Test drive Renault Zoe: Experiment de gradul trei

Test Renault Zoe

Suntem pregătiți pentru mașinile electrice? Auto Expert a realizat un test Renault Zoe prin București. Unde poți să îl încarci? Cât costă să mergi “electric”? Vă răspundem în cele ce urmează.

Acum doi-trei ani să îți cumperi o mașină electrică însemna o adevărată aventură chiar dacă locuiai la casă pentru că în afară de reședința personală unde îți poți instala cu ceva bătaie de cap o stație de încărcare alimetată cu curent trifazat, acestea lipseau cu desăvârșire. Însă de anul trecut lucrurile au început să se miște și la noi – e adevărat, cu viteza melcului – dar se mișcă.

Test Renault Zoe

AutoExpert a identificat 16 stații de încărcare în București care din păcate nu sunt distribuite uniform pe toată suprafața orașului. Majoritatea dintre ele sunt distribuite în zona de nord a orașului, doar câteva au și prize de curent continuu de mare putere și unele dintre ele sunt disponibile doar pentru clienții mărcilor respective. Partea bună este că majoritatea sunt gratuite, costurile cu “combustibilul” fiind practic zero.

Test Renault Zoe

Date fiind condițiile de mai sus, am vrut să vedem cum este viața la bordul unui model electric timp de o săptămână de lucru și 350 km parcurși. Distanța de 350 km este mai mare decât media pe care o parcurge un șofer obișnuit cinci zile lucrătoare în București și împrejurimi.

Pentru exemplificare am ales un Renault Zoe din mai multe motive:

  • noi credem că o mașină 100% propulsată electric trebuie să fie compactă pentru că terenul ei de joacă este primordial orașul.
  • are o autonomie electrică foarte bună, noi obținând un record de 175 km parcurși
  • oferă spațiu decent pentru 4-5 persoane și un portbagaj generos pentru clasa ei
  • permite o încărcare rapidă la stațiile de curent alternativ, facilitate neoferită de alți rivali (50% din baterie se încarcă în mod real în 30 minute)

Test Renault Zoe

Renault Zoe este construit pe o platformă puternic modificată a lui Clio, Zoe având aproape aceeași lungime și lățime cu Clio dar fiind cu 8 cm mai înalt datorită amplasării bateriei sub podea. De aceea, și poziția de condus este mai înaltă decât într-un Clio. Surprinde plăcut spațiul interior generos pentru că pasagerii din spate au mult loc la genunchi și bancheta este foarte confortabilă. Și portbagajul este mai mare decât la Clio oferind de la 385 litri și până la 1.225 litri dacă se rabate bancheta dintr-o singură bucată.

Test Renault Zoe

Spre deosebire de Nissan Leaf spre exemplu, Zoe oferă o ambianță interioară mult mai plăcută datorită materialelor de calitate mai bună întâlnite la echiparea de top Zen. Zoe este în acest moment cea mai ieftină mașină electrică și chiar dacă luăm în calcul costul bateriilor, care sunt oferite separat în leasing, Zoe ajunge la prețul lui VW e-Up abia după 4 ani și jumătate. Pentru că Zoe Zen costă 21.300 euro plus 79 euro leasingul la baterii (rulaj de 12.500 km/an) în timp ce e-Up costă 25.650 euro cu bateriile incluse.

Test Renault Zoe

Inițial am criticat politica Renault de a oferi bateria în leasing. Dar bateria este un consumabil care după un număr de ani își pierde din proprietăți iar înlocuirea ei este foarte scumpă. În schimb, plata chiriei te scutește de grija bateriei care trece în sarcina producătorului.

Zoe este propulsat de un motor electric sincron de 88 CP amplasat în față care antrenează roțile față. Puterea de  88 CP nu trebuie interpretată însă ca la o mașină convențională pentru că un motor electric se comportă altfel decât unul termic.

Test Renault Zoe

Cu un cuplu de 220 Nm disponibil de la zero, Zoe pare mult mai vioi decât o mașină cu motor pe benzină de 88 CP. Renault comunică accelerația de la 0 la 100 km/h în 13,5 secunde dar nu aceasta este relevantă ci accelerația de la 0 la 60 km/h cu care ne întâlnim în plecările uzuale de la semafor. În aceasta plajă Zoe accelerează liniar ca un troleibuz și vioi ca o mașină cu motor turbo.

88 CP sunt absolut suficienți oferind atât accelerații foarte bune în plaja de viteze de oraș dar și reprize excelente în plaja 40-80 km/h. Iar la o mașină electrică contează foarte mult și eficiența pentru că o putere rezonabilă înseamnă și faptul că putem utiliza o baterie mai mică (22 kWh la Zoe) care se încarcă mai repede păstrând totuși o autonomie decentă.

Dincolo de performanțe, cred că pe majoritatea cititorilor îi interesează chestiunile legate de autonomie.

