Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

Crossoverul care a adoptat linia genialului Mini s-a maturizat și oferă acum un interior spațios, ideal pentru călătorii de familie. Beneficiind și de platforma compactă utilizată pentru X1 și Seria 2 Active Tourer, prestațiile și confortul sunt în creștere. Primul test în România cu Countryman Cooper SD All4. Foto: Bogdan Paraschiv

Gama Mini a intrat în faza de maturizare. După eșecul comercial al exoticelor Coupe/Roadster/Paceman construite pe baza celei de-a doua generații moderne Mini, a treia generație s-a concentrat pe versiunile cele mai bine vândute: 3 uși, cabrio și Countryman la care s-a adăugat versiunea nouă cu 5 uși, în  timp ce conceptul lui Clubman a fost schimbat radical înregistrând un plus semnificativ în vânzări. Rețeta este simplă și clară. ADN-ul iconicului Mini a fost transferat în crossoverul Countryman pe care îl recunoști fără probleme dintr-o mie de SUV-uri. Apoi, noua platformă UKL utilizată și la X1, Seria 2 Active Tourer și Grand Tourer a permis accesul la o echipare mai bogată și la implementarea sistemelor de asistență moderne pentru a nu pierde teren în fața concurenților recenți cum este Audi Q2, spre exemplu. Și în ceea ce privește dimensiunile, creșterea de gabarit nu a trecut neobservată. Noul Countryman este mai lung cu exact 20 cm decât fosta generație, măsurând 4,30 metri în lungime și devenind astfel cel mai lung model Mini (Clubman se oprește la 4,25 metri). Creșterea cu 7,5 cm a ampatamentului este în beneficiul pasagerilor din spate care se bucură de un spațiu la genunchi identic cu cel de la X1. Din acest punct de vedere, Countryman nu este un rival pentru Audi Q2 ci atacă direct Q3. Ca să fim clari, BMW are acum două SUV-uri compacte: X1 și Countryman.

Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

 

Și portbagajul a beneficiat de o creștere substanțială de 100 litri, astfel că noul Countryman este acum un crossover ideal și pentru familie. Dincolo de gabarit, Countryman este o mașină cu adevărat specială, având un interior care păstrează respectul pentru modelul original. Instrumentul rotund imens din centrul planșei de bord păstrează poziția de la original și de la primul Mini modern, doar că acum, în locul vitezometrului regăsim displayul sistemului multimedia ultrasofisticat.

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

Și ca în cazul Seriilor 7 și 5 de la BMW, displayul este acum tactil, dar poate fi operat ca și înainte prin controllerul atât de familiar la BMW și Mini. Și să nu uităm și de head-up display (611 euro opțional, prezent pe mașina de test) sau de senzația de mândrie pe care ți-o dă logo-ul Mini proiectat pe asfalt când deschizi ușa (parte a pachetului Mini Excitement care include și iluminare ambientală de diverse culori (255 euro).

 

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 ATProtagonistul testului este versiunea de top echipată cu dieselul cel mai puternic de 190 CP combinat cu transmisie automată cu 8 trepte și tracțiune integrală All4. Acesta era configurat ca un model de showroom cu aproape tot ce se poate comanda opțional și menționăm aici pachetul Wired (include sistem de navigație Professional cu ecran de 8,8 inch în loc de 6,5 inch, încărcare wireless pentru telefon, 1.884 euro), tren de rulare adaptiv Mini Driving Modes 285 euro cu trei moduri de rulare – Green, Mid și Sport –  plus suspensie adaptivă (509 euro), pilot automat adaptiv (407 euro), tapițerie piele MINI Yours Lounge (2.027 euro) și scaune reglabile electric cu memorie pentru șofer, dar fără masaj (1.222 euro, chestiile burgheze au rămas pentru BMW, Mini este alt spirit), faruri cu LED adaptive (1.008 euro).

 

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 ATFață de vechiul Countryman, s-au schimbat destul de multe la interior. Înainte, totul, sau aproape totul, era rotund la interior: gurile de ventilație, spațiul de depozitare de la baza consolei centrale și chiar și forma șezutului scaunelor față. Acum, interiorul este mai puțin funky, dar mai matur, mai curat, mai high-tech, cu elemente cromate, iluminare interioară elegantă și o rearanjare a comenzilor blocului climatizării automate, standard la Cooper SD. De asemenea, noile scaune sport standard, cu reglaj și pentru lungimea șezutului, oferă o ședere mai confortabilă decât la vechiul model la care șezutul rotund era cam îngust.

 

 

 

Test Mini Countryan SD All4 AT Și în spate, Mini renunță la soluția irațională cu două scaune individuale și Center Rail (și înainte era disponibilă la alegere fără extrapreț banchetă spate cu trei locuri) în favoarea unei banchete clasice și foarte practice cu spătarul fracționabil 40/20/40%, înclinabil sub diverse unghiuri și șezutul fracționabil asimetric care culisează pe distanța a 13 cm (opțiune prezentă pe mașina de test, 304 euro) la fel ca la X1 și Active Tourer. Zona centrală a spătarului banchetei, acel 20%, poate fi rabatat pentru a transporta obiecte lungi cum ar fi schiurile, dar poate fi utilizată și pe post de cotieră. Nu lipsesc nici gurile de ventilație plasate central spate care împreună cu spațiul enorm la genunchi în spate oferă un confort regesc pentru un Mini.

