Cel mai vândut model de import s-a schimbat la chip și suflet. Faceliftul lui Clio 5 a adus modificări estetice și funcționale, dar și o ușoară schimbare a reglajelor sistemului de propsie E-TECH. Text: Bogdan Grigorescu. Foto: Renault
Este unul dintre hatchurile emblematice de segment B. Apărea imediat după Revoluția din România, creând propria revoluție în clasa modelelor mici. Însă, spre deosebire de țara noastră, Clio a evoluat mai convingător. A fost comercializat în 16 milioane de exemplare, timp de patru generații… și-un pic.
Acum, a cincea a ajuns la jumătatea vieții și a fost amplu retușată estetic. A primit și câteva fine retușuri funcționale. Prima noutate, schimbarea a două echipări din gamă. Authentic devine evolution, iar rs line îi face loc lui esprit Alpine. Per total, și acum sunt tot trei niveluri de echipare. Ai de ales, deci, între evolution, techno și esprit Alpine.
Noutăți la designul lui Clio 5 facelift
Cele mai mari diferențe sunt la exterior. În față, absolut toate elementele au fost retușate. Cea mai izbitoare schimbare este cea a luminilor de zi. Acum au formă de jumătăți de romb, deci dacă le lipești și le ”petreci” un pic, formezi emblema mărcii. Aston Martin Vanquish a mai făcut așa ceva în 2012. Dacă uneai stopurile, formai conturul emblemei mărcii. Farurile sunt mai înguste și au, la nivelurile superioare de echipare, 5 fascicule LED. Înainte aveau doar 3. Astfel, distribuie mai corect lumina pe calea de rulare.
Masca a primit o textură 3D, cu o rețea de “bumbișori” care sunt colorați în degrade din centru spre margini, de la grafit la argintiu. Sub ea, o lamelă inspirată din spoilerul frontal al monoposturilor de Formula 1 accentuează agresivitatea designului. Dacă mergi pe esprit Alpine, este vopsită în gri mat. Altfel, are nuanța caroseriei. Deci, poți opta pentru evolution în culoarea gri, iar lamela o să fie… tot gri, lucios – ce-i drept. Cu plăcere pentru pontul de a cheltui niște mii în minus!
Din lateral, devin evidente jantele de până la 17 inchi. La esprit Alpine au două nuanțe (negru și gri) și o piuliță în centru. Este doar un element de design, care amintește de cel funcțional al jantelor din Formula 1. A, și culoarea. De fapt, una dintre cele 7 disponibile în gamă. A, și “aripioara de rechin” de pe plafon, cu condiția să fi ales una dintre echipăre de top, techno sau esprit Alpine. Și gata.
Stopuri și deflector nou-nouțe
Din spate, remarci trei elemente schimbate. Stopurile, deși au aceeași formă ca înainte, vin cu o structură modficată. Au primit și plastic transparent, ca să remarci cum se cuvine dispunerea LED-urilor la interior. În sfârșit, deflectorul de aer de sub bară. Difuzorul. Diffuserul. Spoilerul. Zi-i cum vrei. Oricum i-ai spune, are două scopuri. Să arate bine și să adauge apăsare pe puntea spate, crescând efectul de sol. Dacă te duci la vârf, mizând pe esprit Alpine, îl primești vopsit în gri. Dacă te oprești la techno, în negru lucios. Evolution îl are negru mat.
Per total, faceliftul îl transformă pe Clio 5 într-un hatch mai agresiv. Nu este cel mai elegant desenat model din segment. Dar este o modă printre toți producătorii să aleagă calea liniilor frânte. A stopurilor cu o mulțime de LED-uri. Pline de elemente mai puțin omogene, dar mai complexe, care umezesc ochii clienților, facelifturile din 2023 par a fi rețeta către creșterea cotei de piață. E o problemă de gust.
Au dispărut cadranele analogice
La interior, nu mai există instrumentarul analogic de bord la nicio variantă. Au rămas doar cele digitale de 7 și 10 inchi. Pe consola centrală, doar ecranul tactil de 7 inchi și cel de 9,2, care este cât două de 7 puse unul deasupra celuilalt.
