Un brotac și o broscuță își dau umeri, căutând celebritatea în trafic. Culmea, nici n-au nevoie să se lupte, pentru că sunt inundați de un val de simpatie atât de mare, încât nu pot să-i țină piept nici împreună. Ce este, de fapt, simpaticul Microlino și care e scopul lui pe Pământ? Foto: Bogdan Grigorescu
Nu știu dacă un poster cu papa Francisc în lenjerie intimă afișat pe fațada magazinului Unirea Shopping Center ar atrage atenția mai mult decât un Microlino în trafic. Am fost vânat de cetățeni curioși, vloggeri înnebuniți să tragă câteva cadre cu mașina, doamne fermecate, copii amuzați… Am fost arătat cu degetul, țintit cu lentila.
Am fost lăsat să intru-n față pe cedează trecerea, provocat la liniuțe în trafic, chiar ghidat în parcare. Am primit de la prieteni poze cu mesajul „ia uite ce mașină am văzut azi“, fără să-și dea seama vreunul că fix eu eram la volan. Am fost permanent în centrul atenției și am făcut spectacol, fără să vreau. Dar ce-l face pe Microlino atât de special?
În primul rând, faptul că e născut în Elveția și asamblat manual în Italia, iar 80% din piese vin din Europa. Apoi, firește, forma. Dacă-ți amintește de un alt model, acesta este Isetta, fabricat din 1953 până-n ’62, de diferite companii. I se mai spunea și „Frigiderul“, datorită (sau din cauza, de gustibus) ușii care se deschide în față. Silueta e total atipică și pare că mașina merge permanent în marșarier.
➡ Vezi aici lista completă de prețuri! 💡
Are ochi precum o broscuță, în esență două blocuri ce integrează farurile și oglinzile retrovizoare. Acestea din urmă se reglează apăsând cu degetul pe sticlă, în cel mai simplu mod, iar o oglindă centrală nu există. Există două benzi luminoase, una în față, alta în spate, iar jantele au diametre de 13 inchi, precum cele de Dacii 1300.
Există trei niveluri de echipare, Urban, Dolce și Competizione, ultimele două fiind prezente în fotografiile noastre. Dolce, cea roșie cu cabină albă, evocă un stil retro, iar Competizione, cea kaki, trezește simțurile sportivilor, fapt evident dacă privești „monstruoasele“ valori din fișa tehnică a mașinii. Puterea, invariabil, este de 17 cai, iar cuplul maxim dezvoltat atinge 89 Nm, toți fiind transmiși către puntea din spate, ca la monoposturile de Formula 1. Sunt disponibile trei baterii, de 5,5, 10,5 și 15 kWh (autonomii declarate de 93, 177, respectiv 228 km). Ambele mele exemplare au venit dotate cu bateria de mijloc.
Apăsarea butonului de pe banda neagră aflată sub farul din dreapta face ca ușa să se deschidă automat, spre față, lăsând o deschidere uriașă. Te ții de volan și intri în burta monstrului, unde te așteaptă mai multe dotări decât la orice cvadriciclu. Pe prima, o remarci stupefiat când tragi de ușă: soft-close, ca la Audi A8 și frații din segmentul de lux. Apoi, ai două ecrane digitale, unul central tactil, altul aflat în spatele volanului, configurabil cu două teme. Și mai ai plafonieră, încălzire, ventilație și o banchetă suficient de încăpătoare pentru doi adulți.
➡ Citește aici testul cu scuterul Gentle Electric! 💡
Piesa de rezistență este trapa din material textil, pe care o deschizi și o închizi manual într-o secundă și pe lângă care pot să confirm că nu plouă. Sistemul de sunet este o boxă cilindrică portabilă, pe care, probabil, o vei căra mereu în casă, de teama hoților. Și mai e și portbagajul de 300 l, adică imens pentru gabaritul broscuței.
