TEST Mercedes GLE Coupe versus BMW X6. GLE Coupe este răspunsul lui Mercedes după 7 ani de domnie liniștită a lui BMW X6 care nu a avut niciun concurent până acum.Test comparativ cu versiunile diesel Mercedes GLE 350d 4Matic Coupe și BMW X6 xDrive 40d.
În 2008 BMW a lansat moda SUV-urilor coupe grefând o siluetă de coupe cu patru uși pe o caroserie de SUV care utiliza platforma lui X5. Ideea a fost genială pentru că BMW a vândut 280.000 de unități X6 din mai 2008 la un preț mai mare decât X5, care, pe de altă parte, a continuat să se vândă la fel de bine ca și înainte de apariția lui X6.
BMW X6 nu a avut 7 ani de zile niciun concurent, mulți constructori rivali considerând această nișă doar o modă trecătoare. Însă nu a fost așa, iar Dieter Zetsche, președintele Daimler, a declarat de curând că această modă este departe de a se fi sfârșit. De aceea, Mercedes a pornit pe acest drum, dar a trebuit să aștepte faceliftul lui ML transformat în GLE pentru a transpune în realitate proiectul unui SUV coupe aprobat în vara lui 2011.
Având ca referință originalul X6, țelul Mercedes a fost de a crea o mașină mai dinamică și mai ales mai spațioasă, X6 primind numeroase critici referitoare la spațiul restrâns pentru cap în spate. Mercedes a rezolvat această problemă cu prețul modificării părții posterioare. La GLE, luneta face un unghi mai mare cu orizontala, fiind mai puţin aplatizată. La BMW, capacul portbagajului, luneta şi acoperişul formează o linie aproape continuă, luneta fiind aplatizată ca la un coupe clasic. De
aceea, înălțimea interioară în spate la X6 este de numai 89 cm față de 94 cm la Mercedes, care oferă mai mult loc la cap în spate. Şi poziţia banchetei este mai confortabilă în Mercedes pentru că unghiul dintre şezut şi spătar este mai puţin ascuţit, bancheta este poziţionată mai la înălţime şi pasagerii nu stau cu genunchii în aer. Prin ridicarea șezutului și rabaterea banchetei, la Mercedes se crează suprafață plană de încărcare în timp ce la BMW aceasta face un unghi cu orizontala. GLE Coupe are și un portbagaj mai mare, cu valori cuprinse între 100 și 195 litri (cu bancheta rabatată) dar bancheta se rabatează doar 40/60% spre deosebire de soluția mai practică 40/20/40% de la BMW, care are și o margine de încărcare mai joasă la portbagaj (84 cm față de 93 cm la Mercedes).
Interioarele celor două modele sunt tipice pentru cele două branduri, cu schimbătorul futurist pe consolă și pornire din buton la BMW plus, opțional, indicatoare de bord digitale și schimbător pe coloana volanului, comenzile electrice ale scaunelor pe uși și cheie de contact clasică la Mercedes. Ca și BMW, GLE Coupe dispune acum de tren de rulare adaptiv cu patru programe (Individual, Sport, Slippery şi Comfort) și de un display mai mare, de 8 inch, pentru centrala Comand Online.
GLE 350d Coupe de test dispunea de turbodieselul V6 de 3 litri și 258 CP supraalimentat cu o singură turbină, combinat cu noua transmisie automată cu 9 trepte și suspensia Airmatic (2.120,40 euro optional) plus pachetul AMG de exterior (3.596 euro, include jante de 21 inch) și de interior (2.108 euro, include scaunele sport îmbrăcate în piele Nappa) în timp ce BMW i-a opus un X6 xDrive 40d echipat cu turbodieselul bi-turbo de 3 litri și 313 CP supraalimentat cu două turbine montate în serie, combinat cu transmisia automată cu 8 trepte și trenul de rulare Comfort cu suspensie pneumatică la puntea spate (1.894 euro). Cine vrea mai mult sport poate comanda Active Curve System (opțional 3.906 euro la GLE 450 AMG 4Matic și standard la GLE 63 AMG) la Mercedes sau pachetul Professional la BMW (include barele stabilizatoare active și suspensia pneumatică pe spate, 5.367 euro) plus direcția activă (1.210 euro).
Scaunele standard de pe X6 de test nu oferă acelaşi sprijin lateral ca cele sport AMG, iar reglajul electric costă extra (1.158 euro) ca şi scaunele sport (516 euro). În BMW poziţia de condus este ceva mai joasă în timp ce în Mercedes se stă 5 cm mai sus.
Deși echipat cu uriașele jante AMG de 21 de inch încălțate cu pneuri foarte late 275/45 R 21 pe față și 315/40 R 21 pe spate, suspensia pneumatică la toate roțile din GLE Coupe oferă mai mult confort pe modul Comfort decât cea pneumatică doar pe spate de la BMW pe același mod, aceasta din urmă simțindu-se mai rigidă, mai ales pe drumurile cu asfalt cariat.
