Reinterpretarea leului
Noul Peugeot 308 este surpriza anului în segmentul compact: design studiat, un interior pe cât de simplu pe atât de tehnologizat, cel mai mare portbagaj din clasa sa, motorizări la zi şi o dinamică surprinzătoare prin confortul excelent la viteze ridicate.
Fiecare producător de autoturisme ştie că pentru cifre de vânzări impresionante trebuie să ai un reprezentant de seama în segmentul compact, de aici concurenţa acerbă şi numărul mare de modele oferite spre vânzare.
Dincolo de design-ul studiat cu maximă seriozitate, se află interioare-sisteme împrumutate de la clase mai mari şi mai scumpe şi tehnologie de ultimă generaţie. Nu mai este un secret pentru nimeni că VW Golf dă ora exactă, de o perioadă bună de timp, în această clasă, deşi fiecare nou model este mai degrabă o evoluţie, nicidecum o revoluţie. Ei bine, noua generaţie are de lucru mai mult ca niciodată cu concurenţa şi, în special, cu noul Peugeot 308. Da, acesta este modelul care îi pune momentan cele mai mari probleme, şi nu atât prin vânzări, cât prin felul cum şi-a făcut temele. Pentru a ajunge la această concluzie am avut nevoie de un test intensiv de o singură zi pe traseul Bucureşti-Horezu şi retur, computerul de bord indicând mai mult de 500 de km parcurşi.Contrar aşteptărilor, a doua generaţie a lui 308 păstrează aceeaşi denumire, dar vine cu foarte multe noutăţi care îl recomandă ca pe o alternativă şi la modele compacte premium vândute în versiuni accesibile – Mercedes-Benz Clasa A sau Audi A3.
Spre deosebire de alte branduri concurente, Peugeot nu face abuz de termenul de premium şi aruncă informaţii preţioase în mapa de presă: numai 4,25 m lungime, o greutate redusă (-140 kg faţă de generaţia precedentă) şi o experienţă la bord care poate fi descrisă printr-un singur cuvânt: i-Cockpit. Felul în care arată a fost dintotdeauna un plus pentru mărcile franceze, noul 308 aducând acum un character matur şi mai multă agresivitate în partea frontală. În spate aş fi apreciat o rupere de ritm în special în zona spoilerului care domină atmosfera. Adevărata revoluţie se întâmplă la interior, unde am fost plăcut surprins de modul în care au fost integrate funcţiile în display-ul central, având la dispoziţie practice numai 6 butoane convenţionale. Volanul de mici dimensiuni, poziţionarea ceasurilor de bord în campul visual şi touch screen-ul de 9,7 inci îl poziţionează pe 308 pe primul loc în topul celor mai avangardiste interioare din segmentul C. Acelaşi sentiment foarte plăcut pe care l-am mai şimtit în anul 2004, când am achiziţionat un Nissan Primera, maşina care, la acel moment, era o revelaţie la interior.
Un astfel de interior îţigarantează plăcerea de a conduce chiar şi după 10 ani, cum este cazul acestui Primera, maşina părinţilor mei. Principala şi singura problemă apare la ajustarea poziţiei de condus care, în cazul meu, a fost mai greu de potrivit, în special din cauza poziţionării ceasurilor de bord şi a senzaţiei că mă aflu deasupra coloanei de direcţie. Toate funcţiile sunt accesibile prin meniul cu touch screen, chiar şi cele pentru ventilaţie. Începând cu anul acesta, sunt disponibile aplicaţii care folosesc internetul pentru a-ţi oferi informaţii despre călătorie, indicaţii privind restaurantele şi parcările de la destinaţie şi multe altele.Chiar şi frâna de mâna electrică este o dotare binevenită şi este “trasa automat” de fiecare dată când parchezi. În ciuda reducerii în dimensiuni, interiorul lui 308 oferă un spaţiu decent şi cel mai mare portbagaj din segment – 470 de litri (35 de litri sunt ascunşi de ochii curioşilor). Scaunele s-au dovedit confortabile când am rulat pe autostradă, dar aş fi apreciat mai mult suport lateral pe drumurile de munte.
