Un Mini de 300 de cai pare prea frumos ca să fie adevărat. Și totuși, dacă vorbim despre un Countryman pe care scrie John Cooper Works, totul e posibil! Foto: Bogdan Paraschiv
Șapoul pare desprins dintr-un vis, recunoaște! Ei bine, în cazul nostru mai trebuie să aduc lămuriri, pentru a înțelege pe deplin tabloul. Miniul meu are 1735 kg, stă la 18,8 cm deasupra șoselei și dispune de tracțiune integrală. Mai mult, cu ai săi 4,44 m lungime, este cel mai mare Mini din istorie. E cât un Audi Q3, cât un BMW X1, cât un Volvo XC40. Este un SUV compact cu acte în regulă. Când raportezi cei 300 de cai la aceste valori, te mai ponderezi un pic. Dar, dacă pentru sportivitate acestea sunt inconveniente clare, pentru impresie artistică și utilitate sunt trăsături ideale.
Utilitate? John Cooper Works n-a avut niciodată această caracteristică. Din 2002, când a fost fondat de Michael Cooper, fiul legendarului John Cooper, JCW a modificat modelele Mini pentru plăcere pură pe șosele și performanțe maxime în competiții. Dar, când Mini, presat de cererea clienților tot mai dependenți de SUV-uri, îi pune în față un Countryman, pârghiile cu care poate lucra sunt evident mai puține.
➡ Vezi aici prețurile lui Countryman! 💡
Marele sportiv sare în ochi de la o poștă, mai ales că exemplarul meu, în echiparea extremă, JCW, are linii sport roșii (212 euro), vopsea în două nuanțe și jante bicolore, din aliaj, de 20 de inchi. Masca nu mai are o zonă plină, ca la versiunile cu motor cu trei cilindri, ci este complet perforată, pentru a permite răcirea unității de 2,0 litri. Negrul lucios a acaparat toate ornamentele, iar în spate, cele patru țevi reale de eșapament și-au făcut loc prin deflector, în toată splendoarea lor. Per total, arată ca un Mini care a căzut în oala cu poțiune magică a lui Asterix.
Și mai mare e spectacolul la interior. Ecranul circular OLED cu diagonala de 24 cm este o premieră în industrie și are o grafică colorată, așa cum te-ai aștepta de la un Mini veritabil, și extrem de intuitivă. Se mișcă rapid și are câteva „zone fierbinți“, pe care, dacă le atingi, afișezi imediat anumite informații. De exemplu, dacă pui degetul pe valoarea autonomiei se afișează mare computerul de bord. Dacă atingi cele două cifre de sus, care indică viteza, apare cadranul vitezometrului, cu turometrul în stânga.
Cât despre Spike, cățelul care se trezește când rostești „Hei, Mini“, nu pare a avea chiar inteligența unui border collie, neoferind prea multe soluții la întrebările și comenzile pe care le primește. Al doilea ecran, head-up displayul amovibil, afișează informațiile esențiale, precum viteza și săgețile sistemului de navigație. Sub ecranul central se află un bloc de comenzi inedit, o parte din ele simulând selectoarele mașinilor de curse, dar într-un format modern.
➡ Mini Countryman, live de la IAA Munchen 💡
Precum ecranul central, și materialele intrigă, prin suprafețele mari de stofă de pe uși și bord, în timp ce uriașul plafon vitrat pune umărul la crearea unei senzații de libertate și simplitate. Toată atmosfera este îmbrăcată într-un negru sobru, cu accente colorate, fix așa cum ar trebui să arate un interior de Mini sportiv. Spațiul însă nu are legătură cu epitetul „sportiv“, ci cu segmentul SUV-urilor compacte. Este uriaș și permite călătorii în patru fără restricții, cei din spate având inclusiv loc suficient să-și țină picioarele sub scaune. Dar să ținem cont că și fosta generație avea fix același spațiu interior. Există cotiere centrale și în față, și în spate, patru mânere de viraj, câte două mufe USB-C pe fiecare rând și guri de ventilație pentru pasagerii de pe banchetă. Există de toate!