Cu 55 CP în plus și cu 70 kg în minus, BMW accelerează mai repede de la 0 la 100 km/h și atinge o viteză maximă mai mare cu 14 km/h. Aici, motorul bi-turbo diesel al lui BMW își demonstrează avantajele. Însă avantajul celor două turbine de la BMW dispare la utilizarea în oraș și la turații mici și medii. Deși cu două turbine montate în serie, cea mică pornind de la turații mici pentru a reduce inerția, cuplul maxim de 630 Nm al lui BMW este cu doar 10 Nm mai mare decât cel al lui Mercedes și este obținut la o turație cu doar 100 rpm mai joasă (1.500 rpm față de 1.600 rpm la Mercedes). Avantajul de putere al lui BMW se concretizează la viteze mari și accelerații dar nu și în domeniul de turaţii uzuale unde ambele motoare oferă mult confort în conducere și multă putere de antrenare. Deși cu două turbine, motorul BMW este mai eficient atât pe hârtie (consumă cu 0,7 l/100 km mai puțin decât Mercedes) cât și în practică. Noi am înregistrat un consum de 11,8 l/100 km la Mercedes față de 10,8 l/100 km la BMW. Pneurile foarte late de pe GLE de test și masa mai mare afectează consumul.
Însă, surprinzător, direcția electrică de la Mercedes este mai incisivă, mai sportivă și oferă un feedback mai bun decât cea de la BMW, care utilizează aceeași soluție tehnică.
Atunci când se exagerează în viraje, cele două modele îşi arată limitele. Vorbim de mastodonţi de 2,2 tone cu un centru de greutate înalt. În virajele luate la limită, se simt inerţia maselor mari şi forţele centrifuge importante.
Noi am testat versiunile GLE 350 d şi X6 xDrive 40d, între care există o diferenţă de preţ de de aproape 5.000 de euro. Și la BMW există un diesel cu o singură turbină și exact aceeași putere de 258 CP ca la GLE 350 d Coupe, care costă aproape la fel ca Mercedes GLE 350 d Coupe: 70.680 euro faţă de 70.370 euro. Însă chiar şi dacă comparăm versiunile echivalente de putere, Mercedes este avantajat, oferind o echipare standard mai bună. Farurile inteligente adaptive cu LED, camera de luat vederi pentru marşarier care este absolut necesară având în vedere spatele înalt şi vizibilitatea precară spre spate de la ambele modele şi scaunele cu reglajele electrice de bază şi încălzite sunt standard la Mercedes în timp ce la BMW se plătesc. Asta face ca la dotări echivalente Mercedes să aibă un avantaj de preţ de circa 4.000 de euro. BMW are tapiţerie de piele natur în standard în timp ce la Mercedes se oferă standard tapiţerie de piele artificială, cea naturală fiind în opţiune.
Verdict AutoExpert
Niciodată nu e prea târziu. Noul Mercedes GLE Coupe, singurul rival al lui BMW X6, a învățat din greșelile deschizătorului de drumuri și a optimizat conceptul de SUV coupe, construind o mașină mai spațioasă și mai confortabilă. Surprinzător, Mercedes a intrat și pe terenul lui BMW, având o direcție mai incisivă și mai plăcută. Și peste toate acestea, trebuie să remarcăm politica foarte agresivă de prețuri a lui Mercedes, care vine cu o echipare standard mai completă, oferind un avantaj de circa 4.000 de euro la motorizare echivalentă. În testul de față, BMW are un avantaj la accelerații și viteză maximă datorită puterii suplimentare, dar este remarcabil că Mercedes a creat un diesel cu o singură turbină la fel de plăcut în utilizare ca cel bi-turbo de la BMW.
DATE TEHNICE | BMW | Mercedes |
---|---|---|
Model | X6 xDrive 40d | GLE Coupe 350 d |
Motor/nr.cilindri | L6, turbodiesel | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 | 2.987 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 313/4.400 | 258/3.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 630/1.500-2.500 | 620/1.600 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 9 trepte |
Tip anvelope | Goodyear Eagle F1 | Pirelli P Zero |
Dimensiuni anvelope | 255/50 R19 | 275/45 R21 107Y- 315/40 R21 111Y |
Sistem de frânare față/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 4.909/1.989/1.702 | 4.900/2.003/1.731 |
Ampatament (mm) | 2.933 | 2.915 |
Diametru de bracaj (mm) | 12,8 | 11,80 |
Gardă la sol (mm) | 21 | |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.180/715 | 2.250/650 |
Volum portbagaj (l) | 550-1.525 | 650-1.720 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,8 | 7,0 |
Viteză maximă (km/h) | 240 | 226 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 7,0/5,7/6,2 | 7,5/6,4/6,9 |
Volum rezervor (l) | 85 | 93 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | EU6/163 | EU6/180 |
Preț de bază | 75.144 | 70.370 |