În așteptarea modelelor electrice pe platformă dedicată, grupul VW lansează cel mai ieftin model electric de pe piață, Skoda Citigo e iV. Acesta beneficiază de o baterie aproape dublă față de fostul VW e-Up și promite o autonomie de 260 km WLTP.
Când vorbim despre ofensiva electrică a grupului VW, toate gândurile ni se duc spre VW ID.3 cu care concernul german vrea să democratizeze mașinile electrice.
Însă nu trebuie să uităm că VW are încă din 2013 în catalog VW e-Up, bazat pe modelul VW Up convențional și care a fost modernizat de curând. Pe lângă faptul că aproape s-a dublat capacitatea bateriei, pe baza lui e-Up s-au dezvoltat și versiuni electrice ale modelelor paralele Skoda Citigo și Seat Mii numite Citigo e iV și Seat Mii electric.
Deja Citigo e iV și VW e-Up sunt disponibile la vânzare și Citigo e iV va fi cel mai ieftin model electric de pe piață. Versiunea de bază Ambition costă 19.990 euro și dacă aplicăm bonusul de 45.000 lei (echivalent 9.375 euro), rezultă un preț final cu tot cu TVA de numai 10.615 euro.
La acești bani este un adevărat chilipir pentru o mașină electrică de oraș. Există și o versiune mai echipată Style (modelul din testul nostru) cu jante de aliaj de 16 inci la 12.082 euro cu bonusul Rabla Plus inclus în timp ce versiunea paralelă de la VW, e-Up, disponibilă într-o singură versiune, entry, cu jante de oțel de 14 inci costă 13.096 euro cu bonusul inclus.
Și faptul că este cea mai ieftină electrică de pe piață nu a împiedicat pe Skoda să ofere o baterie mare pentru Citigo e iV. Cu o capacitate brută de 36,8 kWh (32,3 kWh net), bateria lui Citigo e iV are capacitate de două ori mai mare decât cei 18,7 kWh (brut) ai fostului VW e-Up.
Astfel, Skoda promite o autonomie reală mixtă de până la 260 km, fiind ideală ca a doua mașină în familie.
Colegii de la Quattroruote au măsurat o autonomie medie de 187 km, substanțial mai mare decât cei 120 km obținuți de fostul VW e-Up. Fiind o mașină de oraș, mai importantă este autonomia în oraș care a atins o valoare de excepție, de 293 km (vezi caseta), consumul fiind de 12,5 kWh/100 km.
În plus, față de fostul e-Up, noile modele Citigo e iV și e-Up se pot încărca acum și de la stații rapide de curent continuu DC ceea ce reduce mult timpul de încărcare. Astfel, Citigo e iV se poate încărca de la stații DC de 40 kW în mai puțin de o oră de la 0 la 80%.
La stații AC de 7,2 kWh care se pot monta și acasă (Porsche România oferă stația Moon de 11 kW la 807 euro) încărcarea de la 0 la 80% durează 4 ore și 15 minute și spre deosebire de stația DC unde curentul costă la stațiile Renovatio de exemplu 1,95 lei/kWh, acasă se poate încărca cu 0,50lei/kWh.
Citigo e iV se conduce ușor și plăcut. Motorașul electric de 83 CP asigură o plecare rapidă din loc, iar de la viteze mici, datorită cuplului maxim disponibil de la zero, Citigo e iV are reprize foarte bune care te ajută foarte mult la vitezele uzuale de oraș.
Colegii de la Quattroruote au măsurat chiar o accelerație 0-100 km/h mai rapidă decât cifrele oficiale, de 10,9 secunde față de 12,3 secunde. Iar dacă ieșiți pe autostradă puteți atinge destul de repede 130 km/h care este de altfel și viteza maximă. Și la această viteză mașina este confortabilă și silențioasă.
Zgomotele aerodinamice sunt reduse iar ruliul este mic. Însă la fel ca și la alte modele electrice, consumul pe autostradă crește mult: 24,39 kWh/100 km la viteza stabilizată de 110 km/h, ceea ce reduce mult autonomia, la numai 150 km. Însă Citigo e iV este o mașină dedicată mai mult parcursului urban.
Pe drumurile virajate, Skoda Citigo e IV se conduce intuitiv datorită unei direcții precise și comunicative, a unui sistem ESP corect reglat, dar și datorită unei distribuții optime a maselor deoarece bateria este amplasată partial sub scaunele față și partial sub bancheta spate.
Șoferul poate alege între trei moduri de rulare: Normal, Eco și Eco+. În modul Normal, Citigoe iV oferă performanțele maxime punând în valoare toți cei 83 CP și 212 Nm.
În Eco, puterea și cuplul sunt reduse la 68 CP și 167 Nm, ceea ce reduce viteza maximă de la 130 la 120 km/h și accelerația oficială 0-100 km/h de la 12,3 la 14,3 secunde.
