Test drive Seat Ateca Style 1.4 TSI DSG: lecția de spaniolă

Agil, ușor de condus, cu vizibilitate excelentă, poziție înaltă la volan și o gamă variată de motoare: să fi izbutit oare Seat să producă cel mai reușit SUV compact de pe piață? Test Seat Ateca în versiunea pe benzină, de 1,4 litri și 150 CP. Foto: Bogdan Paraschiv

Este pentru prima oară când Seat se avântă în înfloritorul segment al SUV-urilor. Cu toate acestea, după ce am petrecut câteva sute de kilometri la volanul lui Ateca, sunt în măsură să confirm: absolut nicio caracteristică a mașinii nu trădează lipsa de experiență  a spaniolilor în construcția de SUV-uri. Este evident și de ce: Ateca împarte platforma MQB cu galonatul VW Tiguan, ajuns la a doua generație și cu nou-venita Skoda Kodiaq. Faptul că discutăm despre trei mașini complet diferite este evident dacă privim ampatamentele și dimensiunile exterioare. Meritul aparține exclusiv platformei modulare, a cărei singură dimensiune fixă este cea dintre pedalier și puntea față. De aceea, inginerii Grupului VW le-au lăsat posibilitatea celor trei producători să jongleze cu dimensiunile modelelor, ajutându-i să evite fenomenul de canibalizare.

 

Ateca este cel mai compact dintre cele trei SUV-uri. Mai scund cu 6 cm, mai scurt cu 13 cm și având un ampatament mai mic cu 5 cm decât Tiguan, micuțul spaniol reușește să profite la maximum de dimensiunile exterioare reduse și împachetează un interior atipic de generos, raportat la acestea. Habitabilitatea este la cote bune, indiferent de locul pe care-l ocupi în mașină. Dacă alegeți bancheta, veți beneficia de suficient loc pentru genunchi, dacă aveți sub 1,85 metri, iar capul se va mișca în libertate indiferent de înălțimea ocupantului.

 

 

Iar dacă plănuiți o excursie în patru, puteți fi liniștiți: bagajele vor încăpea în cei 510 litri ai portbagajului, în cazul versiunii cu tracțiune față, sau cu 25 de litri mai puțin, la versiunea cu tracțiune integrală. Nu vă veți face de râs în fața prietenilor cu SUV-uri comparabile, din moment ce Kia Sportage dispune de 503 litri pentru bagaje, iar Nissan Qashqai de 430 litri. Diferența de lungime față de Tiguan se oglindește însă în portbagajul cu 100 litri mai mic la Ateca.
Dar nu doar spațiul vast definește interiorul mașinii, ci și designul. Deși există elemente preluate fără modificări de pe tradiționalistul Tiguan, așezarea lor este tipică brandului spaniol, fapt care creează o atmosferă oarecum sportivă. Oarecum, pentru că nu ne-a trezit emoții adevărate, așa cum ne-am fi așteptat de la Seat. Cu toate acestea, spaniolii au reușit să deseneze un bord practic, cu linia joasă care, combinată cu poziția înaltă la volan, oferă o bună vizibilitate frontală. În plus, poziționarea display-ul tactil de 8 inch în zona cea mai înaltă a consolei centrale, în raza vizuală, asigură o lizibilitate maximă. Îl cunoaștem de la VW Tiguan, de aceea atât meniurile bine structurate, cât și butoanele fizice din lateralele ecranului ne sunt foarte familiare. Totuși, elementele grafice și designul unității sunt modificate pentru a se potrivi mai bine caracterului dinamic al mașinii și a accentua nota de individualitate.

Spre deosebire de fratele german, display-ul virtual cockpit de 12,3 inch care găzduiește cadranele tabloului de bord nu este disponibil pe lista de opțiuni, de aceea clienții vor trebui să se mulțumească cu clasicele indicatoare analogice. Vor fi, totuși, impresionați de materialele moi din zona superioară a bordului care, însă, se transformă în plastice dure în partea de jos.

 

Toate premisele sunt astfel create pentru o călătorie plăcută. Apăs, deci, butonul Start/Stop aflat pe tunelul central și motorul 1.4 TSI de 150 CP începe să murmure discret. Demarez și încep să-i descopăr rapid și celelalte atuuri. Cuplul maxim, disponibil de la 1.500 rpm permite cutiei DSG să schimbe frecvent treptele la turații mai mici de 2.000 rpm, fapt care menține scăzut nivelul zgomotului și asigură o rulare relaxată. De îndată ce deschid gazul, motorul este pus la muncă fără menajamente, pentru a asigura un ritm de deplasare de-a dreptul sportiv.

 

Agregatul trage viguros la pornirea de pe loc și urcă fericit până spre zona roșie a turometrului, fără să pară că depune vreun efort considerabil. Îl ajută din plin tracțiunea față și cutia cu dublu ambreiaj cu care face o echipă ideală. Aceasta decide perfect treapta care trebuie selectată în orice situație, fără latență sau bâlbe și se mulează fără probleme oricărui stil de conducere. În aglomeratul București, însă, n-am bravat, și cu toate acestea consumul a sărit cu nonșalanță de 10 l/100 km.

