Nissan va introduce în prducție bateriile solid-state în 2028. Adică, odată cu următoarea generație Qashqai. Te las pe tine să tragi concluziile și să visezi frumos. Până atunci, însă, te anunț că actuala generație, a treia, care tocmai a primit un facelift substanțial, a devenit, fără dubii, cea mai rafinată de până acum. Am condus-o în Portugalia și îți povestesc mai jos totul despre ea. Test cu faceliftul celei de-a treia generații, model 2024. Foto: Nissan
Aceasta este o variantă scurtă a articolului. Pe cea detaliată, ce include strategia Nissan și detaliile „picante” ale contactului cu versiunea facelift, o poți citi în Revista AutoExpert.
Visezi la baterii solid-state? Sau, poate, la viitoarea generație de Qashqai? Sau, poate, la amândouă? I-am întrebat pe specialiștii Nissan prezenți în Portugalia dacă următoarea iterație a SUV-ului compact, care va avea și versiune pur electrică, va primi o astfel de baterie. N-au putut să-mi confirme, dar – ghici ce? – nici nu mi-au infirmat ipoteza, ci s-au privit, cumva, complice și au mustăcit. Deci, continuă să visezi frumos, și poate se va întâmpla.
Ce aduce nou Qashqai model 2024?
Până acolo, însă, mai sunt patru ani, iar SUV-ul încă mizează pe actuala generație, puternic împrospătată tehnic și estetic. Este mai agresiv indiferent din ce unghi îl privești. Masca a crescut în dimensiuni, a primit zale precum cele ale armurilor samurailor, iar acum integrează și blocurile optice. De fiecare parte se aprind câte cinci zale, aceasta reprezentând noua semnătură a luminilor de zi. O completează o tușă superioară, în stilul celei a lui Juke.
Blocurile LED ale farurilor sunt mai compacte, dar dispersează mai bine lumina pe șosea. În spate, stopurile sunt acoperite cu un plastic transparent, în timp ce semnătura lor luminoasă o replică pe cea a luminilor de zi. La versiunile de echipare de top, au tehnologie OLED, deci luminează mai puternic decât oricare altele din segment.
Trei culori noi și-au făcut apariția în paletar, Pearl Black, Pearl White și Deep Ocean, ultima fiind disponibilă și pe anumite mașini prezente la testul din Portugalia. Noi, însă, am primit un exemplar vopsit în Fuji Sunset, culoare care, rebuie să recunosc, îmi place mai tare. Absolut toate exemplarele erau în noua echipare, N-Design, ușor de recunoscut datorită jantelor pe 20 de inchi, precum și pasajelor roților și plasticelor din zona inferioară a caroseriei vopsite în culoarea exterioară. Pe unele piețe europene există și o echipare superioară acesteia, numită Tekna Premium. Rămâne să vedem dacă această ordine se va păstra și pe cea din România.
➡ Vezi aici testul video cu actuala generație cu același sistem e-Power! 💡
La interior, noul Qashqai model 2024 face un triplu salt, datorită finisajelor, sistemului de operare și camerelor video ultra-performante. Afirm cu convingere că acesta este cel mai mare progres adus de facelift, peste cel al designului exterior. Excesul de Alcantara, care îmbracă fața bordului, fețele și cotierele tuturor celor patru uși, marginile tunelului central și cotiera dintre scaune, combinat cu plasticele moi fac din interiorul lui Qashqai un loc extrem de plăcut pentru șofer și pasageri. N-Designul meu avea tapițerie din piele matlasată, cu sigla Nissan gravată sub tetierele scaunelor.
Si mai sunt și noile ornamente din plastic care imită aluminiul, folosite pe consola centrală și pe bord, acolo unde alții utilizează plasticul negru lucios, atât de hulit din cauză că se îmbâcsește cu amprente și se umple cu zgârieturi fine.
Instrumentarul digital de 12,3 inchi are o grafică nouă, ceva mai simplă, în timp ce, pe ecranul central rulează în premieră sistemul de operare Android Automotive. Este un pas uriaș în față, pentru că înțelege extrem repede comenzile rostite în engleză și poate să îndeplinească o mulțime de sarcini, scutindu-te de efortul de a căuta prin meniuri. Știe să caute destinații, să regleze temperatura sau să pornească încălzirea în scaune, să pună muzică, să te înveselească cu o glumă sau să-ți caute pe net orice informație. Și, ca să înveselești interiorul, a apărut și o iluminare ambientală ale cărei culori pot fi asociate cu modurile de conducere. Deci, poți selecta verde pentru Eco, albastru pentru Normal și roșu pentru Sport, de exemplu.
