Test Mercedes GLA 200 d 4Matic: SUV cu drepturi depline

test Mercedes GLA 200 d 4Matic 2020

Mercedes decide să atace frontal BMW X1 și Audi Q3 cu un SUV veritabil. A doua generație Mercedes GLA beneficiază de evoluția platformei MFA și oferă poziția înaltă de condus tipică SUV-urilor.Test cu Mercedes GLA 200 d 4Matic.

Foto: Bogdan Grigorescu

Toți cei care căutau un SUV compact premium veritabil strâmbau din nas la vederea lui GLA. Spațiul restrâns, vizibilitatea slabă, garda la sol mică erau argumentele contra. Cei care se uitau însă după un A-Class polivalent, cu alură de crossover erau însă fericiți. Se pare că nu au fost însă suficienți clienți și că un SUV clasic avea un potential mult mai mare, așa că Mercedes a decis că e timpul pentru trecerea de la un crossover compact la un SUV veritabil care să fie mai spațios, mai practic, să ofere vizibilitate mai bună și să devină o alternativă mai atractivă pentru familiile tinere.

Interior mai spațios și mai luminos 

Pentru a obține toate aceste deziderate, evoluția platformei MFA a fost baza perfectă deoarece ampatamentul mai mare cu 30 mm (2.729 mm față de 2.699 mm) a degajat mai mult loc la interior. Noul model este cu 104 mm mai înalt și arată acum ca un SUV veritabil. Lungimea de 4.419 mm (14 mm mai scurtă decât primul GLA) este cu 9 mm mai mică decât la B-Class dar GLA este cu 49 mm mai înalt decât B-Class. Astfel, șoferul stă cu 52 mm mai sus decât în B-Class și cu 140 mm mai sus decât în A-Class.

test Mercedes GLA 200 d 4Matic 2020

Așa cum spuneam și la începutul articolului Mercedes a dorit să ofere mai multe avantaje practice pentru noul GLA. Astfel, GLA preia de la B-Class modularitatea foarte bună cu bancheta spate care culisează 14 cm (428,40 euro) și scaunul pasagerului față rabatabil (178,50 euro) în timp ce bancheta spate fracționabilă 40/20/40% și spătarul înclinabil sub mai multe unghiuri sunt standard. Podeaua mobilă permite obținerea unei suprafețe perfect plane la rabatarea banchetei dacă se montează în poziția de sus.

În spate pasagerii stau confortabil pe bancheta cu spătarul foarte bine profilat și un șezut suficient de lung. Înălțimea și ampatamentul mai mare au degajat mai mult loc în spate. Pasagerii au mult loc la cap și mai ales la genunchi, unde spațiul a crescut cu nu mai puțin de 12 cm. În plus, interiorul oferă senzația de spațiu mai aerisit. Este mai mult loc și la umeri și nu mai ai acel sentiment de claustrofobie conferit de geamurile mici și linia înaltă a caroseriei.

Stând cu 97 mm mai sus decât la modelul precedent, șoferul are o vedere mai bună asupra drumului și în plus și vizibilitatea de jur împrejur este superioară. Scaunele față sunt tari dar excelent profilate, au tetiere separate și reglaj manual al lungimii șezutului (standard la linia de echipare Progressive 1.814,75 euro, se mai poate opta pentru Style și AMG).

Linia Progressive vine și cu tapițerie de piele sintetică Artico, volan multifuncțional îmbărcat în piele și jante de aliaj de 18 inci în timp ce ornamentele de lemn de tei negru mat poros (309,40 euro) din bord și de pe fețele de uși arată superb.

test Mercedes GLA 200 d 4Matic 2020

Volumul portbagajului a crescut puțin însă acesta este mai mic decât la rivalii săi. Înălțimea portbagajului este destul de mică din cauza lunetei înclinate. Cine dorește însă mai mult spațiu în portbagaj dar și opțiune de 7 locuri poate alege pătrățosul GLB, care este doar cu puțin mai scump.

Gardă la sol în continuare destul de mică 

Păcat că garda la sol a rămas în continuare mică de 143 mm, cu doar 9 mm mai mult decât la fostul model. Iar versiunile 4Matic care vin și cu pachet Off-road standard au aceeași gardă la sol. Se pare că Mercedes a păstrat o gardă la sol mică deoarece a pus accent pe o aerodinamică mai bună care contribuie la obținerea unui consum mai redus. Totuși, 143 mm este puțin pentru un SUV compact premium mai ales că tracțiunea integrală 4Matic oferă suficiente rezerve pentru a ataca terenuri accidentate.

Adio Renault! Doar motoare diesel Mercedes 

În premieră la gama compactă, Mercedes renunță la motorul 1.5 dCi de la Renault și în domeniul diesel oferă doar motoare Mercedes. Astfel, clienții pot alege între trei trepte de putere ale motorului OM 654 q montat transversal: 116 CP (GLA 180 d), 150 CP (Mercedes GLA 200 d 4Matic, modelul de test) și 190 CP (GLA 220 d 4Matic).
GLA vine cu trei tipuri de suspensie: Comfort standard cum era și pe mașina de test, Comfort cu gardă la sol coborâtă (440,30 euro) și adaptivă (1.178,10 euro).

