Mai merită să-ți cumperi un sistem separat de navigație într-o lume în care practic cu toții avem un smartphone și toate automobilele beneficiază (cele mai multe opțional) de un navigator integrat în sistemul multimedia? Vom afla testând sistemul de navigație Navitel E500 Magnetic.
Cu toții ne-am convins de utilitatea sistemelor de navigație: adio hărți printate pe hârtie, adio bâlbe de genul ”parcă aici trebuia la dreapta”, adio nervi și timp consumați cu orientarea în trafic. Totuși, în ultima perioadă am ajuns să fim invadați de o mulțime de dispozitive integrate sau portabile care ne promit acuratețe în determinarea poziției pe hartă și în calcularea traseului, combinată cu ușurință în utilizare, la prețuri tot mai accesibile. În condițiile în care, practic, pe orice telefon mobil poate fi instalat un program de navigare și orice mașină poate avea în dotare un sistem navi, mai merită să cumpărăm dispozitive stand-alone? Categoric, da, așa cum am concluzionat în testul complex de anul trecut. Azi am decis să testăm un sistem realizat în întregime ”in house” de către Navitel, atât ca software, cât și ca device fizic. De ce este atât de important acest aspect? Simplu: pentru că, producând întreg pachetul, Navitel promite o integrare fără cusur a hărților, cu beneficii evidente: acuratețe și promptitudine fără egal. De la promisiune până la aplicarea ei este însă cale lungă, deci ne punem ochelarii și halatul alb și pornim testarea!
Conținutul pachetului
Mai mult decât complet. Atenția acordată clienților a fost dusă la extrem, în cutie aflându-se până și un săculeț catifelat pentru transportarea sistemului, personalizat cu sigla Navitel și decorat cu negru și verde, culorile companiei.
Următoarea surpriză plăcută – suportul de montare pe parbriz are un desen plăcut, rotunjit, iar maneta care realizează sucțiunea se integrează perfect în curbura acestuia, devenind… invizibilă. Mai mult, în suport este încorporată mufa mini USB, de aceea puteți monta/demonta sistemul de pe suport fără să fie nevoie să deconectați mufa de alimentare, care va rămâne permanent cuplată la suport și va alimenta sistemul automat de îndată ce îl veți reașeza pe brațul de susținere.
Și da, am folosit intenționat termenul ”a așeza”, pentru că… asta este tot ce trebuie să faceți: fără cleme, fără ”cătare” problematică, sistemul se conectează la suport printr-un magnet integrat! O secundă: atât durează montarea/demontarea acestuia, de aceea vorbim despre portabilitate maximă! Desigur, există mufă mini USB și pe unitatea propriu-zisă, de aceea o puteți încărca de la un charger de casă, nu numai de la mașină.
Iată un cumul de calități evident încă de la desigilarea cutiei, care lasă în urmă modelele concurente. Dar cum se comportă sistemul în funcționare?
Conectarea la sateliți
De la apăsarea butonului verde ON până la apariția hărții pe ecran trec 20 de secunde: procesorul care lucrează la frecvența de 800 MHz și memoria RAM de 128 Mb sunt suficiente pentru a obține aceste valori. În câteva secunde se realizează și conexiunea la sateliți. Din meniu poți afla câți sateliți ”pun umărul” la determinarea poziției exacte pe hartă.
Acuratețea și promptitudinea
Cu siguranță, două dintre punctele forte ale navigatorului: indicațiile nu au niciun fel de întârziere și, mai mult, sistemul indică permanent poziția fidel pe hartă. Vocea feminină care rostește indicațiile în limba română are, totuși, un accent hilar, dar măcar folosește doar indicațiile strict necesare, fără să încerce să piardă timpul cu propoziții neconcludente. De exemplu, clasicul ”în 50 de metri, intrați în sensul giratoriu și părăsiți-l la a doua ieșire”, se transformă, succint, în ”50 de metri, sens giratoriu, a doua ieșire”. Dacă ieșiți de pe traseul indicat, recalcularea traseului începe cu cuvântul ”metri”, de aceea poate fi enervantă. Ghidarea în limba engleză nu are, însă, cusur.
