Folosind în mod ideal cele mai alese ingrediente pe care le-a găsit în cămara Alianței, Renault a creat o prăjitură cum nu mai există pe piață. Am gustat din Rafale și mi-a excitat mai multe papile decât mă așteptam. Foto: Renault
Aceasta este o variantă scurtă a articolului. Pe cea detaliată o puteți citi în Revista AutoExpert.
Confuzat de Rafale? Atunci, hai să te lămuresc ce este el și ce vrea de la noi. Este un SUV-coupe de clasă medie, care, în gama Renault, se situează deasupra Arkanei. Diferențele dintre cele două modele sunt majore, atât ca platformă, cât și ca sisteme de propulsie.
Tehnic, este mult mai apropiat de Austral și Espace, împărțind cu ele platforma CMF-CD și propulsorul hibrid. Deci poți să-l consideri a fi un Espace coupe, fără teama de a greși. E spectaculos din orice unghi îl privești, aspectul agresiv fiindu-i accentuat de jantele bicolore, de 20 de inchi, singurele aflate în oferta versiunii full-hibride. PHEV-ul va avea jante pe 21.
Tehnologie și finisaje noi
Standard, toate luminile sunt LED, dar opțional poți comanda lumini Matrix cu 20 de fascicule. Adică cu nouă mai multe decât la Espace. Iată o dovadă a atenției cu care este tratat Rafale. Interiorul este aproape identic în partea din față cu cel al lui Espace. Are trei ecrane mari – un instrumentar de 12,3 inchi, unul tactil central de 12 și un HUD proiectat pe parbriz, de 9,3. De fapt, există doar două diferențe între cele două modele. Elementele decorative de pe bord și uși sunt noi și sunt realizate din plută la versiunea de bază, techno, și din piatră naturală la cea de top, esprit Alpine. Apoi, scaunele, cu ale lor elemente de susținere laterală extrem de proeminente, sunt, de asemenea, specifice lui Rafale. La echiparea de top, esprit Alpine, au sigla luminată pe spătar.
În spate, dacă ai sub 1,80 m, poți intra fără să apleci capul. Spațiul este suficient de mare și pentru cei de 1,85 m, care nu vor atinge plafonul cu capul. Loc mai vast pentru picioare nu am întâlnit la niciun SUV de clasă medie, fără doar și poate. Totuși, lățimea interioară nu va permite călătorii relaxante dacă pe banchetă vor sta trei pasageri. Oricum, ținând cont de profilarea amplă a banchetei, nici nu cred că inginerii au luat în calcul cu adevărat acest scenariu.
➡ Prim contact cu Renault Austral 💡
Doi pasageri, însă, se vor bucura de condiții regești. Au la dispoziție guri centrale de ventilație, patru mufe USB-C, buzunare căptușite în uși, mânere de viraj și cea mai ingenioasă cotieră centrală din segment. Aceasta include și suporturi pentru două telefoane sau pentru o tabletă, și suporturi pentru pahare, și spații de depozitare căptușite cu fetru. Iar dacă optezi pentru plafonul vitrat Solarbay, care devine transparent sau opac la apăsarea unui buton, datorită cristalelor lichide pe care le conține, atunci o să ai o pereche de pasageri fericiți.
Fericiți veți fi cu toții când veți descoperi portbagajul de 513 litri, adică suficient și pentru vacanțele lungi. Pe mine nu m-au impresionat, însă, nici îmbinările nu tocmai exacte ale pâslei de pe laterale, nici pragul pe care îl face spătarul banchetei când este culcat.
Altceva m-a impresionat… Și nu oricum, ci maxim. Comportmentul dinamic al mașinii este uluitor, raportat la gabarit și greutate. Practic, absolut toate elementele de pe Austral și Espace au fost recalibrate special pentru Rafale. Față de Espace, ecartamentul a crescut cu 2 cm. Amortizoarele și arcurile sunt mai tari, barele stabilizatoare – mai groase, direcția – evident mai precisă în punctul central. Toate, au asigurat o agilitate neașteptat de bună.
Pentru că mașina a dovedit o incisivitate nativă remarcabilă, inginerii au „îndulcit” intervenția sistemului 4Control. Acum, nu mai intră în uz la fel de brusc ca la Austral, nici când îl setezi la nivelul maxim, 13. Astfel reglat, Rafale devorează virajele cu o poftă molipsitoare, pe care ajungi s-o iubești, și căreia dacă-i cazi pradă, ajungi să dușmănești radarele și șoferii potoliți. Dar, dincolo de entuziasm, mai importantă e siguranța pe care o insuflă mașina.
➡ Citește aici totul despre Renault Espace! 💡
Sigur, nu te aștepta la o suspensie permisivă, pentru că dinamica se câștigă renunțând la o parte din confort. Zgomotul produs de anvelope pe asfaltul rugos din Spania a fost chiar mai sesizabil decât cel al motorului termic, excepțional ținut în frâu de izolația fonică a compartimentului motor. Apropo de sistemul de propulsie hibrid, acesta are toate subansamblurile identice cu cel de pe Austral. Totuși, a primit un soft nou, care îl face să răspundă simțitor mai alert. Astfel, la sarcini parțiale, Rafale țâșnește mai convingător decât fratele mai mic și pare că are toți cei 200 de cai la el. Spre deosebire de el, Austral nu-i afișează la fel de entuziast.
Practic, doar transmisia multimodală face notă discordantă cu restul ansamblului, din două motive. În primul rând, are un prag la 120 km/h în care întrerupe fluxul de putere. Acolo schimbă cele două trepte aferente motorului electric de tracțiune, iar asta cere o parte din energia necesară tracțiunii. Apoi, are o întârziere în răspuns la accelerare, cu care, de îndată ce te obișnuiești, ajungi să faci pace. Inginerul care se ocupă de sistemele de propulsie hibride mi-a mărturisit, în discuția pe care am avut-o, că absolut toate componentele au fost dezvoltate pentru a minimiza consumul, de aceea mai există unele poticneli la accelerare. Deci, care e consumul?
➡ Vezi aici pagina lui Rafale! 💡
Păi, când am abuzat de Rafale pe virajele din zona Sevillei, acesta s-a apropiat de 6,5 l/100 km, iar când ne-am ambiționat să rulăm „la consum”, computerul de bord a afișat o valoare ireală, de 3,8 l/100 km. Acestea sunt extremele, deci orice consum aflat între ele este posibil. Cel mai probabil, între 5 și 6 l/100 km vei vedea des pe ecran.
Cât costă Rafale? E imposibil de spus, pentru că, deocamdată, prețurile nu sunt comunicate. Cei mai mulți utilizatori de pe facebook-ul AutoExpert au răspuns provocării noastre de a ghici prețul. Aceștia au indicat 40.000 euro drept preț de pornire. Vom reveni cu lista completă de prețuri, atunci când o vom avea.
Date tehnice | Renault Rafale |
---|---|
Model | esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 CP |
Sistem | full hybrid |
Motor termic | |
Nr. cilindri | L3. turbo |
Cilindree (cmc) | 1199 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 131/4500 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 205/1750 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 68+34 |
Cuplu maxim (Nm) | 205+50 |
Putere totală ansamblu (CP) | 200 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | ind. |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | multimodală |
L × l × h (mm) | 4710 x 1866 x 1613 |
Ampatament (mm) | 2738 |
Masă la gol (kg) | 1735 |
Volum portbagaj (l) | 532-1604 |
Capacitate brută baterie (kWh) | 2 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 8,9 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 106 |
Preț de bază (euro) | ind. |