Peugeot schimbă macazul și oferă acum un SUV veritabil construit pe platformă proprie și cu un interior futurist și premium care oferă un înalt nivel de confort. Noi am testat versiunea de top GT cu motorul turbodiesel de 2 litri și 181 CP combinat cu transmisie automată. Foto: Dragoș Savu
Gata cu experimentele. În locul crossover-ului 3008 și al nefericitului 4008 realizat pe baza lui Mitsubishi ASX, care avea un interior prea “Mitsubishi” și un preț mult prea mare, Peugeot a decis să își ia soarta în propriile mâini și să dezvolte un SUV compact veritabil pe noua platformă modulară EMP2 utilizată și la 308. Noul 3008 este identificat cu un SUV de la prima vedere prin garda la sol de nu mai puțin de 22 cm, forma mai înaltă de SUV și grila impozantă, verticală, tipică SUV-urilor. Peugeot 3008 stă și la baza viitorului Opel Grandland X, ce va apărea la finalul anului viitor dar și la baza lui 5008, care va debuta în primăvara lui 2017 și care adoptă de asemenea o siluetă de SUV și oferă opțiunea de șapte locuri.
Peugeot nu a construit doar un SUV compact veritabil ci intră cu 3008 și într-o nouă eră în care face o declarație clară de repoziționare a modelelor sale într-o zonă up-market, premium. Iar publicul a perceput favorabil această schimbare pentru că în prezent, la nivel mondial, 44% din vânzările Peugeot sunt reprezentate de versiunile de echipare de top începând cu Allure.
În aceeași notă, noi am ales pentru test versiunea cea mai scumpă, GT, echipată cu turbodieselul de 2 litri și 181 CP combinat cu transmisia automată cu 6 trepte și tracțiune 4×2. Tracțiunea integrală nu e disponibilă, fiind oferit un sistem Advanced Grip Control care include sistem de asistare la coborârea pantelor și pneuri M+S. Revenind la designul exterior, remarcăm formele clare și partea frontală agresivă, care nu trece neobservată, cu grila masivă și verticală, farurile full LED (standard) și protecțiile de la baza caroseriei. 3008 este o prezență solidă pe stradă fără a avea un gabarit prea mare. Cu 4,45 metri lungime, este doar puțin mai scurt decât principalii săi rivali VW Tiguan (4,49 metri) și Kia Sportage (4,48 metri). Cu elegantele lumini de zi, acoperișul care coboară ușor spre spate, montantul spate negru lucios, de mare efect, luneta mică și stopurile gheară de leu, 3008 pare parcă venit din viitor. Mai menționăm și faptul că antena nu este pe acoperiș fiind integrată în parbriz, iar standard, versiunea GT rulează pe jante de 19 inch. Modelul nostru de test avea însă pneuri de iarnă Nokian WR SUV 3 de 235/55 încălțate pe jante de 17 inch. Nu putem să nu remarcăm vopseaua bi-tonală Coupe-Franche (811 euro), negru-amazonit gri în cazul nostru, acoperișul și partea din spate fiind vopsite în negru.
Nu doar silueta pare venită din viitor ci și interiorul, care pare al unei nave din “Războiul stelelor”. Nu impresionează doar designul futurist ci și calitatea materialelor. Peugeot a făcut un paș uriaș în materie de calitate cu 3008. Plasticele moi sunt prezente și în zona inferioară a bordului (excepție face doar plasticul de sub bord din stânga volanului), iar în zona centrală a planșei de bord se oferă un ornament textil sau de imitație de lemn. Noi am condus mai multe versiuni și, personal, mi-a plăcut mai mult inserția de material textil de la echiparea Allure care seamănă cu fibrele de ketof de la BMW i3, decât imitația de lemn de la versiunea GT. Cred că la versiunea de top mai potrivită ar fi fost o imitație de aluminiu. Însă până la urmă e chestie de gusturi. Dar la ergonomie vorbim de lucruri precise. Planșa de bord minimalistă cu volanul gros, de diametru mai mic decât la o mașină normală și tunelul central masiv înconjoară șoferul ca într-o mașină sport, iar scaunele îmbrăcate în combinație piele-velur sunt excelent configurate.
Cadrane analogice nu mai există. Bun venit în era digitală. Spre deosebire de rivalii germani, Peugeot oferă standard tabloul de bord virtual care are exact aceeași diagonală ca și la VW și Audi: 12,3 inch. Poate fi configurat în cinci moduri diferite: Personal, Minim, Cadrane, Conducere, Navigație și este amplasat foarte sus, deasupra volanului, fiind practic un fel de head-up display. Cele cinci moduri se activează foarte simplu de la o rotiță de pe volan, un concept mai simplu decât la rivalii germani. Volanul de 35 cm este mai mic cu circa 2 cm în diametru decât un volan normal și este teșit și în partea inferioară și în partea superioară, vizibilitatea spre tabloul de bord virtual fiind impecabilă chiar și pentru persoane scunde. Standard încă de la a doua echipare Active găsim și sistemul multimedia cu display de 8 inch, 6 boxe, USB, Bluetooth, care include și navigație 3D standard la echiparea de top GT. Excelente calitativ și inovatoare ca formă și mod de acționare sunt butoanele de control ale sistemului multimedia care seamănă cu clapele unui pian. Sub clapele de pian se află comenzile uzuale ale climatizării dar reglajul temperaturilor se face doar prin intrarea în meniul climatizării, neexistând butoane fizice directe. Există totuși și alternativa comenzilor vocale. Apoi, am simțit lipsa unui controller central cu buton de back, iar butonul de avarie nu este scos în evidență, fiind în linie cu celelalte. În schimb, rezoluția displayului de 8 inch este excelentă și navigarea prin meniuri este intuitivă.