Test Renault Zoe

Renault a gândit un sistem practic de încărcare. Sunt mașini electrice care au și sistem de încărcare la curent continuu (la stații de până la 50 kWh, vezi tabelul) și la stații de curent alternativ însă la stațiile de curent alternativ acestea nu încarcă mai mult 3,6 kWh sau 7,2 kWh cu încărcător special (vezi BMW i3).

Pentru a păstra costurile reduse, Renault a ales doar soluția de încărcare la curent alternativ dar este vorba de cea mai rapidă posibilitate de încărcare la curent alternativ de 22 kWh, adică exact cât capacitatea maximă a stațiilor de curent alternativ. Concret, de la o astfel de stație, Zoe poate încărca teoretic 11 kWh în doar 30 minute, energie suficientă pentru a merge între 60 și 85 km în funcție de stilul de condus.

 

Test Renault Zoe

Teoria spune ceva dar practica ne omoară. Am condus un Zoe timp de o săptămână pe distanța de 350 km. Din acești 350 km, doar un drum a fost făcut în afara Bucureștiului fără niciun fel de emoții. Iată filmul săptămânii:

Ziua 1 (145 km): de la sediul Renault-România până la circuitul de la Adâncata și înapoi în Băneasa am parcurs 134 km și mai aveam încă energie în baterie pentru încă 40 km. Iar viteza de deplasare a fost de 80-90 km/h. Trebuie spus că indicatorul de energie al bateriei arată întotdeauna că ai autonomie mai mică decât în realitate așa că nu ai niciodată surprize neplăcute ci doar plăcute. Iar dacă conduci responsabil, nu abuzezi de aerul condiționat și apeși și butonul Eco poți să crești autonomia cu circa 10%.

Test Renault Zoe

După traseul până la Adâncata din prima zi am încărcat seara la noua stație de la BMW România 9 kWh în 30 minute și apoi încă 3 kWh la Mega Image din Băneasa, ceea ce ne-a asigurat din nou un “plin”. Făcusem deja 145 km în prima zi.

Ziua 2 (85 km): tur de forță pe la 14 stații de încărcare din București și o singură oprire pentru încărcare la Kaufland în Barbu Văcărescu. Din nou 9 kWh de la 52% la 94% în doar 30 minute. 85 km parcurși exclusiv prin aglomerația din oraș.

Ziua 3 (45 km): pentru că încă suferim de fenomenul anxietății autonomiei ne-am îndreptat din nou spre Mega Image din Băneasa unde am încărcat 10 kwh și indicatorul bateriei ne arăta 99% cu o autonomie de 123 km.

Ziua 4 (50 km): doar drumuri uzuale prin oraș și o nouă încărcare la Kaufland România de 8 kWh

Ziua 5 (25 km): a venit momentul despărțirii de Zoe care s-a întors în parcul de presă Renault cu 60% din baterie. Cu această ocazie facem și un mic calcul. Am plecat la drum cu bateria încărcată la 90% din capacitate și am returnat-o cu 60%. În cele cinci zile am utilizat 39 kWh la care trebuie să facem diferența între nivelul de energie al bateriei la preluare și predare de încă 30% adică 6,6 kWh.Avem așadar un consum de 45,6 kWh în 350 km, ceea ce înseamnă o medie de 13 kWh/100 km.

Test Renault Zoe

 

 

Costuri

Luând în calcul aceeași echipare Zen la trei versiuni de propulsie – benzină, diesel și electric – Zoe este cel mai scump cu 21.300 euro, urmat de Clio 1.5 dCi, mai ieftin cu 8.200 euro, și de Clio 0,9 TCe, cu încă 950 euro mai ieftin. Această ierarhie este normală având în vedere costurile actuale ridicate ale bateriilor. O concluzie surprinzătoare rezultă însă din analiza costurilor fără depreciere. Electricul Zoe are costuri mai reduse pe kilometru chiar luând în considerare leasingul destul de scump al bateriei comparativ cu modelul pe benzină 0.9 TCe/90 CP. În schimb nu e o surpriză că regele eficienței este dieselul. Însă dacă vrem să salvăm planeta, Zoe este viitorul. Iar dincolo de costuri, Zoe este mașina mai plăcută la condus, mai elegantă și mai spațioasă decât versiunile diesel și pe benzină ale lui Clio.