Poți chiar să glisezi bancheta pe distanța de 13 cm și să-i înclini spătarul, ca să mărești spațiul pentru bagaje. Dacă-ți iei un Mini normal, primești un portbagaj de 450 l, dar, dacă optezi pentru „anormalul“ JCW, mai scazi 10 l, acaparați de eșapamentul voluminos. Dimpotrivă, dacă mergi pe mâna versiunii electrice, care nu are eșapament, primești 460 l. Indiferent ce alegi, ai standard hayon electric.
Sportiv, dar nu chiar JCW
Dacă nu te aștepți la senzații de go kart, n-o să fii dezamăgit. Și nu folosesc întâmplător termenul, ci „copiez“ numele modului de rulare Sport. Pe lângă el mai există și alte „experiențe“, numite așa de către Mini pentru că sunt mai mult decât niște moduri de rulare. Sunt ambianțe prestabilite, ansambluri de sunete și culori asociate setărilor sistemului de propulsie, direcției și frânelor. Go Kart aduce arome de competiție, Green favorizează eficiența și le induce o stare de relaxare călătorilor, Core este echivalentul lui Comfort, în timp ce Vivid, Timeless și Balance schimbă doar ambianța interioară, fără efect asupra dinamicii.
În oraș, te bucuri de o vizibilitate decentă spre înainte, mai ales că oglinzile laterale sunt lungi și scunde, deci nu-i „ascund“ pe pietonii care tocmai pun piciorul pe trecere. Doar montanții parbrizului, un pic cam groși, pot incomoda puțin. Vizibilitatea spre spate nu impresionează din cauza lunetei scunde, dar există un sistem de camere panoramice care te ghidează natural la manevrele în locuri strâmte.
Ține cont că suspensia reglată sportiv scutură mai mult decât la versiunile convenționale, mai ales că și talonul anvelopelor este mai mic. În blocajele Bucureștiului, consumul a fost de 14 l/100 km, dar, la un trafic normal, scade la 10. JCW e blând ca un mielușel, accelerează ușor și nu smucește. Dacă însă îl treci în Go Kart, trebuie să fii atent la dozarea accelerației, pentru că este reglat prea direct, ca la curse, și poate induce șocuri în transmisie la plecarea de pe loc.
Putere pură
În afara orașului, alta e povestea. Consumul scade la 6 l/100 km pe DN, respectiv 8–9 la viteze de autostradă. Mașina accelerează rapid și se comportă exemplar în toate situațiile obișnuite din trafic. Și dacă din senin te apucă nebunia și vrei să depășești din scurt, tragi lung de clapeta din stânga volanului și activezi modul Boost, care, preț de 10 secunde, scoate untul din toate subansamblurile mașinii. Este cea mai bună scurtătură posibilă, care te scutește de căutat modul Go Kart. Oricum, nu te gândi la britanic ca la un JCW pursânge, ci ca la un SUV de performanțele căruia s-a tras la maximum.
Cei 300 de cai sunt un pic penalizați de greutatea relativ mare, sunetul incitant din habitaclu e inclusiv opera sistemului de sunet, accelerările la podea în linie dreaptă, induc torque steer, deci trebuie să ții hotărât de volan când calci pedala, când îl duci la limită pe viraje subvirează ca o tracțiune față, nu supravirează ca o integrală reglată sportiv, turometrul nu se află în câmpul vizual al șoferului, iar schimbarea treptelor de la padele se face cu o mică întârziere. Pe de altă parte, frânele sunt extrem de puternice și ușor de dozat, iar volanul gros transmite informații clare despre aderență. Per total, este un vehicul rapid, sigur și plăcut de condus alert, dar până la senzația de kart mai e un pic de drum.
- Prezență impunătoare
- Interior spațios, aerisit
- Accelerații rapide, sunet plăcut (inclusiv din boxe)
- Direcție și frâne bine reglate
- Nu este un JCW adevărat.
- Consumul urban reflectă greutatea, suprafața frontală și puterea motorului.
Date tehnice | Mini |
---|---|
Model | John Cooper Works |
Countryman All4 | |
Nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cm3) | 1998 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 300/5750–6500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/2000–4500 |
Tracțiune | integrală permanentă |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L × l × h (mm) | 4447 × 1843 × 1645 |
Ampatament (mm) | 2692 |
Masă la gol (kg) | 1735 |
Volum portbagaj (l) | 440–1460 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 5,4 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 177 |
Preț de bază (euro) | 52.419 |
Preț exemplar testat (euro) | 61.409 |