Fără îndoială, conceptul i-Cockpit lansat pe 308 marchează o perfecționare importantă comparativ cu 308. 3008 dispune și de numeroase spații de depozitare și trebuie să notăm compartimentul uriaș de pe tunelul median care este și climatizat. Spațiul interior e generos pentru patru persoane mai ales la cap. Și la genunchi e loc suficient, dar unii rivali oferă aici ceva mai mult spațiu. În schimb, portbagajul e foarte practic și modulabil.
Și acum, la drum. Apăsăm butonul de start situat pe tunelul median și cuplăm transmisia automată în Drive.
Apropo, și schimbătorul de viteze este parcă inspirat din nava căpitanului Picard și mi s-a părut cel puțin la fel de interesant și futurist ca cel de la BMW. În afară de butonul de P în partea superioară, are și un buton M la bază pentru comutarea pe modul Manual. Iar după ce am pus contactul e greu să reziști să nu te joci cu rotița din stânga volanului care schimbă modurile de afișaj. Poți să ai un ecran complet negru, un ecran clasic cu vitezometru și turometru gradat invers de la dreapta la stânga, un mod de navigație în care harta apare mare, central, flancată de doi sateliți pe post de vitezometru și turometru sau un mod care combină harta de la navigație cu indicațiile de la computerul de bord și vitezometrul digital amplasat central. E o grafică cel puțin la fel de interesantă ca cea de la Audi virtual cockpit.
După ce ne-am lămurit cu modurile de afișaj pornim la drum. Dieselul pornește liniștit, cutia schimbă aproape pe nesimțite în Drive și direcția se simte ușoară. Chiar dacă masa mașinii de test este destul de mare față de datele oficiale, fiind de 1.768 kg, aceasta este totuși cu aproape 100 kg mai mică decât a rivalului din Wolfsburg (care are și tracțiune integrală). 3008 se simte ușor la condus ca un 308 înălțat și nu ca un SUV masiv și greu. Dacă se cuplează butonul Sport de pe tunelul median, motorul răspunde mai spontan, cutia schimbă mai sus și direcția devine mai incisivă. Iar dacă se cuplează modul Manual, cutia schimbă chiar sportiv. Deși este o cutie automată clasică, este cel puțin la fel de rapidă în schimbări ca și cea cu dublu ambreiaj a rivalului francez Renault.
Motorul 2.0 BlueHDI este extrem de reușit. Cei 400 Nm se pun în mișcare încă de la 1.500 rpm și împing mașina de 1.768 kg cu vigoare până la 4.200 rpm, când dieselul începe să plafoneze. Motorul se turează frumos în sarcină și este foarte rafinat. Marea calitate a lui este însă consumul. 6,8 l/100 km este o valoare foarte bună, iar catalizatorul SCR cu AdBlue are grijă de emisiile de NOx.
Pe drumuri bune, confortul suspensiei este foarte bun, aceasta oferind un compromis ideal între confort și ținuta de drum. În ciuda gărzii la sol mari, de 22 cm, ruliul este moderat. La viteze mici, suspensia absoarbe puțin deficitar denivelările scurte, dar cele lungi sunt bine filtrate. Puntea spate semirigidă are limitele ei pentru că pe drumuri cariate cu multe denivelări îi zdruncină pe pasagerii din spate, iar în virajele rapide, de asemenea pe drumuri cariate și denivelate, tinde să țopăie și să nu păstreze un contact eficient cu drumul. Acestea sunt limitări care apar la orice punte spate semirigidă dar nu la viteze normale, ci doar atunci când se conduce sportiv și extrem de sportiv. La 3008 însă, reglajul foarte bun al ESP-ului, care intervine însă puțin intruziv și direcția excelent calibrată conferă un control deplin și o stabilitate foarte bună. Pe drumuri de calitate bună, 3008 se conduce incisiv și destul de sportiv.
Verdict AutoExpert
Noul Peugeot 3008 marchează o revoluție nu doar ca model ci și pentru marca Peugeot. Interiorul de foarte bună calitate prezintă și un i-cockpit care a evoluat foarte mult pe toate planurile. Motorul turbodiesel respectă blazonul Peugeot, fiind puternic, rafinat și economic. Este spațios chiar dacă unii rivali oferă ceva mai mult loc la genunchi în spate. Este confortabil și agil dar pe drumuri cariate puntea spate își arată limitele.DATE TEHNICE | Peugeot |
---|---|
Model | 3008 2.0 BlueHDI EAT6 GT |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.997 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 181/3.750 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/2.000 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.447/1.906/1.615 |
Ampatament (mm) | 2.675 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.465 |
Volum portbagaj (l) | 520 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,2 |
Viteză maximă (km/h) | 207 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 5,5/4,4/4,8 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/124 |