 
Am părăsit deci repede jungla urbană pentru ședința foto, iar consumul extraurban s-a stabilizat la valoarea ceva mai liniștitoare de 6,5 l/100 km. Este rezultatul direct al dezactivării a doi cilindri la viteză constantă, în sarcină redusă, atunci când cerințele de cuplu sunt scăzute. Sigur, nici acest șiretlic nu egalează valorile de consum ale motorului diesel de 2 litri (pe a cărui dinamică o copiază aproape la indigo în fișa tehnică), dar faptul că este mult mai silențios și mai rafinat îl recomandă celor care parcurg mai puțini kilometri la volan. Și, în fond, o călătorie nu este definită doar prin eficiență, ci trebuie picantată cu un pic de sportivitate, pe care Ateca nu se sfiește s-o afișeze de fiecare dată când i se dă ocazia.

Totul, de la suspensia reglată dur și greutatea redusă a caroseriei, până la transmisia care schimbă instantaneu și motorul puternic, m-a făcut să percep Ateca mai degrabă ca pe o compactă înălțată decât ca pe un SUV mic. Este agilă și iubește șoselele sinuoase la fel de mult ca și depășirile din scurt. Totuși, dacă optați pentru varianta cu transmisie integrală luați în calcul penalizarea eficienței și dinamicii, de aceea probabil veți dori să apelați la serviciile motorului diesel de 2 litri, al cărui cuplu îl face să fie mult mai insensibil la greutatea și frecările care se adaugă.


Exemplarul pe care l-am testat a  venit în echiparea de mijloc, Style, fapt care a adus cu sine airbag pentru genunchii șoferului, banchetă spate cu spătar rabatabil asimetric, cruise control, climatizare automată, volan multifuncțional, oglinzi reglabile electric și blocuri optice spate cu LED-uri la prețul de 22.942 euro. Peste acestea, culoarea caroseriei, jantele Performance de 18 inch, camera video pentru marșarier și alte dotări, au urcat prețul la peste 28.500 euro. Chiar și-așa, Ateca rămâne o ofertă greu de refuzat dacă ne raportăm la prețul cerut.

Verdict AutoExpert

Primul SUV produs de Seat abundă în calități incontestabile. De la vastul spațiu interior, până la dinamica accentuată, totul pare a conduce spre o singură concluzie: spaniolii vin cu un pachet complet la un preț decent. Cei atenți la consum trebuie să se orienteze către motoarele diesel.

 

DATE TEHNICESeat Ateca
ModelStyle 1.4 ECO TSI DSG
MotorL4, turbo
Cilindree1.395
Putere maximă/turație (CP/rpm)150/5.000-6.000
Cuplu maxim (Nm/rpm)250/1.500-3.500
Transmisiefață
Cutie de viteze6 trepte, DSG
L/l/h (mm)4.363/1.841/1.601
Ampatament (mm)2,638
Volum portbagaj (l)510-1.604
Masa la gol (kg)1.359
Accelerație 0-100 km/h (s)9
Viteza maximă (km/h)198
Consum mediu (l/100 km)5,4
Emisii CO2 (g/km)126
Preț (euro cu TVA)22.942
Etichete: Seat Ateca
Bogdan Grigorescu

Leave a Comment

Adresa email nu va fi afisata public. Câmpurile cu steluță sunt obligatorii*

Comentarii

  • Consuma dieselul mai putin in aceleasi conditii? Cu cat? Sau vorbim doar din cifrele oficiale?

    Cancel reply

    Leave a Comment

    Adresa email nu va fi afisata public. Câmpurile cu steluță sunt obligatorii*

  • Salut, Andrei! :) Da, dieselul consuma mai putin in aceleasi conditii si nu, nu vorbim doar din cifre oficiale. :) Poti citi testul cu modelul diesel in revista Auto Expert si vei afla de acolo cat a consumat in conditii identice de test.

    Cancel reply

    Leave a Comment

    Adresa email nu va fi afisata public. Câmpurile cu steluță sunt obligatorii*

Articole recente

Soluție unică în industria auto: Elsa, BMW-ul i4 Racing, se aude magnific!

De la reglementări la nebunie e doar un pas. Asta ne dovedește echipa Engage Engineering care s-a folosit de regulamentul…

o zi în urmă

Rusia încearcă să stăvilească avalanșa de mașini din China

În ciuda faptului că mașinile mărcilor chineze sunt printre puținele vehicule străine de pe piața rusă, autoritățile din Rusia încearcă…

o zi în urmă

Test drive Subaru Forester, model 2025

Nu e cazul să cauți un SUV mediu mai adaptat off-roadului decât este noul Forester. L-am testat în Italia, în…

2 zile în urmă

Ministerul Mediului pregătește un program Rabla 2025 fără majorarea subvențiilor acordate

Ministerul Mediului a publicat pe site-ul propriu, un proiect de finanțare pentru Rabla 2025 care menține, neașteptat, aceleași subvenții ca…

4 zile în urmă

Interviu cu Jeremy Offer, designer șef Volvo

Profitând de prezența mea la evenimentul prezentării oficiale a noului ES90, l-am intervievat pe Jeremy Offer, Head of Global Design…

4 zile în urmă

Carttitude în România – obiective atinse și depășite pe piața de detailing auto premium

Carttitude a demonstrat nu doar abilitatea de a se adapta, ci și de a stabili noi standarde în industria detailing-ului…

5 zile în urmă