A patra generație Skoda Octavia face un pas înainte în design, tehnologie și percepție a calității care se adaugă valorilor practice tradiționale. Test Skoda Octavia cu versiunea 1.5 TSI ACT cu motorul turbo de 150 CP cu tehnica de decuplare a cilindrilor.
Foto: Bogdan Paraschiv
Octavia este pilonul principal al gamei Skoda. În Europa, aproape 30% din vânzările totale ale mărcii sunt reprezentate de Octavia și asta în condițiile în care Skoda are deja o gamă completă de SUV-uri care se vând foarte bine.
A patra generație prezentată în noiembrie 2019 apare la 60 de ani după primul model care a purtat acest nume între anii 1959-1971 și la 23 ani după lansarea primei generații moderne Octavia.
În noiembrie 1996, Octavia a fost primul model dezvoltat de la zero după preluarea de către grupul VW, astfel că și istoric vorbind, modelul compact de la Skoda joacă un rol crucial.
Interior la fel de spațios, siluetă mai dinamică
A patra generație Skoda Octavia păstrează în mare parte gabaritul modelului precedent. Cu o lungime de 4.689 mm, o lățime de 1.829 mm și o înălțime de 1.470 mm, noua Octavia este cu 19 mm mai lungă, cu 15 mm mai lată și cu 9 mm mai înaltă.
Mai vizibile sunt însă schimbările de design pentru că Octavia arată mult mai dinamic decât în trecut. Priza de aer din spoiler care se întinde pe toată lățimea mașinii, farurile mai subțiri cu LED pentru faza scurtă, lungă și luminile de zi în standard, stopurile alungite cu LED, linia de coupe, capacul portbagajului cu o margine ascuțită, liniile precise și moderne și suprafețele clare îi conferă o prezență dinamică și o imagine de calitate.
Astfel, Octavia adaugă pe lângă aspectele practice cu care a cucerit milioane de clienți și o alură dinamică care o face mai dezirabilă.
Ampatamentul a crescut cu 6 mm de la 2.680 mm la 2.686 mm, însă spațiul la genunchi în spate este mult mai generos decât arată cifrele. Nu doar că este sensibil mai mare decât în fratele VW Golf cu care împarte platforma MQB, dar acesta este comparabil cu cel din limuzine de clasă medie gen Mercedes C-Class sau Audi A4.
Impresionează plăcut și calitatea banchetei spate care are un șezut lung și un spătar excelent profilat, care oferă susținere și confort ca într-o limuzină premium.
Interior elegant cu pachetul Suedia
Iar dacă se comandă pachetul interior Suedia (1.180,48 euro) cu tapițerie de piele și piele artificială, interiorul arată foarte elegant, peste categoria de preț a lui Octavia.
Și planșa de bord cu inserția de piele artificială în dreptul ecranului sistemului multimedia (tot parte a pachetului Suedia) și cea de imitație de aluminiu care împarte practic bordul în două, plasticul moale în zona superioară și centrală a bordului, ecranul de sine stătător al sistemului multimedia și noul volan pe care îl vom vedea din această toamnă pe toate modelele Skoda completează imaginea unui interior elegant peste condiția unei compacte de volum.
Echiparea Style vine cu sistemul de navigație de top Columbus cu ecran tactil de 10 inci, hărți cu toată Europa și comandă vocală și cu indicatoare de bord virtuale afișate pe un ecran de 10,25 inci a căror grafică este inspirată mai mult de la Polo decât de la noul Golf.
Ca și la alte modele VW, șoferul poate alege între patru moduri de afișaj: Basic, Classic, Navigation și Driver Assistance Systems. Față de Golf însă, indicatoarele de bord în forma clasică sunt destul de simpliste și fac notă discordantă cu celelalte afișaje high-tech.
La noul sistem multimedia Columbus se poate face zoom la hartă în timp ce pe tabloul de bord harta rămâne la dimensiunea inițială. În premieră la Skoda, se oferă head-up display (552 euro), iar ergonomia este inspirată de la noul Golf.
Sunt și câteva diferențe deoarece la Golf temperatura stânga/dreapta se reglează de la butoane tactile de la baza ecranului multimedia în timp ce la Octavia trebuie intrat în meniul climatizării pentru a regla temperatura de pe ecranul multimedia.
Submeniurile principale gen clima, drive mode sau Assist pentru sistemele de asistență pot fi accesate direct de la butoanele fizice de sub ecranul multimedia. Climatizarea automată cu două zone este standard și include și funcții smart pentru accesul mai direct la diverse facilități. Opțional, se oferă climatizare pe trei zone (225 euro), o opțiune destul de rară în acest segment.
Poziția de condus este foarte joasă, tipică tuturor modelelor construite pe platforma MQB și scaunele față oferă o susținere laterală peste media unei mașini de familie. Pentru că Octavia rămâne exemplul ideal de mașină de familie indiferent că vorbim de versiunea liftback sau combi.
Volumul portbagajului versiunii liftback testate a crescut cu încă 10 litri până la 600 litri fiind cel mai spațios din segment. Bancheta se poate rabate fracționat ori de la manetele din portbagaj ori în mod clasic. Surprinzător, prin rabatarea banchetei apare un prag nepractic la încărcare. Notăm în schimb câteva accesorii practice din pachetul Simply Clever cum ar fi cele două agățători din portbagaj sau noul suport de telefon din buzunarele de pe spătarele scaunelor față.
