Motor nou, transmisie nouă, sistem multimedia nou: Nissan Qashqai, best-seller-ul SUV-urilor compacte din Europa în 2017, a primit un update consistent.
Exclusiv – Cât costă Nissan Qashqai cu noile motoare 1.3 DiG-T și 1.7 dCi
Mai rapid, mai economic, mai prietenos cu șoferul: așa arată Qashqai, după ce și-a schimbat toată gama de propulsoare pe benzină și a primit o cutie automată DCT și un sistem de infotainment nou-nouț. L-am testat în Barcelona și prin împrejurimi și iată ce am aflat.
Motorul de 1,3 litri
Noul propulsor a fost dezvoltat timp de patru ani de către Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, în colaborare cu colosul german Daimler. Inginerii l-au testat peste 40.000 de ore, piloții l-au ”chinuit” mai bine de 300.000 km în condiții extreme. Acum e gata, și va fi disponibil inclusiv sub capota lui Qashqai în două variante de putere, 138 și 157 CP, care vor înlocui ambele versiuni pe benzină din gama actuală: 1.2 DiG-T de 115 CP și, respectiv, 1.6 DiG-T de 163 CP. Prima concluzie: gama de motoare pe benzină a lui Qashqai pornește de la 140 CP! A doua concluzie: japonezii au renunțat la un motor de 1.6 litri pentru unul de 1.3 litri!
Să le luăm pe rând. Versiunea de bază (138 CP) oferă cu 23 CP și cu 50 Nm mai mult decât fosta variantă de 1.2 litri, concomitent cu scăderea consumului cu 0,3 l/100 km (5,3 vs 5,6 l/100 km) și cu scurtarea reprizei 80-100 km/h în treapta a 4-a de la 5,7 secunde, la 4,5 secunde (-21%). Mai mult, repiza 80-120 km/h în treapta a șasea durează cu 35% mai puțin. Un progres evident pe toate liniile.
Care este, însă, situația versiunii de top? Cilindreea a scăzut cu 286 cmc, iar puterea cu 6 CP: până aici nu sună prea bine. Totuși, cuplul maxim a crescut cu 20 Nm (260 vs 240 Nm), consumul mediu a scăzut cu 0,5 l/100 km (5,3 vs 5,8 l/100 km), iar accelerația 0-100 km/h a rămas neschimbată: 8,9 l/100 km.
Un alt mare avantaj al motorului de 1.3 litri este creșterea intervalului de service la 30.000 km (de la 20.000 km la propulsoarele pe care le înlocuiește). Fiind singura opțiune pe benzină, noua unitate va acoperi peste 50% din vânzările de Qashqai.
Transmisia DCT cu 7 trepte
Este pentru prima dată când Nissan echipează un autoturism de serie mare cu transmisie cu dublu ambreiaj (am exclus, evident, super-sportiva GT-R). Noua transmisie este furnizată de Getrag, la fel ca la Mercedes-Benz Clasa A, dar japonezii au reglat-o ”in house”, deci vorbim despre aceeași Mărie cu altă pălărie. Transmisia automată va echipa opțional doar versiunea de top, de 157 CP, cea de 138 CP fiind disponibilă exclusiv cu transmisie manuală cu șase rapoarte.
Cum se simte la condus?
Într-un cuvânt – excelent! Propulsorul de bază, de 138 CP începe să tragă de la 1.500 rpm și continuă să accelereze viguros până spre 5.000 rpm. Mai mult, la culcarea pedalei la turații mai mici de 1.500 rpm, deși forța de tracțiune este slabă, nu există ezitări sau semne de subturare, astfel că senzația de ansamblu este de rafinament absolut. Motorul lasă permanent impresia că funcționează relaxat, în special datorită nivelului sonor scăzut din habitaclu.
