Spatiu cu amanunte
In istoria sa recenta, Skoda Superb s-a multumit sa isi atraga clientii folosind aproape exclusiv argumente de ordin practic ca pretul sau oferta de spatiu. Sa fi schimbat ceva facelift-ul din abordarea eminamente pragmatica?
Acum patru ani cand participam la lansarea nationala a noului Superb peisajul economic al tarii era unul cu totul diferit: creditele cu buletinul si contractele de leasing aprobate fara ca departamentele de risc sa faca altceva decat sa semneze in bloc erau pe toate drumurile, iar vanzarile de automobile aveau de castigat de pe urma “relaxarii fiscale”.
In 2013 climatul este cu totul diferit si cu toate acestea Superb nu pare sa fie dispus sa se schimbe odata cu vremurile. Parcat langa versiunea fara facelift, doar grila radiatorului iti da semnalul schimbarii, iar asta in cazul in care esti genul care are un ochi pentru detalii. In spate stopurile sunt cu totul noi iar asta nu stiu daca este de bine sau de rau, asa ca prefer sa trec mai departe invocand platitudinea frumusetea este in ochiul privitorului. Asta nu schimba insa faptul ca Superb iti lasa impresia ca este genul de masina care a avut la un moment din viata ei de ales intre sa fie frumoasa sau sa fie mare si a ales varianta din urma. O doza comparabila de pragmatism se observa si la interior acolo unde Skoda a patentat cele trei culori de interior, gri, negru si gri titan, cel din urma fiind adaugat probabil cu rol pur statistic.
Partea buna este ca nu te poti plange de finisari, ergonomia comenzilor sau pozitia la volan, cu toate ca, pe alocuri, se observa varsta configuratiei si in special a ecranului multimedia lansat de VW pe Tiguan pe vremea in care eu imi faceam ucenicia la revista. Partea cea mai buna este ca te bucuri de un spatiu pe care, cu riscul de a fi luat drept inconstient, poti oricand sa il compari cu Clasa S, versiunea cu ampatament extins. Cel mai bun exemplu in acest sens este colegul meu Radu care, pe perioada unui traseu de test de 400 km, a stat pe bancheta picior peste picior. Oricum ai privi situatia, nu exista o masina in segmentul mediu care sa poata ridica vocea la Superb atunci cand discutam despre spatiu. Din pacate pentru cehi, spatiul nu este intotdeauna coordonata principala a confortului, asa ca acelasi Radu a subliniat ca ar fi preferat o bancheta cu perne mai moi, un sezut mai lung si un spatar mai inclinat.
Nimeni nu a mai avut ceva de comentat atunci cand am deschis portbagajul cu ai sai 565 l volum standard si posibilitate de a avea fie o deschidere tip sedan fie una tip hatchback. Unii vor considera tehnologia intitulata twindoor drept o complicatie tehnica si, pana la un punct chiar este, dar pentru o masina care considera spatiul si practicalitatea drept argumente principale ea este cat se poate de logica. In plus, o vei aprecia instant atunci cand vei avea de carat ceva voluminos care nu incape prin deschiderea ingusta a portbagajului clasic de sedan.
Sub capota nu au avut loc foarte multe modificari, asa ca accentul va fi pus in continuare pe jumatatea diesel a ofertei reprezentate de motorul 1.6 TDI si 2.0 TDI in cele doua versiuni de putere 140 CP si 170 CP. Noua generatie de motorizari 2.0 TDI, lansata pe Octavia, nu a ajuns si pe Superb dar nici nu ii vei simti lipsa deoarece clasicul 2.0 TDI isi face in continuare treaba fara repros. Noi am avut la dispozitie versiunea high power cuplata transmisiei automate DSG cu 6 trepte, ce se anunta a fi configuratia tehnica ideala pentru un cumparator de Superb care doreste sa se apropie de potentialul dinamic maximal platformei de origine VAG.
Ca si acum patru ani, cand am condus exact aceeasi configuratie, Superb se remarca printr-o tinuta de drum nemteasca prin excelenta, sigura, confortabila si cu o setare a suspensiei care iti permite inclusiv un stil de condus mai avantat. Probabil ca nu multi vor aborda latura dinamica a masinii, dar prezenta ei in conjunctie cu un nivel de confort ideal pentru drumuri lungi este cat se poate de meritorie. As fi apreciat prezenta unei transmisii DSG de generatie noua cu sapte trepte pentru o eficienta sporita la viteze de croaziera, dar in rest nimic de reprosat unei transmisii coerente, rapide si eficiente.
La finalul zilei noul Superb, ca si vechiul Superb nu iti va face inima sa iti bata mai tare si cu siguranta nu va intoarce foarte multe capete, dar face exact ce trebuie intr-o perioada in care pretul a devenit elementul primordial, iar imediat dupa el, pe multe liste de prioritati, se afla spatiul.
Date tehnice | Skoda Superb 2.0 TDI |
---|---|
pret de baza | 24.939 euro cu TVA |
masa proprie/totala (kg) | 1.480/2.120 |
L/l/h (mm) | 4.840/1.815/1.460 |
volum portbagaj (L) | 565/1.670 |
combustibil | motorina |
cilindree (cmc) | 1.968 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 125(170)/4.200 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 350/1.750-2.500 |
cutie de viteze/trepte | automata/6 |
viteza maxima (km/h) | 222 |
sprint 0-100 km/h (s) | 8,8 |
consum urban/extra/mixt (L) | 7,5/4,7/5,7 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 5/149 |