TEST SUV-uri de clasa mica: 500X versus Countryman, 2008 și Juke

TEST SUV-uri de clasa mica. Cel mai tânăr membru al familiei Fiat 500, crossoverul 500X, sfidează cu nonșalanță trei rivali turbodiesel cu experiență. Compacte, versatile, agreabile de condus. Asemănătoare ca mărime și personalitate, dar foarte diferite în conținut. 500X înfruntă Nissan Juke, Mini Countryman și Peugeot 2008, toate cu tracțiune față, în primul test comparativ. Copyright: Quattroruote

Seduc clienții berlinelor de categorie superioară, sunt compacte și ușor de condus, se caracterizează prin garda la sol ridicată care vă ferește de bordurile neprietenoase și oferă spațiu la bord pentru o familie mică. Și nu duc lipsă nici de personalitate. Da, vorbim despre crossoverele de clasă mică. Pionierul Nissan Juke și-a inventat o nișă proprie și a avut succes. Mini a înțeles, la rândul său, că de la scânteia unui best-seller putea lua naștere o întreagă familie, iar după modelul cu trei uși și Clubman, a lansat Countryman, un alt hit de proporții. Francezii de la Peugeot nu au putut sta nici ei cu mâinile în sân și în scurt timp au propus 2008, cuminte, dar bine făcut. De un an a sosit la petrecere și Fiat 500X, revigorat de pilula albastră, promovată de simpaticul spot publicitar dedicat modelului cu sânge latin. Pe scurt,

Quattroruote pune sub lupă cele mai bune modele din segmentul crossoverelor de patru metri, rețeta fenomen a momentului. Să ne întoarcem, așadar, la eterna dilemă (cine e mai bun?), cu o comparație tematică bazată pe măsurătorile empirice privind performanțele, consumul de combustibil, confortul, dinamica, siguranța și habitabilitatea. Fără off-road deoarece, dincolo de aspect, toate crossoverele din test dispun eminamente de tracțiune față (versiuni 4×4 rezervate doar motoarelor mai puternice, cu excepția lui 2008).

test-suv-uri-de-clasa-mica (12)

Caroserie și interior

Pe pista Quattroruote de la Vairano protagoniste sunt cel mai recent crossover Made in Italy, acompaniat de un concurent francez, unul anglo-german și nelipsita japoneză. Să începem cu modul de a te urca la bord și, în special, cu Juke, pentru că e singurul model din test fără coloană de direcție reglabilă pe adâncime (între modelele crossover din clasa sa, numai Cactus mai e la fel de spartan). În practică, pentru a nu sta cu brațele prea întinse, șoferul trebuie să avanseze cu scaunul mult spre față. Persoanele mai înalte ajung, astfel, să-și „chircească” picioarele ceva mai mult. Nimic grav, este în primul rând o chestiune de obiceiuri și de gusturi: cel mai important lucru este că puteți găsi, în final, o poziție suficient de ergonomică. Printre altele, se apreciază montanții verticali, puțin înclinați, care nu creează deranjantele unghiuri moarte.

Inevitabil, continuă să polarizeze toată atenția originalitatea micului volan al lui 2008 (moștenit de la 208) și a cadranelor de bord plasate deasupra acestuia, direct în câmpul vederii șoferului. Unii le găsesc incomode, însă Peugeot consideră că această soluție a fost dictată de dorința de a distrage cât mai puțin atenția. Șoferul privește, practic, instrumentele de bord peste volanul care măsoară doar 35 cm în diametru, soluție ce necesită ceva timp de acomodare, mai ales pentru persoanele mai scunde care vor fi nevoite să coboare la minimum coloana de direcție pentru a evita obturarea parțială a vitezometrului. Este acel gen de idee pe care fie o accepți necondiționat și, în cele din urmă ajungi să o apreciezi, fie o respingi din start.

test-suv-uri-de-clasa-mica (32)

Sportivul testului, cu o poziție la volan care te face să te simți precum un pilot veritabil, cufundat în scaunele sport rigide, dar cu susținere laterală excelentă (316 euro), rămâne, conform tradiției, Mini. Și în Countryman, a cărui gardă la sol este mai mică decât la alte crossovere, britanicul cu sânge albastru îi dă șoferului iluzia de a fi în contact direct cu asfaltul. Cea mai elevată poziție de condus o regăsim în Fiat 500X (62 cm), iar cea mai sportivă, surprinzător, în Peugeot (56 cm), la mică distanță de extrovertitul Mini (59 cm). Juke se situează undeva la mijloc, cu 61 cm măsurați de colegii de la Quattroruote.