În Eco+, eficiența este maximă deoarece puterea maximă e redusă la 54 CP și cuplul maxim la 133 Nm. De asemenea, cu ajutorul schimbătorului cutiei automate cu raport fix utilizat ca unul clasic, șoferul poate selecta cinci nivele de recuperare a energiei de la sailing (practic fără recuperare) și până la o frânare mai energică când se ia piciorul din accelerație, similară efectului “one pedal” care recuperează până la 40 kW de la 100 km/h.
Deși este o mașină de clasă mini, Citigo e iV este neașteptat de spațioasă, oferind spațiu decent în spate dacă pasagerii nu sunt foarte înalți. Portbagajul nu e prea mare, fiind destul de scurt, dar oferă în mod real 203 litri dintre care 87 litri sub podeaua dublă (61 euro opțional).
Pentru oraș e suficient mai ales că bancheta spate fracționabilă permite și încărcarea unor obiecte mai lungi.
Planșa de bord a fost revizuită fiind disponibilă în negru sau arginitiu iar echiparea standard chiar la versiunea de bază Ambition este decentă având Climatronic, închidere centralizată cu telecomandă, sistem multimedia cu ecran de 5 inci, Bluetooth, 6 difuzoare, scaune față încălzite, geamuri electrice față.
Volanul e reglabil doar pe înălțime iar cine vrea jante de aliaj de 16 inci trebuie să opteze pentru Style deoarece Ambition are jante de oțel de 14 inci.
Consum
Bateria de 32,3 kWh net a extins substantial autonomia față de fostul e-Up. La drum întins, autonomia a crescut de la 120 la 223 km, iar în oraș autonomia s-a dublat, de la 142 la 293 km.
Aceste cifre s-au atins cu același consum scăzut de energie ca și înainte în condițiile în care Citigoe iV este cu numai 25 kg mai greu decât fostul e-Up (15 kg provin de la baterie).
În ciclu combinat (37% oraș, 39% drum national, 24% autostradă) autonomia a fost de 187 km, dar afară erau doar 3 grade și traficul a fost foarte aglomerat. La o temperatură mai mare se depășesc cu siguranță 200 km.
Tehnica în clar
Capacitate aproape dublă a bateriei
Citigoe iV împarte bateria de 36,8 kWh brut (32,3 kWh) cu VW e-Up și Seat Mii electric, aproape dublă față de cei 18,7 kWh ai fostului VW e-Up.
Acest plus de capacitate a fost obținut prin utilizarea unor noi celule de baterii în locul vechilor baterii prismatice. Astfel, a fost modificat și formatul bateriei care constă din două grupuri de module, unul plat și lung sub scaunele față și unul mai scurt și mai înalt sub bancheta spate.
Astfel, volumul bateriei a scăzut cu 20 litri, dar masa a crescut cu 15 kg de la 233 la 248 kg. Însă s-a obținut o densitate de energie aproape dublă de 0,15 kWh/kg față de 0,08 kWh/kg înainte.
Garanția este de 8 ani sau 160.000 km pentru o capacitate de încărcare de minim de 70% din cea initială. Nouă este și încărcarea la curent continuu DC la stații de 40 kW.
Verdict
Citigoe iV este cea mai ieftină mașină electrică de pe piață, apărând cu mai bine de un an înaintea anunțatei Dacia electrică. Iar de acești bani (10.615 euro sau 12.082 euro la versiunea de top cu TVA și bonus Rabla) beneficiați de o autonomie reală în oraș de 293 km. Ce îți poți dori mai mult? Spațiul interior e decent și echiparea standard este neașteptat de bună pentru acest preț.
- Autonomie în oraș excelentă
- Cel mai mic preț de pe piață
- Spațiu interior decent
- Echipare standard bună
- Încărcare la DC
- Consum relativ mare de energie apropiat de BMW i3
- Volan reglabil doar pe înălțime
- Reglaje scaune față pe înălțime optional la Ambition
DATE TEHNICE | Skoda |
---|---|
Model | Citigo e iV Style |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 83 |
Cuplu maxim (Nm) | 212 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 1 treaptă, reductor |
L/l/h (mm) | 3.597/1.645/1.481 |
Ampatament (mm) | 2.422 |
Volum portbagaj (l) | 250-923 |
Masă la gol (kg) | 1.235 |
Capacitate baterie brut/net (kWh) | 36,8/32,3 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Viteză maximă (km/h) | 130 |
Consum mixt | |
(kWh/100 km) | nc |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 0 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,3 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
0-110 km/h (s) | 13,3 |
0-120 km/h (s) | 16,3 |
0-130 km/h (s) | 20,0 |
400 m cu start de pe loc (s) | 17,6 |
1 km cu start de pe loc (s) | 34,3 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 3,7 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 11,6 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 41,4 |
Consum | |
În oraș/drum național/autostradă (kWh/100 km) | 12,5/16,39/24,39 |
Consum în test (kWh/100 km) | 20 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.284 |
Distribuția maselor (%) | 56/44 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 57,8 |
în accelerare maximă | 70,6 |
Preț (euro cu TVA, bonus Rabla Plus) | 12.082 |