După două decenii de presă, e greu să descoperi modele cu adevărat impresionante printre cele care se adresează publicului larg. Eu tocmai am descoperit unul căruia nu-i pot reproșa, cu adevărat, decât nimicuri. Hai să-ți povestesc despre Renault Scenic E-Tech, model 2024, cu care am luat un prim contact în Malaga!
O să încep, atipic, cu concluzia. Mașina asta este ideală pentru familiile cu până la patru membri. Confortul, lipsa oricărei griji legate de autonomie, spațiul impresionant și prețul decent raportat la prestații o fac, cred eu, imbatabilă. Cu cine se luptă? Cu BMW X1, cu Volvo EX40 (sau XC40 Recharge, așa cum s-a consacrat) și cu oricare alt SUV sau crossover compact electric. Spre deosebire de toate, Scenic E-Tech, care este un mix între SUV, monovolum și break, deci este clar mai scund, designerii urmărind să obțină o suprafață frontală cât mai mică. Jantele sunt studiate aerodinamic, aripile și ușile sunt realizate din aluminiu (reciclat în proporție de până la 40%), toate, cu același scop: obținerea unei eficiențe maxime.
Autonomia lui Scenic E-Tech
Normele WLTP îl creditează cu până la 625 km autonmie. Noi n-am reușit să atingem această valoare în testul nostru, consumul afișat după fiecare două zile de test fiind de fix 18 kWh/100 km, iar regula de trei simplă ne spune că echivalează cu o autonomie reală de 483 km, oricum, o valoare impresionantă. Am condus cu aerul condiționat pornit, pentru că soarele andaluz arde puternic și la sfârșit de februarie. Conectat la o stație de curent rapid, Scenic E-Tech poate să tragă până la 150 kW. De la una AC, standard, încarcă cu 7 kW, dar opțional, pentru 1500 euro, poate fi configurat cu încărcător de 22 kW (inclusiv cablu de 6,5 m). Și nu, nu are sistem bi-direcțional, deci nu poate ceda curent diferiților consumatori externi, așa că nu poți cupla grătarul electric la pădure.
Comportament dinamic
În mers, Scenic E-Tech induce o relaxare fabuloasă tuturor călătorilor, datorită tuturor subansamblurilor excepțional armonizate. E clar că inginerii au urmărit dezvoltarea unui model relaxant, și nici că putea să le iasă mai bine. Suspensia echilibrată nu este apăsată de povara celor două tone la succesiunile de viraje abordate în forță, dar nici nu scoate zgomote și nu zdruncină pe denivelări. Arhitectura multilink pe puntea spate dovedește un rafinament remarcabil.
În același ton, direcția, deși are demultiplicarea scurtă de la Megate E-Tech (12:1), profită de ampatamenul mare și niciodată nu produce reacții bruște, nici la limita aderenței. În oraș este ideală, pentru că orice input aplicat volanului se traduce prin virarea rapidă a roților. Cu toate astea, diametrul de bracaj nu este impresionant, ci măsoară 10,9 m. Parțial, din cauza planetarelor de pe puntea față, parțial din cauza ampatamentului mare. Motorul? Suficient de puternic pentru a depăși ușor, dar nu entuziasmant. Recunosc că mi-aș fi dorit unul mai potent.
Interior
Paradoxal, după ce l-am lăudat atât, îți spun că adevăratele atuuri ale lui Scenic E-Tech sunt la interior. Ampatamentul este cu 10 cm mai mare decât la Megane, și toți se regăsesc în spațiul pentru picioare. Pentru că e scund, poziția călătorilor este tipică sedanurilor, adică pe orizontală, pentru a fi suficient spațiu deasupra capetelor. La volan se stă cu gambele înclinate, iar în fața șoferului se aștern două ecrane de 12 inchi, standard.
➡ Configurează aici un Scenic E-Tech! 💡
În spate, între genunchii mei și spătare mai sunt 17 cm, eu având 1,77 m înălțime. Cei doi călători de pe banchetă au de toate: mânere de viraj, două mufe USB, guri de ventilație, buzunare și suporturi pentru telefoane pe spătarele scaunelor și o consistență ideală a banchetei.
Dar mai au ceva: o cotieră centrală magică. Aceasta include un spațiu căptușit cu mochetă, încă două mufe USB, două suporturi de pahare și două brațe pivotante. Când le învârți, acestea îți dezvăluie încă două suporturi de telefoane și unul de tabletă. Și mai e plafonul vitrat solarbay, de 1500 de euro. La apăsarea unui buton, devine opac pe jumătate din suprafață sau pe de-a-ntregul, fără să aibă nevoie de rulou. Deci, înălțimea interioară nu are de suferit, iar efectul wow este remarcabil!
Spațiu pentru bagaje
Portbagajul este mare, după orice criterii, pentru că puntea multilink este extrem de compactă. Are 545 l și mizează mult pe adâncime. Nu are podea dublă, dar o poți achiziționa separat, împreună cu organizatorul de sub ea. Dacă nu optezi pentru ea, vei vedea că rabatarea spătarului banchetei formează un prag accentuat. Și pragul de încărcare a bagajelor, aflat la 80 cm de sol, te forțează să ridici cam mult bagajele.
Mai am să-ți dau o mulțime de detalii din timpul testului, dar o fac în articolul pe larg din revista Auto Expert.
➡ Vezi aici clipul scurt cu Scenic E-Tech! 💡
➡ Vezi aici prețurile lui Scenic E-Tech în România! 💡
- Spațiu interior mare
- Suspensie, direcție și motor foarte bine armonizate
- Autonomie reală convingătoare
- Preț bun, raportat la ofertă
- Putere suficientă, dar nu entuziasmantă
- Marginea portbagajului este înaltă
Date tehnice | Renault | |
---|---|---|
Model | Scenic E-Tech esprit Alpine | |
Motor | electric | |
Putere maximă (CP) | 218 | |
Cuplu maxim (Nm) | 300 | |
Tracțiune | față | |
Cutie de viteze | automată, o treaptă | |
L × l × h (mm) | 4470 x 1908 x 1571 | |
Ampatament (mm) | 2785 | |
Volum portbagaj (l) | 545/1670 | |
Masă la gol (kg) | 1860 | |
Capacitate netă baterie (kWh) | 87 | |
Putere maximă încărcare CC/CA (kW) | 150/11 (22) | |
Viteză maximă (km/h) | 170 | |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,9 | |
Consum mixt (kWh/100 km) | 16,8 | |
Autonomie mixtă (km) | 625 | |
Preț de bază (euro) | 47.500 | |
Preț exemplar testat (euro) | 53.790 |