A doua generație Panamera se apropie mai mult de ceea ce trebuia să fie încă de la dezvoltarea conceptului 989 în 1988 și anume un 911 cu patru uși. Am condus Panamera 4S Diesel, cel mai rapid sedan diesel din lume. Foto: Bogdan Paraschiv
Panamera este o specie rară de automobil. Unii îl compară cu limuzinele de lux, iar alții cu coupe-urile cu patru uși. Teoretic, nimeni nu greșește pentru că noul Panamera oferă un compromis între cele două segmente. Odată cu creșterea ampatamentului cu 30 mm la 2.950 mm, Panamera oferă un spațiu în spate comparabil cu Seria 6 Gran Coupe și Seria 7 de la BMW. Ca look însă, arată ca un veritabil coupe cu patru uși, iar interiorul este configurat cu patru locuri individuale.
Gama de motorizări arată aspirațiile high-class ale lui Panamera, care din punct de vedere al vânzărilor este la fel de exclusivist ca și 911. Pe lângă V6 turbo de 330 și 442 CP, sunt disponibile două V8: turbo de 550 CP și fabulosul diesel de 422 CP. Noi am condus dieselul V8, o rara avis în prezent. Doar Range Rover mai are un motor diesel în această configurație dar are aproape 100 CP mai puțin, în timp ce același motor V8 din Panamera, dezvoltat de Audi, se regăsește sub capota lui Audi SQ7 și Bentley Bentayga având o putere de 435 CP și un cuplu maxim de 900 Nm. În Panamera, V8 diesel dezvoltă 422 CP și 850 Nm, care îi permit să atingă o viteză maximă de 285 Km/h, fiind cel mai rapid autoturism cu motor diesel de pe Planetă.
A doua generație a evoluat foarte mult din punct de vedere al designului interior și exterior. Când deschizi portiera ai impresia că te vei urca într-o navă spațială. În jurul schimbătorului noii cutii automate PDK cu dublu ambreiaj și opt trepte în loc de șapte în trecut, te întâmpină un ecran tactil negru lucios de pe care poți să accesezi încălzirea și ventilarea scaunelor sau să reglezi tăria suspensiei.
Apoi, consola centrală se continuă cu trei fante de asemenea negru lucioase, care sunt închise dacă nu se dorește direcționarea aerului spre pasageri. Acestea au un luft extrem de mic încât aproape nu îți dai seama că nu e vorba de o suprafață continuă. Nu în cele din urmă, în partea superioară a consolei centrale se află noul display de 12,3 inch al sistemului multimedia al cărui meniu s-a complicat destul de mult. Dar ați văzut vreun Airbus A330 care să aibă comenzi foarte simple? Noi am selectat ce ne interesa mai mult și anume meniul Drive. Astfel, se pot selecta modurile Normal, Sport și Sport Plus pentru răspunsul motorului cutiei și direcției și tot aceleași moduri pentru reglajul suspensiei pneumatice (opțională 2.242 euro, standard se oferă suspensia adaptivă PASM).
Pornirea se face la fel ca la orice Porsche de la cheia de contact aflată în stânga volanului, iar în spatele acestuia se regăsesc cele cinci cadrane întrepătrunse, de asemenea digitale. Nu lipsește nici inovația de la 918 Spyder cu magicul buton Sport Response inclus în pachetul Sport Chrono (1.954 euro) care are și funcție de launch control. Șoferul ia loc în superbele scaune confort cu reglaj electric pe 14 direcții (1.949 euro) care oferă o susținere excelentă.
La plecarea din loc, motorul reacționează extrem de docil pe modul Normal și nu sună nici înspăimântător la evacuarea gazelor prin cele două perechi de țevi de eșapament. Deja la 1.000 rpm tot cuplul imens de 850 Nm este deja disponibil. Intrăm pe autostradă și comutăm modul Sport Plus. O scurtă apăsare de pedală și Panamera 4S Diesel reacționează ca un TGV pe pernă magnetică. Din interior nu simți o reacție extremă ca într-un McLaren 675 LT ci o desfășurare progresivă a unei forțe incredibile. Deoarece tot cuplul este disponibil de la 1.000 rpm, lipsește acea explozie tipică mașinilor supersport cu motoare pe benzină aspirate de înaltă turație însă dacă privești turometrul vei observa că ai ajuns foarte repede la 180 km/h și Poliția Autostrăzi te-ar putea lăsa fără permis.