Cu excepția vitezometrului mare amplasat central, care este un semn distinctiv al englezoaicei, în cabina lui 500X regăsim un nivel apropiat de rafinament și materiale de bună calitate, de la capitonajele moi, la detaliile cu aspect de carbon sau asemănătoare oțelului lucios. Juke continuă să frapeze (în mod plăcut) prin designul neconvențional al tunelului median de inspirație moto, vopsit în culoarea caroseriei. Dintre cele patru modele testate, crossoverul italian se distinge prin tapițeria elegantă din piele maro (opțional, 900 euro).

test-suv-uri-de-clasa-mica (27)

Cum se stă în spate? Un pic mai rău în 500X și în Juke, din pricina acoperișului puternic înclinat ce reduce cu câțiva centimetri înălțimea disponibilă. Campion la acest capitol este 2008, însă nici Mini nu face notă discordantă, diferența reală în ceea ce privește libertatea de mișcare la nivelul capului fiind de numai 2 mm. Și la genunchi, cel mai mic spațiu îl oferă Fiat, urmat de 2008, Mini și Juke. Un neajuns istoric al japonezei, portbagajul relativ mic, a fost corectat cu ocazia faceliftului recent: la versiunile cu tracțiune față (toate, cu excepția lui 1.6 Dig-T), acum se utilizează și spațiul neocupat de diferențialul posterior. În acest fel, se ajunge la o capacitate de 319 litri, mai mare decât cea afișată de Countryman, care are, de asemenea, un compartiment de depozitare mai greu de exploatat: cei 302 litri ai săi sunt, de fapt, împărțiți în 220 litri deasupra și 82 litri sub podeaua dublă (183 euro), în compartimentul îngust ascuns sub aceasta. În cazul în care se călătorește în patru, cel mai bine pregătite sunt 500X și 2008, cu 334 și 349 de litri măsurați. Nici o surpriză din partea modelului francez, cel mai rațional și mai conservator din cvartet, în timp ce impresionează în mod pozitiv crossoverul italian, care în ciuda hayonului înclinat, asigură o bună modularitate.

test-suv-uri-de-clasa-mica (7)

Siguranță

Dintre cele patru modele testate, cele mai echipate din punct de vedere al siguranței sunt, bineînțeles, cele mai recent lansate, sau cele care au beneficiat, de curând, de un restyling. Pe de o parte 500X, de cealaltă Juke, care a moștenit în mare măsură pachetele de securitate create pentru Qashqai. Italianca și japoneza sunt dotate cu semnalizarea de depășire involuntară a marcajelor benzilor de rulare, la 500X (pachet Dynamic Safety Plus, 810 euro) sistemul oferind și funcție de intervenție automată asupra direcției. Și asta nu e tot! Crossoverul torinez include și sistemul de frânare automată, care detectează cu ajutorul undelor radar dacă mașina se apropie prea repede de un alt vehicul și evită o coliziune iminentă. Sistemul funcționează atât la viteză redusă în oraș (de la 7 km/h), cât și pe autostradă (maxim 200 km/h). În cazul în care avertizările de natură sonoră și vizuală sunt ignorate, sistemul intervine mai întâi printr-o decelerație fină, urmată de o frânare mai violentă, dar eficientă în procesul de evitare a unui impact – în cazul în care viteza de deplasare e mai mică de 50 km/h. La rândul său, Juke e singurul din clasa sa capabil să afișeze în format bird-view (360 grade) pe ecranul central – din păcate un pic cam mic, 5,8 inch – perimetrul din jurul mașinii, prin prisma sistemului Around View Monitor (serie).

