Pentru a ține pasul cu vremurile, 911 a luat din nou o gură din elixirul tinereții veșnice, deși noua generație este în esență același automobil de curse în haine de stradă care pare să nu se fi schimbat deloc. Oare…? Test cu Porsche 911 Carrera S de 450 CP.
Foto: Bogdan Paraschiv
De fiecare dată când îmi intră pe mână o nouă generație Porsche 911, exercițiul favorit este să caut diferențele. Concluzia este de fiecare dată aceeași, am impresia unui deja-vu, pentru că de peste 56 de ani, Ferdinand Alexander Porsche a înzestrat acest model cu un fel de scut de protecție împotriva timpurilor.
Design tradițional cu câteva elemente noi
Astfel, pentru a distinge 992 de vechiul 991 și de celelalte șase generații care ne-au înflăcărat imaginația, trebuie să observăm atent nervurile de pe capota portbagajului sau linia optică ce conectează lămpile spate și care include acum logo-ul Porsche.
Restul sunt detalii, rafinamente de design, lucruri care trebuie luate și analizate atent unul câte unul. Fiecare având câte o trasătură care arată preocuparea constructorului pentru performanță și dinamică. Aceste detalii nu trebuie în niciun caz subestimate, pentru că fiecare în parte ne asigură că și după mai bine de jumătate de secol încă vorbim despre acest Porsche cu interes și respect.
Motor mai puternic cu 30 CP în Carrera S
Pentru a studia în profunzime transformarea lui 911 am ales pista circuitului MotorPark, locul perfect pentru a pune în scenă cei patru actori ai sportivității sale: motor, cutie de viteze, ținută de drum și frâne.
O cunoștință veche și totuși nouă, sau invers, deoarece noul Porsche 911 Carrera nume de cod 992 este o actualizare profundă a fostei generații, începând cu motorul, care în versiunea testată este bi-turbo de trei litri ce a debutat în gamă în urmă cu trei ani.
Vine însă cu 30 CP în plus pentru a-și păstra supremația în materie de accelerații și reprize față de noul rival BMW Seria 8 care îl atacă direct. Dar nu asta este cel mai important, ci modul în care livrează puterea: liniar și agresiv. Acest boxer cu șase cilindri are abilitatea unui prestidigitator, iar bagheta magică o reprezintă cutia PDK care face totul pentru a-i pune perfect în valoare performanțele. Merită aici menționat și faptul că în scenă a intrat și treapta a opta, perfectă pentru cruising-ul pe autostradă, dar inutilă între „bordurile” din oraș.
Indirect, prezența sa a făcut posibilă redistribuirea primelor șapte rapoarte într-o manieră mai rațională, treptele find acum mai apropiate ca etajare. Cu toate acestea, abilitatea sa fenomenală de a asista conducerea, chiar și pe pistă, în modul automat a rămas neschimbată, fiind impresionantă. Astfel, în „Sport Plus”, se poate rula în turații înalte fără a fi nevoie să se atingă padelele: PDK-ul selectează permanent treapta ideală la momentul potrivit.
Da, îți fură puțin din plăcerea de a pilota, ba chiar te poate frustra puțin, dar după câteva ture de pistă te adaptezi și te poți concentra mai bine asupra trasei și nu a extragerii puterii din motor. Ajungem și la un alt capitol: virajele. Uitați de drifturi, de plecări necontrolate ale punții spate sau de broboane la tâmple.
Dezvoltarea liniară a puterii, sistemul de suspensii cu amortizoare controlate electronic și puntea spate direcțională (opțional) fac ca dialogul transferului de mase între față și spate să fie și mai apropiat: ceea ce fac roțile din față este completat de cele din spate. Tu doar gestionezi transferul de mase, iar mașina răspunde în mod corespunzător: neutru sau supravirator, așa cum dorești, ruliul fiind compensat de barele stabilizatoare active (opțional).
Mod Wet suplimentar
La o accelerare exagerată, 911 are tendința de a băga nasul la interior. Modul neutru este cel mai eficient. A fost adăugat acum și modul „Wet” pentru asfalt ud. Până acum trenul față mai ușor expunea adeseori mașina la acvaplanare, o carență speculată adeseori de rivalii săi. Acum mașina are un senzor „care ascultă” frecvențele acustice prezente în pasajele roților, iar când plouă prealertează anumite sisteme de siguranță și avertizează pilotul, care poate selecta respectivul mod prin butonul de pe volan, exact ca la curse.
Citește testul cu BMW M850i xDrive cu măsurători complete
Performanțele sunt completate de o aerodinamică studiată în detaliu, fiecare gură de ventilație, fiecare linie, fiecare panou al caroseriei este desenat pentru a ajuta la direcționarea curenților de aer. Eleronul escamotabil electric iese automat sau la cerere stabilizând spatele la viteze ridicate și ajută la oprire, când la frânări puternice se transformă într-o frână aerodinamică. Interesant, acest eleron odată scos nu mai obturează vizibilitatea spre spate.
Apropo de setări, când ieși de pe pistă și treci pe „Normal” 911 devine, în felul său, confortabil și versatil. Este chiar plăcut să rulezi în treapta a opta cu o viteză de croazieră. Un ajutor la parcare îl reprezintă posibilitatea de a ridica cu câțiva centimetri botul mașinii, în mod electronic.
Sistem multimedia nou, număr de butoane reduse pe tunelul median
Habitaclul nu s-a schimbat prea mult cu excepția cockpitului care a devenit mai „orizontal”, însă și aici detaliile subliniază evoluția noului model. Dispoziția tastelor, gurile de ventilație și reconfigurarea mai simplificată a tunelului median îi accentuează sportivitatea. Apare acum un joystick pentru selecția treptelor, dar care să fim cinstiți este mai mult original, decât neapărat frumos.
Repertoriul impus de modernitate este constituit din ecranul tactil mare, multifuncțional. În privința tabloului de bord, puriștii vor trebui să facă câteva concesii și să se obișnuiască cu o tradiție care este reinterpretată. Instrumentele fizice împărțite în cinci cadrane clasice sunt acum reproduse pe două afișaje digitale aflate de o parte și de alta a turometrului.
Pe de altă parte, nici nu putea rămâne mereu același, iar aceste actualizări pot avea gustul unei mici trădări, dar ele sunt modul în care 911 reușește să rămână veșnic tânăr. În concluzie Porsche 911 este mai puțin machiavelic, dar modul echilibrat și natural în care lasă regulile jocului în mâna ta este secretul prin care 911 continuă să câștige.
Verdict
Este clar că îi place să se joace mai mult pe pistă decât prin oraș. Iar modul aproape diabolic în care “anticipează”, prin numeroasele sisteme de asistare, este impresionant. Trenul de rulare cu roți de dimensiuni diferite 20/21 inci față/spate și frânele rezistente definesc tabloul unui model sport pur-sânge.
DATE TEHNICE | Porsche |
---|---|
Model | 911 Carrera S Coupé |
Motor/nr.cilindri | B6, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 2.981 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 450/ 6.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 530/ 2.300-5.000 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | automată, PDK, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.519/1.852/1.300 |
Ampatament (mm) | 2.450 |
Masă la gol (kg) | 1.590 |
Volum portbagaj (l) | 132 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 3,7 (3,5 s cu Sport Plus) |
Viteză maximă (km/h) | 308 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 10,7/ 7,9/ 8,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 205 |
Preț (euro cu TVA) | 125.756 |