Lucruri cu adevărat interesante se petrec şi sub caroserie, acolo unde eforturile inginerilor de a reduce greutatea nu s-au lăsat fără aplauze la scenă deschisă. Am descoperit un model compact în adevăratul sens al cuvântului, atât prin dimensiuni, cât şi prin lupta cu kilogramele, luptă câştigată graţie folosirii aluminiului şi trecerii la noua platform modulară denumită EMP2 (Efficient Modular Platform 2),ce propune o nouă suspenie faţă tip Pseudo McPherson şi punte spate cu traversă deformabilă (în traducere liberă semi-rigidă). Aceasta a permis păstrarea unui ampatament mare, scăderea în lungime venind de la micşorarea consolelor. Sub capotă poţi alege între o gamă variată de propulsoare: 1.2 l VTi – 82 CP – 114 g/km CO2 – cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte, 1.6 l THP – 125 CP – 129 g/km CO2 – cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte, 1.6 l THP – 155 CP – 129 g/km CO2 – cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte, 1.6 l HDi – 92 CP – 93g/km CO2– cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte, 1.6 l e-HDI – 115 CP – 95 g/km CO2 – cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte. Pentru primul test am ales propulsorul diesel de 1.6 litri şi 115 CP cuplat la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
Deşi personal as înclina către o motorizare pe benzină, acest diesel s-a dovedit foarte silenţios şi, datorită greutăţii reduse, foarte vioi chiar şi la viteze de autostradă. Odată ce acul turometrului trece de 2.000 rpm, cuplul de 270 Nm împinge decent şi îşi păstrează suflul până la aproape 5.000 rpm. Cutia de viteze manuală are o timonerie îmbunătăţită, iar etajarea lungă favorizează consumul de carburant care, în cazul nostru, a fost puţin peste 5 litri pentru fiecare 100 de km parcurşi în regim mixt. Pe autostradă, izolarea este ireprosabilă, iar setarea direcţiei şi a suspensiei îl recomandă pentru astfel de drumuri. Situaţia se precipită când în peisaj apar primele viraje, poziţia şoferului“pe volan” anesteziind placerea de a conduce, la fel ca suspensia care induce o anumită misca relongitudinală. Odată ce am trecut de primul prag al mişcărilor de ruliu şi tangaj, acestea incep să comunice mai bine ce se întămplă pe carosabil, asigurând astfel un bun control la limită. Aşa cum scriam şi la începutul articolului, noul 308 este mai mult decât un exerciţiu de design, este un model care stabileşte noi standarde în segment şi o alternativă interesantă la maşinile uniformă!
Date tehnice | 1.2 Vti 82 | 1.6 THP 125 | 1.6 THP 155 | 1.6 e-Hdi |
---|---|---|---|---|
pret de baza | 13.515 euro cu TVA | |||
masa proprie/totala (kg) | 1.075/1.670 | 1.165/1.770 | 1.165/1.770 | 1.160/1.780 |
L/l/h (mm) | 4.253/1.863/1.457 | |||
volum portbagaj (L) | 470 | |||
combustibil | benzina | motorina | ||
cilindree (cmc) | 1.199 | 1.598 | 1.598 | 1.56 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 82/5.750 | 125/6.000 | 165/6.000 | 115/3.600 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 118/2.750 | 200/1.400 | 240/1.400 | 270/1.750 |
cutie de viteze/trepte | manuala 5/6 | |||
viteza maxima (km/h) | 172 | 202 | 215 | 196 |
sprint 0-100 km/h (s) | 13,3 | 8,9 | 8 | 10,2 |
consum urban/extra/mixt (L) | 6,3/4,2/5,0 | 7,9/4,6/5,8 | 7,9/4,6/5,8 | 4,4/3,5/3,8 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 5/114 | Euro 5/134 | Euro 5/134 | Euro 6/100 |