Opel Crossland X îl completează perfect pe frățiorul mai mare Mokka X și primește acum un nou avânt grație noului motor BlueHDI de 1,5 litri de origine PSA, extrem de economic. Test cu Crossland X 1.5 D și transmisie manuală cu 6 trepte.
Foto: Bogdan Paraschiv
O mare figură a industriei auto, fostul șef de la VW, Ferdinand Piech, îmi spunea într-un interviu acum vreo 20 de ani: “Cu cât arunci mai multe undițe în apă prinzi mai mulți pești“. Exact treaba asta a făcut-o și Opel după ce a fost preluat de PSA. Nu au înlocuit Mokka X cu un produs realizat în comun cu PSA ci au adăugat un produs realizat pe aceeași platformă cu Peugeot 2008 lângă Mokka X.
Și cifrele dovedesc că strategia a fost perfectă și Crossland X nu l-a canibalizat pe Mokka X ci a fost complementul perfect. Astfel, Opel a vândut 216.717 SUV-uri mici în 2018 (120.537 Mokka X și 95.180 Crossland X) depășindu-l pe liderul clasei Renault Captur (211.092 unități).
Coexistă perfect în gamă cu Mokka X
Crossland X este mai compact decât Mokka X și nu are tracțiune integrală, fiind un SUV urban cu o gardă la sol relativ mică, de 15,7 cm. Crossland X pune accent pe valorile familiale fiind ideal pentru familiile tinere. În spate este mult loc la genunchi, mai mult decât în multe alte SUV-uri mici, pasagerii stau pe o banchetă cu șezut poziționat la înălțimea optimă și cu un spătar fracționabil 40/20/40%.
Modularitate excepțională
Practic, la nevoie, segmentul central de 20% se transformă în cotieră cu suport de pahare și eliberează și loc pentru încărcarea obiectelor lungi. În plus, bancheta este culisantă (395 euro, inclus în pachetul Versatilitate alături de podeaua dublă) putând mări ori spațiul la genunchi în spate, ori spațiul în portbagaj.
Opel comunică un volum standard de 410 litri pentru portbagaj, iar colegii de la Quattroruote au obținut o valoare de 348 litri care ajunge la 494 litri dacă bancheta este împinsă la maximum spre înainte. Portbagajul are o formă perfect regulată, astfel că întreg volumul poate fi utilizat la maximum. Și ca modularitatea să fie perfectă, portbagajul are podea dublă și când se rabatează spătarul (rabatarea se poate face în două moduri), șezutul coboară și se creează o suprafață de încărcare perfect plană.
Calitate foarte bună cu plastice moi pe bord
Pentru un SUV mic, interiorul oferă multă calitate, cu plastice moi pe bord și o combinație tapițerie textilă cu piele artificială pe margini care arată foarte bine (600 euro). Șoferul stă la 59 cm de sol, cu circa 10 cm mai sus decât într-un hatch, într-un scaun AGR bine configurat cu șezut extensibil și este de apreciat că deși Crossland X este construit pe platforma lui Peugeot 2008, interiorul este diferit, fiind în ton cu filozofia Opel.
Astfel, sistemul multimedia Radio Navi 5.0 IntelliLink (standard la echiparea de top Ultimate) cu două prize USB are ecranul tactil de 7 inci încastrat în bord între cele două guri de ventilație. Față de 2008, există un bloc de comenzi pentru climatizare cu butoane clasice însă se păstrează afișajul diverselor informații de la climatizare pe display.
Layoutul este similar cu ce întâlnim la Opel Astra de exemplu, fiind în stilul Opel. Mai remarcăm poziția ideală a butonului pentru încălzirea volanului situat pe .. volan (pachet de iarnă 300 euro, inclusiv scaune încălzite). Din echiparea standard nu lipsește sistemul de asistent de bandă care te avertizează tot timpul destul de sonor dacă ai călcat marcajul dintre benzi.
Două dieseluri de origine PSA
În România, Crossland X este disponibil cu două dieseluri noi, de 1,5 litri, de origine PSA, cu 102 și respectiv 120 CP, cel testat de 102 CP fiind cuplat cu transmisie manuală cu 6 trepte în timp ce la Peugeot 2008 același motor este oferit cu o transmisie manuală cu doar 5 trepte.
În echiparea Ultimate, Crossland X este cu 470 euro mai scump decât 2008 1.5 BlueHDI Allure, dar modelul de la Opel este mai bine dotat având standard navigație (712 euro la 2008), head-up display și jante mai mari de 17 inci față de 16 inci la 2008 plus acea treaptă în plus la cutia de viteze, care contează la eficiență.
Tipic PSA: Diesel de 1,5 litri și 102 CP silențios și foarte economic
Motorul turbodiesel de 1,5 litri și 102 CP are turbină cu geometrie fixă (geometrie variabilă are versiunea de 120 CP) și nu impresionează prin dinamică. Atuurile sale sunt în primul rând rafinamentul și zgomotul redus în funcționare pentru că nu are acel zgomot tradițional de diesel deși antifonarea motorului este destul de sumară.
Apoi, se remarcă prin eficiența deosebită deoarece consumul în test a fost de 5,4 l/100 km, ceea ce reprezintă o valoare foarte bună. La eficiența foarte bună pe autostradă contribuie și cea de-a șasea treaptă a cutiei de viteze care reduce consumul la viteze de autostradă.
Trenul de rulare este reglat mai moale pentru a favoriza confortul, dar în virajele rapide apare un ruliu sensibil, conducerea sportivă nefiind o prioritate pentru Crossland X. Moștenire de la PSA, trenul de rulare este destul de zgomotos mai ales pe drumuri cariate, nefiind la nivelul unui Renault Captur sau Mazda CX-3.
Verdict
Opel Crossland X este un SUV de clasă mică ideal pentru familie fiind spațios pentru acest segment, practic și foarte modulabil. Interiorul este în stilul Opel, bine construit și ergonomic, iar motorul diesel impresionează prin eficiență. Nu este foarte sportiv, trenul de rulare este relativ moale și zgomotos pe drumuri denivelate.
- Interior spațios și modulabil
- Portbagaj mare și practic
- Diesel extrem de economic
- Dotare standard foarte bună
- Tren de rulare moale
- Tren de rulare zgomotos
DATE TEHNICE | Opel Crossland X |
---|---|
Model | 1.5 Diesel Ultimate |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.499 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 102/3.750 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4.212/1.765/1.605 |
Ampatament (mm) | 2.604 |
Masă la gol (kg) | 1.289 |
Volum portbagaj (l) | 410-1.255 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,7 |
Viteză maximă (km/h) | 178 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 4,7/3,6/4,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 105 |
Preț (euro cu TVA) | 20.700* |
*Prețul afișat este cel de listă din care Opel oferă un discount de până la 20%. Gama Crossland X începe de la 11.111 euro cu TVA prin programul Rabla cu prima de casare inclusă.