test-suv-uri-de-clasa-mica (14)

Dinamică și confort

Că pretențiosul Countryman nu ar fi chiar portdrapelul cvartetului în materie de confort, se știe. Nu atât pentru timbrul motorului turbodiesel, un strop cam rugos la turații scăzute, dar până la urmă la un nivel similar cu concurența, cât pentru zgomotele aerodinamice ridicate și pentru capacitatea de absorbție scăzută a suspensiei. De fapt, rigiditatea e una dintre caracteristicile definitorii ale lui Mini, care pune plăcerea de a conduce mai presus de confortul burghez. Ar fi bine să ocoliți suspensia sport (204 euro). Morală: în ceea ce privește confortul, Mini își dispută cu Juke locul al treilea. Japonezul e cel mai puțin rafinat din test și suferă la capitolul izolare fonică, fiind și mai puțin catifelat decât rivalii săi în trecerea peste denivelările scurte.

În ceea ce privește capacitatea de a absorbi imperfecțiunile inerente infrastructurii rutiere precare din Europa Centrală și de Est, triumfă Peugeot. Greutatea redusă și suspensiile de școală franceză îi permit lui 2008 să înregistreze accelerații verticale semnificativ mai reduse decât cele înregistrate în cazul concurenților din comparativ. La viteze ridicate, în regim de autostradă, crossoverul din Hexagon înregistrează cel mai bun indice de confort acustic. Cu toate acestea, ecartul dintre 2008 și 500X se estompează treptat, până când dispare definitiv la aproximativ 140 km/h. Iar la 160 km/h, italianul reușește să fie mai bun decât colegul din Franța, nu cu mult, însă. Zgomotele propulsorului, cele aerodinamice și cele la rulare, toate reduse la minimum, îi permit lui 500X să înfrunte excursii lungi pe autostradă, într-o atmosferă relaxantă.

test-suv-uri-de-clasa-mica (20)

În cursa spre victorie, greutatea redusă are un rol decisiv, ipoteză confirmată de atleticul 2008. Puterea de 120 CP dezvoltată de motorul său de 1,6 litri BlueHDI este identică cu cea afișată de 500X. Asemănările se opresc, însă, aici. Mai ușor cu peste 100 kg, francezul exploatează din plin acest avantaj la nivel de consum și performanțe. 2008 este mai rapid atât în ceea ce privește accelerația de la 0 la 100 km/h cât și în ceea ce privește parcugerea unui km cu start de pe loc. Cel mai rapid și cel mai flexibil este în același timp și cel mai economic cu un consum de 5,43 l/100 km. Doar Juke a reușit să se mai mențină sub pragul de 6 l/100 km, cu 5,95 l/100 km, 500X și Mini fiind aproape la egalitate cu 6,25, respectiv 6,28 l/100 km.

Dincolo de timpii de pe circuit și ținuta de drum strălucită care se observă de la primii metri, 2008 se remarcă și prin cea mai mică forță în pedala de ambreiaj, 12 kg față de 12,8 kg la Fiat, 13,9 kg la Countryman și 14,6 kg la Juke. Niciunul dintre cei patru concurenți nu este un sportiv înnăscut. Caz închis, atunci? Nicidecum, pentru că din fericire, nu toată lumea vrea același lucru de la o mașină. Mai ales în această nouă categorie, aceea a crossoverelor, unde dinamica poate cântări mai puțin, iar diferența o fac personalitatea și alte detalii: contrastele devin imediat evidente pe circuitul de la Vairano.

test-suv-uri-de-clasa-mica (25)