Suspensie standard Comfort echilibrată 

Platforma MFA2 aduce mai multe îmbunătățiri printre care o izolare fonică și o rigiditate mai bună a caroseriei. La condus, mașina se simte foarte legată și caroseria este închegată și bine rigidizată. Cu jantele de 18 inci standard la echiparea Progressive suspensia Comfort oferă un confort foarte bun la rulare dar amortizarea denivelărilor scurte este resimțită de pasagerii din spate. Pe viraje însă, ruliul este mic și SUV-ul greu de 1.670 kg se conduce plăcut chiar dacă nu este foarte agil.

test Mercedes GLA 200 d 4Matic 2020

Cele trei moduri de rulare Eco, Comfort și Sport nu modifică doar răspunsul motorului și al direcției ci și distribuția cuplului. Astfel, pe modul Sport se transferă până la 30% spre puntea spate în timp ce la Eco și Comfort doar 20%.

Pe modul Off-road care vine standard la versiunile 4Matic, distribuția cuplului este de 50/50% și cuplajul interaxial acționează ca un diferențial blocabil. În off-road suspensia Comfort este foarte permisivă, GLA fiind printre cele mai confortabile SUV-uri compacte în teren accidentat.

Atmosfera la bord este silențioasă, dar inevitabil, montarea transversală a motorului OM 654 produce mai multe zgomote la viteză mare decât la GLC unde același motor este montat longitudinal. De asemenea, apar și unele zgomote la rulare datorită pneurilor relativ late.

Motor diesel puternic și rafinat 

Dinamic vorbind, motorul turbodiesel de 2 litri al lui Mercedes GLA 200 d 4Matic este o alegere înțeleaptă deoarece are un cuplu sănătos de 320 Nm încă de la 1.400 rpm care rămâne constant până la 3.200 rpm.

Cutia automată cu 8 trepte și dublu ambreiaj schimbă confortabil ca o cutie cu convertizor de cuplu dar și rapid în același timp iar șoferul are la dispoziție și padele în spatele volanului pentru o schimbare manuală. Doar la pornire, cutia automată are o mică ezitare. A opta treaptă este destul de lungă pentru a oferi economie la viteze de autostradă.

test Mercedes GLA 200 d 4Matic 2020

Pentru că veni vorba de consum, Mercedes anunță un consum oficial de 5,6 l/100 km iar noi am obținut pe un parcurs combinat o valoare de 6,7 l/100 km, competitivă pentru acest segment.

Echipare standard decentă 

Prețul de 40.690 euro cu TVA al lui Mercedes GLA 200 d 4Matic nu este mic la care se adaugă 1.814,75 euro pentru lina Progressive. Însă de banii aceștia primiți un diesel de 2 litri și 150 CP cuplat cu transmisie automată cu 8 trepte, tracțiune integrală cu pachet Off-road, tapițerie de piele Artico, jante de 18 inci, faruri cu LED, sistem multimedia MBUX cu radio digital și touchpad, hayon electric și climatizare automată Thermotronic.

Pentru a avea însă versiunea de top a sistemului MBUX cu indicatoare de bord digitale afișate pe ecranul de 10,25 inci și un ecran de dimensiune similar pentru sistemul multimedia plus navigație pe hard disc și un sistem audio Hi-Fi trebuie să mai plătiți încă 3.192 euro pe pachetul Premium.

test Mercedes GLA 200 d 4Matic 2020

Verdict

A doua generație Mercedes GLA este un SUV veritabil iar interiorul elegant, de calitate și solid construit va răpi cu siguranță mai mulți clienți de la BMW X1 și Audi Q3. Trenul de rulare standard oferă un bun compromis și echiparea standard este decentă. Concurența însă vine și din interior de la Mercedes GLB, mai mare,mai practic și cu opțiune de 7 locuri care este doar cu 1.200 euro mai scump.

  • Interior rafinat și elegant
  • Echipare standard decentă
  • Spațiu interior generos
  • Vizibilitate în mare progres
  • Sistem multimedia de top
  • Tracțiune foarte bună
  • Diesel viguros
  • Consum decent
  • Preț mare
  • Unele opționale scumpe
  • Manevrabilitate medie
  • Motor ușor zgomotos la turație mare
  • Volum portbagaj mai mic decât la unii rivali
Date tehnice Mercedes-Benz
ModelGLA 200d 4Matic
Motor/nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree cmc)1.950
Putere maximă/turație (CP/rpm)150/3.400-4.400
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)320/1.400-3.200
Transmisieintegrală
Cutie de viteze automată, 8 trepte
L/l/h (mm)4.410/1.834/1.611
Ampatament (mm)2.729
Volum portbagaj (l)425-1.420
Masă la gol (kg)1.670
Accelerație 0-100 km/h (s)8,9
Viteză maximă(km/h) 205
Consum mediu (l/100 km)5,6
Emisii CO2 (g/km)146
Preț (euro cu TVA)40.690

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top