Verdict AutoExpert

Test Renault ZoeCu Zoe, Renault a democratizat piața mașinilor electrice oferind un vehicul full-size cu cinci locuri și un portbagaj generos. Prețul de pornire de 20.200 euro (21.300 echiparea Zen) este pe deplin justificat de calitatea interiorului și de autonomia excelentă a bateriei, iar cu ecobonusul prognozat de 4.500 euro devine extrem de atractiv.  Cine va conduce responsabil va fi încântat de autonomia reală. Iar leasingul bateriei nu e un minus pentru că te scapă de grija bateriei, cel mai scump subansamblu de pe mașină.
DATE TEHNICERenault
ModelZoe Zen
Putere maxima/turatie (CP/rpm)88/3.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)220/250
Transmisiefață
Cutie de vitezeautomată, 1 treaptă
L/l/h (mm)4.085/1.730/1.529
Ampatament (mm)2.588
Masa la gol/sarcina utilă (kg)1.428/440
Volum portbagaj (l)335-1.225
Baterie (kWh)22
Accelerație 0-100 km/h (s)13,5
Viteza maximă (km/h)135
Consum mixt (kWh/100 km)12,9 kWh
Emisii CO2 (g/km)0
Preț (euro cu TVA)21300
Renault Zoe ZenRenault Clio 1.5 dCi ZenRenault Clio 0.9 TCE Zen
Preț (euro cu TVA)21.30013.10012.150
Costuri de rulare fără depreciere (lei)
Costuri revizii 60.000 km5622.1922.392
Costuri combustibil3.48315.87620.700
RCA3.664.0804.080
Impozit0232160
Leasing baterie18.576
Costuri totale26.28122.38027.332
Cost/km0,430,3730,45
Costuri pe 4 ani; leasingul la baterie costa 86 euro pe lună pentru un rulaj de 15.000 km/an si daca se încheie un contract între 36 si 84 luni; S-a luat în calcul un consum de 5,4 l/100 km la Clio 1.5 dCi si 6,9 l/100 km la Clio 0.9 Tce conform masuratorilor Quattroruote si 13 kWh la Zoe conform masuratorilor noastre
StațiaAdresaTipul statieiDescrierePretObservatii
Porsche RomâniaȘos. Pipera -Tunari nr. 2 Voluntari, IlfovMennekes (Type 2), CCS DCFCÎncarcator rapid ABB DC 1XCCS 50 kWhgratuit pentru clientii Porsche România
22 kWh AC IEC62196
SocarBd. Theodor Palladi, nr. 50, BucureștiSchneider EU1S22P22R22 kWh ACgratuit
Kaufland Barbu VacarescuStrada Barbu Văcărescu 120-144 BucureștiCHAdeMO DCFC, 2 Mennekes (Type 2) CCS DCFC20 kW CCS/CHAdeMOgratuitExista indicatoare în parcare cum se ajunge la statie
22 kW AC
încarcare rapidă pentru Tesla cu adaptor CHAdeMo
Autoklass ChitilaȘoseaua Rudeni 103, ChitilaMennekes (Type 2)22 kW Type 2 (400V, 32A) 10 lei pe oră cu jetoane pentru priza de 22 kWhZona este marcată și stația se află amplasată sub un cort.
3,6 kWh Schuko (230V, 16A)gratuit pentru priza de 3,6 kWh
Autoklass Center PiperaȘoseaua Bucuresti Nord 8 VoluntariMennekes (Type 2), CCS DCFC22 kW Type 2 (400V, 32A) 10 lei pe ora cu jetoane pentru priza de 22 kWhZona este marcată și stația se află amplasată sub un cort.
3,6 kWh Schuko (230V, 16A)gratuit pentru priza de 3,6 kWh
Autoklass SudSplaiul Unirii 166A, BucurestiMennekes (Type 2)22 kW Type 2 (400V, 32A) 10 lei pe ora cu jetoane pentru priza de 22 kWhZona este marcată și stația se află amplasată sub un cort.
3,6 kWh Schuko (230V, 16A)gratuit pentru priza de 3,6 kWh
Romstal VitanSos. Vitan Bârzesti 11A, BucureștiMennekes (Type 2)2 x 22 kW Type 2 (440V, 32A) ACcontra cost
Rin Grand HotelSos Vitan Bârzesti 7D, BucureștiE-Motion Wallbox2 x Schuko 220V/16Asemipublic
Mega MallBd. Pierre de Coubertin 3-5, Bucurestiprize de 380V si de 220Vîn construcție
Taverna SârbuluiBd. Tipografiei nr 1, BucurestiMennekes (Type 2)Type 2 400V/32A, 2 x 400V/16A, 4 x 230V/16Agratuit pentru clienți
Mega Image BăneasaȘos . București-Ploiești 83-87Mennekes (Type 2)22 kW ACgratuit între orele 8.00-23.00, duminica 8.00-22.00
Mitsubishi Țiriac AutoBd. Expoziției nr. 2, Clădirea C7EV Plug2 x 3,7 kWgratuit pentru clienții Mitsubishi
BMW RomâniaȘos Bucuresti-Ploiesti 42-44Mennekes (Type 2), CCS DCFCÎncărcător rapid ABB DC 1XCCS 50 kWhgratuit
22 kWh AC IEC62196
Renault RomâniaBd. Preciziei 24C, Bucuresti22 kWh ACnu este publică
Meridian NordBd. Pipera nr. 1/IX, Voluntarimin. 11 kWh, ACdoar pentru clientii Renault
Service Auto SerusȘos de Centură nr. 17, T57/6 P8,9,10,11,12min. 11 kWh, ACdoar pentru clientii Renault

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top