Volkswagen a reușit să introducă factorul cool în familia ID, de mașini electrice, prin lansarea unui SUV-coupé numit ID.5. Tehnic, este identic cu SUV-ul ID.4, dar caroseria adaugă un plus de stil. Foto: Bogdan Paraschiv
Care este definiția coupé-ului? Dacă puneam întrebarea asta acum câteva zeci de ani, răspunsul era clar – această mașină era caracterizată de două portiere și patru locuri. De obicei, derivat sedan, coupé-ul era asociat cu automobilele sportive sau elegante și luxoase.
Dar vremurile s-au schimbat radical. Suntem martori la finalul de carieră al motorului termic și începutul erei electrificării și, poate, al combustibililor alternativi. Schimbări se întâmplă de ani buni și în modul în care a evoluat caroseria mașinilor contemporane. De la cele câteva categorii clasice, astăzi avem o pleiadă de versiuni. SUV-ul este la putere, iar departamentele de marketing au inventat și conceptul de SUV-coupé. Născut inițial din modele cu motoare termice ca BMW X6 și Mercedes-Benz GLE Coupé, acest concept a migrat acum și în zona SUV-urilor electrice.
SUV Coupe electric
Volkswagen a îmbrățișat ideea și oferă acum o versiune SUV-coupé numită ID.5, tehnic identică cu ID.4, dar care iese în evidență printr-o caroserie mai zveltă, cu o lunetă înclinată, ce va atrage publicul feminin și nu numai. Dacă le punem unul lângă celălalt, ID.4 și ID.5 sunt virtual la fel. Diferențele sunt vizibile în partea din spate, unde ID.5 are plafonul plonjat, ceea ce îl face mai aerodinamic. Și este cu 15 mm mai lung și are un portbagaj ceva mai mare, cu 6 litri mai încăpător, totalul fiind de 549 de litri. Volkswagen ID.5 nu este singurul SUV-coupé de pe piață. Are un frate premium la Audi, sub forma lui Q4 e-tron Sportback, model similar și din punct de vedere tehnic. Cei de la Tesla au în ofertă Model Y, iar de curând, Volvo a intrat jocul SUV-urilor coupé electrice cu noul C40 Recharge.
Volkswagen ID.5 poate fi configurat în trei variante, numite Pro, Pro Performance și GTX. GTX este performerul gamei, având la dispoziție două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, 299 CP și tracțiune integrală. Performanțele ridicate vin însă cu o autonomie ceva mai mică. Versiunea de bază, Pro, are 174 CP și un singur motor electric, iar dacă vrem ceva mai mult, un soi de best of both worlds, avem varianta Pro Performance, cea pe care am primit-o la test.
Autonomie mare
Cu un singur motor electric amplasat pe puntea din spate, care oferă 204 CP, și o baterie de 77 kWh, VW ID.5 Pro Performance este, în opinia mea, cea mai bună alegere din gama acestui model electric. Primești o mașină bine echipată, iar autonomia sa este printre cele mai bune din segment, 534 km conform datelor oficiale, dar, în funcție de stilul de condus, computerul de bord va indica între 450 și 500 km. De exemplu, după aproape 100 km parcurși prin traficul bucureștean, computerul de bord arăta un consum de 16,1 kWh/100 km și o autonomie de 375 km. Bateria de 77 kWh poate fi încărcată prin intermediul conectorului Combo CCS la stații rapide DC de până la 135 kW, unde o încărcare de la 5 la 80% durează 29 de minute. Pentru o încărcare AC, încărcătorul de la bord suportă maximum 11 kW, încărcarea completă durând 8 ore.
Ca de obicei, o mașină electrică este mult mai simplu de condus decât una cu motor termic. Ai doar două pedale și un selector pentru direcția de mers, iar motorul electric reacționează instantaneu și fără zgomot, cuplul fiind livrat de la zero. Poți pleca primul de la semafor, dacă asta îți dorești, selectând modul Sport, sau poți da dovadă de chibzuință alegând modul Eco, care anesteziază răspunsul pedalei de accelerație. În modul Normal, ID.5 se simte cel mai bine, iar eu prefer să rulez cu selectorul cutiei în poziția B, nu D. În B, mașina începe să decelereze imediat cum ai ridicat piciorul de pe accelerație, și asta ajută enorm la recuperarea energiei. În plus, nu prea mai ai nevoie de pedala de frână, cu un pic de antrenament ajungând să conduci mașina cu o singură pedală.
La drum, VW ID.5 te cucerește prin confort și silențiozitate. Dacă vrei să faci sport, vei simți imediat masa de 2,1 tone a mașinii. Suspensia este însă bine reglată și filtrează cu conștiinciozitate denivelările drumului, chiar dacă uneori e deranjată de trecerea la nivel cu o cale ferată, de exemplu.
Interior digital
Poate cea mai plăcută este însă interacțiunea de la interior. Volkswagen și-a dorit un automobil modern, diferit de cele clasice și intuitiv ca un smartphone. Și a reușit într-un final, deși primele modele din familia ID au avut multe probleme cu partea de software.
Ideea e că nu trebuie să scoți cheia din buzunar niciodată. Te apropii de mașină, aceasta te „simte“ și își aprinde luminile într-o animație corelată, iar blocurile optice Matrix parcă te salută. Pui mâna pe clanța portierei, mașina se descuie automat, te instalezi la volan, pui piciorul pe pedala de frână și gata, totul e pregătit pentru a pleca. Nici măcar nu trebuie să apeși un buton de start. Selectezi D, B sau R și te pui în mișcare. La plecare e suficient să apeși butonul lateral P, frâna de parcare se activează, deschizi portiera și cobori. Simplu și eficient.
Un Volkswagen ID.5 costă începând de la 53.686 de euro, fără a include tichetul Rabla Plus. Pentru echiparea Pro Performance, prețul de pornire este de 55.389, dar mașina de test a venit cu o serie de echipări opționale, care au dus-o la 70.667 de euro (59.384 prin programele Rabla și Rabla Plus).
Verdict AutoExpert
ID.5 completează fericit familia de electrice de la Volkswagen, păstrând toate atuurile pentru care modelele germane sunt cunoscute: autonomie generoasă, interior digital și simplitate în operare. ID.5 vine cu un plus de stil datorat caroseriei cu plafon plonjat, gen SUV-coupé.Date tehnice | Volkswagen |
---|---|
Model | ID.5 Pro Performance |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 204 |
Cuplu maxim (Nm) | 310 |
Tracțiune | spate |
Cutie de viteze | automată |
L × l × h (mm) | 4599 × 1852 × 1613 |
Ampatament (mm) | 2766 |
Volum portbagaj (l) | 549 |
Masă la gol (kg) | 2117 |
Capacitate utilă baterie (kWh) | 77 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 8.4 |
Viteză maximă (km/h) | 160 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 16.4 |
Autonomie mixtă (km) | 534 |
Preț (euro) | 56492 |