Cu două motoare, tracțiune integrală electrică, o nouă baterie mai mare, pachetul Ludicrous și sistemul AutoPilot, Tesla Model S este o rachetă pe roți, inteligentă, ecologică și eficientă cu o autonomie neatinsă de niciun alt model electric. Test Tesla Model S P90D.
Poate că într-o zi vom călători cu toții în capsulele din Hyperloop, sistemul de transport science fiction imaginat de Elon Musk pentru deceniile viitoare. Sigur, va mai trece ceva timp până atunci, dar un pas în viitor îl putem face încă de pe acum la volanul lui Tesla Model S. Am avut ocazia de a conduce acest sedan de lux propulsat electric acum trei ani, dar între timp limuzina din California a evoluat. Lansată în 2012, Tesla Model S a primit în toamna lui 2014 opțiunea pentru tracțiunea integrală electrică prin introducerea unui al doilea motor la puntea față, iar ulterior puterea bateriei a fost mărită la varianta de top de la 85 kWh la 90 kWh. În aprilie 2016, Tesla a operat un facelift la Model S care a primit partea frontală de la Tesla Model X, faruri adaptive cu LED, un sistem
de filtrare a aerului din interior și două noi tipuri de interior.
Cu ocazia introducerii tracțiunii integrale electrice și a modului „Ludicrous”, performanțele s-au îmbunătățit remarcabil. De asemenea, noul sistem de conducere autonomă AutoPilot disponibil opțional a deschis drumul spre conducerea autonomă și are abilitatea de a conduce mașina prin trafic complet autonom, sistemul fiind mai performant decât cele similare de la concurenții europeni (vezi caseta din articol).
Piesa centrală a planșei de bord este un uriaș display de 17 inch în poziție portret, care nu este utilizat doar ca afișaj pentru sistemul multimedia ci a înlocuit aproape toate comenzile și butoanele clasice cu comenzi tactile. Chiar și reglajul temperaturii, încălzirea scaunelor, deschiderea portbagajului și reglajul gărzii la sol se activează tot de pe uriașa tabletă. Deși ecranul tactil rămâne principalul punct de atracție, nu putem să nu remarcăm interiorul foarte bine realizat cu materiale de bună calitate, comparabile cu ale rivalilor germani premium. Însă nu trebuie să uităm că acest model sare de 100.000 de euro, ceea ce nu este deloc puțin.
Dacă din punct de vedere al propulsiei Tesla reprezintă viitorul, ar trebui, dragi ingineri californieni, să vă concentrați mai mult pe aspectele practice. Ar fi o oportunitate crearea unor buzunare în uși chiar dacă spațiul de depozitare de pe tunelul median este extrem de generos. Lipsa buzunarelor din uși creează o senzație de ieftin și dacă toți producătorii, dar absolut toți, optează pentru ele înseamnă că există un motiv. De asemenea, forma cotierei centrale torturează cotul șoferului.
În aceeași notă, interiorul lui Tesla Model S este mai simplu decât am putea crede pentru o mașină a viitorului, iar pasagerii din spate nu sunt tratați nici pe departe la fel de regește ca într-o limuzină de lux ca S-Class. Spațiu au la dispoziție, dar nu au nici pe departe facilitățile din S-Class, iar din acest punct de vedere Tesla Model S este mai mult un driving machine decât un luxury saloon pentru cei ce iau loc pe bancheta din spate. Bancheta spate are un șezut scurt și tetierele sunt meschine fiind integrate în banchetă.
Într-o mașină electrică din ziua de azi autonomia nu depășeste 200 km în mod real. Însă Tesla Model S este excepția pentru că poate parcurge peste 350 km între două încărcări ale bateriei. Astfel, Model S nu suferă de fenomenul de anxietate a autonomiei de la alte modele electrice. Poți să ajungi de la București și la mare și la munte fără nicio problemă. Iar în unele din parcările magazinelor Kaufland se găsesc stații de încărcare de curent continuu de 50 kWh. Din păcate, nu au ajuns încă la noi stațiile Supercharger de 120 kWh construite de Tesla, dar nu se știe ce va fi în viitor. Cea mai apropiată stație este în Slovacia, iar pe străzile României circulă deja 20 Tesla Model S. Pe lângă autonomia remarcabilă, este greu să îți imaginezi alte posibilități de îmbunătățire a sistemului de propulsie.
Cu P90D suntem în fața celei mai puternice și rapide limuzine electrice construite vreodată. Cu cei 539 CP dezvoltați de cele două motoare electrice de 510 CP pe spate și 262 CP pe față care accelerează magic și în deplină liniște, P90D ar putea intra în Cartea Recordurilor. Modelul de test dispunea și de pachetul Ludicrous, denumit așa după viteza maximă a navetei spațiale din parodia Spaceballs cu Mel Brooks. Oferit opțional pentru o sumă piperată de 11.800 euro, pachetul Ludicrous oferă o capacitate de accelerare care întrece orice imaginație având în vedere că vorbim despre o limuzină full size cu cinci locuri și un portbagaj pe măsură.
Fără a ne formaliza prea mult, trebuie să spunem că timpul de 3 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h anunțat oficial pentru versiunea cu pachetul Ludicrous este puțin cam optimist, deoarece măsurătorile Quattroruote au indicat o jumătate de secundă mai mult. Însă cei aproape 1.000 Nm sunt suficienți pentru a-ți smuci capul la accelerare. Nu e o figură de stil pentru că prin natura lor, motoarele electrice au cuplul disponibil în totalitate de la zero, iar accelerațiile sunt comparabile cu ale unor supercaruri ca Ferrari 488 GTB sau Porsche 911 turbo. După primii zeci de metri, senzația de accelerare fulminantă se domolește puțin poate și din cauza liniarității cu care lucrează motoarele electrice dar suntem încă în domeniul de înaltă performanță.
Aceasta nu înseamnă însă că vorbim de o mașină sport adevărată pentru că masa la gol măsurată este de 2.339 kg (2.230 kg comunicată oficial) în special din cauza bateriilor ascunse sub podea ce cântăresc 600 kg. În acest fel, centrul de greutate este foarte coborât și nu ai senzația că mașina ar fi mai grea decât un Range Rover. Tesla Model S se înscrie precis în viraje cu un ruliu minim și cu o reacție subviratoare minimă, singurul lucru care se simte fiind o ușoară inerție cauzată de masa mare. Dar în viața de zi cu zi se conduce extrem de ușor și se simte mai ușoară decât arată cifrele, ceea ce este unul din punctele sale forte.