Peugeot țintește sus cu noul 208 și oferă o experiență incitantă la condus. Cu o construcție ușoară conferită de noua platformă CMP care revine la esența automobilului, 208 atrage și printr-un design superb. Primele impresii despre 208 echipat cu motorul turbo în 3 cilindri de 100 CP și cutie automată cu 8 trepte.
Acum 20 de ani, construcția ușoară era o virtute. Astăzi, majoritatea modelelor noi sunt mai grele decât cele pe care le-au înlocuit și acest lucru este valabil, din păcate, inclusiv pentru o marcă sportivă ca Porsche.
Noul Peugeot 208 reprezintă una din puținele excepții de la regulă și grație noii platforme CMP, lansate în premieră pe noul Peugeot de clasă mică, este mai ușor cu 30 kg decât vechiul model.
Incitant la condus datorită masei reduse
Astfel, versiunea testată de noi, 1.2 Turbo de 100 CP cu transmisie automată, are doar 1.133 kg, ceea ce reprezintă o valoare redusă chiar și pentru o mașină de clasă mică. Datorită masei reduse, rezultă o serie de avantaje imediate.
În primul rând, mașina este incitantă la condus. Cu un tren de rulare destul de rigid, orientat mai mult spre sportivitate și cu volanul relativ gros și cu diametru mai mic, ruliul în viraje este redus și 208 este agil aproape ca un Mini. Se simte ușor și angajant, fiind foarte plăcut de condus pe drumuri virajate. Șoferul poate alege între trei moduri de rulare: Eco, Normal și Sport care modifică răspunsul cutiei automate și direcției. Totul ar fi fost perfect dacă pe modul Sport direcția s-ar întări ceva mai mult și ar fi puțin mai rapidă. La limită, la manevra de dublă schimbare de bandă, 208 reacționează foarte progresiv. Subvirează în primă fază pentru că la revenirea pe bandă să supravireze puțin sub atenta supraveghere a sistemului ESP care intervine selectiv.
Tren de rulare foarte bine reglat
În ciuda reglajului mai ferm al trenului de rulare, acesta oferă mult confort la trecerea peste denivelări scurte. În toate măsurătorile Quattroruote, pe diverse suprafețe, accelerația verticală a punților este mai redusă decât la Renault Clio care are un tren de rulare mai moale și induce mai mult ruliu. 208 oferă astfel un compromis superb pentru trenul de rulare îmbinând un confort de clasă cu o fermitate sportivă.
Motor turbo în 3 cilindri viguros
Motorul turbo în trei cilindri de 1,2 litri este unul dintre cele mai bune de pe piață în această configurație. Se simte mai vioi decât rivalii cu motoare de 1 litru și are ceva mai multă vână în regimurile inferioare de turații. Urcă progresiv în ture și nu se simte deloc turbo-lag-ul. În plus, are un sunet superb. Nu are acel sunet tipic rârâit scos de motoarele cu configurație în 3 cilindri, ci are o tonalitate sportivă demnă de un motor de cilindree mai mare.
Cutie automată nobilă cu 8 trepte
Dintre mașinile de volum, 208 este singurul model de clasă mică care oferă opțiunea unei cutii automate nobile cu 8 trepte, disponibilă pe mașina noastră de test. O cutie automată cu 8 trepte este o raritate în segment și îi conferă lui 208 multiple avantaje. Astfel, la viteze de autostradă de 130 km/h, 208 rulează cu numai 2.200 rpm, ceea ce are implicații favorabile asupra consumului și nivelului de zgomot. Funcționând la turații reduse la viteze de autostradă, motorul este extrem de silențios și principalele zgomote care se aud sunt doar cele la vânt.
Și pentru că a venit vorba de consum, un al doilea mare avantaj al construcției ușoare este eficiența foarte bună. Consumul în oraș a fost cu puțin sub 8 l/100 km, mai precis 7,9 l/100 km, iar consumul mediu a fost de 7,3 l/100 km. Cutia automată nu e benefică doar pentru consum ci oferă și un confort inegalabil în oraș, pentru că schimbă mai intuitiv și mai rapid decât orice altă cutie cu 6 sau 7 trepte disponibilă în segment. În plus, pe viraje, șoferul poate conduce mai rapid schimbând treptele de la padelele generoase, solidare cu coloana volanului și nu cu volanul, fiind astfel tot timpul în același loc.
I-Cockpit evoluat cu indicatoare 3D
Interiorul este un alt punct forte al lui 208 fiind spectaculos, iar planșa de bord beneficiază de o evoluție a filozofiei i-Cockpit.
Noile indicatoare de bord digitale în format 3D afișează practic informațiile în două planuri paralele și sunt ușor vizibile privind peste și nu prin volanul de diametru mic. Șoferul poate alege între cinci tipuri de afișaje: Driving, Dials, Personal 1, Personal 2 și Minimum. Sistemul multimedia vine standard cu ecran de 7 inci la echiparea Allure testată și este orientat spre șofer (opțional ecran de 10 inci cu navigație și tuner digital 928 euro).