➡ Vezi aici testul video cu X-Trail e-Power 4ORCE! 💡
În sfârșit, combinația de camere la 360° este impresionantă atât ca grafică, cât și ca utilitate. Camera din față are un unghi de 180° și, astfel, te poate ajuta, de exemplu, când ieși într-o stradă principală și nu vezi mașinile care vin din stânga. O activezi, și fiind cu mai bine de 2 m în fața ta, îți „povestește” despre trafic fără să fii nevoit să pătrunzi în orb pe prima bandă. Mai mult, poți s-o setezi ca de fiecare dată când ajungi în același loc, aceasta să pornească automat, bazându-se pe coordonatele sistemului GPS.
La fel, dacă ai un loc de parcare alocat în fața casei, poți seta sistemul de parcare automată să execute manevrele fără să-l activezi manual de fiecare dată când ajungi acasă. Inteligent și al naibii de convenabil! Un alt mod de vizualizare afișează pe ecran imaginea de sub zona frontală, ca și când capota ar fi invizibilă, și astfel poți identifica cu ușurință obstaclele de lângă roțile din față.
În gamă au rămas sistemele mild hybrid de 1,33 litri, de 140 și 158 CP, precum și sistemul hibrid e-POWER, de altfel singurul pe care l-am condus. Echipat cu jantele de 20 de inchi, Qashqai model 2024 s-a dovedit plăcut pe șoselele sinuoase din Portugalia, fără a fi în vreun fel incisiv. Este plăcut la condus și, deși are ruliu, nu te descurajează nici la virajele abordate în forță.
Direcția este exactă, comunicativă și are suficientă greutate și dacă nu selectezi modul Sport, iar frânele, în pofida intervenției sistemului de recuperare a energiei la decelerare, tipic propulsiilor electrificate, sunt ușor de dozat. Practic, comportamentul dinamic și confortul sunt asemănătoare cu cele ale versiunii pre-facelift, singura diferență fiind adoptarea unor geamuri laterale mai groase cu 1 cm și a unor noi chedere pentru uși.
➡ Vezi aici testul video cu Juke Hybrid! 💡
Confirm că au un efect sesizabil în a scădea nivelul de zgomot la viteză mare. În cazul autostrăzilor din Portugalia, la 130 km/h, turbulențele din zona oglinzilor au fost aproape inexistente, doar în zonele expuse rafalelor puternice ale vântului acestea făcându-se auzite.
Sistemul e-POWER funcționează remarcabil, silențios și fără vibrații, când rulezi normal, fără a-i cere totul, în timp ce în modul Sport, când culci accelerația, motorul termic se turează puternic. Chiar și așa, compartimentul motor bine izolat nu lasă volumul zgomotului să crească în habitaclu. Per total, sistemul este ideal pentru șoferii care au un stil liniștit de conducere, pentru că, deși are reprize bune, nu te incită prin niciun argument legat de sportivitate.
➡ Concepte Nissan la Salonul de la Beijing 💡
Pentru senzații mai sportive, ar trebui să te orientezi către versiunile mild hybrid. Iar varianta puternică de pe X-Trail, e-POWER 4ORCE, cu motor și pe puntea spate, nu va fi montată pe Qashqai, din cauză că scade volumul portbagajului. Pe parcursul testului, cu trei persoane în mașină, bagajele de drum și climatizarea pornită, consumul a fost de 7 l/100 km.
Poți interveni asupra funcționării propulsorului prin câteva pârghii. Sistemul e-Pedal permite decelerarea accentuată fără a atinge pedala de frână, modul B selectabil din maneta transmisiei are efect asemănător, dar mai blând, modul EV permite rularea pur electrică până la consumarea curentului din baterie, iar modurile de rulare, Eco, Normal și Sport influențează sesizabil comportamentul dinamic.
Verdict AutoExpert
Viața la volanul noului Qashqai, model 2024, a devenit mai plăcută decât a fost vreodată, cu materiale de primă clasă, sistem de infotainment mai performat și un set de camere video specific zonei premium a segmentelor superioare. Dacă adaugi și noul design exterior ameliorat, ai imaginea unui pas uriaș în față!
- Exterior agresiv, cu detalii remarcabile
- Sistem de operare Google, extrem de ușor de utilizatSistem de camere la 360° cu caracterstici remarcabile
- Relaxant, plăcut de condus
- Nu are caracteristici dinamice incitante
Date tehnice | Nissan Qashqai |
---|---|
Model | E-Power N-Design |
Sistem | full hybrid |
Motor termic | |
Nr. cilindri | L3. turbo |
Cilindree (cmc) | 1498 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 154/nc |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | nc/nc |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 190 |
Cuplu maxim (Nm) | 330 |
Putere totală ansamblu (CP) | 190 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 330 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | reductor cu o treaptă |
L × l × h (mm) | 4425 x 1848 x 1625 |
Ampatament (mm) | 2665 |
Masă la gol (kg) | 1687 |
Volum portbagaj (l) | 479 |
Capacitate brută baterie (kWh) | 2,1 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 7,9 |
Viteză maximă (km/h) | 170 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 119 |
Preț (euro) | nc |