Repriza de la 180 la 240 km/h este ca cea dintr-o limuzină de 200 CP de la la 60 la 100 km/h. Nu se simte niciun efort. Până la 2.200 rpm lucrează doar o turbină cu geometrie variabilă, pentru ca la 2.700 rpm să intre în funcțiune și cea de-a doua, de asemenea cu geometrie variabilă. Peste 240 km/h nu am încercat dar nici această viteză nu părea obținută cu prea mare efort mai ales că noua transmisie PDK cu opt trepte dezvoltată de ZF are ultimele două trepte subunitare pentru eficiență. Iar dacă ați văzut prima serie din Mad Max, puteți experimenta senzațiile trăite de Mel Gibson în Ford Falcon XB GT Coupe cu motor V8 Interceptor dacă apăsați butonul Sport Response. Pentru 20 de secunde, cutia PDK schimbă foarte sus, motorul dă tot ce poate din el și senzația este că cineva vrea să te arunce dintr-o catapultă cu aburi sub presiune.
Cu jantele de 21 inch cu design Porsche Turbo (4.570 euro) și chiar pe modul Normal, șoferul este zgâlțâit ușor la trecerea peste traversele de la podurile de pe autostradă. Este exact aceeași senzație pe care o ai într-un 911 pentru că și pe modul Normal suspensia este destul de fermă. Panamera nu este chiar un Mercedes S-Class ci mai mult un 911 cu patru uși. Astfel, pe viraje am regăsit și excelenta direcție de la 911 care este absolut superbă. Te îmbie să negociezi virajele ca și cu un 911 deși conduci o mașină cu o suprafață de 10 mp și o masă la gol de 2.125 kg.
Este incredibil cât de agil este Panamera și cât de bună e distribuția maselor deși pe față apasă un uriaș V8 diesel. Și reacția punții spate în viraje, la limită, este similară cu cea dintr-un Porsche 911. Este de departe cea mai incisivă limuzină de lux cu care am mers vreodată chiar dacă printre concurenții lui se numără și BMW 750d. Și trebuie să țineți cont că mașina de test nu era dotată cu toate tehnologiile care o fac și mai incisivă cum sunt direcția integrală preluată de la 918 Spyder și 911 Turbo, barele stabilizatoare active PDCC sau Porsche Torque Vectoring Plus. Cu toate astea la bord, Panamera a înregistrat recordul de 7 minute și 38 secunde pentru o limuzină cu patru uși pe circuitul de la Nurburgring. Iar excelenta tracțiune integrală standard ajută la transmiterea eficientă a celor 850 Nm la sol.
Probabil, vă întrebați cât consumă acest monstru. Porsche anunță o cifră incredibilă de numai 6,8 l/100 km. În realitate, consumul trece puțin peste 10 l/100 km. Cu rezervorul opțional de 90 de litri, acest transatlantic poate parcurge în mod real aproape 900 km cu un plin. Asta e o chestie pe care nu poți să o faci cu un 911.
Verdict AutoExpert
Nu credeam că tehnologic este posibil să construiești un Porsche 911 cu patru uși și un uriaș motor diesel. Porsche a reușit să își îndeplinească după 30 de ani visul pe care l-a avut când a proiectat 989. Cu siguranță, acest Panamera este special pentru că a reușit să preia 100% ADN-ul Porsche.DATE TEHNICE | Porsche |
---|---|
Model | Panamera 4S Diesel |
Motor/ nr. cilindri | V8, biturbodiesel |
Cilindree (cmc) | 3.956 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 422/3.500-5.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 850/1.000-3.250 |
Transmisie | integralã |
Cutie de viteze | PDK, 8 trepte, dublu ambreiaj |
L/l/h (mm) | 5.049/1.937/1.423 |
Ampatament (mm) | 2.950 |
Volum portbagaj (l) | 495-1.304 |
Masã la gol (kg) | 2.125 |
Accelerații (s) | |
0-100 km/h | 4,0 |
0-160 km/h | 9,6 |
0-200 km/h | 16,0 |
Reprize (s) | |
60-100 km/h | 2,2 |
80-120 km/h | 2,7 |
Vitezã maximã (km/h) | 285 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 178 |
Preț (euro cu TVA) | 124.403 |