Francezul reacționează rapid și spontan la comenzi fiind ajutat și de motorul elastic. În ceafă îi suflă, însă, Mini, precizia și, mai ales, plăcerea înscrierii în viraje fiind umbrite doar de motorul de 112 CP, prompt la turații mici, dar lipsit de vigoare peste 3.500 rpm. Al treilea clasat pe circuit, cu 4 zecimi mai lent decât Mini, 500X, cu o caracteristică similară de cuplu a motorului, pune accentul pe o ținută de drum sigură, dar suferă din cauza intervenției timpurie a sistemului ESP care taie „gazul”, fiind necesară o realiniere a direcției pentru a avea din nou acces la resursele de putere. Pe ultimul loc la turul pe circuit se situează Nissan Juke. Plăcut la condus, acesta se vede penalizat de un comportament subvirator care nu permite intrarea cu viteze mari în viraje, așa cum ar sugera suspensia fermă și jantele de 18 inch. Toate cele patru crossovere permit reglajul parametrilor de condus, cum ar fi răspunsul motorului și al ESP-ului, tăria direcției la Juke și Countryman sau eficiența tracțiunii (GripControl) la 2008. Fiat 500X poate face și una și alta.

Concluzii

test-suv-uri-de-clasa-mica (16)

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi Allure

Ajutat de masa redusă, cel mai agil model din cvartet s-a dovedit a fi și cel mai economic. Și la capitolele confortul acustic și cel al suspensiei, 2008 conduce autoritar, portbagajul și spațiul în spate fiind, de asemenea, cele mai mari.

test-suv-uri-de-clasa-mica (19)

Fiat 500X 1.6 MJet Pop Star

Cu cele mai bune reprize și un caracter rutier relaxat, 500X se laudă cu cea mai înaltă poziție de condus – aviz fanilor SUV. Interiorul mizează pe o finisare elegantă, dar distanțele de frânare sunt lungi.

test-suv-uri-de-clasa-mica (17)

Mini Countryman Cooper D

Sportivul testului confirmă reputația Mini în materie de plăcere a pilotajului, deși în termeni empirici, Countryman se vede depășit de 2008, inclusiv pe circuit. Iar cel mai mic portbagaj și cel mai mare consum și preț nu îi sunt nici ele de mare ajutor.

test-suv-uri-de-clasa-mica (18)

Nissan Juke 1.5 dCi 110 Tekna

Decanul de vârstă face impresie prin cel mai redus preț din test. Și consumul e mic, Juke ocupând locul doi în topul economiei. Ergonomia în schimb este demodată, iar reviziile sunt cele mai scumpe.

Verdict AutoExpert

Cine câștigă? Din punct de vedere al măsurătorilor, indubitabil, Peugeot 2008 este lider în materie de performanțe, consum și comportament pe circuit. Iar în ceea ce privește confortul, diferențele față de rigidele Juke și Countryman devin și mai semnificative. Game over? Nu chiar, pentru că nu toată lumea se uită la aceleași lucruri când cumpără o mașină. Countryman moștenește excelentele caracteristici de condus și strălucirea de la hatchback, în timp ce Juke este pariul câștigat de Nissan, fiind plăcut la condus și având o linie originală. 500X este cel mai nou și impresionează prin calitatea foarte bună de fabricație și nivelul de confort, confirmând statutul de alternativă interesantă la sedanurile banale.
DATE TEHNICE Fiat 500XMINI CountrymanNissan JukePeugeot 2008
Model 1.6 MJet Pop StarCooper D1.5 dCi 110 Tekna1.6 BlueHDi Allure
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.5981.5981.4611.56
Putere maximă/turație (CP/rpm)120/3.750112/4.000110/4.000120/3.500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)320/1.750270/1.750-2.250260/1.750-2.500300/1.750
Transmisiefațăfațăfațăfață
Cutie de vitezemanuală, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.248/1.796/1.6004.097/1.789/1.5614.135/1.765/1.5654.159/1.739/1.556
Ampatament (mm)2.572.5952.532.538
Gardă la sol (mm)160150180165
Diametru de bracaj (m)11,111,610,710,4
Masă la gol (kg)1.3951.3851.381.275
Volum portbagaj (l)350-1.000350-1.170354-1.189338-1.194
Accelerație 0-100 km/h (s)10,510,911,29,6
Viteză maximă (km/h)186186175192
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)4,7/3,8/3,14,7/3,9/4,24,4/3,8/4,04,3/3,3/3,7
Emisii CO2 (g/km)10911110496
Volum rezervor (l) 48474650
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bază 19.52825.20019.30020.574

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top