Meniul este clar structurat și are toate opțiunile pe care vi le puteți imagina și pe care le au și sistemele concurente (selectarea unităților de măsură, a tipului rutei, etc.). În plus, poate fi selectată alertă la depășirea vitezei maxime legale (cu alegerea pragului de alertă la +10, 20, 30 km/h etc.) și, în plus, poate fi afișat un rezumat complet al călătoriei curente.
La părăsirea rutei ghidate, sistemul are un delay normal, de 1-2 secunde până când ”se dezmeticește” și recalculează traseul. Informațiile de pe ecran sunt complete și includ, în plus față de unele modele concurente, distanța parcursă din total, figurată intuitiv printr-o bară care se umple pe măsură ce mașina se deplasează. Șoferul poate, astfel, să răspundă simplu copiilor care întreabă agasant ”cât mai avem?”, arătându-le grafica de pe ecran. Merge, am probat-o!
În final, merită menționat ecranul rezistiv (ca și la celelalte modele din această gamă de preț, și la fel ca la ecranele tactile ale sistemelor multimedia ale modelelor Dacia), exact în introducerea datelor. Mai presus de majoritatea modelelor concurente cu ecran de 5 inci, care au o rezoluție de 480×272 pixeli, Navitel vine cu o rezoluție de 800×480 pixeli, care facilitează observarea fără efort a celor mai mici iconițe. Contrastul este bun, în zona superioară a segmentului de ecrane cu display rezistiv, dar niciun astfel de ecran nu m-a impresionat în această privință. Există și un stylus ascuns în muchia sistemului, care merge brici la apăsarea iconițelor, dar nu și la scroll, pentru că are bavuri din turnare și poate zgâria folia ecranului.
Nu numai navigație auto
Ei bine, sistemul poate fi folosit și pe post de modulator FM. Altfel spus, pe lângă memoria internă de 8Gb, mai există un slot pentru card Micro SD, care poate fi folosit pentru a reda muzică. Introduceți cardul Micro SD cu muzică (aparatul suportă carduri de până la 32 Gb), alegeți o frecvență și căutați-o pe aparatul de radio din dotarea mașinii. Mai mult, puteți folosi navigația și în afara mașinii, pentru că unitatea include o baterie de 1.200 mAh, care, în practică, reușește să țină sistemul ”în viață” o oră și un sfert fără alimentare, folosit pe navigație, cu luminozitatea la maximum (testat de noi). Un rezultat excelent!
Costuri
Prețul lui Navitel E500 Magnetic este situat între 500 și 600 lei, iar actualizarea hărților este gratuită pe viață. Este un preț care îl situează în zona de mijloc a sistemelor cu ecran de 5 inci, dar performanța în utilizare și ecranul îl recomandă drept o bună alegere.
Verdict
Navitel E500 Magnetic vine la un preț mediu în segment, dar are o acuratețe și o promptitudine excelente, precum și un ecran cu o rezoluție foarte bună. În plus, aduce un sistem de prindere uluitor de simplu și eficient și o baterie suficient de mare pentru 75 de minute de navigație fără sursă de alimentare. Per total – o afacere excelentă!
Model | Navitel E500 Magnetic |
---|---|
Procesor | Mstar MSB2521 |
Frecvențã procesor (MHz) | 800 |
Slot memorie | MicroSD |
Capacitate maximã memorie (Gb) | 32 |
Diagonalã ecran (inci) | 5 |
Tehnologie | touchscreen rezistiv |
Rezoluție (pixeli) | 800x480 |
Conectivitate | mini USB, jack 3,5 mm cãști |
Sistem operare | Windows CE 6.0 |
Harta | Full Europe |
Actualizare | gratuit pe viațã |
Dimensiuni (mm) | 85/38/17 |
Greutate (g) | 177 |
Acumulator | Li-Polimer |
Capacitate acumulator (mAh) | 1.200 |
Accesorii incluse | suport parbriz, încãrcãtor, cablu mini USB, manual operare |