Urmare a criticilor de la generația trecută, există acum un buton fizic rotativ pentru volum, iar toate comenzile primare ale climatizării sunt accesibile prin butoane fizice de tip clape, în timp ce pentru reglaje mai fine ale climatizării trebuie intrat în meniul din sistemul multimedia. Versiunea de sistem multimedia de pe Allure nu are navigație, dar funcția Mirror Link permite afișarea ecranului telefonului mobil pe ecranul sistemului multimedia astfel că se poate utiliza Google maps pentru navigație.
Nu în cele din urmă mai trebuie să remarcăm câteva detalii: butoanele pentru încălzirea scaunelor cu trei viteze sunt digitale, la baza consolei centrale există un compartiment cu capac, foarte practic, și sunt nu mai puțin de două prize USB în spate plus încă una și una UBS-C în față. Capacul de la compartimentul de la baza consolei centrale are o margine cromată pe interior și când este deschis, devine un suport perfect pentru telefonul mobil.
Șoferul stă jos la volan ca într-o mașină sport și scaunele față îmbrăcate în combinație piele artificială/textil oferă o susținere foarte bună. În spate, dimensiunile interioare corespund standardelor clasei mici. În spate, spațiul la genunchi este mai mare cu 1 cm decât la noul Clio, iar la cap 208 are 3 cm în plus. Accesul este însă puțin mai greoi în spate deoarece ușa spate este decupată destul de scurt în zona inferioară. În schimb portbagajul este ceva mai mic decât la rivalul francez, colegii de la Quattroruote înregistrând o valoare de 247 litri față de 290 litri la Clio.
Materialele de pe planșa de bord sunt moi și de calitate, iar volanul îmbrăcat în piele și schimbătorul futurist ca un joystick alături de rezoluția bună a ecranelor conferă un nivel ridicat de calitate percepută. Doar plasticele tari ușor terne de pe fețele de uși fac o notă discordantă.
Design exterior extrem de atrăgător
Designul exterior este extrem de reușit și de mult nu am mai văzut atât de mulți oameni întorcând capul pe stradă după o mașină de volum. Dincolo de vopseaua perlată roșu elixir care atrage imediat atenția (619 euro), 208 impresionează prin grila masivă, în genul celei de la Audi, amplasată foarte jos, care încadrează farurile decupate după linia capotei și priza de aer de sub grilă care conferă lățime mașinii. Mașina de test avea faruri cu halogen, dar pentru 1.006 euro se pot comanda farurile full LED care vin cu un design ca trei gheare de leu.
Spatele este și mai incitant și îmi aduce aminte de numărul sacru 205 în special dacă privim forma montantului spate și banda neagră din spate dintre stopuri pe care nu apare sigla ci numele Peugeot. Iar stopurile cu LED care imită de asemenea trei gheare de leu sunt standard la echiparea Allure.
Preț destul de mare
Pe partea de sisteme de asistență, 208 stă foarte bine și încă de la primul nivel Active vine cu alertă risc coliziune, recunoaștere semne de circulație, asistent de bandă și detector de oboseală, iar la Allure se oferă și senzori de parcare spate, iar opțional cameră de marșarier (232 euro) și frânare automată de urgență (309 euro). În echiparea Allure, 208 1.2 Puretech 100 CP costă 16.422 euro, ceea ce este destul de mult în ciuda echipării standard bune. Iar cutia automată cu 8 trepte ridică foarte mult prețul, cu încă 2.100 euro, însă o astfel de cutie nu oferă nimeni în segment.
Verdict
Noul 208 pune pe primul plan plăcerea în conducere oferind un tren de rulare agil, foarte sigur și confortabil. Motorul turbo de 1,2 litri are mult cuplu și este bine pus în valoare de excelenta cutie automată cu 8 trepte. Noua planșă de bord este mult peste condiția de mașină de volum. Nu în cele din urmă designul superb este un punct important de atracție. Prețul însă este destul de mare și portbagajul mai mic decât la rivali.
- Agilitate remarcabilă
- Motor turbo potent și economic
- Cutie automată cu 8 trepte unică în segment
- Spațiu interior decent
- Materiale de calitate foarte bună în zonele vizibile
- Ergonomie superbă cu iCockpit
- Preț mare
- Portbagaj relativ mic
DATE TEHNICE | Peugeot |
---|---|
Model | 208 1.2 PureTech 100 CP Allure |
100 CP Allure | |
Motor/nr.cilindri | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.199 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 102/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 205/1.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.055/1.745/1.430 |
Ampatament (mm) | 2.54 |
Volum portbagaj (l) | 265-1.106 |
Masă la gol (kg) | 1.133 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,9 |
Viteză maximă (km/h) | 188 |
Consum mixt WLTP (l/100 km) | 5,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 119 |
Preț (euro cu TVA) | 18.564 |