masă la gol (kg) | 1.490 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,0 |
Viteză maximă (km/h) | 241 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 8,0/4,8/6,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 138 |
Preț (euro cu TVA) | 38.996 |