Ca să pornești, dai la cheie, se aprind ambele ecrane, apeși frâna de picior, cobori frâna de mână clasică, rotești selectorul transmisiei până la D, apoi pleci la plimbare. Jucăria se mișcă incredibil de fâșneț. De multe ori, reușește să „dea rușine“ la semafor multor mașini convenționale. Există și un mod rachetă, cu cea mai amuzantă iconiță din industrie desenată pe buton. Dacă-l apeși, poți accelera până la 50 km/h în 5 secunde, în timpul demarajului apărând pe ecran flăcări în spatele mașinii.
Fiecare accelerare este însoțită de un sunet puternic, continuu, venit de la motorul electric, care se acutizează pe măsura creșterii vitezei. Pare că accelerezi naveta Enterprise către Warp 1, viteza sunetului, doar că vehiculele din jur nu se lungesc precum fideaua, ca stelele din Star Trek, ci își păstrează forma chiar și la viteza maximă, de 90 km/h. Nu ai servodirecție care să te asiste. Dar, la 400 kg fără baterii, n-o să te plângi decât, poate, la învârtirea volanului pe loc. Ai, în schimb, o suspensie decentă, care ține bine mașina pe șosea și care nu scutură peste măsură. Doar ampatamentul mic o mai face să țopăie peste limitatoarele de viteză.
➡ Citește aici testul cu Citroen Ami 💡
Indiferent cât de amuzant ar părea, cel mai greu cu mașina asta este să parchezi corect. Știu, are 2,52 m lungime și 1,47 lățime, dar nu gabaritul e problema, ci faptul că se îngustează spre spate. Așa că trebuie să renunți la obișnuința de a alinia mașina cu bordura, la parcarea laterală, sau la mașina din dreapta, la parcarea cu spatele, pentru că, la ieșirea din ea, o să remarci că e… parcată strâmb! Dacă te obișnuiești cu asta, vizibilitatea excelentă și diametrul de bracare simbolic transformă manevrele în joacă de copil.
Autonomia? Nesperat de bună pentru un cvadriciclu. În cazul meu, care am profitat din plin de dinamica mașinii, Microlino a parcurs 100 km cu o încărcare. Dacă o lăsam mai moale, treceam de 110. Când a plouat și am folosit încălzirea și ștergătoarele, la cea mai aglomerată oră a zilei (8 dimineața), pe cea mai aglomerată rută (spre Pipera), la 6°C, Microlino a avut o autonomie reală de 70 km.
Prețuri Microlino în România
Și, da, poți să-l conduci de la 16 ani, cu permis B1. Și, da, se încadrează în programul Rabla, caz în care prețul de bază de 18.990 de euro al versiunii cu baterie de 5,5 kWh scade la 13.990, iar cel de 22.490 al versiunii cu baterie de 10,5 kWh scade la 17.490. Dacă țintești sus, la bateria de 15 kWh, va trebui să plătești 23.990 de euro (18.990 prin Rabla).
Verdict AutoExpert
Dacă orașele din Elveția s-au umplut de modele Microlino, nu văd niciun motiv pentru care cele din România n-ar face-o. A, ba da, din cauza nivelului de trai poate, care ne obligă pe mulți să avem o singură mașină bună la toate. Dar, pentru cei care-și permit și, eventual, au și copii de 16–17 ani, mașina asta e aur în oraș!- Aspect exterior șocant
- Echipare foarte bogată pentru un cvadriciclu
- Calitate percepută excelentă, fără zgomote parazite
- Autonomie reală bună, accelerații rapide
- Preț mare raportat la prestații, nu și la factorul uau
DATE TEHNICE | Micro |
---|---|
Model | Microlino 10,5 kW |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 17 |
Cuplu maxim (Nm) | 89 |
Tracțiune | spate |
Cutie de viteze | reductor cu 1 treaptă |
L × l × h (mm) | 2519 × 1473 × 1501 |
Ampatament (mm) | nc. |
Volum portbagaj (l) | 300 |
Masă la gol (kg) | 450 (fără baterie și șofer) |
Accelerație 0–50 km/h (s) | 5 |
Viteză maximă (km/h) | 90 |
Capacitate baterie (kWh) | 10,5 |
Consum mixt (kWh/100 km) | nc. |
Autonomie WMTC (km) | 177 |
Preț de bază (euro) | 22.490 |
Preț exemplar testat (euro) | 22.490 |