Și înainte de facelift, Clio era cel mai bine finisat model din segment. Drept urmare, nu se simt ameliorări ale calității interiorului. S-au schimbat, totuși, materialele. Acum, până la 60% sunt sustenabile. A dispărut și pielea naturală, pentru că procesarea ei cere multă apă și anumite substanțe toxice. Iar în cazul lui esprit Alpine, tapițeria este realizată în proporție de 72% din fibre reciclate.
➡ Clio 5 vs Yaris și Jazz. Care e mai bun? 💡
Eu am testat versiunea de top, esprit Alpine. Scaunele sunt senzaționale, la fel și tapițeria care le îmbracă. De la aspect, la susținere laterală, totul a fost studiat pentru a impresiona. Sigur, în spate spațiul a rămas la fel de strâmt la genunchi. Iar pe uși, doar cotierele sunt moi. Și n-ai mânere de viraj, dacă alegi să călătorești pe banchetă. Doar pasagerul din față primește unul.
În portbagaj, nicio modificare. În funcție de motorizare, volumul pentru bagaje diferă. La benzină, primești 391 l, care scad la 366 dacă optezi pentru diesel, la 318 în cazul versiunii cu GPL și la 300 pentru E-TECH. Vestea bună? Subwooferul instalației opționale Bose nu confiscă volum suplimentar din portbagaj.
Cum se conduce? În mare parte, ca și până acum. Exemplarul meu a fost animat de sistemul de propulsie E-Tech de 145 CP. Subiectiv, n-am sesizat modificări față de precedentul. Poate doar o acelerare ceva mai promptă în regim pur electric. Francezii au spus la conferința de presă că au ”șurubărit” un pic la sistem, pentru a-l eficientiza. În cazul nostru, a consumat 4,3 l/100 km prin Belgia. ”Ochiometric”, 60% din traseu a fost urban, 25% pe drumuri locale și 15% pe autostradă. Am respectat limitele de viteză, dar ne-am distrat pe viraje. Un coleg s-a lăudat cu 3,8 l/100 km. E posibil, dacă stai în banca ta.
➡ Vezi aici totul despre sistemul de propulsie! 💡
Dar eu n-am stat, pentru că, la fel ca și Clio 5, și versiunea cu facelift știe să se distreze. Să atace exact, să continue fără ruliu și să degajeze sigur, dacă n-o provoci. Dacă sari limitele, supravirează un pic (da, ai citit bine!), în cel mai distractiv mod cu putință. Transmite șoferului informații despre aderență aproape la fel de bine precum Kia Rio și Mazda2, referințele segmentului ca ținută de drum și incisivitate.
Volanul gros nu-ți dă emoții la viteză mare, mai ales că pielea perforată crește priza palmei. E posibil să sesizezi ușoare varieri ale decelerării când ții apăsat constant pedala de frână. Ele sunt cauzate de sistemul de recuperare a energiei. Totuși, dacă selectezi modul B al cutiei, probabil nici n-o să atingi frâna în afara localității, și foarte puțin în oraș.
Mai am să-ți povestesc și alte mici picanterii. Dar o s-o fac în Revista Auto Expert din luna august, ca să nu trag toate gloanțele aici.
- Design elaborat
- Materiale de calitate, multe fiind sustenabile
- Ansamblu suspensie – direcție excelent reglat
- Gamă variată de propulsoare
- Consum mic la hibridul E-Tech
- Spațiu mic în spate
Date tehnice | Renault |
---|---|
Model | Clio E-TECH 145 |
Motor termic | |
Nr. cilindri | L4, aspirat |
Cilindree (cmc) | 1598 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 94/nc |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 148/nc* |
Motoare electrice | |
Putere maximă (CP) | 49+20 |
Cuplu maxim (Nm) | 205+50 |
Putere totală ansamblu (CP) | 143 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | nc |
Transmisie | multimodală, 15 programe |
L × l × h (mm) | 4053 x 1798 x 1439 |
Ampatament (mm) | 2583 |
Masă la gol (kg) | 1313 |
Volum portbagaj (l) | 254 |
Capacitate baterie (kWh) | 0,85 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 9,3 |
Viteză maximă (km/h) | 174 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 95 |
Preț (euro) | indisponibil |