Renault Koleos se reinventează și revine, alături de un design eclatant și de un nou motor diesel de 2 litri și 175 CP, în segmentul statutar al SUV-urilor de clasă medie, completând gama de crossovere a casei franceze. Primul drive-test.
Depășind criza de personalitate a predecesorului lansat în urmă cu mai bine de un deceniu, a doua generație Koleos se instalează la vârful familiei de SUV-uri Renault, imediat deasupra best-sellerelor Captur și Kadjar. Dacă modelul anterior era, însă, mai mult un SUV compact, decât unul de clasă medie, noul Renault Koleos nu se sfiește să arate că este un crossover full-size, rival direct pentru Hyundai Santa Fe, Peugeot 5008, Kia Sorento, Skoda Kodiaq sau Nissan X-Trail, afișând un gabarit impozant, în ton cu pretențiile unui segment care a acoperă o treime din vânzările de SUV-uri la nivel global: 4.673 mm lungime, 1.843mm lățime și 1.678 mm înălțime.
Spre comparație, fratele mai mic Kadjar este cu 22 cm mai scurt, iar VW Tiguan, cu peste 20 cm. Există, însă, și un detaliu care îl separă pe Koleos de concurenții menționați: modelul francez are strict cinci locuri, un al treilea rând de scaune nefiind oferit nici opțional. Produs la Busan, în Coreea de Sud, Koleos apelează la o tehnică familiară, noul SUV Renault fiind construit pe platforma modulară CMF C/D, dezvoltată alături de Nissan și folosită și de X-Trail și Kadjar.
Designul se delimitează, însă, extrem de clar de cel al lui X-Trail, Koleos moștenind numeroase detalii stilistice de la sedanul Talisman,corespondentul direct în gama convențională Renault, inclusiv farurile full LED (standard pentru Intens) cu luminile diurne supradimensionate ce imită forma literei C și stopurile lungi, filiforme (de asemenea, cu tehnologie LED – n.r.) care oferă o funcție inedită: poziții permanente, chiar și pe timp de zi. Experimentele de design nu își mai au locul în vocabularul Renault, astfel că rolul noului Koleos este acela de a aduce în clasa SUV-urilor medii un strop din șarmul pe care numai un produs cu rădăcini franțuzești îl poate oferi.
Interiorul extrem de spațios se înscrie și el în direcția trasată deja de Talisman, fiind un adevărat lounge dedicat familiștilor de carieră. Explicația este ampatamentul generos, de 2.705 mm, unul dintre cele mai mari din segment, acompaniat de consolele față și spate extrem de scurte. Volumul portbagajului este de 498 litri (Hyundai Santa Fe 516 litri, Skoda Kodiaq 650 litri), acesta putând fi extins până la 1.795 litri odată cu rabatarea completă a banchetei (format 1/3-2/3), operațiune ce generează un spațiu aproape perfect plan de încărcare, o podea dublă pentru portbagaj fiind inclusă în echiparea de serie.
Pentru locurile din spate, oferta de spațiu este una foarte generoasă, atât la nivelul capului, cât și al genunchilor. Accesul la bord este facilitat de ușile cu unghiuri generoase de deschidere: 70 grade pentru portierele față și 77 grade pentru cele din spate. Detaliu practic: partea inferioară a portierelor acoperă pragul, fiind astfel evitată murdărirea acestuia și, implicit, a pantalonilor pasagerilor. Poziția de condus este cu 15 cm mai înaltă decât în cazul limuzinei Talisman, însă, ergonomia și finisarea sunt practic identice. Astfel, comenzile principale sunt concentrate în jurul centralei multimedia R-Link și a touchscreen-ului asociat, poziționat în partea superioară a consolei centrale.
Diagonala ecranului tactil variază între 7 inch, pentru echiparea de intrare în gamă Life, respectiv 8,7 inch pentru cele superioare, Zen și Intens, dispunerea fiind și ea diferită: orizontală pentru touchscreen-ul de bază și verticală pentru display-ul de vârf. Există și posibilitatea afișării conținutului și aplicațiilor direct din telefonul mobil inteligent, grație compatibilității cu standardele Apple CarPlay și Android Auto. Operarea meniului se realizează pe verticală și orizontală, în stilul familiar utilizatorilor de tablete cu sistem de operare Android, în timp ce câteva comenzi esențiale, precum cele dedicate volumului radioului, setărilor mașinii sau revenirii la meniul principal, sunt ancorate în partea dreaptă a display-ului, sub forma unor hot-keys in scripționate discret pe rama acestuia.
Instrumentele de bord sunt mixte, partea centrală apelând la un display color de 7 inch ce poate fi configurat în patru stiluri de afișare, coordonate cu cele cinci nuanțe oferite pentru setarea luminilor ambientale interioare. Mânerul de susținere de la baza consolei centrale, capacul torpedoului și cozorocul instrumentelor de bord îmbrăcate în piele artificială conturează pretențiile cu iz premium ale noului Koleos, deși câteva capitonaje dure, prezente pe tunelul median sau fețele ușilor, reamintesc că Renault este un producător de mașini accesibile. Iar francezii se țin de cuvânt, cel mai ieftin Koleos, în echiparea Life, dotat exclusiv cu tracțiune față, având un preț de pornire nu tocmai piperat de 30.500 euro. Pentru modelele superioare, Zen și Intens, nota de plată urcă la 33.500 și 37.500 euro, însă, în ambele cazuri, tracțiunea integrală este standard, alături de numeroase alte echipamente de confort.
