STABILITATEA PE UD
Electronica sub stres
Am pregătit acest test pentru a vedea cât de bine funcționează sistemul de control al stabilității. Testul constă într-o dublă schimbare de bandă (vezi schema alăturată) și se realizează la viteze tot mai mari până se ajunge la o limită la care mașina respectivă nu mai poate trece printre jaloane fără a le dărâma.
În esență, acest test reproduce situația reală de evitare a unui obstacol care îți apare brusc în față și pe care trebuie să îl eviți revenind apoi pe banda ta de mers. Nota finală nu este dată doar pentru viteza maximă cu care mașina trece printre jaloane ci și pentru comportamentul mașinii.
Surpriza plăcută a acestei probe a fost noul Suzuki Vitara care a trecut cu cea mai mare viteză maximă printre jaloane, de 94 km/h, cu un mare avans față de rivali, și a obținut victoria deși intervenția sistemului ESP a fost un pic brutală.
Rezultate bune au obținut și Ford Ecosport și Jeep Renegade la această probă, absolvită cu o viteză bună, de 86 km/h. Audi Q2 și Hyundai Kona au trecut proba cu viteze mai mari decât Fiat 500X dar au primit notă mai mică din cauza faptului că sistemul ESP nu a reacționat optim.
La Audi, sistemul ESP a fost prea intruziv în timp ce la Kona a intervenit prea puțin. Q2 a subvirat puternic, iar Kona a reacționat invers, supravirând, lucru ce a necesitat corecții rapide din direcție care nu sunt familiare unui șofer obișnuit.
În partea inferioară a clasamentului s-au clasat cele două SUV-uri franțuzești încetinite de un reglaj ultraconservativ al sistemului ESP. Pentru a preveni orice tendință de supravirare, sistemul ESP blochează în mod brutal roata față din exterior ceea ce duce la pierderea direcționalității. Și mașina ajunge să lovească jaloanele cum a fost în cazul lui Renault Captur.
Desenul de mai jos prezintă detaliat schematizarea probei. Coridorul de intrare este deliberat foarte îngust pentru a crea condiții similare pentru toate mașinile. Când șoferul ajunge la ultimul jalon, eliberează accelerația și începe manevra. Întâi virează la dreapta și apoi revine brusc pe banda inițială. Transferul rapid de sarcină care apare poate declanșa fenomene de subvirare sau supravirare.
Viteza (km/h) | Notă | ||
---|---|---|---|
1 | Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet 4WD Allgrip Cool | 94,0 | 4,33 |
2 | Ford EcoSport 1.5 Ecoblue ST-Line | 86,0 | 4,14 |
2 | Jeep Renegade 1.0 T3 Limited | 86,0 | 4,14 |
4 | Fiat 500X 1.0 T3 Urban | 82,0 | 3,77 |
5 | Audi Q2 35 TDI quattro S tronic | 83,0 | 3,38 |
6 | Hyundai Kona 1.6 CRDi Style | 85,0 | 3,04 |
7 | Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4x4 Prestige | 83,0 | 2,89 |
8 | VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion Advanced | 80,0 | 2,69 |
9 | Renault Captur 1.5 dCi Edc Sport Edition | 83,0 | 2,41 |
10 | Citroën C3 Aircross Pure Tech Eat6 Shine | 83,0 | 1,93 |