Motorul cu sistem de decuplare a 2 cilindri este economic în oraș
Gama de motoare este largă și acoperă toate nevoile. Sunt disponibile trei motoare pe benzină: 1.0 TSI/110 CP cu turbină cu geometrie variabilă (o raritate la motoarele turbo pe benzină, întâlnită doar la Porsche), 1.5 TSI ACT/150 CP cu noua transmisie manuală cu 6 trepte MQ281 sau 1.5 eTSI/150 CP mild hybrid cu transmisie DSG cu 7 trepte și 2.0 TSI/190 CP plus în premieră primul Plug-In Hybrid la Octavia cu 204 CP în total.
În domeniul diesel dispare 1.6 TDI înlocuit de noul 2.0 TDI tot cu 115 CP care se poate combina cu transmisie manuală cu 6 trepte sau DSG cu 7 trepte. 2.0 TDI/115 CP și 2.0 TDI/150 CP au acum turbină cu geometrie variabilă, iar 2.0 TDI/150 CP este disponibil și cu tracțiune integrală, standard la modelul de top 2.0 TDI/200 CP, disponibil exclusiv cu transmisie DSG cu 7 trepte.
Noi am condus versiunea 1.5 TSI ACT/150 CP cu transmisie manuală. Sistemul de decuplare a doi cilindri la sarcini mici și parțiale ACT este extrem de eficient, iar trecerea de la funcționarea în doi cilindri la cea în patru cilindri este imperceptibilă. Economia de combustibil se observă cel mai bine în oraș unde motorul funcționează în mare parte din timp la sarcini parțiale, consumul real fiind de numai 7,3 l/100 km.
Aproximativ același consum se înregistrează și pe autostradă, unde sistemul ACT nu mai are nicio influență. Consumul mediu real de 6,58 l/100 km face să pălească chiar și eficiența renumitelor dieseluri ale grupului VW care și-au găsit o concurență puternică în acest motor pe benzină.
Motorul 1.5 TSI este mai silențios decât un diesel, trage viguros și ajutat de noua cutie manuală cu 6 trepte MQ281 oferă reprize dinamice motiv pentru care îl recomandăm cu prioritate. Cine dorește mai mult confort, poate opta pentru versiunea cu transmisie DSG cuplată cu versiunea mild hybrid eTSI a acestui motor având aceeași putere care pe Golf s-a dovedit de asemenea extrem de economic și de rafinat.
Trenul de rulare adaptiv este opțional (90 euro) și permite alegerea a patru moduri de rulare: Eco, Normal, Comfort și Individual. Mașina de test avea suplimentar și suspensie adaptivă (827 euro, include automat și driving mode) care permite și reglarea tăriei suspensiei în modurile Sport și Normal.
Pe modul Normal, suspensia este foarte confortabilă și absoarbe elegant orice denivelare chiar și cu jantele opționale de 18 inci Perseus (427 euro). Față de Golf, pe modul Normal, Octavia are o suspensie reglată ceva mai moale și același decalaj se păstrează și pe modul Sport. În modul Normal, direcția este destul de moale și dacă ar fi după mine, aș utiliza direcția doar pe modul Sport pentru că oferă un răspuns mai bun și este mai directă.
Echipare standard în progres
Când te uiți pe lista de prețuri, la prima vedere pare că noua Octavia este cu 3.000 euro mai scumpă în cazul echipării de top Style. Însă la o privire atentă nu este așa deoarece față de vechea generație o serie de echipamente care erau opționale sunt incluse acum în dotarea standard.
Concret, echiparea Style vine acum standard cu sistemul multimedia de top Columbus, cu indicatoarele de bord virtuale Virtual Cockpit, cu farurile Basic cu LED inclusiv faza scurtă și lungă și proiectoarele și pornire din buton plus pachetul de bază de sisteme de asistență. În plus, lista de echipamente opționale este demnă de segmentul premium: faruri LED Matrix, sistem cu camera perimetrale Area View (din săptămâna 48) la care se adaugă un pachet de ultimă oră de sisteme de asistență cu Active Lane Assist, pilot automat adaptiv predictiv, Travel Assist, Traffic Jam Assist și Emergency Assist.
Verdict
Beneficiind de platforma high-tech de la VW Golf, noua Skoda Octavia este o mașină extrem de competentă și de matură care adaugă acum pe lângă valorile practice recunoscute, un design mult mai atractiv, un interior cu accente premium și dotări peste media clasei. Excelent și motorul turbo de 1,5 litri/150 CP cu decuplare a cilindrilor care este la fel de eficient ca un diesel.
- Motor rafinat și foarte economic
- Spațiu interior generos în spate
- Portbagaj mare și ușor accesibil
- Interior cu materiale de calitate
- Confort la rulare foarte bun
- Echipare standard în mare progres
- Indicatoare de bord simpliste
- Prag la încărcare când se rabate bancheta
DATE TEHNICE | Škoda |
---|---|
Model | Octavia 1.5 TSI Style |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.498 |
Putere max./turaţie | |
(CP/rpm) | 150/5.000-6.000 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 250/1.500-3.000 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 4.689/1.829/1.470 |
Ampatament (mm) | 2.686 |
Volum portbagaj (l) | 600-1.555 |
Masă la gol (kg) | 1.338 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 8,2 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,8 |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 132 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,3 |
0-100 km/h (s) | 8,6 |
0-130 km/h (s) | 13,6 |
0-140 km/h (s) | 15,6 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,3 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 6,6 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 15,3 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 38,3 |
Consum | |
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 3,50/4,33/7,93 |
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 7,30/5,05/7,29 |
Consum în test (l/100 km) | 6,58 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.441 |
Distribuția maselor (%) | 58/42 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 57,6 |
în accelerare maximă | 73,7 |
Preț (euro cu TVA) | 24.316 |