Renault adoptă o strategie agresivă, bazată pe preţuri extrem de competitive ce poziţionează Koleos la graniţa dintre clasa compactă și cea medie, mulţi rivali de segment C (o clasă mai jos) afișând, înnivelurile superioare de echipare, cotaţii sensibil mai ridicate decât SUV-ul francez. Există și câteva aspecte discutabile, legate nu de mașina în sine, ci de poziționarea sa pe piață. Astfel, motorizarea de bază 1.6 dCi de 130 CP nu va fi disponibilă și în România. Singura versiune care va putea fi comandată în țara noastră va fi cea diesel de 2 litri și 175 CP, în combinație cu tracțiune față sau integrală și, exclusiv o transmisie CVT X-Tronic. O decizie de marketing aparent menită să evite canibalizarea comercială dintre Koleos și fratele mai mic, Kadjar, a cărui motorizare de vârf este cea de 1,6 litri și 130 CP.
Împerecherea motorului 2.0 dCi cu patru cilindri și turbocompresor cu geometrie variabilă cu transmisia CVT X-Tronic este cunoscută de la Nissan X-Trail, comportamentul fiind în mare parte similar. Aceasta reușește să imite finețea caracteristică unei cutii clasice cu convertizor de cuplu în compania unui stil de condus relaxat, adaptându-se la stilul de condus al șoferului. Chiar și așa, odată ce tempo-ul de rulare devine unul eminamente sportiv, apar sincopele tipice de coordonare dintre pedala de accelerație și răs punsul concret al motorului.
Din fericire, Renault oferă și funcția inedită D-Step: deși, conform principiului său constructiv, cutia cu variație continuă nu dispune de un număr predefinit de rapoarte, unitatea X-Tronic reproduce comportamentul unei transmisii clasice automate și simulează existența a șapte trepte, oferind și posibilitatea selectării manuale a acestora – doar cu ajutorul selectorului clasic, în absența padelelor de pe coloana dedirecție. Logica retrogradării „virtuale” este, de asemenea, corectă, alegerea unei trepte inferioare fiind realizată prin împingerea levierului spre față. Cu un cuplu de 380 Nm, atins între 2.000 și 3.000 rpm, motorul nu este cel mai incisiv din segment, dar funcționează silențios și liniar, fiind suficient de vivace pentru un SUV de familie.
Consumul se menține și el la cote foarte bune, media obținută în testul ce a însumat 220 km, echitabil divizați între drumurile naționale și cele expres finlandeze, situându-se mult sub pragul de 7 l/100 km cu o autonomie de 1.000 km încă posibilă. Koleos oferă și o experiență de condus agreabilă. Chiar și în absența totală a unui tren de rulare adaptiv, ținuta de drum este sigură, iar confortul suspensiei, suveran, Renault optând în mod inspirat pentru o setare orientată mai puțin spre sportivitate și mai mult către capacitatea de a traversa extrem de lin orice denivelare, oricât de amplă ar fi aceasta.
Direcția asistată electric oferă un feedback corect, însă, poate cea mai bună veste este că Renault Koleos se poate lăuda și cu bune valențe off-road, așa cum am putut experimenta pe un traseu special amenajat în proximitatea unui mic circuit de lângă Helsinki. Garda la sol măsoară 210 mm, depășind media segmentului, iar sistemul de tracțiune integrală ALL-MODE 4×4-i preluat de la expertul 4×4 Nissan poate fi blocatîn raport fix 50/50% față/spate, până la 40 km/h, în modul 4WD Lock. Există, de asemenea, setările 2WD și 4WD Auto (maxim 50% din cuplu transmis punții spate, puntea motrice fiind cea față, în condiții normale de rulare și aderență). Totuși, împătimiții escapadelor off-road, trebuie să știe că unghiul de atac este relativ modest (19 grade), iar un sistem de asistare a coborârii în pantă (de tip Hill Descent Control – n.r.) nu este oferit nici opțional. Carențe minore, însă. În fond, nu aceasta, este menirea lui Koleos, gândit ca un SUV confortabil și sigur, dedicat familiștilor sau iubitorilor de ieșiri relaxate în natură și nu cățărătorilor de carieră.
- Design seducător și finisare inspirată
- Spațiu interior king size
- Motor economic
- Tren de rulare bine reglat și confortabil
- Gamă de prețuri atractivă
- Configurație cu șapte locuri inexistentă
- ransmisie CVT ușor ezitantă
DATE TEHNICE | Renault Koleos | |
---|---|---|
Model | Energy dCi 175 X-Tronic 2WD | Energy dCi 175 X-Tronic 4WD |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 | 1.995 |
Putere maxim?/tura?ie (CP/rpm) | 175/3.750 | 175/3.750 |
Cuplu maxim/tura?ie (Nm/rpm) | 380/2.000 | 380/2.000 |
Transmisie | fa?? integral? | |
Cutie de viteze | CVT | CVT |
L/l/h (mm) | 4.673/1.843/1.678 | 4.673/1.843/1.678 |
Ampatament (mm) | 2.705 | 2.705 |
Mas? la gol/sarcin? util? (kg) | 1.643/582 | 1.696/577 |
Volum portbagaj (l) | 498-1.706 | 498-1.706 |
Accelera?ie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 9,5 |
Vitez? maxim? (km/h) | 196 | 192 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 5,8/5,2/5,4 | 6,1/5,7/5,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 143 | 153 |
Pre? (euro cu TVA) | de la 30.500 | de la 33.500 |