Versiunea de top, de 157 CP, trage viguros până spre 5.500 rpm, iar diferența de putere se simte mai clar în palierul de turație 3.000 – 5.000 rpm. Treptele sunt lungi la ambele versiuni: pot fi atinși 145 km/h în treapta a 3-a, iar turația în treapta a 6-a la 130 km/h este de 2.750 rpm. În rest – ambele motoare au un comportament asemănător la turații și sarcini medii, adică în 80% din condițiile reale de rulare. De fapt, dacă diferența de preț nu ar fi de doar 600 euro între ele, nu cred că ar fi nevoie de puterea mai mare, ci ați fi extrem de mulțumiți de performanțele versiunii de bază, de 138 CP. Alegerea motorului de 157 CP are mai mult sens dacă obișnuiți să călătoriți cu mașina încărcată, la viteze mari (mai ales că versiunea puternică poate tracta cu 200 kg mai mult decât cea de 138 CP).
Consumul afișat la sfârșitul testului, după 90 km de traseu mixt (oraș, autostradă, drum național, serpentine), a fost de 6,5 l/100 km pentru versiunea de 138 CP, și cu un litru mai mare la varianta ”cu cornițe”, de 157 CP (pe care am alergat-o de mai multe ori la limită).
În ediția din luna noiembrie a revistei Auto Expert vă dezvăluim un alt model Nissan care, în mod total neașteptat, va beneficia de noul motor turbo de 1,3 litri!
Noua transmisie cu dublu ambreiaj și șapte trepte este foarte bine reglată de inginerii Nissan, are moduri Sport (tragi de manetă în stânga) și Eco (cuplabil la apăsarea unui buton de pe bord), schimbă vitezele lin și n-am prins-o niciodată în off-side. Totuși, treptele sunt selectabile anapoda (+ în față, – în spate), dar aceasta este moștenirea rămasă de la Getrag. Noul DCT scoate din buzunarul 1.800 euro în plus și este o alegere excelentă pentru șoferii comozi care nu vor să sacrifice dinamica, pentru că alege permanent treapta corectă și își adaptează simțitor comportamentul la modul de rulare selectat (Eco, Normal sau Sport).
Totul despre noul sistem de infotainment NissanConnect
Proabil ”călcâiul lui Ahile”, în cazul lui Qashqai, era reprezentat de sistemul mutimedia. Inginerii au rezolvat problema prin montarea unuia nou-nouț, mult, mult mai evoluat. Principalele noutăți: a scăzut numărul de butoane fizice, a apărut compatibilitatea Android Auto și Google CarPlay (începând de la al doilea nivel de echipare), iar softul sistemului de navigație este furnizat de TomTom, conectat la internet, și astfel oferă date precise din trafic, actualizate în timp real.
Când începi să butonezi remarci că ecranul a devenit mult mai sensibil și că sistemul suportă comenzi asemenea unui smartphone (de exemplu, poți face zoom-in depărtând degetele pe ecran). Mai mult, sistemul se mișcă foarte ușor, fără întârzieri, datorită noului procesor quad-core cu care a fost dotat. În plus, poate cel mai important aspect, există trei ecrane principale pe care le poți personaliza întocmai ca la telefoane, ca să nu mai bâjbâi prin meniuri, precum și o funcție nouă: Door to Door Navigation. Cum funcționează aceasta: proprietarul descarcă aplicația pe telefonul mobil, își planifică traseul în liniște acasă, și apoi, când urcă în mașină, acesta se transferă automat către sistemul de navigație, fără a pierde timp.
Verdict AutoExpert
Clar, motorul de 1,3 litri este o reușită în toate privințele: funcționează rafinat la turații joase, trage liniar de la 1.500 rpm și nu cere vizite dese la pompa de benzină. În plus, intervalele reviziilor au crescut la 30.000 km. Noul propulsor va acoperi peste 50% din vânzări până în 2020, când va apărea a treia generație a celui mai vândut SUV din Europa.Date tehnice | Nissan Qashqai | Nissan Qashqai |
---|---|---|
Versiune | 1.3 DiG-T 138 CP | 1.3 DiG-T 157 CP |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.332 | 1.332 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 138/5.000 | 157/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 240/1.600 | 260/2.000 |
Transmisie | fațã | fațã |
Cutie de viteze | manualã, 6 trepte | manualã, 6 trepte |
Masã la gol (kg) | 1.375 | 1.375 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,5 | 8,9 |
Vitezã maximã (km/h) | 193 | 200 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,3 | 5,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 121 | 122 |