 

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

Mașina de test avea tracțiune integrală All4 care este disponibilă la toate versiunile pentru circa 2.000 de euro în plus. Cu sistemul All4 la bord, Countryman este un crossover 100% ideal și pentru excursii pe macadam la fel ca și vărul său X1 cu care împarte aceeași platformă tehnică.

 

 

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

Versiunea Cooper SD este echipată cu exact același turbodiesel de 2 litri și 190 CP cuplat la transmisia automată Aisin cu 8 trepte ca și în cazul lui X1 xDrive 20d. Motoarele amplasate transversal la noua platformă compactă BMW sunt combinate cu transmisia automată cu 8 trepte Aisin, cutia ZF fiind rezervată motoarelor amplasate longitudinal.

 

 

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

Surprinzător la prima vedere, dar perfect în spiritul Mini, Countryman are performanțe mai bune decât X1 echipat cu același motor deși acesta este cu doar 14 cm mai lung și cu doar 30 kg mai greu. Countryman este mai rapid la toate disciplinele decât X1: accelerează de la 0 la 100 km/h cu 0,9 secunde mai repede, kilometrul cu start de pe loc este parcurs cu 0,8 secunde mai repede, iar pe circuitul casei de la Vairano, Countryman a fost mai rapid cu o secundă și jumătate!

 

 

Cu siguranță, acest Mini e un tip exuberant și la volan se simte acel spirit care gravitează în jurul planetei Mini. Poate este puțin exagerat să spunem că noul Countryman are acel feeling de kart la condus care a fost propriu primei generații Mini Cooper S dar care s-a atenuat puțin la următoarele două generații datorită unor cerințe de confort în creștere. Însă nu este deloc exagerat să spunem că acest Countryman se simte mai incisiv și mai ușor decât X1 chiar dacă distribuția maselor este puțin mai mare pe față decât la X1: 58/42% față de 56/44%.

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 ATCu tracțiune integrală la bord, fenomenul subvirator este mult atenuat ca și în cazul lui X1 cu xDrive. Tracțiunea integrală nu e neapărat pentru noroi ci pentru o dinamică mai bună pe șosea. Pe modul Sport și cu suspensia cuplată pe Sport, ruliul este redus și în virajele rapide Mini este extrem de incisiv. Sigur, centrul de greutate mai sus ca la Mini e un mic handicap dar sunt puține SUV-uri compacte care te îmbie să le conduci atât de dinamic mai ales că și direcția are o forță bine dozată și răspunde spontan la schimbările de direcție.

 

 

 
Test Mini Countryman Cooper SD All4 AT

În schimb, confortul nu este la nivelul lui X1, chiar dacă noul Countryman oferă un cu totul alt nivel de confort decât vechea generație. Este în continuare rigid și pe modul Comfort se simt denivelările scurte când treci peste ele cu jantele de 19 inch încălțate cu pneuri cu talon îngust, însă per total, oferă un nivel de confort în creștere. În plus, noua platformă a permis reducerea substanțială a nivelului de zgomot general. La 130 km/h zgomotul la vânt este foarte redus, iar sunetul motorului diesel a fost mai bine atenuat. Doar la pornire se aude sunetul specific de diesel pentru ca apoi motorul să devină silențios. Și astfel, poți să te bucuri și de sunetul sistemului audio Harman Kardon de 410W (805 euro, prezent pe mașina de test).

 

 

 

În schimb, consumul nu este mai economic decât la X1. Media măsurată de colegii de la Quattroruote a fost de 7,14 l/100 km față de 6,94 l/100 km la BMW și nu putem să nu remarcăm lipsa unor sisteme de asistență cum ar fi asistentul de unghi mort, asistentul de bandă activ cu corecție din direcție sau frânarea de urgență, trebuind să ne mulțumim doar cu avertizarea de frânare de urgență.

 

Verdict AutoExpert

Test Mini Countryan SD All4 ATNoul Mini Countryman este mai competent, mai rafinat, substanțial mai spațios și mai bun calitativ decât vechea generație. Utilizarea platformei UKL de la BMW a adus numai beneficii. În plus, este mai agil și mai rapid decât ruda sa de concern BMW X1, oferind un spațiu interior similar. Însă există și un minus, confortul fiind inferior celui oferit de X1 chiar dacă și la acest capitol Countryman a progresat mult. Mini Countryman mai are un avantaj incontestabil. În marea de SUV-uri de astăzi, designul preluat de la iconicul Mini este o pată de culoare și îi conferă o personalitate aparte.
DATE TEHNICEMini
ModelCountryman Cooper SD All4 AT
Motor/nr.cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.995
Putere maximã/turație (CP/rpm)190/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)400/1.750-2.500
Transmisieintegralã permanentã
Cutie de vitezeautomatã, 8 trepte
L/l/h (mm)4.299/1.822/1.557
Ampatament (mm)2.670
Gardã la sol (mm)165
Masã la gol (kg)1.465
Volum portbagaj (l)450-1.390
Accelerație 0-100 km/h (s)7,7
Vitezã maximã (km/h)220
Consum u./extr./mixt (l/100 km)5,3/4,4/4,8
Capacitate rezervor (l)51
Normã poluare/emisii CO2Euro6/125
Diametru bracaj (m)
Preț (euro cu TVA)36.720

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top